دفاع از اتهام انتسابی

مقاله ای که امروز می خواهیم برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم راجع به دفاع از اتهام انتسابی است.

در این مقاله هر آنچه را که باید در خصوص دفاع از اتهام انتسابی بدانید به شما خواهیم گفت از جمله مواردی که برای تفهیم بیشتر شما به ذکر آن ها پرداخته ایم شامل دفاع از اتهام انتسابی، اتهام انتسابی، لزوم تفهیم اتهام انتسابی و… است با ما همراه باشید.

در ادامه قرار است به یکسری از سوالاتی که شما عزیزان در این باره پرسیده بودید پاسخ دهیم:

  1. اتهام انتسابی به چه معناست؟
  2. دفاع از اتهام انتسابی یعنی چه؟
  3. چرا باید تفهیم اتهام انجام شود؟
  4. تفهیم اتهام اتسابی به چه شکل صورت می گیرد؟
دفاع از اتهام انتسابی
دفاع از اتهام انتسابی

اتهام انتسابی به چه معناست؟

در قانون اساسی اتهام انتسابی را اینگونه معنا کرده اند که نسبت دادن جرم از جانب یک شخص به شخص دیگر را اتهام انتسابی می گویند. که می تواند شامل توهین و یا افترا نیز باشد.

دفاع از اتهام انتسابی یعنی چه؟

دفاع از اتهام انتسابی بدین معناست که شخص متهم حق دارد بر اساس قوانینی که برای اتهام انتسابی وجود دارد مدارک و دلایلی را برای دفاع از خود که ثابت کردن خلاف آن اتهام را منجر می شود به دادگاه ارائه کند.

دفاع از اتهام انتسابی یعنی چه؟
دفاع از اتهام انتسابی یعنی چه؟

چرا باید تفهیم اتهام انجام شود؟

این حق فرد محکوم است که در خصوص اتهامی که به او وارد شده است بداند و از جزئیات آن آگاه شود. قاضی موظف است تا بررسی های لازم را انجام داده و همچنین دلایلی که مشخص می کند فرد مورد اتهام قرار گرفته است را گردآوری کند سپس بر اساس دفاعیاتی که متهم در دادگاه اظهار می کند به قضاوت میان این دو بپردازد. بر همین اساس دادگاه باید فرصتی را به شخصی که به او اتهام انتسابی داده شده بدهند تا وی بتواند مدارک دفاعیه خود را برای دادگاه آماده کند.

اطلاع یافتن از اتهامی که به فرد وارد شده از آن نظر حائز اهمیت است که امکان دارد شرایطی را ایجاد کند تا اتهامات وارد شده رد شوند و یا حتی اتهامی که به متهم وارد شده است را به وجود آورد، که در این صورت ضمانت ناظر نسبت به قوانین شکلی عملی به خود می گیرد.

از جهتی دیگر نیز قاضی که پرونده را در دست دارد موظف می شود تا کارهایی که لازم است برای اجرای روند قانون و همچنین صدور حکم تامینی انجام دهد. لازم به ذکر است که تفهیم اتهام از چنان ارزش و ضرورتی برخوردار است که حتی اگر در طول یک روز چندین بار متهم مورد بازجویی قرار بگیرد، تفهیم اتهام در تمامی مراحل جز ملزومات به حساب می آید.

چرا باید تفهیم اتهام انجام شود؟
چرا باید تفهیم اتهام انجام شود؟

مطلع شدن شخص از اتهامی که به او نسبت داده شده است

همانطور که در توضیحات اشاره شد در قوانین و اصولی که در آیین کیفری وجود دارد، می توان گفت که مهم ترین حقوق متهم مطلع شدن شخص از اتهامی که به او نسبت داده شده است. به این صورت که برای تفهم به صورت کامل لازم است تا تمامی این حقوق اجرا شوند و تمامی ادله نیز مطرح شوند.

اما چنانچه این روند به صورت کامل اجرا نشود و یا قوانین مربوطه رعایت نشوند، در صورتی که تقصیرات قاضی مشخص است نمی توان روند اجرای این پرونده را ادامه داد در نتیجه پرونده فوق باطل اعلام می گردد علاوه بر آن از هیچ ارزش قانونی برخوردار نمی باشد.

برای تفهیم بهتر این موضوع به ذکر مثالی می پردازیم: شخصی که متهم شده است پس از آن که تفهیم اتهام انتسابی شد اما هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که اتهام را اثبات کند در نتیجه صدور هر رای که نشانگر متهم بودن شخص است هیچ گونه ارزش قانونی ندارد.

مطلع شدن شخص از اتهامی که به او نسبت داده شده است
مطلع شدن شخص از اتهامی که به او نسبت داده شده است

تفهیم اتهام اتسابی به چه شکل صورت می گیرد؟

اتهام انتسابی با توجه به ماده قانونی 129 قانون اساسی کشور درسال 1378 و همچنین ماده قانونی 193 و 194 در سال 1392 تثبیت شد. در پرونده های اتهام انتسابی قاضی موظف است که پس از انجام هرکار ابتدا مشخصات متهم را به صورت کامل در پرونده ذکر کند، این مشخصات شامل: نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس محل سکونت، کد پستی، پلاک و… می باشد.

لازم به ذکر است که باید به هنگام قید کردن این مشخصات، به متهم متذکر شد که چنانچه آدرس درست نباشد درخواست فوق به همان نشانی ارسال خواهد شد در نتیجه بهتر است از گفتن حقیقت خودداری نکند زیرا به ضرر وی تمام می شود.

در صورتی که آدرس دقیقی از جانب متهم به قاضی ارائه شود روند اجرایی پرونده به سرعت پیش خواهد رفت بدین معنا که در وقت مشخص شده احضاریه ارسال خواهد شد که مانع از عقب افتادن روند پرونده یا کارهای تحقیقاتی می شود.

 

پس از اینکه احضاریه ارسال شد قاضی می بایست در زمان مناسب مدارک و شواهدی را که در دست دارد و نشان می دهد که متهم مورد اتهام انتسابی قرار گرفته است را برای وی شرح دهد تا به طور کامل از اتهاماتی که به او نسبت داده شده است اطلاع یابد و پس از آن به باقی روند پرونده رسیدگی کند.

تفهیم اتهام انتسابی

لازم به ذکر است که در تفهیم اتهام انتسابی ذکر کردن تمامی قوانینی که برای مجازات اتهام انتسابی وجود دارد جایز نیست، در نتیجه قاضی تنها باید جرم های ادعا شده را مطرح کند. علاوه بر آن در صورت وجود دلایل و مدارکی را که بر علیه متهم ارائه شده است را برای متهم متذکر شود، لزوم انجام این کار این است که فرد متهم فرصت کافی جهت دفاع از خود را پیدا کند.

به هنگام شرح دادن و تفهیم اتهام سوالاتی که از متهم پرسیده می شود باید کوتاه و صریح باشند همچنین به اتهام وارده مرتبط باشد تا مفید واقع شوند. من جمله قوانین که در پرسیدن سوالات ممنوع اعلام شده است این است که متهم را مجبور به پاسخ دادن کنند، آن را اغفال کرده و یا حتی برانگیختن حس نفرت در متهم موارد گفته شده دردادگاه جایز نمی باشند.

اما چنانچه متهم از پاسخ دادن به سوالات امتناع کرد حتما باید این موضوع در پرونده قید شود. در قوانینی که برای دفاع از اتهام انتسابی وجود دارد نمی توان گفت که اگر متهم به سوالات پاسخی نداد در نتیجه اتهامات وارد شده بر او صدق می کند.

از اینکه در خواندن این مقاله شکیبا بودید صمیمانه سپاسگذاریم. هدف ما از گردآوری مطالب فوق آشنایی بیشتر شما با موضوع مربوطه بود امیدواریم مورد پسند بوده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام