نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله صوری

نمونه دادخواست ابطال مبایعه نامه صوری

امروز در اینجا گرد آمده ایم تا در مورد موضوع نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله صوری ، توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه کنیم از همین رو مطالب مفیدی را فراهم آورده ایم که به شما کمک می کند به پاسخ سوالاتی که در ذهن دارید برسید.

اگر پرونده ای در زمینه ی جرائم کیفری در جریان دارید وکیل کیفری آماده ی کمک به شماست.

نمونه دادخواست ابطال مبایعه نامه صوری
نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله صوری

البته بهتر است بدانید که تعدادی سوال طرح کرده ایم که به شما در درک و فهم موضوع کمک می کنند؛ البته در این میان برای بر انگیختن شوق درونی شما تعدادی عکس مربوط به موضوع جمع آوری کرده ایم که  سبب می شود فهم مطالب برای شما دوستان عزیز ساده تر و راحت تر شود.

ابطال معامله چیست؟

برای باطل کردن معامله صوری چه راه هایی وجود دارد؟

معامله صوری چه جزایی دارد؟

در چه صورتی یک معامله صوری صحیح می باشد؟

یکی از رایج ترین معاملات صوری، در بین عوام، به چه شکلی رخ می دهد؟

 

در ادامه به سراغ پاسخ سوالات بالا می رویم؛ بنابراین به شما توصیه می کنیم برای رسیدن به پاسخ سوالاتی که در ذهن خود دارید، شکیبا بوده و ادامه مطالب را با دقت هرچه تمام تر مطالعه فرمایید.

ابطال معامله چیست؟

در ابتدا باید خدمت شما عرض کنیم؛ برای برسی موضوع ذکر شده « نمونه دادخواست اعلام ابطال معامله صوری »، اول باید یک پیش زمینه (از خود مفهوم ابطال معامله و راه های آن) به شما بدهیم تا پس از آن شما بتوانید مطالبی را که در مورد موضوع اصلی بیان می کنیم درک کنید؛ بنابراین به سراغ مفهوم ابطال معامله از دیدگاه قانون می رویم:

ابطال از نظر لغوی به معنی باطل شدن می باشد، و معامله هم از نظر مفهومی به معنی این است که قراردادی بین دو یا چند شخص برای خرید و فروش یا انجام کاری منعقد شود.

هنگامی که این دو کلمه در پی یکدیگر ظاهر شوند، از این معنی برخوردار می شوند که، قراردادی که بین دو یا چند نفر عقد شده است بنابر دلایلی باطل می شود.

ابطال معامله چیست؟
ابطال معامله چیست؟

برای باطل کردن معامله صوری چه راه هایی وجود دارد؟

برای باطل کردن یک معامله صوری، باید در نظر داشته باشید که ابتدا باید به مراجع قانونی مراجعه نمایید اما قبل از این کار، باید در نظر داشته باشید که حتما ادله و شواهدی برای اثبات حرف خود داشته باشید؛ زیرا در صورت نداشتن شواهد و دلایل محکمه پسند، پرونده مختومه شده و دیگر پیگیری نخواهد شد.

برای اثبات حرف خود باید دو یا چند شاهد عاقل و بالغ داشته باشید یا اینکه بخاطر آورید در هنگام عقد قرارداد، در محل مورد نظردوربین مداربسته نصب شده بود؟ در صورت وجود داشتن دوربین های مداربسته، یک نمونه از کپی فیلم ضبط شده توسط دوربین را به عنوان یک ادله موجود به  دست قانون گذار برسانید؛ البته بخاطر داشته باشید یکی از مهم ترین ادله موجود برای دادگاه، شهادت شهود می باشد.

برای باطل کردن معامله صوری چه راه هایی وجود دارد؟
برای باطل کردن معامله صوری چه راه هایی وجود دارد؟

لازم به ذکر است که ابطال معامله به روش های متفاوتی صورت می گیرد؛ از جمله این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

باطل شدن معامله به جهت صوری بودن

باطل شدن معامله به دلیل نداشتن قصد

باطل شدن معامله به علت مبهم بودن معامله

باطل شدن معامله به منظور عدم اهلیت طرفین معامله

باطل شدن معامله به جهت نامشروع بودن معامله

باطل شدن معامله به دلیل معین بودن معامله

در ادامه به توضیحات مختصری درباره موارد ذکر شده بسنده می کنیم:

 

باطل شدن معامله به جهت صوری بودن:

در صورت مشخص شدن این موضوع که، معامله صورت گرفته بین طرفین قرارداد صوری بوده، شخص شاکی می تواند با تقدیم دادخواست به مراجع قانونی « همچون دادسرا یا دادگاه» و مطرح کردن دعوا و علت آن در حضور شخص قانون گذار، تقاضای محاکمه فرد و باطل کردن قرارداد مورد نظر را نماید.

در واقع یکی از ارکان بسیار مهم و اساسی عقد معاملات این است که صحیح باشند و به صورت صوری نباشد؛ البته لازم به ذکر می باشد که طبق ماده 190 قانون مدنی در برخی از معامله های صوری به دلیل اینکه هیچ قصدی از عقد معامله وجود ندارد؛ معامله باطل اعلام می شود.

باطل شدن معامله به جهت صوری بودن
باطل شدن معامله به جهت صوری بودن:

باطل شدن معامله به دلیل نداشتن قصد:

در اینجا «در مقالات قانون مدنی» قصد به معنی توجه و التفات تفسیر شده است؛ البته لازم به ذکر است که علم و عمد دو جزء جدا نشدنی و جدایی ناپذیر آن هستند.

در واقع زمانی که قصد و نیتی در معامله وجود نداشته باشد، قرارداد معامله به هر نحو و شکلی که باشد باطل اعلام می شود، بنابراین اگر طرفین معامله یا یکی از آنها، در حالت مستی یا خواب و بی هوشی اقدام به عقد نمودن قرارداد کند، آن معامله از نظر قوانین مدنی یا شرعیات اسلامی باطل اعلام شده و فسخ می شود؛

زیرا افرادی که از عدم تعادل روانی و روحی برخوردارند از عمل اراده دور بوده و قادر به عقد هیچگونه معامله ای نیستند، بنابراین در این بین هیچ قصدی برای انجام معامله وجود نخواهد داشت؛ از همین رو مقدور نبودن قصد در معامله دلیل محکمی برای باطل شدن معامله می باشد.

 

باطل شدن معامله به علت مبهم بودن معامله:

بنابر استناد به ماده 216 قوانین اساسی جمهوری اسلامی، «مورد معامله نباید از ابهامات برخودار باشد» این جمله بدین معنیست که معامله باید بر سر موردی معلوم و معین برقرار شود و عاری از ابهامات باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن این مورد بهتر است که هنگام عقد قرارداد، حتما تمام موارد مورد نظر را در قرارداد ذکر نمایند؛ به طور مثال اگر یکی از طرفین معامله ادعا کند که میزان قیمت معامله چه مقدار بوده «در صورتی که در قرارداد میزان قیمت ذکر نشده باشد» این قرارداد از ابهامات برخوردار بوده و از نظر قانونی باطل می باشد.

باطل شدن معامله به علت مبهم بودن معامله:
باطل شدن معامله به علت مبهم بودن معامله:

باطل شدن معامله به منظور عدم اهلیت طرفین معامله:

یکی دیگر از مهم ترین موارد باطل شدن معامله، اهلیت داشتن طرفین قرارداد می باشد؛ در واقع باید گفت که اهلیت داشتن طرفین قرارداد تأثیر بسزایی در حکم وضعی معامله می گذارد بنابراین به وضوح می توان گفت که عدم اهلیت سبب باطل شدن معامله می گردد.

اهلیت بر دو قسم تقسیم بندی می شود:

  1. اهلیت تمتع
  2. اهلیت استیفاء

 

باطل شدن معامله به جهت نامشروع بودن معامله:

عموما قرارداد ها با هدف مشخصی تنظیم و عقد می شوند؛ اما باید بدانید هدف قرارداد ها برای خود طرفین قرارداد مهم می باشد، اما لزومی ندارد آن را به یکدیگر بازگو کنند مگر اینکه لازم باشد آن را در قرارداد قید نمایند؛ اما در این بین باید به خاطر داشته باشید که هدف قرارداد تا زمانی به خود اشخاص مربوط می باشد و به قانون ارتباط ندارد که مشروع بوده باشد؛در غیر این صورت هدف نامشروع، موجب باطل شدن قرارداد خواهد شد.

به طور مثال می توان گفت: اگر هدف یکی از طرفین قرارداد این باشد که به موجب قرارداد عمل مخالف شرع انجام دهد یا محلی را برای تأسیس یک فاحشه خانه خریداری کند، آن قرارداد به صورت خودکار باطل می شود.

باطل شدن معامله به جهت نامشروع بودن معامله:
باطل شدن معامله به جهت نامشروع بودن معامله:

باطل شدن معامله به دلیل معین بودن معامله:

باید از این موضوع آگاه باشید، هر معامله ای که صورت میگیرد و هر قراردادی که منعقد می شود؛ در کنار هدفی که دارد از یک موضوع نیز برخوردار می باشد؛ به همین جهت در قوانین مدنی، موضوع معامله را مورد معامله می نامند.

گاهی ممکن است منظور از موضوع معامله یک عمل یا یک مال  باشد، درواقع این متن بدین معنی است که یک قرارداد امکان دارد برای انجام یک کار در بین چندین نفر، و یا برای خرید یا فروش و… یک ملک یا مال عقد شود؛ البته بهتر است به یاد داشته باشید که موضوع معامله خود می تواند تعهدی برای انجام دادن یک کار باشد.

معامله صوری چه جزایی دارد؟

تا این قسمت مقاله سعی کردیم شما را با ابطال معامله و راه های آن آشنا نماییم حال زمان آن رسیده که به سراغ معاملات صوری رفته و به سواالات مربوط به آن پاسخ دهیم.

در ابتدا باید بگوییم که صوری از نظر لغوی به معنی نمایشی و ظاهری می باشد؛ اگر این کلمه را در کنار معامله قرار دهیم معنی و مفهوم آن این است که به صورت ظاهری و نمایشی معامله ای را انجام دهیم که از آثار و نتایج بیع صحیح فاقد باشد.

در واقع بر طبق قوانین اساسی «قانون مدنی»: اگر در دادگاه و در حضور شخص قانون گذار ثابت شود که معامله صوری یا ظاهری و نمایشی بوده است؛ شخص قانون گذار دستور باطل شدن معامله را صادر می کند؛ در ضمن باید بدانید در صورت پایمال شدن حق یکی از طرفین، قانون گذار دستور بازگردانی حق آن شخص را داده و برای فرد مجرم حکمی معین، بنابر جرمی که انجام داده صادر می نماید.

همچنین بر طبق ماده 218 قانون مدنی، هر زمان مشخص شود که معامله صورت گرفته بین افراد، به قصد فرار از دین عقد شده است؛ قرارداد باطل می شود.

 

در چه صورتی یک معامله صوری صحیح می باشد؟

(در مواردی هم ممکن است با اینکه معامله صوری است اما باطل اعلام نشود) طبق ماده 218 قانون اساسی، هنگامی که مقصود از معامله صوری فرار از دین نباشد؛ معامله کاملا صحیح می باشد.

در واقع توجیه کننده این امر، این است که امروزه نمونه ها و مصادیق معامله های صوری صحیحی را در جامعه مشاهده می کنیم؛ در صورتی که از لحاظ قانونی از مشکل و ایرادی برخودار نمی باشند و هیچ گونه اشکالی بر آنها وارد نیست؛ به طور مثال: یک مرد در نظر دارد که خانه ای را خریداری کرده و سپس، آن خانه را به همسر دومش، به پاس زحماتی که برای وی متحمل شده است هدیه دهد؛

بنابراین تصمیم دارد که این کار را در قالب و کالبد معامله ای صوری انجام دهد به همین منظور در ایام حیاتش «هنگامی که زنده است » خانه را به طور رسمی و قانونی به وی «همسر دوم خود» می فروشد؛ بنابراین مرد در یکی از دفاتر رسمی، خرید و فروش خانه را انجام می دهد «مرد به عنوان فروشنده و همسر وی به عنوان خریدار»؛ همچنین مرد در قرارداد قیمت خانه را ذکر می کند، سپس تمامی هزینه ها «هزینه ها شامل: حق الثبت عوارض ها، مالیات دولت، حق التحریر و…» را پرداخت می نماید؛ سپس هر دو طرف معامله «مرد و همسر دومش» زیر سند و دفتر را امضاء می کنند.

در واقع این معامله به این دلیل صوری محسوب می شود که مرد از همسرش بابت فروش خانه، پولی دریافت نمی کند بلکه فقط  معامله ظاهر خرید و فروش دارد؛ البته بهتر از بدانید که به این دلیل این معامله باطل نمی باشد، که این معامله با هدف فرار از دین انجام نشده بنابراین یک معامله صحیح محسوب می شود.

 

یکی از رایج ترین معاملات صوری، در بین عوام، به چه شکلی رخ می دهد؟

یکی از رایج ترین انواع معاملات صوری در بین عوام این است که، فرد یا افرادی در جامعه وجود دارند که برای فرار کردن از پرداخت مهریه یا خودداری از بازگردانی طلب خود به طلبکارن، معمولا اموال و دارایی خود را به نام برخی از بستگان خود «پدر، مادر، خواهر یا بردار و…»

می کنند؛ با این خیال که با انجام این کار، از پرداخت مهریه یا پرداخت طلب های خود شانه خالی کرده و از دست طلبکاران خلاصی می یابند؛ غافل از اینکه در صورت بروز چنین مشکلی و مواجه شدن با شکایت «شاکیان فرد»، شخص قانون گذار دستور داده تا زمان انتقال مالکیت را در دفاتر اسناد رسمی برسی کنند و از جزییات انتقال مالکیت ملک فرد استعلام گرفته و به دادگاه ارسال کنند؛

سپس اگر انتقال مالکیت قبل از دعوای طرفین صورت گرفته باشد پرونده مختومه می شود؛ اما هنگامی که زمان انتقال مالکیت و زمان دعوای طرفین در یک مدت زمان معلوم باشد، معامله باطل شده و اموال فرد به وی بازگردانده می شود و توسط دادگاه طلب طلبکاران فرد به آنها داده می شود.

اگر مطالب و موضوعات مختلف حقوقی را مطالعه کرده باشید از این موضوع آگاه هستید که در توضیح مطالب حقوقی از چه صراحت کلام دشواری استفاده شده است؛ در واقع ما در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم که مطالب حقوقی مربوط به موضوع ذکر شده را با زبان ساده تری برای شما همراهان عزیز شرح دهیم، بنابراین امید داریم که از مطالب ذکر شده بهره کافی را برده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله صوری

    1. اگر در مورد اخر مقاله در مورد هبه مرد قولنامه ای با زن دوم نوشته و امضا کرده باشد اما سند هنوز بنام مرد باشد میتواند از هبه رجوع کند در حالی که قولنامه رسمی بین انها نوشته شده و حرفی از هبه در قولنامه ذکر نشده

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام