نمونه رای مطالبه سفته-لایحه فوری

در این مقاله قصد داریم موضوعی را با عنوان نمونه رای مطالبه سفته برای شما دوستان عزیز مورد بررسی قرار دهیم.

در این مقاله هر آنچه را که به سفته، مطالبه سفته، رای مطالبه سفته و… مربوط می شود و لازم است که بدانید برای شما شرح داده ایم با ما همراه باشید.

نمونه رای مطالبه سفته
نمونه رای مطالبه سفته

در ادامه می خواهیم به تعدادی از سوالاتی که شما عزیزان در این خصوص پرسیده اید پاسخ دهیم:

  1. نمونه رای مطالبه سفته به چه صورت است؟
  2. سفته چیست؟
  3. سفته وچک از چه نظر با هم تفاوت دارند؟
  4. مطالبه سفته از چه طریقی انجام پذیر است؟
  5. سفته باید چه اجزایی داشته باشد؟
  6. امضای سفته چه تعهداتی را به دنبال دارد؟
  7. چگونه می توان سفته را وصول کرد؟
  8. پشت نویسی سفته به چه صورت است؟
  9. سفته بدون نام چه ویژگی هایی دارد؟
  10. چگونه می توان نسبت به تغییر سفته اقدام کرد؟

 

نمونه رای مطالبه سفته به چه صورت است؟

در خصوص دادخواست خواهان… به طرفیت خوانده… به خواسته مطابه وجه سه فقره سفته به شماره های… و… و… جمیعا به مبلغ… میلیون ریال و مطالبه خسارات تاخیر تادیده از تاریخ واخواست سفته ها و مطالبه خسارات دادرسی با توجه به مفاد دادخواست تقدیمی و کپی مصدق سفته ها و واخواست های پیوست و با توجه به حضور طرفین و اظهارات خواهان و دفاعیات خوانده و عدم ارائه دفاع مناسب و احراز اشتغال ذمه خواندگان و اینکه مشارالیهم هیچ گونه دلیل معتبری بر برائت ذمه خود به دادگاه ارائه ننموده اند

علی هذا با توجه به دلایل مذکور دادگاه دعوی خواهان را ثابت دانسته و مستند به مواد 304 و 307 و 309 و 249 قانون تجارت و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به محکومیت تضامنی خواندگان به به پرداخت مبلغ… میلیون ریال بابت اصل خواسته و پرداخت خسارت تاخیر دیه بر مبنای نرخ تورم از تاریخ واخواست سفته ها تا زمان وصول آن که در اجرای احکام مدنی محاسبه و درافت خواهد شد و پرداخت… ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان صادر و اعلام می دارد پرداخت هزینه دادرسی بالسویه می باشد. رای صادره حضوری و ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض نزد محاکم تجدید نظر استان می باشد.

نمونه رای مطالبه سفته به چه صورت است؟
نمونه رای مطالبه سفته به چه صورت است؟

 

سفته چیست؟

سفته را می توان نوعی مدرک دانست از شخصی که تعهد داده است، مبلغی را که از صاحب سفته گرفته در تاریخ مشخص و یا هر زمان که صاحب سفته تمایل داشته باشد از راه هایی که برای آن وجود دارد درخواست کند.

من جمله این راه ها می توان به: چک در وجه حامل، چک به نام شخص مورد و یا واریز نقدی اشاره کرد. اما به غیر از این چند روش، روش دیگری نیز برای وصول سفته وجود دارد که می توان از طریق اقدام کرد.

لازم به ذکر است که گیرنده ی سفته می بایست به قوانین مرتبط با سفته آگاه باشد چنانچه از این قوانین اطلاعات کافی نداشته باشد، قادر نخواهد بود از مزایای تجاری سفته به نفع خود بهره مند شود و تنها خاصیتی که سفته می تواند برای وی داشته باشد استفاده از آن به عنوان نوعی مدرک در دادگاه است.

سفته چیست؟
سفته چیست؟

سفته و چک از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

سفته و چک از چند نظر با هم تفاوت دارند که بزرگترن تفاوت میان این دو کیفری بودن وجه آن ها می باشد، بدین صورت که سفته هیچ گونه وجه کیفری ندارد، نقطه مقابل آن چک است که دارای وجه کیفری است. اگر بخواهیم راحت تر آن را توضیح دهیم باید بگوئیم که به هیچ شکلی نمی توان صاحب سفته را به جرم اینکه سفته ی بی محل صادر کرده است دستگیر کرد.

چک مزیتی دارد که سفته نسبت به آن بی نصیب است و آن این است که چنانچه صاحب چک در پرداخت مبلغ چک قصوری داشته باشد، بانک مرکزی از این موضوع مطلع خواهد شد که در نهایت سبب بد حساب شدن مشتری می شود همچنین تمام امتیازات موجود از شخص سلب خواهد شد.

در صورتی که واخواست سفته دردسرهای مربوط به خود را دارد، به شکلی که برای واخواست حتما لازم است که به دایره واخواست مراجعه شود لازم به ذکر است که برای انجام این کار زمان مشخصی از پیش تعیین شده که زمان زیادی هم نیست در نتیجه برای بهره بردن از آن باید در کوتاه ترین زمان نسبت به آن اقدام کرد.

سفته و چک از چه نظر با هم تفاوت دارند؟
سفته و چک از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

مطالبه سفته از چه طریقی انجام پذیر است؟

مطالبه ی سفته به این شکل انجام می شود که صاحب سفته باید در زمان مقرری که در سفته آمده است نسبت به درخواست وجه اقدام کند. چنانچه مبلغ ذکر شده در سفته به حساب دارنده ی سفته واریز نشد، در این صورت دارنده ی سفته می بایست ظرف مدت ده روز بعد از تاریخ وصول سفته برای واخواست سفته ها اقدامات لازم را انجام دهد.

ممکن است برای برخی این سوال پیش آید که واخواست چیست؟ به طور کلی واخواست را یک نوع اعلام مواخذه و یا انتقادی رسمی می توان دانست نسبت به سفته ای که در زمان مشخص خود وصول نشده است. واخواست ها را از جانب وزارت دادگستری که در اوراق نامه هایی به صورت آماده به چاپ رسیده اند می نویسند، لازم به ذکر است که در بانک ها نیز می توان اوراق نامه ها را دریافت کرد.

واخواست نامه های فوق در دو سری تنظیم می شوند سری اصلی آن نزد واخواست کننده می ماند، سری دوم آن نیز برای برای سفته دهنده ارسال خواهد شد این کار توسط مامور ابلاغ انجام می شود.

مطالبه سفته از چه طریقی انجام پذیر است؟
مطالبه سفته از چه طریقی انجام پذیر است؟

ارائه دادخواست به دادگاه

واخواست کننده می بایست در مدت یک سال از زمان واخواست، دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد دلیل این امر اطمینان یافتن از اشخاصی است که سفته را پشت نویسی و ضمانت کرده اند. در صورتی که گیرنده سفته از طریق مراجع قضایی اقدام به این کار نکند، اشخاصی که ضمانت سفته ها را به عهده داشتند مورد قبول نیستند.

چنانچه سفته گیرنده واخواست خود را در زمان مشخص انجام دهد مجاز است که اموال صاحب سفته از طریق مراجع قانونی و حتی پیش از صدور حکم از جانب دادگاه به نفع خود توقیف کند.

از مزیتی که این کار دارد این است که پس از اینکه حکم صادر شد، سفته گیرنده می تواند به جای طلب خود از دارایی های صاحب سفته به نفع خود توقیف کند که در ضبط اموال نسبت به سایرین دارای ارجعیت می باشد.

پس از اقدامات صورت گرفته شده دادگاه می تواند به میزان پولی که در سفته ذکر شده است از دارایی های سفته دهنده گرفته و به سفته گیرنده دهد. در صورتی که خواست گیرنده ی سفته به ضرر صاحب سفته و شخصی که دادخواست را پشت نویسی کرده است باشد، می توان نام صاحب سفته و همچنین پشت نویس را در ستون خوانده آورد. افراد مذکور موظفند در دادگاه به منظور توضیح ادعا حضور یابند.

 

سفته باید چه اجزایی داشته باشد؟

بر اساس ماده 308 قانون تجارت، سفته ها به غیر از مهر و یا امضا باید تاریخ نیز داشته باشند و علاوه بر آن باید از موارد زیر نیز برخوردار باشند: مبلغی که باید وصول شود هم به صورت حروفی و هم به صورت عددی، نام گیرنده ی وجه، تاریخ پرداخت به صورت روز، ماه و سال در نتیجه علاوه بر مهر و امضا ذکر این موارد نیز در سفته جز ضروریات محسوب می شود.

به جز موارد بالا موارد دیگری نیز وجود دارند که قید آن ها در سفته لازم است که البته این قسمت مخصوص به صاحب سفته است که شامل موارد زیر می باشد: نام و نام خانوادگی صاحب سفته، تاریخ وصول سفته، نام و نام خانوادگی صادر کننده، محل سکونت او و همچنین محل پرداخت سفته هم باید ذکر شوند. چنانچه سفته برای کسی صادر شود، مشخصات فردی او مثل نام، نام خانوادگی و… در سفته نوشته می شود، اما اگر برای شخص معینی نباشد به جای ذکر نام او عبارت ” وجه حامل ” نوشته می شود.

لازم به ذکر است که هرگاه نام شخصی در سفته آورده شود آن شخص نسبت به صاحب سفته طلبکار می شود، و اگر احیانا آن سفته نام نداشته باشد یعنی در وجه حامل باشد، هر شخص دیگری که سفته را در اختیار داشته باشد می تواند از سفته دهنده طلبکار باشد، که در این صورت در زمان مقرر و از پیش تعیین شده قادر است وجه را مطالبه کند. در سفته هایی که عندالمطالبه هستند هرگاه سفته گیرنده مبلغ را طلب کند صاحب سفته موظف است که آن را وصول کند.

 

امضای سفته چه تعهداتی را به دنبال دارد؟

چنانچه متعهد سفته در هنگام تاریخ مقرر سفته را وصول نکند، گیرنده ی سفته موظف است که واخواست یا اعتراض عدم تادیه را تنظیم کند. که این کار را باید در مدت ده روز بعد تاریخ معینی که در سفته آمده است انجام دهد، برای تنظیم واخواست خود می بایست به مراجع قضایی کند و سپس آن را برای صاحب سفته ارسال کند.

بعد از تاریخی که واخواست انجام شد برای کسی که سفته را در داخل ایران صادر کرده است یک سال و برای شخصی که سفت را در سایر کشور ها صادر کرده است 2 سال وقت دارد که اقامه دعوی کند این قوانین بر اساس ماده قانونی 286 و 287 قانون تجارت تنظیم شده است.

امضای سفته چه تعهداتی را به دنبال دارد؟
امضای سفته چه تعهداتی را به دنبال دارد؟

 

چگونه می توان سفته را وصول کرد؟

دو راه برای وصول مبلغ سفته وجود دارد که می توان از این طریق اقدام کرد:

از طریق اجرای اسناد رسمی: از آنجایی که سفته جز اسناد لازم الاجرا محسوب می شود درنتیجه چنانچه گیرنده ی سفته به وظایفی که بر گردن اوست عمل کرده باشد، می تواند نسبت به صاحب سفته، پشت نویس و همچنین اشخاصی که ضامن شده اند در جهت توقیف اموال بلامعارض اشخاص مذکور و همچنین وصول وجه معین شده در سفته از طریق اداره ثبت وارد عمل شود.

از طریق مراجع قضایی دادگستری: دارنده ی سفته با تنظیم کردن دادخواست خود نسبت به یک و یا تمامی مسولان سند تجاری اقامه دعوی کند. چنانچه حکم بر این باشد که صادر کننده محکوم است اما دارایی های محکوم تحصیل نشده باشد، می توان از طریق مراجع قانونی فرد محکوم را دستگیر و بازداشت کرد.

 

پشت نویسی سفته به چه صورت است؟

هماننده پشت نویسی که برای چک انجام می شود سفته هم پشت نویسی دارد دلیل آن این است که بتوان سفته را به دیگری انتقال داد و یا وجه را از طریق شخص مذکور وصول کرد. در صورتی که پشت نویسی سفته جهت انتقال باشد، تحویل گیرنده ی جدید سفته تمام حقوقی که برای سفته وجود داشته متعلق به او می شود. برای انتقال سفته امضای گیرنده ی اصلی واجب است، یا اینکه اگر گیرنده سفته بخواهد سفته را به جهت وصول به شخصی دیگر بسپارد باید وکالت دهد و حتما باید در پشت نویسی وکالت به جهت وصول ذکر شود.

سفته بدون نام چه ویژگی هایی دارد؟

سفته بدون نام نیز نوعی دیگر از نحوه ی تنظیم سفته می باشد. بدین معنا که به هنگام تنظیم سفته می توان صاحب سفته، سفته را صادر کند که نام گیرنده ی سفته در آن قید نشده باشد، که در این شرایط گیرنده ی سفته می تواند برای گرفتن سررسید خودش اقدام کند و یا اینکه آن را به شخص دیگری حواله کند.

عبارت حواله کرد برای سفته گیرنده این امکان را فراهم می کند که سفته را به شخص دیگری انتقال دهد، اما در صورتی که عبارت حوال کرد در سفته خط خورده شود این امتیاز از سفته گیرنده سلب خواهد شد و نمی تواند به شخص دیگری منتقل کند. در نتیجه تنها خودش قادر است که وجه را وصول کند.

چگونه می توان نسبت به تغییر سفته اقدام کرد؟

اگر قصد دارید که سفته را تغیر دهید می بایست آن را پشت نویسی یا ظهر نویسی کنید. به عنوان مثال عبارت ” حواله کرد” جهت انتقال سفته به شخص دیگری استفاده می شود. اما در صورتی که این عبارت خط خورده شود دیگر چنین کاری مجاز نخواهد بود. در صورتی که کسی از طریق ظهر نویسی وکالت دارد، دقیقا تمامی حقوق دارنده ی سفته را دارد یعنی می تواند برای وصول وجه اقامه دعوی کند.

از اینکه در خواندن این مقاله شکیبا بودید صمیمانه سپاسگذاریم. هدف از جمع آوری مطالب فوق آشنایی بیشتر شما با موضوع مربوطه بود امیدواریم پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام