نمونه شکوایه

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع نمونه شکوایه بپردازیم. هنگامی که جرمی صورت بگیرد فرد قربانی برای جبران و پیگیری موضوع به دادسرا مراجعه و درخواست انجام تحقیقات را بر موضوع پیش آمده می­کند و مقامات قضایی بر حسب وظیفه برای پیگیری اقدام می­کنند. بعد از رسیدن موضوع به دادگاه مراجع در صورتی برای رسیدگی در آیین دادرسی اقدام می­کنند که شکایتی توسط شاکی تنظیم شده باشد.

نمونه شکوایه
نمونه شکوایه

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

به موارد زیر باید پاسخ دهیم:

  1. شکواییه چیست
  2. نحوه تنظیم شکوایه
  3. فهرست شکایت نامه­ ها و چند نمونه شکوایه

 

شکواییه چیست

شکوایه در اصل شکایت از فردی است که بر اساس قانون ایران جرمی را انجام داده باشد و مقامات قضایی بر اساس قانون مجازاتی را برای وی در نظر گرفته باشند. اگر شاکی قصد ثبت دعوا را داشته باشد باید شکایت نامه ­ای را تنظیم کند که این موضوع را می­توان اولین قدم برای ثبت شکایت دانست. قوه قضاییه وظیفه دارد که فرم مخصوص به شکایت نامه را برای شاکیان تهیه کند.

در دعواهای کیفری شکوایه همچون دادخواست در دعوای حقوقی عمل می­کند. بر این اساس که در دعواهای حقوقی برای رسیدگی به موضوع باید ابتدا دادخواست ثبت شود در دعوای کیفری هم ابتدا شکوایه تنظیم می­کنند. شایان ذکر است که در روند دادگاه برای رسیدگی به دعوای حقوقی حتما باید دادخواست به مقامات قضایی ارائه شود اما در رسیدگی به دعوای کیفری نیازی نیست که حتما شکایت نامه در برگه شکوایه ثبت شود و این امکان نیز وجود دارد که آن را در یک کاغذ معمولی تنظیم کرد.

شکواییه چیست
شکواییه چیست

نحوه تنظیم شکوایه:

در قانون آیین دادرسی کیفری ایران و بر طبق ماده 68 شکایت نامه و نحوه تنظیم آن بر اساس اطلاعات خاصی ثبت شده و موارد مورد نیاز و قابل بازگو باید در این برگه توسط شاکی دعوی نوشته شود این اطلاعات در تمامی برگه­های شکایت نامه یک جور می­باشد. زمانی که شاکی قصد ثبت شکواییه در کاغذ معمولی را داشته باشد باید نکاتی را مد نظر قرار دهد و بر اساس آن شکایت نامه را تنظیم کند. نکاتی اعم از:

نحوه تنظیم شکوایه:
نحوه تنظیم شکوایه:
  1. نام و نام­ خانوادگی شاکی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق، نشانی پیام نگار، شماره تلفن ثابت و همراه، کد پستی شاکی
  2. موضوع شکایت
  3. تاریخ و محلی که جرم به وقوع پیوسته (این مورد یکی از موارد مهم در تنظیم شکواییه نامه می­باشد)
  4. تمامی خسارات وارد شده به شاکی و مواردی که وی در محضر دادگاه از مجرم مطالبه می­کند
  5. گواهی و مدارک موجود از به وقوع پیوستن جرم، تمامی مشخصات و نشانی شاهدان این اتفاق (در صورت وجود)
  6. مشخصات فردی و نشانی مشتکی عنه (در صورت وجود)

فهرست شکایت نامه ­ها و چند نمونه شکوایه:

نمونه شکایت نامه خیانت در امانت، نمونه شکایت نامه مزاحمت و سلب آسایش از طرف آشنایان، نمونه شکایت نام توهین و فحاشی، نمونه شکایت نامه در خصوص ضرب و جرح، نمونه شکایت نامه سرقت و زورگیری، نمونه شکایت نامه صدور چک، نمونه شکایت نامه مفقود شدن دسته چک، نمونه شکایت نامه تصرف عدوانی، نمونه شکایت نامه دارنده چک مبنی بر سرقت آن، نمونه شکایت نامه جعل مدارک، نمونه شکایت نامه انتقال مال به قصد فرار از دین، نمونه شکایت نامه لواط به عنف، نمونه شکایت نامه مزاحمت از حق، نمونه شکایت نامه زنای محصنه و …

فهرست شکایت نامه ­ها و چند نمونه شکوایه:
فهرست شکایت نامه ­ها و چند نمونه شکوایه:

نمونه شکوایه

شکواییه رشوه گرفتن:

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهر … (اسم شهر یا شهرستانی که جرم مورد نظر در آن به وقوع پیوسته است)

نمونه شکوایه
نمونه شکوایه

باسلام و احترام

به استحضار می­رساند:

در تاریخ … شخص با مشخصات … (آقا/خانوم … فرزند … به نشانی …) با استفاده از روش­های متقلبانه و بر اساس اختیارات موجود اقدام به کلاهبرداری و خروج اموال این جانب نموده ( اموالی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته است ذکر شوند). باتوجه به براهین اینجانب (مدارک مورد نظر را اعم از استشهادیه و … را ذکر کنید) و به دلیل این که مظنون به نحوی کاملا آگاهانه و بر اساس عملی که خود خواهان انجام آن بوده اقدام به کلاهبرداری از اموال اینجانب نموده و بنده با استناد به قانون تشدید مجازات مرتکبین در کلاهبرداری و بر اساس ماده 1 این قانون در تاریخ … رسیدگی به جرم و اقدام به تحقیق و بازرسی نسبت به این موضوع را از محضر جناب­عالی خواستارم.

با تشکر

نام و نام خوانوادگی شاکی

شماره و تاریخ ثبت شکواییه

شماره:

تاریخ:

شعبه … دادسرای عمومی و انقلاب … رسیدگی فرمائید.

نام و نام خانوادگی و سمت مقام ارجاع کننده:

تاریخ:

امضا:

عینا جهت: اخذ ادله شاکی   ، انجام تحقیقات مقدماتی از طرفین  و صورت مجلس نمودن اظهارات آنان  ، اخذ اظهارات شهود و مطلعین  و به کلانتری شماره … ارسال می­گردد.

سرپرست/ دادیار/ بازپرس شعبه … دادسرای عمومی انقلاب استان و شهرستان … .

 

شکواییه مزاحمت تلفنی:

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهر … (اسم شهر یا شهرستانی که جرم مورد نظر در آن به وقوع پیوسته است)

باسلام و احترام

به استحضار می­رساند:

اینجانب …  فرزند … با نشانی … مالک خط تلفن با شماره … می­باشم که شخصی با استفاده از خط تلفن با شماره­های … با اینجانب تماس گرفته و موجبات مزاحمت بنده را از تاریخ … تا تاریخ … به مدت … فراهم آورده است. بنده طی دفعات متوالی از مجرم تقاضا نموده­ام که به این کار خود خاتمه دهد اما وی با تمام خواهش­های بنده همچنان به این کار خود ادامه داده و با ارسال پیامک و تماس­های مکرر باعث سلب آرامش اینجانب گشته است.

بنده در تاریخ … با ارجاع موضوع به شرکت مخابرات اقدام به ارسال اخطار توسط این شرکت برای وی نموده­ام اما تمامی این اقدامات بی فایده بوده و مشتکی عنه دست از مزاحمت خود بر نداشته است. با توجه به مدارک ارائه شده بنده ( لیست تماس­ها و پیامک) از محضر شما رسیدگی به درخواست اینجانب را خواستارم.

شکواییه اسید پاشی:

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهر … (اسم شهر یا شهرستانی که جرم مورد نظر در آن به وقوع پیوسته است)

باسلام و احترام

به استحضار می­رساند:

اینجانب … فرزند … به نشانی … با مضنون بر اساس اختلافاتی که در طی مدت زمان … در موضوع … داشتیم، ایشان طی چند مورد اقدام به کش­مکش را با بنده نموده است. پس از گذشت … زمان از آخرین مشاجره ایشان در تاریخ … و در خیابان … به سمت بنده هجوم آورده و برای اسید پاشی اقدام نموده ­اند.

پس از این درگیری از ناحیه … دچار آسیب دیدگی شده­ام و به مدت … روز در بیمارستان برای درمان تحت مراقبت قرار گرفته­ ام. با توجه به جراحت وارده، استشهادیه و ادله موجود بدوا تقاضای صدور، رسیدگی و اجرای فوری آن را دارم و از محضر شما تقاضا مندم که نسبت به محکومیت و پرداخت دیه توسط مظنون هر چه سریع­تر اقدام نمایید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام