نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهدات قراردادی-لایحه آنی

در این مقاله قصد داریم پیرامون موضوع نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهدات قرار دادی مطالبی برای شما دوستان ارائه نماییم.

در تمامی قرارداد ها به ویژه قراردادهای ملکی هر دو طرف تعهدات مختلفی نسبت به یکدیگر دارند و زمانی که به این تعهدات پایبند نباشند دعوای الزام به تعهدات قرار دادی علیه شخص متعهد تنطیم می شود و این موضوع بسیار گسترده بوده و تمامی تعهدات و قراردادها را شامل می شود.

نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهدات قراردادی
نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهدات قراردادی

در این بین ممکن است سوالاتی برای شما عزیزان پیش بیاید که ما به آنها پاسخ خواهیم داد.

  • اجرای حکم الزام به ایفای تعهد چه شرایطی را دارد؟
  • آیا تنظیم اظهار نامه قبل از دادخواست الزام به ایفای تعهد الزامی می باشد؟
  • آیا دریک دادخواست تقاضای همزمان الزام به ایفای تعهد و خسارت عدم انجام تعهد ممکن می باشد؟
  • الزام به ایفای تعهد چه مواد قانونی را شامل می شود؟

 

اجرای حکم الزام به ایفای تعهد چه شرایطی را دارد؟

پس از صدور حکم در زمان اجرای حکم شرط بر این قرار است که شخص متعهد وظیفه به اجرای حکم مربوطه دارد در  صورت سرپیچی شخصی که متعهد به نفع اوست با مخارج خود تعهد را انجام دهد در صورت امتناع از تعهد توسط شخص این امکان وجود دارد که توسط شخص سوم نسبت به این مبحث یا خرج شخص محکوم به عدم ایفای تعهد اقدام نمایید در صورتی که شخص سوم قادر به انجام این مبحث نباشد شخصی که قرار داد به نفع او بسته شده میتواند اقدام به فسخ قرار داد کند.

اجرای حکم الزام به ایفای تعهد چه شرایطی را دارد؟
اجرای حکم الزام به ایفای تعهد چه شرایطی را دارد؟

 آیا تنظیم اظهار نامه قبل از دادخواست الزام به ایفای تعهد الزامی می باشد؟

اگر هنگام تنظیم قرارداد برای ایفای نقش زمان، مشخص شده باشد نیاز به اظهار نامه برای تقاضای تعهدات نیست ولی اگر زمان مشخص نشود بهتر است قبل از هر کاری اظهار نامه برای دادخواست الزام به ایفای تعهدات به طرف مقابل داده شود.

 

آیا دریک دادخواست تقاضای همزمان الزام به ایفای تعهد و خسارت عدم انجام تعهد ممکن می باشد؟

در باره این موضوع بین قضات اختلاف نظر وجود دارد، اما بهتر است مبلغی که متعاقدین در حین انعقاد عقد به موجب توافق به عنوان میزان خسارت (مادی یا معنوی) محتمل الوقوع ناشی از عدم اجرای تعهد یا ناشی از تاخیر در اجرای تعهد پیش بینی کرده و بر آن توافق کنند در صورت انجام تعهد در این مورد قید گردد.

 

الزام به ایفای تعهد چه مواد قانونی را شامل می شود؟

طبق قانون هر یک از دو طرف قرار داد وظیفه انجام تعهدات قراردادی خود را دارند در این بین تعهدات غیر قانونی یا مخالف شرع قابلیت اجرا نخواهد داشت حتی باعث باطل شدن قرار داد خواهد شد، پس اگر هر یک از طرفین تعهد خود را انجام ندهد طرف مقابل می تواند با مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست تقاضای الزام ایفای تعهدات قراردادی طرف را نمایید. و در دادگاه طبق قوانین ذکرشده حکم صادر خواهند کرد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

طبق قانون 221 مدنی اگرشخصی تعهد اقدام به کاری را کند اما از انجام این کار خوداری کند تخلف کرده و مسئول خسارت شخص مقابل است و مقید به این باشد که جبران خسارت کند.

طبق ماده 222 قانون مدنی در صورت عدم ایفاء تعهد با رعایت ماده فوق حاکم می‌تواند به کسی که تعهد به نفع او شده است اجازه دهد که خود او عمل را انجام‌دهد و متخلف را به تأدیه مخارج آن محکوم نماید.

الزام به ایفای تعهد چه مواد قانونی را شامل می شود؟
الزام به ایفای تعهد چه مواد قانونی را شامل می شود؟

طبق ماده226 قانون مدنی

طبق ماده226 قانون مدنی در مورد عدم ایفاء تعهدات از طرف یکی از متعاملین طرف دیگر نمی‌تواند ادعای خسارت نماید مگر این که برای ایفاء تعهد مدت‌معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفاء تعهد مدتی مقرر نبوده طرف وقتی می‌تواند ادعای خسارت نماید که اختیار موقع‌انجام با او بوده و ثابت نماید که انجام تعهد را مطالبه کرده است.
ماده 226-  (رج ماده278ق.م – بین ماده 226 و 278 تعارضی وجود ندارد و ماده 226 در مورد عقد لازم است و ماده 278 نسبت به مال امانی است ).

ماده 228 قانون مدنی در صورتی که موضوع تعهد تادیه وجه نقدی باشد حاکم می تواند با رعایت ماده مدیون را به جبران خسارت حاصله از تاخیر در تادیه دین محکوم کند.

ماده 229 قانون مدنی اگر متعهد به واسطه حادثه که دفع آن خارج از حیطه اقتدار اوست نتواند از عهده تعهد خود برآید محکوم به تأدیه خسارت نخواهد بود.

ماده 237 قانون مدنی هر گاه شرط در ضمن عقد شرط فعل باشد اثباتاً یا نفیاً کسی که ملتزم به انجام شرط شده است باید آن را به جا بیاورد و در صورت‌تخلف طرف معامله می‌تواند به حاکم رجوع نموده تقاضای اجبار به وفاء شرط بنماید.

ماده 238 قانون مدنی

ماده 238 قانون مدنی هر گاه فعلی در ضمن عقد شرط شود و اجبار ملتزم به انجام آن غیر مقدور ولی انجام آن به وسیله شخص دیگری مقدور باشد حاکم‌می‌تواند به خرج ملتزم موجبات انجام آن فعل را فراهم کند.

ماده 239 هر گاه اجبار مشروط علیه برای انجام فعل مشروط ممکن نباشد و فعل مشروط هم از جمله اعمالی نباشد که دیگری بتواند از جانب او‌واقع سازد طرف مقابل حق فسخ معامله را خواهد داشت.

ماده 520 درخصوص مطالبه خسارت وارده، خواهان بايد اين جهت را ثابت نمايد كه زيان وارده بلاواسطه ناشي از عدم انجام تعهد يا تأخير آن و‌يا عدم تسليم خواسته بوده است در غيراين‌صورت دادگاه دعواي مطالبه خسارت را رد خواهد كرد.

 

 به عنوان مثال برای نمونه دادخواست تعهد:

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

به موجب قرارداد مورخ … خوانده متعهد شده اند که که یک باب ساختمان … واحدی را بعد از گذشت مدت … از تنظیم قرارداد بر روی قطعه زمینی به مساحت … مترمربع واقع در … به شماره پلاک ثبتی … بخش … که بنده مالک قانونی آن قطعه زمین می باشم، احداث کنند.

خوانده محترم از انجام تعهد خود به دلایل و بهانه های مختلف سرپیچی می کنند. اینجانب علاوه بر مراجعات بسیار، اظهارنامه ای نیز به شماره … تاریخ … برای ایشان ارسال نمودم که همچنان از انجام تعهد خودداری می کنند. لذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد مواد ۱۰، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۳ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به انجام تعهد و پرداخت کلیه خسارات قانونی در حق اینجانب را تقاضا دارم.

از اینکه این مقاله را برای کسب اطلاعات بیشتر انتخاب کرده اید نهایت تشکر را داریم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام