شرایط دعوای اثبات مالکیت

در این مقاله قصد داریم به شرایط دعوای اثبات مالکیت بپردازیم. مالکیت در واقع رابطه بین فرد و ملک می باشد، به این شکل که دیگر اشخاص توانایی توقیف آن ملک را نداشته باشند و شخص مالک با توجه به رابطه تعریف شده توانایی انجام هرگونه استفاده در چهار چوب قانون در رابطه با ملک خود را دارد. مالکیت انواع گوناگونی دارد، در برخی مواقع جهت اثبات مالکیت فرد با مشکلاتی رو برو خواهد شد که شما را در این مقاله بیشتر با موضوع مالکیت و اثبات آن آشنا خواهیم کرد.

در این مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. اثبات مالکیت ملک چگونه صورت می گیرد؟
  2. شرایط دعوای اثبات مالکیت چیست؟
  3. چه مدارکی جهت اثبات مالکیت نیاز می باشد؟
  4. انواع مالکیت در دعوای اثبات مالکیت چگونه است؟
  5. هزینه دادرسی در دعوای اثبات مالکیت چقدر می باشد؟
  6. نمونه رای درباره اثبات مالکیت به چه صورت می باشد؟

 

شرایط دعوای اثبات مالکیت
شرایط دعوای اثبات مالکیت

اثبات مالکیت ملک چگونه صورت می گیرد؟

در برخی موارد امکان دارد که در یک زمان چندین نفر خود را صاحب یک ملک معرفی نمایند و در این مورد است که بحث ثابت کردن مالکیت صورت می گیرد، جهت بر طرف نمودن این اختلافات با توجه به اصول قانونی هر شخصی که ادعای مالکیت بر یک ملک را دارد که در دست شخصی دیگر می باشد، باید با در دست داشتن دلایل و مدارک قانونی و کافی که نشان دهنده مالکیت و سوابق تصرف شخص را ثابت می نماید اقدام کند و مالکیت خود را به اثبات برساند.

به طور معمول بر اساس ماده 22 و 48 قوانین اثبات، مالک شخصی می باشد که سند با اسم و با مشخصات او در دفاتر ملکی ثبت شده است و یا شخصی که به شکل کاملا قانونی ملک به نام او انتقال یافته است. اما گاهی ما بین اشخاصی که سند اصلی و سند معمولی در دست دارند مشکلاتی پیش می آید. که در این خصوص باید به طرح شکایت جهت ثابت نمودن حق مالکیت خود بپردازند.

اثبات مالکیت ملک چگونه صورت می گیرد؟
اثبات مالکیت ملک چگونه صورت می گیرد؟

شرایط دعوای اثبات مالکیت چیست؟

دعوای ثابت کردن ملک معمولا یکی از دعواهایی می باشد که در جهت اثبات ملک و حق و حقوق فردی صورت می گیرد و شخص باید جهت اثبات این مالکیت شرایطی را داشته باشد، که این شرایط عبارتند از:

داشتن قرارداد به صورت کتبی و یا شفاهی:

شخصی که در جهت دعوای ثابت کردن مالکیت اقدام می نماید باید سریعا برای ثابت کردن وجود سند، قرار داد و یا دلایل کافی در خصوص انتقال ملک اقدامات لازم را انجام دهد، که به طور معمول شخص مالک در این خصوص با نشان دادن سند معمولی برای ثابت کردن وجود مدارک اقدام می نماید. زیرا شخص مالک که جهت اثبات ملک خود درخواست داده است بدون شک دارای مدرک و یا دلایلی مانند قرارداد شفاهی می باشد که اخیرا داشتن این مدارک را باید با دلایل کافی ثابت کنند، زیرا جهت اثبات مالکیت فقط داشتن قرار داد یا دلایل شفاهی به تنهایی کافی نمی باشد.

داشتن قرارداد به صورت کتبی و یا شفاهی:
داشتن قرارداد به صورت کتبی و یا شفاهی:

اثبات معتبر بودن قرارداد:

با ثابت کردن داشتن یک قرارداد و یا ثابت کردن از راه قانونی خرید و فروش ملک، اقدامات شخص درخواست کننده جهت طرح اثبات ملک به پایان می رسد و شخص خوانده شده باید جهت داشتن ایرادات و معتبر نبودن قرارداد از شکایت به دفاع بپردازد

که در صورتی که شخص خوانده شده دلایل و مدارکی در خصوص معتبر نبودن قرار داد نشان دهد باید شخص خواهان که مدعی است مدارک او معتبر می باشد به دفاع از اعتبار مدارکش بپردازد، زیرا ممکن است سند و مدارک کاملا معتبر باشد، ولی از طرفی با در نظر گرفتن قانون بعد از انجام و تنظیم، قرارداد باطل شده باشد که در این صورت و با در نظر گرفتن دفاع قابل قبول شخص خوانده شده، خواهان باید معتبر بودن سند و مدارک خود را ثابت نماید.

خواسته الزام به تنظیم قرارداد همراه با ثابت کردن مالکیت:

از دیگر شرایط لازم که در خصوص انجام شکایت برای ثابت کردن مالکیت، هنگامی که شخص دارنده قرارداد در حال ثابت کردن حق مالکیت خود می باشد باید به آن توجه داشته باشد، گرفتن استعلامات لازم در هنگام تنظیم قرارداد به همراه ثابت کردن مالکیت می باشد. به خصوص هنگامی که شخص دارنده قرارداد معمولی در برابر دارنده قرارداد و سند اصلی قصد ثابت کردن مالکیت خود را دارد، که این موارد بیشتر هنگامی رخ می دهد که فروشنده بعد از تنظیم قرارداد و گرفتن بیشترین بخش مبلغ، قرارداد را به بهانه بالا رفتن ارزش و قیمت ملک فسخ می نماید.

خواسته الزام به تنظیم قرارداد همراه با ثابت کردن مالکیت:
خواسته الزام به تنظیم قرارداد همراه با ثابت کردن مالکیت:

چه مدارکی جهت اثبات مالکیت نیاز می باشد؟

مدارکی که در خصوص ثابت کردن مالکیت ملک باید ارائه گردند به شرح زیر می باشد:

ارائه و در دست داشتن مدرک رسمی و اصلی سند

ارائه و در دست داشتن برگه رسید هزینه پرداختی جهت خرید ملک

داشتن کارت ملی برای تشخیص هویت و کارت بانکی برای انجام و پرداخت مبلغ جهت کارهای شکایت ضروری می باشد.

انجام استنشاد محلی

در دست داشتن شماره و مشخصات اسناد و پرونده مورد نظر

معرفی اشخاصی که در جریان خرید، فروش و نقل و انتقالات ملک مورد نظر هستند و در جهت شهادت برای اثبات مالکیت باید مراجعه نمایند.

انجام سوگند در جهت اثبات مالکیت و خرید ملک مورد نظر

و دیگر اسناد و مدارک لازم.

چه مدارکی جهت اثبات مالکیت نیاز می باشد؟
چه مدارکی جهت اثبات مالکیت نیاز می باشد؟

انواع مالکیت در دعوای اثبات مالکیت چگونه است؟

در این مقاله به صورت کامل و واضح مالکیت راشرح دادیم اکنون که تعریف مالکیت را می دانید لازم است بدانید که مالکیت نیز خود دارای انواع گوناگونی می باشد که در اینجا برای شما تعریف خواهیم کرد:

انواع مالکیت در دعوای اثبات مالکیت چگونه است؟
انواع مالکیت در دعوای اثبات مالکیت چگونه است؟

مالکیت خصوصی:

مالکیت خصوصی نیز خود دارای دو نوع می باشد:

مالکیت فردی: در این نوع تمام ملک مربوط به یک نفر می باشد، یعنی در سند اصلی و موجود به صورت 6 دانگ به اسم یک شخص به ثبت رسیده است.

مالکیت مشترک: در این مورد ملک به شکل شراکتی مربوط به چندین نفر می باشد که در سند مربوطه مشخصات افراد مالک موجود می باشد. به این معنی است که در یک زمان چند نفر مالک یک ملک می باشند.

مالکیت عمومی:

در این نوع مالکیت کل مردم جهان در اموالی که به صورت عمومی در کشور وجود دارد می باشد ، که تمامی شهروندان قادر خواهند بود بدون هیچ نوع اختلاف و تفاوتی از آنها استفاده نمایند. مانند حق مالکیت افراد در منابع و معدن های طبیعی موجود در کشور.

مواد 22 قوانین اثبات مالکیت در رابطه با ملک ها فقط سند اصلی به ثبت رسیده را به رسمیت دانسته و به صورت کامل سند همیشه یکی از مهم ترین دلایل و مدارک کافی در ثابت کردن شکایت در مقابل قانون می باشد، که بنا به تعریف از هر نوع مکتوبی که در خصوص دفاع و دعوا قابل ارائه دادن باشد تشکیل می شود. مدارک با توجه به معتبر بودنشان به دو گروه سند معمولی(قرارداد) و سند اصلی که همان سند رسمی می باشد تقسیم می گردند.

تنظیم سند

سند اصلی از طریق مامورهای رسمی و یا املاک معتبر تنظیم می گردند و بسیار معتبر جهت به اثبات رساندن مالکیت می باشند که تنها روش جهت لغو اعتبار و رد کردن آن ثابت کردن جعل اسناد می باشد. در برابر سند اصلی سندهای دیگری نیز هستند مانند قراردادها یا قولنامه که در بین اشخاص تنظیم می گردد و همیشه این نوع اسناد را می شود لغو و یا تکذیب کرد.

در صورتی که ملکی در دفتر املاک و یا دفتر ثبت سند به اسم شخصی ثبت گردد و یا اینکه ملکی به فردی دیگر انتقال یابد و این اعمال ثبت گردد که این ملک به ثبت رسیده به فردی به صورت ارثی منتقل شود، قانون فقط او را به عنوان مالک به رسمیت می شناسد.

متاسفانه یکی از مواردی که همیشه در دادگاه ها مطرح می گردد و روز به روز بیشتر می شود شکایت در خصوص منتقل کردن اموال بدون انجام دادن کارهای ثبتی و منتقل کردن سند به اسم مالک جدید می باشد که اسم دعوای اثبات مالکیت را به خود اختصاص داده است.

هزینه دادرسی در دعوای اثبات مالکیت چقدر می باشد؟

در جهت انجام کارهای شکایت برای به اثبات رساندن حق مالکیت در دادگاه مکان وقوع ملک غیر رسمی و تعیین هزینه های پرداختی در دادگاه بر اساس ارزش منطقه ای املاک بررسی و محاسبه می گردد.

نمونه رای درباره اثبات مالکیت به چه صورت می باشد؟

این نمونه رای در خصوص به اثبات رساندن مالکیت ملک مربوط به بهترین وکیل در ایران می باشد که برای شما ارائه می دهیم.

رای دادگاه:

در خصوص شکایت آقای… فرزند… در مقابل آقایان… و … جهت به اثبات رساندن مالکیت خود در یک قطعه زمین در آدرس…. در بین پلاک… و… در شهر… با این تفسیر که شخص درخواست کننده شکایت ادعا دارد که یک دانگ از ملک مورد نظر به صورت مشترک از 6 دانگ با پلاک… در آدرس… می باشد و با نشان دادن کپی و سند اصلی مالکیت و قرار داد عادی در تاریخ پنجم فروردین سال 1385 که نشان دهنده ی توافق اشخاص نام برده در پلاک های … و… در محدوده ی مشخص شده در تاریخ ذکر شده می باشد. شخص درخواست کننده شکایت مدارک ثابت کردن مالکیت خود را در قطعه زمین مشخص شده همراه با در خواست جهت به اثبات رسیدن مالکیت خود را در جلسه ای به دادگاه تقدیم نموده است.

انجام کارشناسی و انجام تحقیقات محلی و بررسی محل

دادگاه حکم به انجام کارشناسی و انجام تحقیقات محلی و بررسی محل می دهد و به تاریخ 14 خرداد ماه سال 1390 با احظار اشخاص مربوطه به این شکایت نامه انجام بررسی و تحقیقات محلی را انجام داده که بر اساس تحقیقات و استنثاد محلی آقای … در حضور تمامی اشخاص مورد نظر بیان کرد که در تاریخ 5 فروردین ماه سال 1385 به جهت مشکلاتی بین مالک های پلاک… و… در محدوده مقدار تصرفات با حضور داشتن اشخاص معتمد قراردادی تنظیم گردید که محدوده زمین هر کدام از مالکان در آن قرارداد مشخص گردید. شاهدین دیگر آقایان… و… نیز بیان کردند که هیچ گونه معامله و نقل و انتقالاتی انجام نشده است و قرارداد تنظیم شده فقط در جهت مشخص نمودن حد و حدود زمین ها انجام شده است.

کارشناس انتخاب شده جهت انجام و بررسی این شکایت در نظریه ای محل فعلی زمین های مورد نظر را با توجه به عکس های هوایی موجود در سال های 1355 و 1370 اعلام کردند که با اعتراض خواهان مواجه گردید، که سبب ایجاد گروه کارشناسی 3 نفره شد، که گروه کارشناسی تعیین شده جهت بررسی پرونده مذکور در نظریه ای ارائه شده اینگونه اظهار کردند که مشکل به وجود آمده در پلاک های مورد نظر در این پرونده مربوط به زمانی می باشد که رودخانه در این قسمت مسیر خود را تغییر داده و سبب به وجود آمدن این اختلافات شده است

صورت جلسه

که بر این اساس صورت جلسه ای در تاریخ 5 فروردین ماه سال 1385 برای حل مشکلات به وجود آمده ما بین آقایان… و… توسط ریش سفیدان و افراد معتبر این شهر نوشته شده و به امضاء رسیده است، که بر همین اساس کارشناسان انتخاب شده با توجه به نقشه های موجود پیوست نظرهای کارشناسان با توجه به گفته های مالکین زمین های با پلاک… و… همجوار زمین آقای… و بزرگان محل ، زمین مورد نظر مربوط به آقای… با پلاک… معرفی می نماید که بخشی از این زمین در توقیف مالک زمین با پلاک… است.

به این نظریه ارائه شده توسط کارشناسان وکیل های خوانده شده ها اعتراض کردند که به خاطر عدم باطل نمودن تمبر نیاز مالیاتی دفاع های انجام شده توسط آنان کاملا بی اثر شد و افراد خوانده شده نیز هیچ گونه شکایت و اعتراضی که سبب تشکیل گروه 5 نفره کارشناسی شود را درخواست نکردند.

توجه به مواد 198 قانون دادرسی و ماده 10-219 قانون مدنی

با توجه به تمامی مدارک و موارد گفته شده و در دسترس دادگاه شکایت خواهان را مورد قبول می داند و با توجه به مواد 198 قانون دادرسی و ماده 10-219 قانون مدنی رای به ثابت شدن مالکیت فرد درخواست کننده شکایت در خصوص زمین مورد نظر ما بین پلاک های ذکر شده بر اساس نقشه ترسیم شده توسط گروه کارشناسی 3 نفره صدور و اعلام می کند

و در رابطه با شکایت آقایان… و… در مقابل سازمان ثبت اسناد و بنگاه معاملات ملکی… و آقای… به درخواست مشخص کردن محدوده زمین ثبت شده و فرستادن مالکیت بر زمین مشخص شده در پلاک ذکر شده، دادگاه با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در اجرای رای و این مورد که خواهان بر اساس سند اصلی مالک زمین با پلاک.. است و محدوده ی ملک نیز مشخص گشته است تعیین شد. این رای به صورت حضوری و به مدت سه هفته بعد از ابلاغ مورد بررسی و تجدید نظر حکم در دادگاه تجدید نظر کرمانشاه می باشد.

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام