قانون جدید زندان برای مهریه 98

در این مقاله با یررسی موضوع  قانون جدید زندان برای مهریه 98 با شما خواهیم بود .

مهریه  از نظر حقوقی به عنوان مالی در  نظر گرفته می شود که مرد باید به همسر خود پرداخت کند ، بنابرین مهریه از نظر حقوقی حق زن می باشد که بر گردن همسر اوست که باید در طول زندگی و زمانی که زوجه اقدام به درخواست مهریه می کند

قانون جدید زندان برای مهریه 98
قانون جدید زندان برای مهریه 98

باید همسرش مهریه را که هیچ محدودیتی برای انتخاب آن وجود ندارد که می تواند این مهریه شامل پول ، طلا ، نقره ، ملاک و… باشد را تمام و کمال  پرداخت کند ، به همین دلیل مهریه  در قانون و شرع به عنوان دینی شناخته می شود ، که  زن بر گردن همسرش دارد .

در این مقاله قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم .

  • از نظر قانون مهریه چگونه تعریف می گردد ؟
  • مهریه به عنوان حق زن چه چیز هایی می تواند باشد ؟
  • قوانین جدید مهریه به چه صورت می باشد و در رابطه با زندان چگونه حکمی دارد ؟
  • آیا می توان از پرداخت کردن مهریه معاف گردید ؟
  • اگر وجه نقد به عنوان مهریه تعیین شود چگونه زن می تواند پس از سالها آن را دریافت کند ؟
  • معنای عندالمطالبه بودن مهریه چیست ؟
  • در قوانین اسلامی عندالاستطاعه در چه موارد به کار برده خواهد شد ؟
  • تقسیط مهریه برای پرداخت کردن توسط مرد چگونه انجام خواهد شد ؟
  • در چه مواردی می توان در خواست تعدیل در تقسیط مهریه کرد ؟
  • منظور از میزان مهریه به تعداد 110 عدد سکه و یا معادل آن چیست ؟
  • آیا می توان مهریه ی بالاتر از 110 سکه را دریافت کرد ؟
  • چگونه می توان مهریه را دریافت کرد ؟

  • ماهیت حقوقی مهریه چگونه تعریف می شود و اقسام مهر از نظر اسلام کدام اند ؟
  • در چه مواردی زن می تواند از حق زندان و حبس برای دریافت مهریه استفاده کند ؟
  • در صورتی که مهریه در زمان عقد و نکاح بین طرفین مشخص نشده باشد زن می تواند از وظایف خود در قبال مرد خوداری کند ؟
  • اگر زن برای نزدیکی با همسر خود اکراه داشته باشد آیا می تواند مهریه ی خود را دریافت کند ؟
  • آیا تا زمانی که زن از حق حبس بهره می برد می تواند از نزدیکی با همسرش خوداری کند ؟
  • در چه صورتی می توان فردی دیگر به جز شوهر مهریه را پرداخت کند ؟
  • افزایش بهای مهر در چه صورتی ممکن است ؟
  • مهریه در ازدواج موقت چه جایگاهی دارد ؟
  • مهریه ی زنانی که همسرشان فوت می کند چگونه پرداخت خواهد شد ؟
  • استحقاق مهریه قانونی در چه مواردی بررسی می شود ؟
  • تصمیمات قوه ی قضاییه در خصوص کاهش زندانیان مهریه چگونه انجام می شود ؟
  • اگر از مرد هیچ گونه مالی برای پرداخت مهریه شناسایی نشود در این صورت حکم دادگاه چه می توان باشد ؟
  • دلیل وارد شدن رییس قوه ی قضاییه به پرونده های مهریه به چه علتی بود ؟

 

از نظر قانون مهریه چگونه تعریف می گردد ؟

مهریه یا پشتوانه ی مالی که در زمان عقد بین طرفین یعنی مرد و زن مشخص می شود حقی است که بر گردن مرد برای پرداختن به زن قرار دارد ، و با توجه به قانون مدنی زمانی که عقد نکاح بین طرفین صورت بگیرد زن می توان به عنوان مالک مهریه آن را از شوهرش طلب کند ، مطابق با قانون ماده ی 1082مدنی هر زمانی که زن بخواهد می تواند مهریه اش را دریافت کرده و هر طور که بخواهد می تواند از آن استفاده کند .

از نظر قانون مهریه چگونه تعریف می گردد ؟
از نظر قانون مهریه چگونه تعریف می گردد ؟

مهریه به عنوان حق زن چه چیز هایی می تواند باشد ؟

در آداب و رسوم اسلامی بخصوص ایران از سکه به عنوان مهریه استفاده می کنند ، بنابراین تعداد سکه هایی که در زمان عقد به عنوان پشتوانه ی مالی برای زن در نظر گرفته می شود را مهریه ی زن می نامند ، اما از نظر قانون مدنی مهریه می تواند هر چیزی باشد که دارای ارزش مالی بوده و بتوانیم برای آن قیمت و معادلی تعیین کرد به عنوان مهریه محسوب خواهد شد ، بنابراین مطابق ماده ی 1078 قانون مدنی مهریه می تواند هر مال با ارزشی باشد که دارای قابلیت در یافت شدن باشد را می توان به عنوان مهریه نام گذاری کرد .

مهریه به عنوان حق زن چه چیز هایی می تواند باشد ؟
مهریه به عنوان حق زن چه چیز هایی می تواند باشد ؟

قوانین جدید مهریه به چه صورت می باشد و در رابطه با زندان چگونه حکمی دارد ؟

با توجه به قوانین گذشته ی مهریه در سال های اخیر نیز تغییر چندانی در نحوی پرداخت آن و همچنین احکامی که برای کسانی که نمی توانند مهریه را پرداخت کند تغییر محسوسی در این قوانین به وجود  نیامده است .

در سال اخیر که افزایش قیمت سکه به صورت لحظه ای شروع به بالارفتن کرده بود ، در این  شرایط بودن افرادی که توان مالی لازم برای پرداختن سکه را نداشتن به همین دلیل تعداد افرادی که برای پرداخت نکردن مهریه به زندان می افتادن بیشتر می شدن که بیشتر آنها در سن 25 تا 35 سال قرار دارند به همین دلیل این عوامل باعث شد که بازنگری  جدی در قوانین مجازات مهریه برای کسانی که نمی توانند آن را بپردازند به وجود بیاید .

قوانین جدید مهریه به چه صورت می باشد و در رابطه با زندان چگونه حکمی دارد ؟
قوانین جدید مهریه به چه صورت می باشد و در رابطه با زندان چگونه حکمی دارد ؟

برای بازنگری در این قانون آورده شده است که تعداد مهریه از تعداد 110 عدد نیز پایین تر بیاید اما بسیاری از افراد این کاهش تعداد سکه را مخالف با قوانین اسلامی می دانستن زیرا از مهریه به عنوان اهرمی برای فشار به مردانی استفاده می شود که قصد طلاق دادن دارند ، اما این قانون هنوز هم بصورت لایحه ای در مجلس قرار دارد تا بتواند رای لازم نمایندگان را به دست آورد .

قوانین جدید مهریه

در قوانین جدید مهریه و بخشنامه ای که توسط رییس قوه ی قضاییه درباره ی پایین آوردن و تقسیط مهریه آمده است که حکم جلب و زندان رفتن نیز در قانون جدید برای کسانی که نمی تواند مهریه را پرداخت کنند باز هم وجود دارد ، اما در بخشنامه  به قضات توصیه شده است که در مورد به زندان افتادن سخت گیری کنند و به افرادی که نمی توانند مهریه را پرداخت کنند فرصت داده شود و حتی بتوان با ارائه ی راه حل  تقسیط مهریه به مرد کمک کرد تا بتواند آن را پرداخت نماید .

بنابراین با توجه به دسنورانی که از جانب رییس قوه ی قضاییه صادر گردیده است چنان چه برای دادگاه مشخص شود که فرد توان مالی لازم برای  پرداختن مهریه را ندارد و همچنین این فرد در زندان به سر می برد باید مطابق قانون جدید مهریه این شخص  باید از زندان آزاد گردد ولی در رابطه با کسانی که از وضع مالی خوبی برخوردار هستند اما به هر دلیلی از پرداخت مهریه اجتناب می کنند باید تا زمان دادن مهریه در زندان قرار داشته باشند  .

آیا می توان از پرداخت کردن مهریه معاف گردید ؟

بسیار از مردان به دنبال  پیدا کردن راهکار هایی برای نپرداختن مهریه هستند ، این در حالی است که از مهریه به عنوان یک بدهی یاد آوری می شود که باید مرد به زن خود چه در طول زندگی و چه در زمان طلاق و … پرداخت نماید .

اما می توان مهریه را بسته به نظر دادگاه برای افرادی که توان مالی لازم برای این کار را ندارند ، می توانند از شرایط تقسیط مهریه استفاده نمایند اما این قسط بندی نمودن پرداخت مهریه هیچ تاثیری در کم و زیاد کردن آن نخواهد داشت و مرد ملزم به پرداخت تمامی قسط ها در تاریخ مششخص خواهد شد

آیا می توان از پرداخت کردن مهریه معاف گردید ؟
آیا می توان از پرداخت کردن مهریه معاف گردید ؟

اما در این بین هستند مردانی که پس از پرداخت کردن چند قسط از پرداخت نمودن مابقی آن منصرف خواهند شد ، که دراین صورت عدم پرداخت قسط ها در زمان مشخص باعث می شود که راهکار تقسیط مهریه از بین برود و در نتیجه  فرد ملزم به پرداخت تمام مهریه به صورت یک جا خواهد شد .

در این جا باید این نکته را ذکر کرد که اگر زن به صورت کتبی و در دفتر اسناد رسمی از دریافت مهریه ی خود انصراف دهد در این صورت مرد می تواند از پرداخت کردن مهریه معاف شود .

اگر وجه نقد به عنوان مهریه تعیین شود چگونه زن می تواند پس از سالها آن را دریافت کند ؟

در صورتی که زن از وجه نقد به عنوان مهریه ی خود نام ببرد در این صورت مرد باید مهریه ی زن که وجه نقد می باشد را مطابق تورم و قیمت سالنه حساب کرده وبه زن پرداخت نماید ، به همین خاطر در ماده ی 1082 مدنی آمده است که اگر از وجه نقد به عنوان مهریه استفاده شود و در صورتی که زوجه در خواست مهریه کند این نوع از مهریه مطابق با شاخص های قیمت سالانه و توسط بانک بخصوص بانک مرکزی تعیین می گردد و در نتیجه به زوجه پرداخت خواهد شد .

اگر وجه نقد به عنوان مهریه تعیین شود چگونه زن می تواند پس از سالها آن را دریافت کند ؟
اگر وجه نقد به عنوان مهریه تعیین شود چگونه زن می تواند پس از سالها آن را دریافت کند ؟

معنای عندالمطالبه بودن مهریه چیست ؟

عندالمطالبه بودن مهر به این معنا می باشد که هر زمان زن اقدام به درخواست مهریه کند یا به عبارتی دیگر هرگاه زوجه طلب دریافت مهریه را مطرح کند مرد باید مهریه اش را به طور تمام و کمال پرداخت نماید

مگر اینکه مرد توان مالی برای پرداخت نمودن مهریه ی همسرش را نداشته باشد که در این صورت مهریه ی زن توسط دادگاه برای مرد قسط بندی خواهد شد ، این در صورتی می باشد که مرد توان مالی لازم برای پرداختن مهریه را نداشته باشد ولی اگر چنان چه برای دادگاه مشخص شود که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد با ید تمام مهریه را که حق زن می باشد را از مرد گرفته و به زوجه پرداخت می کند .

معنای عندالمطالبه بودن مهریه چیست ؟
معنای عندالمطالبه بودن مهریه چیست ؟

در قوانین اسلامی عندالاستطاعه در چه موارد به کار برده خواهد شد ؟

عندالاستطاعه بودن مهریه به این معنا می باشد که پرداخت مهریه از جانب مرد به همسرش دارای شرایطی می باشد که از این شروط می توان به این مورد اشاره داشت که درصورتی که مرد از لحاظ مالی توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد مهریه را پرداخت می کند ، یا به عبارتی دیگر یعنی اگر مرد توانست به واسطه ی مال خود مهریه را پرداخت کند این کار را انجام خواهد داد و بیشتر آن را باید به زن بپردازد .

در قوانین اسلامی عندالاستطاعه در چه موارد به کار برده خواهد شد ؟
در قوانین اسلامی عندالاستطاعه در چه موارد به کار برده خواهد شد ؟

اگر در این قانون زن مهریه ی خود را از شوهرش مطالبه کند باید توجه داشته باشد که اگر مرد از لحاظ مالی شرایط پرداخت مهریه را داشته باشد مهریه ی زن را پرداخت می کند ، و در صورتی دیگر اگر مرد ادعا کند که توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه را ندارد می تواند با توجه به عندالاستطاعه بودن آن از پرداخت مهریه صرف نظر کند ، در این صورت زن می تواند با داشتن مدارک و دلایل اثبات کننده برای دادگاه مشخص نماید که مرد از نظر مالی در شریط خوبی برای پرداخت مهریه به سر می برد .

در رابطه با پرداخت مهریه این امکان وجود خواهد داشت که بخشی از آن به صورت عندالمطالبه و بخشی دیگر به صورت عندالاستطاعه از زوج دریافت گردد که در این صورت مطابق با شرایطی این تقسیم بندی صورت خواهد گرفت .

تقسیط مهریه برای پرداخت  کردن توسط مرد چگونه انجام خواهد شد ؟

در صورتی که مرد نتواند به صورت یک جا مهریه را پرداخت نماید در این حالت می توان با توجه به نظر دادگاه مهریه را قسط بندی کرده و در زمان های مشخصی که از سوی دادگاه برای پرداخت مهریه مشخص می شود مهریه ی خود را پرداخت کند ، اما در این روش از پرداخت مهریه زوجه می تواند نسبت به آن اعتراض نماید و در صورتی نیز که از همسر خود مالی سراغ دارد که به وسیله ی آن می تواند تمام مهریه ی خود را دریافت کند می تواند این اموال را به دادگاه برای بررسی بیشتر معرفی کند .

واگر زوجه بتواند بفهمد که درآمد همسرش افزایش پیدا کرده و توانایی پرداختن مهریه را دارد می تواند از دادگاه برای افزایش مبلغ قسط های خود با ارائه ی دلایل و مدارک معتبر رای مثبت بگیرد ، به طور مثال زمانی که فرد با توجه به قسط بندی مهریه که توسط دادگاه انجام شده است توانایی پرادخت یک سکه  در ماه را دارد اما اگر برای زوجه مشخص شود که درآمد های مرد افزایش پیدا کرده وتوانایی پرداخت سکه های بیشتری نیز دارد می تواند از دادگاه بخواهد که در روند تقسیط مهریه تجدید نظر کند .

تقسیط مهریه برای پرداخت  کردن توسط مرد چگونه انجام خواهد شد ؟
تقسیط مهریه برای پرداخت  کردن توسط مرد چگونه انجام خواهد شد ؟

در چه مواردی می توان در خواست تعدیل در تقسیط مهریه کرد ؟

پس از  تقسیط مهریه ممکن است مواردی پیش بیایند که در آن فرد قادر به پرداختن قسط های خود نباشد از جمله ی این موارد می توان به بالا رفتن قیمت ها و تورم اشاره کرد که در این حالت زوج نمی تواند قسط های خود را به موقع برساند ، بنابرابن در این مورد مرد می تواند از دادگاه درخواست تعدیل قسط های خود را داشته باشد که در چنین مواردی قاضی با توجه به اوضاع و شریط اقتصادی اجازه ی تعدیل قسط ها را خواهند داد .

در چه مواردی می توان در خواست تعدیل در تقسیط مهریه کرد ؟
در چه مواردی می توان در خواست تعدیل در تقسیط مهریه کرد ؟

منظور از میزان مهریه به تعداد 110 عدد سکه و یا معادل آن چیست ؟

براساس ماده ی 22 قانون حمایت از خانواده زمانی که مهریه ی فرد 110 عدد سکه می باشد باید دقیقا 110 سکه بهار آزادی را به زوج پرداخت نماید و یا اینک معادل این تعداد سکه باید پول نقد پرداخت کند ، مگر آنکه نتواند این تعداد سکه را  به زوجه پرداخت نماید

و یا بع عبارتی دیگر توانایی مالی لازم برای این کار راندارد در این صورت این میزان از مهریه توسز دادگاه قسط بندی می شود تا زوج بتواند با این شرای مهریه ی همسرش را بپردازد ، و در حالت کلی اگر نتواند به هیچ عنوان مهریه را پرداخت کند

منظور از میزان مهریه به تعداد 110 عدد سکه و یا معادل آن چیست ؟
منظور از میزان مهریه به تعداد 110 عدد سکه و یا معادل آن چیست ؟

از آنجایی که مهریه به عنوان حقی قرار دارد که به گردنش است و باید عینا توسط مرد به زن داده شود ولی اگر زوج این کار را نکند زن می تواند از همسر خود شکایت کند و حتی حکم جلبش را بگبرد و در صورت لزوم و با توجه به نظر دادگاه امکان به زندان افتادن برای زوج نیز وجود دارد و این زندانی شدن تا زمانی به طول خواهد انجامید که ، فرد یعنی زن به آزادی شوهرش رضایت دهد و یا ینکه مرد بتواند اعسار بودن خود را اثبات نماید در این صورت مرد از زندان می تواند آزاد شود .

پرداخت و تامین  مهریه توسط شخصی دیگر نیز می تواند به آزدای مرد از زندان کمک کننده باشد .

آیا می توان مهریه ی بالاتر از 110 سکه را دریافت کرد ؟

زمانی که مهریه ی زن بیشتر از 110 سکه ی طلا باشد و همچنین مرد از نظر مالی مشکلی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد موظف است که دقیقا تعداد مندرج در عقد نامه را به زوجه بپردازد ، اما در صورتی که مهریه ی زوجه بیشتر از تعداد 110 سکه می باشد

اما مرد به هر دلایلی توانایی پرداخت این مقدار از مهریه را نداشته باشد در این صورت دادگاه میزان 110 عدد سکه را برای زوجه تعیین می کند در نتیجه مرد باید این تعداد سکه  و یا معادل آن را به زوجه پرداخت نماید و در صورت نداشتن اوضاع مالی مناسب این مقدار از مهریه برای مرد قسط بندی می شود تا بتواند راحت تر آن را پرداخت کند

مطابق مادهی 22 قانون حمایت از خانواده زن نمی تواند برای مهریه های بیشتر از 110 عدد سکه حکم به زندان رفتن برای همسرش را بگیرد و اگر چنان چه پس از مدتی مشخص گردد که مرد می تواند آن تعداد مازاد را پرداخت کند در این صورت دادگاه فرد را ملزم به پرداخت تما م مهریه ی مندرج خواهد کرد .

چگونه می توان مهریه را دریافت کرد ؟

در زندگی زنا شویی می تواند شرایطی پیش بیاید که دیگر زوجین  نتوانند با یکدیگر زندگی و به فکر جدایی از هم خواهند افتاد ، بنابراین در این شرایط زن می تواند مهریه ی خود را از همسرش در خواست کند که این در خواست مهریه به دو صورت انجام خواهد گرفت :

در گام اول در صورتی که هیچ گونه سازش و یا توافقی بین طرفین صورت نگیرد در این صورت زن می تواند از همسرش شکایت کند در این حالت اظهار نامه ی پرداخت مهریه به آدرس زوج ارسال خواهد شد تا بتواند از این طریق در دادگاه حضور پیدا کند .

در گام دوم توسط زوجه  دادخواست طلاق و همچنین دریافت مهریه ونفقه به دادگاه ارائه می شود تا دادگاه بتواند با توجه به دادخواست های داده شده حق زن را که مهریه می باشد از همسرش طلب نماید .

چگونه می توان مهریه را دریافت کرد ؟
چگونه می توان مهریه را دریافت کرد ؟

ماهیت حقوقی مهریه چگونه تعریف می شود و اقسام مهر از نظر اسلام کدام اند ؟

در قانون 1087 مدنی به صراحت آمده است ، که مهریه به عنوان پشتوانه ی مالی برای زن در نظر گرفته خواهد شد که لازم است مرد آن را پرداخت کند و زمانی که بین دو طرف پیوند زناشویی بسته می شود و عقد نکاح صورت گیرد مرد باید زمانی که همسرش مهریه ی خود را از او طلب می کند اقدام به پرداختن این حقوق کند .و حتی اگر در شرایطی قرار بگیرد که نتواند مهریه را پرداخت کند مرد از طرف دادگاه ملزم به پرداخت کردن این مهر خواهد بود و هیچ راه گریزی از آن ندارد ، در همین رابطه اقسام مهر عبارتند از :

ماهیت حقوقی مهریه چگونه تعریف می شود و اقسام مهر از نظر اسلام کدام اند ؟
ماهیت حقوقی مهریه چگونه تعریف می شود و اقسام مهر از نظر اسلام کدام اند ؟

مهر المسمی :

از این نوع  مهر زمان نام برده می شود که بین زن ومرد پیوند زناشویی شکل بگیرد و زن به عقد و نکاح مرد در آید ، این نوع از میزان مهریه را مهر المسمی نام گذاری می کنند .

مهرالسنه :

مفهوم این نو ع از مهر به این صورت می باشد که اگر زن و مردی که با یکدیگر ازدواج نمایند می توانند پس از ازدواج بین خود مهریه ای را تعیین کند به عنوان مثال می تواند مرد میزان این مهریه را مطابق با شرافت زن و دلایلی که برای خود می تواند داشته باشد تعیین کند ، این نوع از مهر در زمانهای قدیم بخصوص زمان پیامبر (ص) بسیار رواج داشت و در آن زمان مهریه را با توجه به معیار های خاصی نظیر دین داری ، پاکدامنی و شرافت زن تعیین می کردند بنابراین نوع و میزان این مهریه پس از عقد نکاح مشخص خواهد شد .

مهرالمتعه :

در ماده ی 1093 قاانون مدنی در مورد این نوع از مهر آمده است که اگر نوع و میزان مهر در عقد مشخص نشده باشد و مرد قبل از اینکه نزدیکی با او داشته باشد نوع مهریه را تعیین نکرده باشد و زن را طلاق دهد در این حالت به این نوع از مهر ، مهرالمتعه نام گذاری می شود به طوری که در روایات واحادیث در باره ی مهریه آمده است

که اگر مرد توان مالی لازم برای پرداخت را داشته باشد باید اموال گران بهای خود را که شامل طلا ، اسب و زر خواهد شد را به زن بدهد و در صورتی نیز که مرد از لحاظ مالی به گونه ای می باشد که توان مالی لازم برای پرداخت مهریه را نخواهد داشت در این حالت باید انگشتری از طلا به زن خود بدهد .

در چه مواردی زن می تواند از حق زندان و حبس برای دریافت مهریه استفاده کند ؟

مطابق قانون 1085 مدنی زن می تواند تحت شرایط زیر و در صورت پرداخت نکردن مهریه می تواند از زندان برای در یافت مهریه خود استفاده کند به این صورت که :هر گاه مرد تمکن مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد در این حالت به مرد موسر می گویند و زمانی که مرد معسر و در حین عقد زن به علم اعسار او پی ببرد اما این کار مانع از انجام دادن وظایف زنا شویی زن برای همسر خود نمی شود .

در چه مواردی زن می تواند از حق زندان و حبس برای دریافت مهریه استفاده کند ؟
در چه مواردی زن می تواند از حق زندان و حبس برای دریافت مهریه استفاده کند ؟

در صورتی که مهریه در زمان عقد و نکاح بین طرفین مشخص نشده باشد زن می تواند از وظایف خود در قبال مرد خوداری کند ؟

در باب پاسخ به این نوع از سوال بسیاری از افراد رای به خوداری کردن زن به انجام وظایف خود نسبت به مرد داده اند و در این مورد به دلیل آنکه نوع و میزان مهر نامشخص می باشد در این صورت زن نمی تواند از حق حبس برای مرد استفاده کند و در همین راستا  افراد  زیادی  نیز وجود خواهند داشت که عقیده دارند زن  نمی تواند به دلیل مشخص نبودن مهریه خود از انجام وظایفش سر پیچی کند .

اگر زن برای نزدیکی با همسر خود اکراه داشته باشد آیا می تواند مهریه ی خود را دریافت کند ؟

در صورتی که زن به دیل اکراه از نزدیکی با همسر خود خوداری می کند در این صورت حق حبس برای زن به وجود خواهد آمد و حتی اگر مرد مجبور به پرداخت مهریه شود در آن صورت پس از اینکه اکراه زن نسبت به شوهرش برطرف شود نمی تواند آن را پس بگیرد .

اگر زن برای نزدیکی با همسر خود اکراه داشته باشد آیا می تواند مهریه ی خود را دریافت کند ؟
اگر زن برای نزدیکی با همسر خود اکراه داشته باشد آیا می تواند مهریه ی خود را دریافت کند ؟

آیا تا زمانی که زن از حق حبس بهره می برد می تواند از نزدیکی با همسرش خوداری کند ؟

در این حالت اگر زن قبل از اینکه مهریه خود را دریافت کند از شوهرش تمکین مرده باشد در این صورت حق حبس را برای خود از بین برده است و برای این کار زن می تواند امینی را انتخاب کند تا مهر را از همسرش بگیرد و تا زمانی که از او تمکین نکرده باشد نمی تواند ان را به همسرش بدهد .

در چه صورتی می توان فردی دیگر به جز شوهر مهریه را پرداخت کند ؟

در این صورت باید مالی که به عنوان مهر به زن پرداخت شود به نام مرد باشد و اگر کسی به جز مرد بخواهد مهریه را پرداخت کند با ید در ابتدا آن مال را به نام شخصی که باید مهریه را پرداخت کند کرده و آن را منتقل سازد تا در این صورت مرد بتواند مهریه را به همسرش پرداخت کند ، اگر مهریه به صورتی کلی باشد در این حالت کسی دیگر نمی تواند مهریه را پرداخت کند مگر در صورتی که از او ضمانت نامه ی معتبر و کتبی وجود داشته باشد .

 

افزایش بهای مهر در چه صورتی ممکن است ؟

در این حالت این امکان وجود خواهد داشت که در فاصله ای که عقد رخ می دهد تا زمانی طرفین از یکدیگر حدا می شوند افزایشی در بهای مهر به وجود بیاید که می تواند ناشی از مواردی باشد که در ادامه به انها خواهیم پرداخت .

1.در بسیار از اوقات اعمال زن می تواند در افزایش بهای مهریه تاثیر داشته باشد ، که در این صورت مرد باید بهای که افزایش پیدا کرده است را نیز پرداخت نماید .

2.گاهی بالا رفتن قیمت ها موجب افزایش بهای مهریه خواهد شد که در این صورت این افزایش بهای مهریه ربطیی به عمل زن نخواهد داشت ودر آن زن بی تاثیر است .

3.در حالتی که زن در مهر خود بهایی افزوده باشد مانند این که اگر در باغ خود درختان بیشری بکارد و یا در زمین خود ساختمانی احداث کند در این صورت افزایش بهای مهر به طن مربوط خواهد شد و مرد موظف به پرداخت عین آن می باشد ولی در صورتی که زن بر روی زمینی غصبی این موارد را صورت داده باشد در این صورت به عنوان غاصب شناخته می شود و مرد می تواند از همسر خود به دلیل غصب کردن شکایت نموده و از او خسارت دریافت کند .

مهریه در ازدواج موقت چه جایگاهی دارد ؟

در ازدواج موقت نیز باید مهریه مشخص باشد و در صورتی که این شرط رعایت نشود ان ازدواج باطل خواهد بود به همین دلیل باید مال و یا منفعتی از جانب مرد برای زن قرار داده شود .

ازدواج موقت دارای شرایط ازدواج دائم نمی باشد زیرا همانطور که در کتاب های فقهی به این مسلئه اشاره کرده اند که اساس این گونه از ازدواج ها برای نزدیکی بین زن و مرد است نه برای ایجاد نسل و فرزند آوری در این صورت هیچگونه شرطی برای تامیین مخارج بر عهده ی مرد نمی باشد و همچنین زن از همسر خود در این گونه از ازدواج ها ارثی نخواهد برد و فقط مالی به عنوان مهر برای زن در نظر گرفته می شود اما درباب مو ضوع ازدواج موقت می توان به مواردزیر اشاره داشت :

مطابق ماده ی 1095 در ازدواج موقت نیز باید مانند ازدواج دائم میزان و نوع ممهریه مشخص شود زیرا مشخص نکردن مهریه می تواند موجب باطل شدن این نوع از ازواج ها شود .

در باب مهرالمتعه باید گفت که این نوع از مهر مربوط به ازدواج دائم خواهد شد زیرا برای اینکه  در ازدواج موقت هیچگونه طلاقی وجود نخواهد داشت .

تعیین مهریه پس از عقد

در رابطه با موضوع مهر المثل نیز این گونه می تاون بیان کرد که این نوع از مهر که مربوط می شود به تعیین مهریه پس از عقد به همین دلیل در ازدواج موقت مهر المثل نیز وحود نخواهد داشت و در صورتی که در تمام این مدت مرد و زن هیچ گونه نزدیکی نداشته باشند دراین صورت مرد از پرداخت مهریه معاف است و این کاما در تضاد با ازدواج دائم قرار دارد که در آن مرد در صورتی که نزدیکی نداشته باشد باید بخشی از مهریه را به همسر خود واگذار کند .

در صورتی که در ازدواج موقت قبل از نزدیکی مرد می تواند بخشی از مهریه را به زن پرداخت نماید و در صورتی که تا پایان زمان ازدواج هیچگونه نزدیکی صورت نگیرد زن فقط می تواند بخشی از مهریه ی خود را از جانب مرد دریافت نماید .

در ازدواج موقت در مقایسه با ازدواج دائم شرط خیار صدق نمی کند زیرا اگر مهر در این ازدواج فسخ شود در آن صورت نکاح بین طرفین نیز باطل خواهد شد .

بنابراین در ارتباط با ازدواج موقت می توان به این نتیجه ی کلی رسید زن در صورتی می تواند تمام مهریهی خود را داشته باشد که تا آخرین مدت نکاح با مرد امیزش داشته و به تعهدات خود عمل کند و در صورتی که اگر برای مرد مشخص شود که زن از تعهدات خود کوتاهی می کند می تواند مهر او را کمتر پرداخت کند .

مهریه ی زنانی که همسرشان فوت می کند چگونه پرداخت خواهد شد ؟

برای پاسخ دادن به این مسدله می توان آن را از دو جهت بررسی کرد ، اول اینکه قبل از اینکه آمیزشی بین طرفین رخ داده باشد مرد فوت می کند و برای زن خود صداقی مشخص نکرده باشد و در دومین حالت زمانی اتفاق خواهد افتاد که قبل از آمیزش همسر فوت کند و لی برای همسر خود صداقی مشخص کرده باشد .

در توضیح اینکه اگر قبل از آمیزش صداقی برای همسر مشخص نشده باشد در این صورت هیچ جیزی برای زن نخواهد ماند و صداقی دریافت نخواهد کرد و لی اگر برای او صداق مشخص باشد و قبل از آمیزش مرد فوت کند زن می تواند نصف مهریه ی خود را دریافت کند .

استحقاق مهریه قانونی در چه مواردی بررسی می شود ؟

این استحقاق مهریه را می توان در دو حالت بررسی کرد ، زمانی که مهریه عین معینی باشو و یا اینکه مهریه به صورت کلی باشد .

اگر مهریه از نوع عین معینی باشد در این صورت مرد وظیفه دارد تمام وکمال مهریه را پرداخت نماید و اگر در پرداخت این امر کوتاهی کند زن می تواند از او بخاطر شکستن پیمانش شکایت کند و در حالتی که مرد نمی تواند عین مهریه را پرداخت کند در این صورت مرد باید معادل مهریه را پرداخت کند ، و در صورتی که مهر مشخص نباشد در این صورت زن حق دارد از طریق یکی از دو راه زیر را انتخاب نماید .

1.مهر را به شو هر خود پس دهد و یا اینکه دقیقا قیمت آن را از شوهرش بخواهد .

2.در صورتی که عین مهر را دریافت کند می تواند تفاوت قیمت بین آن را نیز از همسر خود بخواهد این در صورتی است که پیش از عقد این عیب وجود نداشته باشد .

تصمیمات قوه ی قضاییه در خصوص کاهش زندانیان مهریه چگونه انجام می شود ؟

در سال های اخیر به دلیل وجود نوساناتی که در قیمت طلا و ارز به وجود آمده بود شمار زندانیان مهریه در زندان بیشتر شده است به طوری که اکثر زندانیانی که در زندان قرار دارند به واسطه ی پرداخت کردن مهریه به زندان افتاده اند ، به همین دلیل به خاطر افزایش پرونده های مهریه در دادگستری ها باعث شد که رییس قوه ی قضاییه تصمیمی مهم  و جدی در خصوص مهریه و همچنین زندانیان این گونه از جرایم اتخاذ کند

به همین خاطر با توجه به بخشنامه ی صادر در خواست تعدیل مهریه به زوجه داده شده است تا مرد بتواند ان را پرداخت نماید و همچنین به قضات سراسر کشور دستور داده شده است که پرونده های مهریه را بهسرعت و با اغماض بیشتری رسیدگی کند و در دادن حکم از روش های جایگزین برای پرداخت مهریه استفاده کنند تا در این صورت محکومین زندان کاهش چشم گیری پیدا کنند .

اگر از مرد هیچ گونه مالی برای پرداخت مهریه شناسایی نشود در این صورت حکم دادگاه چه می توان باشد ؟

اگر از مردی که ملزم به پرداخت مهریه است هیچ گونه مالی شناسایی نشود در این صورت باید بتواند رضایت شاکی خود یعنی همسرش را بگیرد و یا اینکه در خواست اعسار کند که نمی تواند مهریه را پرداخت نماید باید لیستی از اموال خود را به دادگاه تحویل دهد و در آن اگر برای دادگاه مشخص شود که فرد سعی در مخفی نمودن اموال خود برای پرداخت نمودن مهریه دارد در این صورت حکم زندان برای فرد صادر می شود .

دلیل وارد شدن رییس قوه ی قضاییه به پرونده های مهریه به چه علتی بود ؟

علت ورود رییس قوه ی قضاییه به پرونده های مهریه در سال اخیر موجب شود که تعداد زندانیان در زندان کاهش پیدا کنند ، به همین خاطرافرادی که به دلیل عدم توانایی پرداخت مهریه در خواست تقسیط مهریه را داده بودند که در ماه ای اخیر به دلیل گرانی سکه از پرداخت به موقعی آن صرف نظر می کردند که از این رو موجب شکایت زن به دادگاه می شدند به همین آمار زندانیان سکه در زندان به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرد به همین دلیل رییس قوه ی قضاییه برای کاهش زندانیان مهریه به ویژه سکه احکامی را صادر نمودن که باعث گردید تعداد زندانیان کاهش پیدا کنند .

امیدواریم که با ارائه ی مقاله ی فوق توانسته باشیم شما عزیزان را راهنمایی کرده باشیم .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام