نمونه دادخواست ابطال سند رهنی

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع نمونه دادخواست ابطال سند رهنی بپردازیم. اساسا سند رهنی نوعی سند رسمی به حساب می­آید که برای تنظیم آن طرفین معامله باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند. زمان تنظیم سند رهنی چنان قید می­شود که بدهکار یا در اصطلاح حقوقی راهن ملکی که از آن خود اوست را به جای وثیقه و در ازای بدهی که به شخص دارد طی مدت زمانی معلوم در رهن طلبکار یا مرتهن در می ­آورد.

نمونه دادخواست ابطال سند رهنی
نمونه دادخواست ابطال سند رهنی

سوالاتی که باید به آن پاسخ دهیم:

  1. ابطال سند رهنی در چه صورتی انجام می­پذیرد
  2. طرح دعوای ابطال سند رهنی چگونه است
  3. مواردی که باعث ابطال سند رهنی می­شوند کدامند
  4. نمونه دادخواست ابطال سند رهنی

ابطال سند رهنی در چه صورتی انجام می­پذیرد:

طرفین دعوی در رابطه با ابطال سند رهنی می­تواند مالک ملک مورد نظر و مرتهن باشد یا ممکن است طرفین مالک و بانک باشند.

چنانچه طرفین دعوی ابطال سند مرتهن باشد:

اگر سند رهن به شکل کاملا قانونی تنظیم نشده باشد طرف معامله این حق را دارد که اقدام به ابطال این سند در محضر دادگاه کند. برای مثال این امکان وجود دارد که فردی یک ملک را به جای ملک خود طی مدت زمانی مشخص در رهن مرتهن در بیاورد که مرتهن می­تواند حقیقی یا حقوقی باشد. پس از این که مالک اصلی ملک متوجه این عمل شود می­تواند طی مراحلی خاص اقدام به دادخواست برای ابطال سند رهنی مذکور کند.

مثال دیگری که راجع به ابطال سند رهنی می­توان گفت، زمانی است که در آن شرایط قانونی که هنگام تنظیم سند رهنی باید رعایت شود همچون شرایط اساسی صحت معامله به طور کامل و دقیق ملاحظه نشده باشد.

چنانچه طرفین دعوی ابطال سند مرتهن باشد:
چنانچه طرفین دعوی ابطال سند مرتهن باشد:

چنانچه طرفین دعوی ابطال سند بانک باشد:

گاهی اوقات اسناد رهنی به عنوان یک سند رسمی برای ضمانت باز پرداخت وام در رهن بانک یا موسساتی از این دست قرار می­گیرد. بر این اساس اگر فرد مالک اصلی ملک مذکور باشد و در اداره ثبت، مالکیت وی نسبت به ملک مشخص باشد، باید مبلغی به میزانی مشخص را پرداخت کند تا سند ملک پس از انجام روند قانونی در رهن بانک قرار بگیرد.

این کار بسیار با اهمیت است چنانچه فرد هنگام تنظیم سند به شکل قانونی عملیات را در پیش نگرفته باشد و با اصول و قوائد آن مغایرت داشته باشد باید برای ابطال سند رهنی طی مراحل مشخص آن اقدام کنند. شایان ذکر است که برای ابطال اسناد رهنی باید درخواست خود را مبنی بر ابطال آن به دادگاه ارائه کنند.

طرح دعوای ابطال سند رهنی چگونه است:

اگر شخصی در انجام این کار متحمل خسارت عدیده­ای شده باشد و وی مالک اصلی ملک مذکور نیز باشد، می­تواند علیه فردی که برای به رهن درآوردن ملک اقدام کرده (راهن) یا فردی که ملک مورد نظر را برای مدتی خاص به رهن خود گرفته است (مرتهن) دعوی را بیان کند. این دعوی در دادگاه بررسی شکایات و  به صورت مال غیر منقول مورد تجسس و بازبینی قرار گرفته می ­شود.

پس از این که دادگاه موضوع را تفحص کرد و رای قطعی را صادر نمود و پس از ارائه تقاضای گیرنده، باید به دست رئیس اداره ثبت موضوع مورد بررسی قرار گیرد و سپس برای اقدام آن را به دفتر املاک معاملات ملکی ارجاع دهد. بعد از این که محتویات پرونده ثبتی، سابقه و مدارک و تطبیق مشخصات مندرج ملک به دست متصدی دفتر معاملات ملکی بررسی شد، در این دفتر برای ابطال سند رهنی اقدام به عمل می­آید.

باید گفت که علاوه بر مشخصات مالک جدید ملک مذکور و نحوه ­ای که سند رهنی ابطال گشته و در حالت کلی جریان پرونده، باید در پیش نویس سند مالکیت جدید به شکل کامل عنوان شود. در طی این مراحل اداره ثبت باید بخشنامه­ ای را در مورد سند باطل شده به تمامی دفاتر اسناد رسمی ارسال کند که به دلیل ابطال سند رهنی شخص نتواند مانع فروش یا به مزایده گذاشتن آن شود.

طرح دعوای ابطال سند رهنی چگونه است:
طرح دعوای ابطال سند رهنی چگونه است:

مواردی که باعث ابطال سند رهنی می­شود کدامند:

  1. چنانچه مالک اصلی ملک دریابد که ملک مورد نظر در رهن فردی حقیقی یا حقوقی به دست شخص دیگری درآمده باشد می­تواند اقدام به ابطال سند نماید.
  2. این امکان وجود دارد که ملکی با یک سند کاملا عادی به فروش برسد اما بعد از این که مبایعه نامه را امضا نمودند فروشنده سند ملک مذکور را به رهن بانک، شخص یا … درآورد. در چنین حالتی می­توان برای ابطال سند رهنی با تقاضا از دادگاه بررسی به شکایات اقدام نمود.
  3. چنانچه تمامی اصول و قوائدی که به شکل کاملا قانونی در روند تنظیم سند باید رعایت شود اما در آن یکی از طرفین کوتاهی به عمل آورد، فرد ذینفع می­تواند برای ابطال اقدام کند و باید گفت که ابطال این سند رهنی امری کاملا ضروری است.
مواردی که باعث ابطال سند رهنی می­شود کدامند:
مواردی که باعث ابطال سند رهنی می­شود کدامند:

نمونه دادخواست ابطال سند رهنی

نمونه دادخواست ابطال سند به دلیل معجول بودن:

مشخصات طرفین (خواهان، خوانده، وکیل): نام و نام­خانوادگی، نام پدر، سن، شغل، نشانی دقیق محل اقامت، کد پستی، ایمیل (در صورت وجود)، شماره تلفن ثابت و همراه.

خواسته یا موضوع: تقاضای ابطال سند رهنی مربوط به پلاک ثبتی … به انضمام کلیه خسارات قانونی همچون … .

دلایل و منضمات: سند مالکیت، دادنامه کیفری، بازرسی محلی، نظر کارشناس.

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی شهر … ( نام شهر یا شهرستان که محل وقوع موضوع پیش آمده یا محل اقامت خوانده می­باشد)

با سلام و احترام به استحضار می­رساند که:

اینجانب … فرزند … به نشانی … موکل خواهان با نام و نام­خانوادگی … می­باشم­. مطابق سند مالکیت با شماره … مورخ … مالکیت شش دانگ یک خانه ویلایی که در … واقع گشته را دارد. پس از انقلاب وی به خارج از کشور مهاجرت نمود و خوانده از این موقعیت نهایت استفاده را برده و به دلیل عدم حضور ایشان خود را مالک حقیقی ملک مذکور معرفی نموده و مبایعه نام ه­ای معجول در این خصوص تنظیم و به عنوان مالک اصلی ملک برای ثبت ملک مورد نظر و تنظیم سند مالکیت اقدام به عمل نموده است.

بر اساس این که مبایعه نامه ایشان معجول بوده و اقداماتی که وی برای ثبت ملک به اسم خود انجام داده کاملا بر خلاف مقررات بوده است، مطابق دادنامه شماره … از دادگاه محترم تقاضای ابطال سند و بازگشت وضع به شکل سابق به همراه پرداخت خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی و حق­الوکاله اینجانب را خواستارم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام