شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

امروز در این مقاله می خواهیم با شکایت از کلاهبرداری اینترنتی آشنا شویم. در مرحله اول امیدواریم که در دام کلاهبرداران اینترنتی نیفتید ولی اگر متاسفانه این اتفاق برای شما هم پیش آمد و روزی مال تان را از طریق اینترنت و فضای مجازی از دست دادید یا موضوع حیثیتی برایتان پیش آمد می توانید به صورت قانونی دنبال حق تان باشید و شکایت کنید و مجرم را پیدا کنید.

شکایت از کلاهبرداری اینترنتی
شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

در ادامه با ما همراه باشید تا با این موضوع آشنا شویم.

  • واژه کلاهبردار به چه کسی تعلق دارد ؟
  • در اینترنت کلاهبرداری چگونه صورت می گیرد ؟
  • انواع کلاهبرداری اینترنتی در ایران چگونه می باشد ؟
  • کلاهبرداران اینترنتی از این کار چه انگیزه ای میتواند داشته باشند ؟
  • شکایت از کلاهبرداری اینترنتی را کجا مطرح کنیم ؟
  • برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی باید چکار کنیم ؟
  • برای کلاهبرداری اینترنتی چه مجازاتی وجود دارد ؟
  • شکایت از کلاهبرداری اینترنتی چگونه می باشد ؟

  • واژه کلاهبردار به چه کسی تعلق دارد ؟

واژه کلاهبرداری همواره مستلزم این است که فردی بزهکار با فریب دادن اشخاص حقیقی یا حقوقی افراد را به وجود کارخانه ها یا شرکت ها یا به طور کلی هر امر واهی و غیر واقعی امیدوار کند و یا آن ها را از امور موهومی بترساند و یا به جعل اسناد یا مدارک و عناوین بپردازد در نهایت به دنبال این عمل نا شایست اموال آنها را در قالب اسناد مالی، وجه نقد یا هر اموال منقول یا غیر منقولی برباید. ( ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری )

در شکل سنتی آن بطور معمول شخص کلاهبردار با افراد ارتباط فیزیکی برقرار می کند و با حیله و فریب آنها اموال وی را می رباید. در نتیجه در اینگونه موارد کشف جرم، شناسایی مجرم و دستگیری آن معمولا امکان پذیر تر می باشد.

واژه کلاهبردار به چه کسی تعلق دارد ؟
واژه کلاهبردار به چه کسی تعلق دارد ؟

 

  • در اینترنت کلاهبرداری چگونه صورت می گیرد ؟

کلاهبرداری اینترنتی یکی از جرائمی است که با پیشرفت تکنولوژی در سراسر دنیا از جمله کشور ایران فراوان شده و شکل های مختلف اموال اشخاص حقیقی یا حقوقی را مورد تهاجم قرار می دهند.

در روش های امروزی کلاهبرداری که با پیشرفت تکنولوژی و روز به روز بالا رفتن جایگاه فن آوری و ابزار و وسیله های مدرن در بین مردم ارتباط تنگاتنگی پیدا کرده است.کلاهبرداری که به صورت گول زدن افراد مختلف در مورد امور واهی یا و … که از طریق تغییر یا دستکاری یا ایجاد داده های به دست آورده در سیستم های رایانه ای انجام می شود و در نتیجه به ربودن اموال اشخاص منجر می شود.(ماده 13 قانون جرائم رایانه ای )

معمولا در به دست آوردن داده و اطلاعات اشخاص برای بردن مال آنها شیوه هایی به کار گرفته می شود که مهندسی اجتماعی گفته می شود. مهندسی اجتماعی به اقدامات فریب کارانه کلاهبردارن اینترنتی جهت به دست آوردن اطلاعات و داده های اشخاص گفته می شود. یا جرائم دیگری مانند ربودن اطلاعات مردم و یا دسترسی غیر مجاز به آنها مقدمه کلاهبرداری می باشد.

اگر در گذشته، به شکل سنتی کلاهبرداری به صورت فریب ماشین ها و دستگاه های امری بحث بسیار داغی بود اما کلاهبرداری اینترنتی در برخی از مواقع می تواند از طریق فریب ماشین ها شکل بگیرد در بین افراد تردیدی وجود ندارد.

در اینترنت کلاهبرداری چگونه صورت می گیرد ؟
در اینترنت کلاهبرداری چگونه صورت می گیرد ؟

شما در حال خواندن مقاله شکایت از کلاهبرداری اینترنتی هستید

  • انواع کلاهبرداری اینترنتی در ایران چگونه می باشد ؟

در اینجا برخی از روش های مهندسی اجتماعی که در نهایت منجر به ربودن اموال افراد می شود را به گفته از منبع های خبری نظیر پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا و … بررسی می کنیم. در بیشتر موارد هدف مجرمین دسترسی به اطلاعات بانکی افراد مختلف و برداشت غیر مجاز از حساب آنها می باشد.

فروش اقلام یا ارائه خدمات به ارزانترین قیمت موجود در بازار به صورتی که افراد وسوسه شوند که از آن خرید کنند. این موارد می تواند پوشک، تور مسافرتی و یا هرچیز دیگر باشد. در این روش مجرم سایبری با ایجاد سایت های غیر معتبر اینترنتی که دارای نماد الکترونیکی نیز نیستند اقدام به فروش غیر واقعی کالا یا خدماتی می کنند و با وسوسه افراد آنها را به دادن اطلاعات بانکی خود در درگاه های غیر معتبر و جعلی ترغیب می کنند و سپس با به دست آوردن اطلاعات بانکی اشخاص اقدام به خرید اینترنتی یا انتقال پول از این حساب ها می کنند.

کلاهبرداران اینترنتی در پوشش امور خیریه

متاسفانه گاهی اوقات دیده شده که کلاهبرداران اینترنتی در قالب پوشش امور خیریه مثل موسسه خیریه جعلی یا دادن شماره حساب برای کمک به مردم در حوادث غیر متقربه مانند سیل اخیر یا زلزله صورت می گیرد. این کلاهبرداران با ارائه شماره حساب به مردم پول آن ها را جمع می کنند و مال خود می کنند یا مردم را به درگاه های پرداخت غیر واقعی بانک های گوناگون ترغیب کرده و اطلاعات کارت آن ها را برداشته و سپس پولشان را می ربایند.

در بسیاری از موارد هم وجود دارد که با تماس تلفنی و با ترفند جایزه و مسابقه یا ایجاد مشکل حقوقی به صورت تلفنی یا با کشیدن مردم پای درگاه های پرداخت غیر معتبر و جعلی، پول آن ها را می ربایند و حسابشان را خالی می کنند.

ارئه دادن اینترنت رایگان به مردم در مکان های عمومی حتی ممکن است در هتل ها یا رستوران ها نیز اتفاق بیفتد و در ادامه با هک کردن سیستم رایانه ای افراد و با سرقت اطلاعات بانکی یا سایر اطلاعات اموال آنها را می ربایند.

در سال های پیش کلاهبردارن با سایت و کانال های شرط بندی از مردم به خصوص مناطق محروم که جوانان با فقدان کار و نبود سرگرمی مواجه بودند، توانسته اند وجوه های مختلفی از افراد دریافت کنند

فریب مردم

یکی دیگر از مهندسی اجتماعی رایج استفاده از رسید ساز های تقلبی جهت تایید واریز و خرید و متاسفانه فریب مردم می باشد.

اسکیمر ها با جعل کارت های بانکی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا با واسطه در برداشت و انتقال وجه از حساب شما می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین هیچ وقت رمز بانکی خود را به کسی ندهید و مراقب دستگاه های خود پرداز ثابت و سیار باشید.

قطعا شیوه های متنوع و متعددی برای کلاهبرداری اینترنتی با به روز شدن علم نوین و تکنولوژی وجود دارد که ما برخی از این موارد رایج امروزه را خدمت شما عرض کردیم.

  • کلاهبرداران اینترنتی از این کار چه انگیزه ای میتواند داشته باشند ؟

طبق تحقیقات انجام شده هدف کلاهبرداران اینترنتی به ویژه در ایران بیشتر به دست آوردن ثروت های هنگفت یک شبه و بدون زحمت می باشد. در بین گاهی خصومت شخصی و انتقام جویی نیز دیده شده است.

کلاهبرداران اینترنتی از این کار چه انگیزه ای میتواند داشته باشند ؟
کلاهبرداران اینترنتی از این کار چه انگیزه ای میتواند داشته باشند ؟

 

  • شکایت از کلاهبرداری اینترنتی را کجا مطرح کنیم ؟

برای شکایت از این نوع جرائم اینترنتی باید نظیر باقی جرائم اینترنتی اول شکایت خود را در دادسرای جرائم رایانه ای مطرح کرده سپس از طریق پلیس فتا تحقیقات لازم صورت بگیرد و در آخر به رای در دادگاه و مجازات مجرمین سایبری بیانجامد. باید توجه داشته باشید که قطعا مشورت با وکلای متخصص در شکایت و پیگیری حقوق خود به شما را کمک زیادی می کند .

شکایت از کلاهبرداری اینترنتی را کجا مطرح کنیم ؟
شکایت از کلاهبرداری اینترنتی را کجا مطرح کنیم ؟

 

  • برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی باید چکار کنیم ؟

با توجه به اینکه در این نوع کلاهبرداری کلاهبردار به صورت کامل با شخصی که قرار است مورد کلاهبرداری قرار بگیرد رو به رو نمی شود و همین طور استفاده کلاهبرداران از فناوری و تعداد زیاد قربانیان در مدت زمان کوتاه در حقیقت گاه پیدا کردن مجرمین کمی دشوار می باشد و هزینه های زیادی باید صرف کنید.

بنابراین همیشه بهترین راه مقابله با جرائم رایانه ای پیشگیری از وقوع است.

  • در صورتی که کسب و کار شخصی دارید نکات زیر را رعایت کنید :
  • امنیت وبسایت کسب و کار خود را از طریق راه های مختلف مثل استفاده از فایروال ها، آنتی ویروس ها، آنتی اسکم ها و … تامین کنید.
  • کلیه نرم افزارهایتان را به طور دائم به روز کنید.
  • از رمز عبور هایی با حداقل هشت کاراکتر استفاده کنید و مرتب آن را تغییر دهید.
  • شبکه اینترنت خود را ایمن کنید.
  • سوابق کارمندانتان را بررسی کنید و در صورت اطمینان نکات ایمنی لازم در فضای سایبری را به آن ها آموزش دهید.
  • نسخه پشتیبان از داده هایتان تهیه کنید.
  • همیشه ایمنی وبسایت خود را چک کنید.
  • از متخصصین امنیت برای تامین امنیت وبسایت تان استفاده کنید.

موارد ذکر شده در بالا صرفا نکات مهمی بود ک باید در کسب و کارهایتان رعایت کنید برای مطالعه بیشتر و بالا بردن اطلاعات خود به صفحه امنیت کسب و کار های اینترنتی در فضای سایبری مراجعه نمایید.

برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی باید چکار کنیم ؟
برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی باید چکار کنیم ؟

نکات مهم

  • در صورتی که می خواهید امنیت خود و خانواده تان را در فضای سایبری تامین کنید به نکات زیر توجه داشته باشید :
  • از نرم افزار های ضد جاسوسی مانند فایروال ها استفاده نمایید و دائما آن را به روز کنید.
  • در تعاملات خود در شبکه های اجتماعی بپرهیزید و به کسی اعتماد نکنید و از دادن اطلاعات خود به افراد بپرهیزید.
  • از اینترنت های ایمن و مورد اطمینان استفاده کنید. استفاده از نت های عمومی و خرید یا پرداخت آنلاین با استفاده از آنها خطرناک است و میتواند اطلاعات کارت بانکی شما را در اختیار کلاهبرداران اینترنتی قرار دهد.
  • در هنگام خرید اینترنتی نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • از بازکردن ایمیل های ناشناس و کلیک کردن بر روی فایل ها یا لینک های ضمیمه ی ایمیل خودداری کنید یا از باز کردن هرگونه تبلیغات بپرهیزید.
  • رمز عبور ایمیل، شبکه های اجتماعی، اطلاعات کارت بانکی یا هرگونه اطلاعات خود را در اختیار سایرین قرار ندهید.
  • علم خود را نسبت به فناوری های مورد استفاده مثل شبکه های اجتماعی، اینترنت و … افزایش دهید.
  • از سایت های ناشناس و نا معتبر خرید نکنید.

برای مطالعه بیشتر در این موارد می توانید به صفحه امنیت اشخاص در فضای سایبری مراجعه کنید.

  • برای کلاهبرداری اینترنتی چه مجازاتی وجود دارد ؟

متاسفانه کلاهبرداری رایانه ای بسیار افزایش یافته است، قانون جرائم رایانه ای به کاهش جرم مجرمین اقدام  نموده است. قانون جرائم رایانه ای حداقل مجازات را که یک سال حبس بوده اند همان یک سال نگه داشته اما بیشترین مجازات را از 7 به 5 سال کم کرده است.

در مورد جزای نقدی هم با اینکه قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، مجازات نقدی را برابر با مال حاصل از جرم و در حال جرم را مجبور به پرداخت کردن آن دانسته بود؛ قانون جرائم رایانه ای برای مجرمین کلاهبرداری اینترنتی جریمه نقدی بین 20 تا 100 میلیون ریال و قاضی را در دادن حکم مسئول نموده است.

شاید درست باشد که منتقدین جرم حبس برای کلاهبرداران اینترنتی معتقدند که جریمه حبس برای آنها در بسیاری از موارد مجرم را اصلاح نمی کند؛ اما کاهش جریمه ی نقدی در حق دولت با توجه به هزینه های گزاف به خاطر این جرائم برای سیستم قضائی به نظر منطقی نمی باشد.

  • شکایت از کلاهبرداری اینترنتی چگونه می باشد ؟

نمونه شکوائیه کلاهبرداری اینترنتی :

شاکی : مشخصات شاکی

متشکی عنه : مشخصات متهم

موضوع شکایت : کلاهبرداری اینترنتی

دلایل : رسید اینترنتی پرداخت وجه – استعلام از پلیس فتا

 

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ….

سلام علیکم

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب در مورخه 20 / 7 / 1394 اقدام به خرید یک عدد ساعت مچی به مبلغ پانصد هزار تومان از سایت …. نموده است و وجه آن را به صورت اینترنتی پرداخت کرده است. با گذشت چند روز و پیگیری مکرر متوجه شدم خبری از تحویل ساعت نیست

و سایت مذبور کلاهبردار بوده و با ظاهر سازی و انجام اعمال متقلبانه در قالب تبلیغات در کانال های مختلف خود را فروشنده ساعت مچی معرفی می کند و بدون اینکه ساعتی تحویل دهد با گرفتن سفارش های متعدد صرفا از افراد مختلف پول می گیرد. حال با عنایت به مراتب فوق نظر به اینکه عمل نام برده دارای وصف جزائی می باشد تقاضای تعقیب و پیگیری و مجازات مورد استدعاست.

بنابراین بدوا به موجب ماده 107 قانون آئین دادرسی کیفری تقاضای تامین خواسته فوری به صورت انسداد حساب بانکی مشتکی عنه را دارم.

از همراهی شما عزیزان تا انتهای مقاله شکایت از کلاهبرداری اینترنتی متشکریم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام