نمونه دادخواست ابطال عقد رهن

در این مقاله پیرامون نمونه دادخواست ابطال عقد رهن صحبت می کنیم.

سند رهنی از اسناد رسمی به حساب می آید که تنظیم آن در دفاتر اسناد رسمی به انجام می رسد و بر اساس آن بدهکار ملک خود را برای وثیقه ی بدهی خود در رهن طلبکار می گذارد.

نمونه دادخواست ابطال عقد رهن
نمونه دادخواست ابطال عقد رهن

 

در این مقاله سعی می کنیم به سوالات زیر پاسخ دهیم.

– دعوای فک رهن را توضیح دهید.

– شرایط و تشریفات عقد رهن کدامند؟

– مال مرهونه و متعلقات آن کدامند؟

– دعوای راهن علیه مرتهن به چه صورت می باشد؟

– یک نمونه دادخواست ابطال عقد رهن

 

دعوای فک رهن را توضیح دهید.

میخواهیم بدانیم که رهن چگونه عقدی می باشد؟ در ماده 771 قانون مدنی، قانون گذار رهن را عقدی می داند که بر اساس آن بدهکار مال و یا ملکی را در پیش طلبکار به وثیقه می گذارد. به کسی که رهن می دهد راهن می گویند و به طرف مقابل راهن مرتهن گفته می شود.

دعوای فک رهن را توضیح دهید.
دعوای فک رهن را توضیح دهید.

شرایط و تشریفات عقد رهن کدامند؟

عقد رهن را در مورد رهن گیرنده، جایز می دانند و نسبت به رهن دهنده لازم در نظر می گیرند. در نتیجه، مرتهن هر زمانی که اراده کند می تواند رهن را به هم بزند اما راهن قبل از آنکه دین خود را ادا کند و یا به هر طریقی از نظر قانونی مبری گردد نمی تواند رهن را بازگرداند و به موجب مرگ راهن یا مرتهن، رهن فسخ نخواهد شد. اما در حالتی که مرتهن بمیرد، شخص رهن دهنده می تواند درخواست کند که رهن در اختیار وارث او قرار گیرد

در صورت عدم توافق، شخص سوم از طرف قاضی انتخاب می شود. لازم به ذکر است که مال امانی در دست مرتهن امانت می باشد و اگر مال مورد رهن از بین رود و یا ناقص شود ، مسئولیت آن بر عهده مرتهن می باشد و در صورتی که راهن بدهی خود را پرداخت کند و درخواست فک رهن نماید و این کار انجام نشود، مسئولیت مرتهن از حالت تقصیر به مسئولیت مطلق تغییر می کند، به اصطلاح مال گفته شده از شکل امانی به شکل ضمانی در می آید.

مال مرهونه و متعلقات آن کدامند؟

به غیر از خود مال یا ملکی که در رهن گذاشته شده اند هر آنچه که در قرارداد خرید و فروش بدون اشاره مستقیم به عنوان تعلقات، جزء معامله به حساب می آید، جزئی از مال مرهونه می باشد در این مورد ماده 786 قانون مدنی اسلامی می گوید: «نتیجه رهن و زیادی آن که ممکن است در معامله بوجود آید در حالتی که جدا باشد جزء رهن حساب می شود و اگر که جدا نبااشد به راهن تعلق دارد مگر اینکه در هنگام عقد قرارداد بین طرفین توافق دیگری شکل گرفته باشد. » از طرف دیگر اگر راهن بخشی از دین خود را بپردازد نمی تواند به همان اندازه از مال مرهونه را طلب کند، گرچه به توافق طرفین بستگی دارد.

دعوای راهن علیه مرتهن به چه صورت می باشد؟

زمانی که خواسته دعوا تنها ابطال عقد رهن یا به اصطلاح فک رهن است: در این مورد راهن یکی از ملک های خود را در رهن شخص سومی (مثلا بانک) گذاشته است و با وجود اینکه تمامی بدهی خود را پرداخت کرده است مرتهن (بانک) به تعهد خد عمل نمی کند و فک رهن را انجام نمی دهد

و استدلالش این است که شخص راهن چند وام دیگر نیز دارد و حاضر نمی شود که مال رهن گذاشته شده مربوط به وامی که تسویه شده است را آزاد کند. در این مورد اول اینکه: ید بانک از شکل امانی به شکل ضمانی تغییر داده شده است و راهن می تواند دادخواستی تنظیم نماید با عنوان «ابطال عقد رهن» و پرداخت اجرت المثل روزهای عدم ابطال عقد رهن به اضافه خسارت قانونی و قراردادی، و به مراجع قضایی ذی صلاح تسلیم کند.

زمانی که خواسته ابطال عقد رهن همراه با الزام به سند رسمی باشد:

به حالتی گفته می شود که فروشنده که معمولا سازندگان ملک می باشند، قبل از آنکه ملک را بفروشد برای اخذ وام آن را در رهن بانک می گذارد و بعد از فروش با تنظیم قول نامه، آن را به نام خریدار منتقل می کند و در مدت زمان توافق شده در قول نامه، متعهد می شود که سند مرهونه را آزاد کرده و به نام خریدار انتقال دهد.

در تنظیم خواسته این مدل از دعوا سه نظریه مختلف بیان می شود.

اعضای کمیسیون حاضر در جلسه اعتقاد داشتند که ابطال عقد رهن خود نوعی دعوا به شمار می آید و الزام به ابطال عقد رهن در حقیقت باعث از بین رفتن عقد رهن می شود و یک رابطه حقوقی می باشد، در نتیجه ضروری است که خواهان در هنگام تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند، فک رهن را نیز خواستار شود.

با این وجود تعداد کمی معتقد بودند با توجه به این موضوع که ابطال عقد قرار داد مانند مفاصاحساب شهرداری مالیاتی از موارد اجرایی برای حکم تنظیم سند رسمی می باشد و نیز فرض را بر این موضوع قرار می دهیم که ملک مورد بحث در رهن می باشد، در نتیجه در زمان صدور حکم، الزام به تنظیم سند رسمی از قید حفظ حقوق مرتهن در موارد خاص می باشد و به طرح دعوای جداگانه در این مورد نیازی نیست.

زمانی که خواسته ابطال عقد رهن همراه با الزام به سند رسمی باشد:
زمانی که خواسته ابطال عقد رهن همراه با الزام به سند رسمی باشد:

 

یک نمونه دادخواست ابطال عقد رهن

محل اقامت،خیابان-کوچه-پلاک-کدپستی شغل سن نام پدر نام خانوادگی نام مشخصات
خواهان
خوانده
وکیل
خواسته یا موضوع و بهای آن
دلایل و منضمات
ریاست محترم دادگاه حقوقی
سلام علیکم

احتراما، به استحضار عالی می رساند:

1/ اینجانب خواهان … مالک پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی بخش … شهرستان … می باشم. 2/ ملک مذکور در تاریخ … مطابق سند رسمی شماره … مورخ … تنظیمی در دفتر خانه اسناد رسمی شماره … شهرستان … در رهن بانک … واقع شده است. 3/ در طول مدت قرارداد رهن اقساط وام تادیه گردیده و در حال حاضر اینجانب هیچ گونه دینی به خوانده ندارم. 4/ نظر به اینکه خوانده علی رغم تسویه وجه وام از فک رهن امتناع دارد و با این وضعیت معامله با شخص ثالث با مشکل مواجه گردیده، ضمن دعوت طرفین به دادگاه الزام خوانده به فک رهن استدعا می شود. 5/ عندالزوم کارشناسی از جهت ملاحظه دفاتر بانک و احراز تسویه دیون درخواست می گردد.

محل امضاء- مهر – اثر انگشت
ریاست محترم شعبه ……. دادگاه …….

رسیدگی فرمایید.

نام و نام خانوادگی ارجاع

شماره و تاریخ ثبت دادخواست

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام