نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد

در این مقاله قصد داریم پیرامون موضوع نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد، مطالبی برای شما دوستان ارائه نماییم.

زمانی که بین دو یاچند نفر قراردادی منعقد می شود و در آن قرارداد طرفین نسبت به هم شروط و تعهداتی را قبول می کنند اما در صورت خطا در مفاد قرارداد می توان الزام آنها را به ایفای تعهدات خواست. تعهد میتواند مالی باشد یا تعهد حقوقی این وظایف نیز احتمال دارد از طریق خود شخص تعیین شود که وظایفی دو طرفه باشند یا به صورت کاملا واضح نوشته شده باشند.

نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد
نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد

در این بین ممکن است سوالاتی برای شما عزیزان پیش بیاید که ما به آنها پاسخ خواهیم داد.

  • مراحل رسیدگی به نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد را توضیح دهید؟
  • رأی حکم دادگاه در رسیدگی به پرونده الزام به ایفای تعهد چه می باشد ؟
  • تحلیل حقوقی نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد در شورای حل اختلاف چگونه است؟
  • از مزایای رسیدگی به پرونده الزام به ایفای تعهد توسط وکلای استیناف گر به چه صورت می باشد؟
  • تعهدات به چه دلایلی سقوط می کنند؟

 

مراحل رسیدگی دادگاه به نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد؟

شاکی دادخواست به خواسته الزام به ایفای تعهد علیه مدعی در شورای حل اختلاف … مطرح نموده که به قسمت شعبه دوم شورا رجوع کرده و پس از بررسی کامل شعبه وقت رسیدگی به پرونده را به تاریخ… رجوع داده شدکه وقت رسیدگی شاکی به صورت واقعی و مدعی علیه به صورت قانونی اخطار داده خواهد شد.

جلسه دادگاه در تاریخ تنظیم شده تشکیل شده و شاکی این گونه در دادگاه بیانات خود را می گوید: شاکی اظهار داردکه مدعی علیه از اینجانب تقاضای قرض مقداری پول را کرده به این صورت که خواهان وام دریافتی خود پی در پی جهت پرداخت اقسام وام به بنده از موسسه قوامین زنگ می زنند که که چک و سفته های بنده را به اجرا خواهد گذاشت بنابرین تقاضا دارم برای فرستادن حکم مبنی بر الزام مدعی علیه به ایفای تعهد یعنی پرداخت باقی مانده اقساط و همچنین بر اساس تعهد نامه موظف به پرداخت ماهیانه اقساط وام به مبلغ…. بوده است.

بنا به دلیل نبود مدعی علیه و  همکاری نکردن وی شاکی درخواست ارسال پرونده را به دادگستری جهت بررسی  به شعبه دوم حقوقی رجوع کرده .جلسه دادگاه در تاریخ تعیین شده قبلی با حظور شاکی و عدم حضور مدعی علیه تشکیل شد که شاکی بیانات خود را به شرح دادگاه تقدیم کرده و دادگاه با تحقیق و بررسی جزییات پرونده و اختتامیه رسیدگی به پرونده را اعلام و مبادرت به صادر کردن رای نمود.

 

رأی حکم دادگاه در رسیدگی به نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد چه می باشد؟

در مورد دعوای آقای … علیه خانم… به خواسته الزام به ایفای تعهد که پرداخت باقی مانده اقساط وام گرفته شده از موسسه قوامین به مبلغ … ریال به همراه خسارت های دادرسی با توجه به گفته های شاکی و همچنین موارد ذکر شده در پرونده و همچنین دادخواست و مستندات پیوستی پرونده که شامل تعهدنامه و نبود حضور مدعی علیه و با وجود ارسال اخطاریه و نبود دفاع و ارسال لایحه ای که بر گرفتن حق شاکی و تبرئه خود،

دادگاه با استناد به ماده 10 قانون مدنی و مواد 515 و 519 قانون آئین دادرسی مدنی حق شاکی را ثابت کرده و مدعی علیه را به ایفای تعهدات نوشته شده در قرارداد را صادر کرده و همچنین به پرداخت جریمه به مبلغ … ریال به عنوان دادرسی و حق الوکاله وکیل مربوطه صادر کرده و محکوم اعلام می کند و همچنین رای صادر شده به مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان ارسال می شود.

 

  تحلیل حقوقی در نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد در شورای حل اختلاف چگونه است؟

با توجه به قانون شورای حل اختلاف این نوع پرونده به دلیل این که مدعی علیه کمتر از مبلغ بیست میلیون تومان جریمه شده باشد این نوع پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود و همین باعث شده در شعبه دادگاه عمومی صلاحیت شورا به آین پرونده رسیدگی نشود بنا به دلایلی به نظر می رسد که جریمه مدعی علیه باید طبق بند سوم ماده 62 قانون آئین دادرسی مدنی بیان می کند:

در دعواهای مربوط به منابع حقوقی در قوانین معین شده باید کل طلب را پرداخت شود بهای خواسته شده شامل حاصل جمع کل اقساط و منافعی که شاکی آنها را حق خود می داند و در صورتی که حاصل جمع کل قسط هایی باشد که مدعی علیه آنها را پرداخت نکرده و بعد از آن می توان تعیین کرد که تشخیص صلاحیت کدام مرجع می باشد، همچنین اگر طرفین دعوا در شورای حل اختلاف به توافق برسند، پرونده برای رسیدگی به دادگستری رجوع داده خواهد شد اما در این نوع پرونده ها شعبه دوم حل اختلاف تنها با در خواست یکی از طرفین دعوا یعنی یا شاکی یا مدعی علیه به پرونده رسیدگی می شود.

  تحلیل حقوقی در نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد در شورای حل اختلاف چگونه است؟
تحلیل حقوقی در نمونه پرونده الزام به ایفای تعهد در شورای حل اختلاف چگونه است؟

 

 از مزایای رسیدگی به پرونده الزام به ایفای تعهد توسط وکلای استیناف گر به چه صورت می باشد؟ 

در دادخواست ها کوچکترین خطا و اشتباه باعث رد شدن دادخواست شده وکل هزینه های آن از بین می رود.اگر این دعوا به دست وکلای استیناف گر هماهنگ شود امکان خطا به صفر خواهد رسید. زمان کمتری برای حکم به الزام خوانده گرفته خواهد شد. در هنگام اجرای حکم و جلسات دادگاه بودن موکل لازم نیست. وکیل می تواند دست مزد و حق وکالت خود را از شخص متعهد بگیرد. بعد از اجرای حکم و و محکوم بودن متصرف برای جبران خسارات وارد شده وکیل مربوطه می تواند اموال او را توقیف کند.

 از مزایای رسیدگی به پرونده الزام به ایفای تعهد توسط وکلای استیناف گر به چه صورت می باشد؟ 
از مزایای رسیدگی به پرونده الزام به ایفای تعهد توسط وکلای استیناف گر به چه صورت می باشد؟

تعهدات به چه دلایلی سقوط می کنند؟

  • به دلیل وفادار بودن به عهد
  • به دلیل تفاسخ: تفاسخ که نام دیگر آن اقاله است، زمانی که یک معامله ای قانونی با رضایت هر دو طرف فسخ شود و به پایان برسد تفاسخ روی داده که در این حالت کل تعهداد قرار داد از بین می رود.
  • به وسیله ی ابراء: یعنی طلبکار از طلب خود نسبت به افراد دیگر چشم پوشی می کند.
  • به وسیله تعهد: یعنی از طریق تعهد فردی به انجام دادن یا ندادن کاری می شود.
  • به وسیله تهاتر: یعنی در حین بدهکار بودن از شخصی طلبکار نیز باشید یعنی طرفین به یکدیگر بدهکار باشند..
  • به وسیله مالکیت ما فی الذمه: یعنی شخصی که مالک است و متعهد به یک چیزی نیز است.

 

از اینکه این مقاله را برای کسب اطلاعات بیشتر انتخاب کرده اید نهایت تشکر را داریم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام