قیمت وکیل پایه یک

امروز با مطالبی در مورد قیمت وکیل پایه یک با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم، امیدواریم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و از مطالعه آن بهره کافی را ببرید.

قیمت وکیل پایه یک
قیمت وکیل پایه یک

سوالاتی در رابطه با موضوع مورد نظر وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به برخی از آنها بپردازیم:

  • وکیل به چه کسی گفته می شود؟
  • وکالت شامل چه قسمت هایی می باشد؟
  • حق‌الوکاله به چه چیزی گفته می شود؟
  • شرایط فسخ قرارداد وکالت به چه صورتی می باشد؟
  • وکالت چه تفاوتی با اذن دارد؟
  • صحت وکالت ‌چه شرایطی را دارا می باشد؟
  • موسسات حقوقی چه وظایفی دارند؟
  • حق الوکاله وکلا و قرارداد مالی که بین آنها تنظیم می شود، تابع چه قوانینی می باشد؟
  • اگر بعد از اعلام وکالت در جریان طرح دعوی به پیگیری دیگری از طرف وکیل نیاز باشد باید قرارداد جداگانه تنظیم شود؟
  • آیا وکیل این توانایی را دارد که نتیجه دعوی را در قرارداد تضمین کند؟
  • اگر به وکیل وکالت دهیم تا علیه شخصی شکایت نماید اگر شکایت به جایی نرسد آن طرف می تواند علیه ما اعاده حیثیت نماید؟
  • اگر در قرارداد بین وکیل و موکل موضوعی مخفی مانده باشد تعرفه عمل در رابطه با آن موضوع تابع چه قواعدی می باشد؟
  • حق الزحمه وکیل به چه صورتی تعیین می گردد؟
  • آیا حق الوکاله از تعرفه قانونی خاصی تبعیت می کند؟
  • وکیل معاضدتی و وکیل تسخیری چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟
  • چه شرایطی برای گرفتن وکیل رایگان وجود دارد و آیا همه افراد می توانند از این شرایط استفاده کنند؟
  • آیا وکلای معاضدتی حق الزحمه یا حق الوکاله‌ای دریافت می‌کنند؟

 

وکیل به چه کسی گفته می شود؟

در ابتدای کار باید با معنی لغوی و اصطلاحی که کلمه وکالت دارد، آشنا شوید. کلمه وکالت در لغت به معنی واگذار نمودن، اعتماد کردن و تکیه نمودن به شخص دیگری می باشد و در اصطلاح فقهی نیز شامل عقدی می شود که به سبب آن شخص دیگری را برای انجام دادن کاری می توان به عنوان جانشین خود قرار داد. معنی لغوی وکالت اعمّ می باشد؛

وکیل به چه کسی گفته می شود؟
وکیل به چه کسی گفته می شود؟

به این دلیل که در معنی لغوی، واگذار نمودن هر کاری به فرد دیگری می باشد ولی معنی اصطلاحی آن اخصّ می باشد؛ به این علت که هر کاری را نمی‌توان به شخص دیگری واگذار نمود.

به عنوان نمونه انسانی که حیات دارد در هیچ صورتی نمی تواند نمازی که بر او واجب می باشد را به شخص دیگری واگذار نماید تا آن را انجام دهد بنابراین بر اساس مطالب بیان شده در بالا میان معنی لغوی و اصطلاحی وکالت، تفاوت‌ چشمگیری وجود دارد که در ادامه مطالب بیشتر به این موضوع می پردازیم.

وکالت نوعی عقد از عقود می باشد که میان موکل و وکیل بسته خواهد شد و وکیل به جای شخص موکل کار وکالت او را به انجام می‌ رساند، به عنوان نمونه سعید قصد دارد که علی را به عنوان وکیل خود انتخاب کند به این منظور که زمینی را برای او خریداری نماید. بنابراین در رابطه با این مسئله سعید موکل است و علی هم  وکیل او می باشد، به این معنی که علی به نیابت از سعید کارهای مربوط به خریداری زمین را برای او انجام می‌دهد.

همچنین در رابطه با این مسئله هم نکته‌ای قابل ذکر می باشد که به آن می پردازیم، موکل محدوده ‌ای را که برای وکیل خود تعیین می‌ کند و ‌وکیل نیز نمی تواند به آن تجاوز کند.

به عنوان نمونه موکل می گوید که « خانه من را به قیمت معینی به فروش برسان » وکیل نیز حق این کار را ندارد که به کمتر از مبلغ تعیین شده خانه را به فروش برساند.

بنابراین و با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر شد می توان گفت که وکیل شخصی می باشد که پروانه وکالت را دارا می باشد و در یکی از کانون‌های وکلای دادگستری از جانب افراد حقیقی یا حقوقی یا همان دولتی یا غیردولتی عضویت داشته باشد.

همچنین می تواند دفاع کردن از حقوق موکل، پاسخ دادن به ادعاها و علت ها، ارائه کردن آنها را در دادسرا ها و دادگاه‌ واداره‌ ثبت اسناد و املاک را قبول نماید. بنابراین تنها وکیل دادگستری یا نماینده حقوقی مراکز دولتی یا رییس شرکت در قالب اختیار های قانونی از جانب شرکت یا موسسه ای که در ارتباط با این قضیه هستند در مرجع های قضایی، ثبتی و اداری، می تواند از جانب موکل، شرکت، موسسه یا مرکزی که نمایندگی را دارا می باشد، حضور پیدا کند.

وکالت شامل چه قسمت هایی می باشد؟

در قوانین و مقررات برای وکالت قسمت هایی را در نظر گرفته اند و آن را به دو قسم تقسیم بندی کرده‌اند که قسمت اول شامل وکالت خاص است و قسمت دیگر آن وکالت عام می باشد. در تعریفی که برای این دو در نظر گرفته اند می توان گفت که اگر موکل به وکیل این مسئله را بگوید که  تو تنها در فروش این خانه وکیل من می باشی، این نوع از وکالت جزء قسمت خاص می باشد، نکته‌ ای هم که در رابطه با وکالت خاص وجود دارد مطلق یا مقید بودن آن می باشد.

در وکالت خاص مطلق نیز موکل تعیین نخواهد کرد که همان خانه ای که وکالت آن را به شخص دیگری داده است به صورت نقدی به فروش برسد یا اینکه به صورت نسیه، به قیمت رایج باشد یا اینکه به قیمت غیر رایج.

وکالت شامل چه قسمت هایی می باشد؟
وکالت شامل چه قسمت هایی می باشد؟

اگر در رابطه با این مسئله تمامی این موارد مشخص گردد «مقید» می باشد. در رابطه با وکالت «عام» نیز باید این چنین بیان کرد که در این صورت ‌موکل به وکیل این گونه می گوید که « تو وکیل من هستی در همه موارد » بنابراین در این صورت فرد در بیع، هبه، رهن، اجاره، قرض و نکاح وکیل آن فرد می باشد و وکیل نیز می‌ تواند در این نوع از وکالت، وکیل دیگری را انتخاب کند.

حق‌الوکاله به چه چیزی گفته می شود؟

بر اساس قوانین و مقررات حق‌الوکاله یا دستمزد وکیل نیز تعیین خواهد شد. در قراردادی که برای وکالت تنظیم می گردد باید به صورت کامل موردی که به وکیل واگذار می‌ گردد، نوشته خواهد شد و البته اگر در جریان انجام دادن کار، این مسئله ضرورت داشته باشد که شکایت شخص دیگری طرح یا شخص سومی جلب شود و یا اینکه فرد سومی نیز به دعوی وارد شود باید هزینه ‌هایی که در بر دارد نیز به صورت جداگانه پرداخت گردد.

حق‌الوکاله به چه چیزی گفته می شود؟
حق‌الوکاله به چه چیزی گفته می شود؟

این مبلغ بر اساس « تعرفه نوشته شده در آیین‌ نامه ا که برای تعرفه وکالت می باشد » مشخص می شود و پرداخت آن نیز صورت می گیرد و یا اینکه وکیل و موکل مقدار تعیین شده دیگری را مشخص و بر اساس آن به توافق می‌ رسند.

حق‌ الوکاله ای که در مورد آن توافقی صورت گرفته است می‌تواند به همان صورت چاپی وکالت‌ نامه و یا اینکه برگه ‌های جدا از هم درج گردد و طرفین قررداد آن را امضا کنند و همچنین برای معین کردن حق‌الوکاله و نحوه دریافت آن نیز محدودیتی وجود نخواهد داشت.

طبق آیین ‌نامه، مقدار حق‌الوکاله نیز باید به صورت کامل در قرارداد نوشته شود که البته این مطلب اساس و مبنای معینی را به دنبال دارد. به این ترتیب ۶۰ درصد از مبلغی که در قرداد معین می شود و به صورت هم زمان با امضا کردن و انجام مبادله قرارداد وکالت به وسیله موکل به وکیل پرداخت خواهد شد. همچنین۴۰ درصد باقی مانده هم بعد از صادر شدن حکم ابتدایی یا انجام دادن کار به وکیل پرداخت می گردد.

در این میان نیز موکل تعهد می‌ دهد که در صورت صادر شدن حکم نهایی و پایانی و همچنین اگر چنان چه در جریان کار مسئله پایان یافت و یا اینکه به سازش منجر گردد در این صورت هم باید ۴۰ درصدی که از مبلغ توافق شده باقی مانده است را به وکیل پرداخت نماید.

در این بین هم اگر بعد از اعلام کردن وکالت به وسیله وکیل در پرونده ای که موضوع قرارداد می باشد، موکل در هر کدام از مرحله ها رسیدگی او را لغو نماید، وکیل حق دریافت حق ‌الوکاله آن مرحله را خواهد داشت. بنابراین اگر خود وکیل در موضوع وکالت کنار بکشد، اگر چنان چه این عمل انجام شده به دلیل تخلف داشتن موکل باشد، وکیل می تواند دستمزدی که برای آن مرحله تعیین شده است را دریافت نماید و اگر خود وکیل تصمیم به بر کناری بگیرد، حق دریافت کردن حق‌ الوکاله آن مرحله را نخواهد داشت.

شرایط فسخ قرارداد وکالت به چه صورتی می باشد؟ 

در برخی از موارد افرادی که برای گرفتن حقی با یک وکیل قرار دادی را تنظیم می کنند، شرایطی پیش می آید که می خواهند که این قرارداد را فسخ کنند که به دو صورت پایین امکان پذیر می باشد:

شرایط فسخ قرارداد وکالت به چه صورتی می باشد؟ 
شرایط فسخ قرارداد وکالت به چه صورتی می باشد؟
  1. عزل کردن وکیل به وسیله موکل
  2. استعفا دادن وکیل نیز قابل فسخ می باشد.

به این دلیل که قرار‌داد وکالت، قرار‌دادی جایز می باشد، بنابراین بر اساس ماده ۶۷۹ قانون مدنی، موکل این امکان را دارا می باشد که هر زمانی که اراده کند می تواند وکیل خود را عزل و برکنار نماید و از جانب دیگر، وکیل نیز این حق را خواهد داشت که هر وقت اراده کند می تواند از وکالت خود استعفا دهد.

بنابراین علاوه بر موارد گفته شده در مطالب بالا هم چنین می توان این چنین بیان کرد که عوامل دیگری سبب فسخ عقد وکالت می‌ گردند، فوت شدن وکیل یا موکل، داشتن جنون وکیل یا موکل، نادانی وکیل یا موکل، مورد یا موضوع وکالت از میان برود، انجام عملی که مخالف با وکالت به وسیله موکل انجام شود و پایان یافتن موعد وکالت می باشد.

وکالت چه تفاوتی با اذن دارد؟

برخی از افراد در بیشتر مواقع وکالت را با اذن اشتباه می گیرند به همین منظور مطالب را در رابطه با این موضوع گردآوری کرده ایم که در ادمه مطالب به آنها خواهیم پرداخت: «اذن» ایقاع می باشدبه این معنی که تنها با اراده یک نفر انجام خواهد شد و بر عکس عقد یا انجام قرارداد به توافق یافتن دو یا چندین اراده نیازی نخواهد داشت.

به این ترتیب اذن به صورت یک طرفه می باشد و نیازی به پذیرفتن طرف دیگر نخواهد داشت ولی وکالت عقد یا قراردادی می باشد که به پذیرفتن طرف دیگر نیاز دارد. همچنین در رابطه با این مسئله می توان گفت که وکالت «عقد جایز» می باشد به این معنی که هر یک از طرفین در هر زمانی که قصد داشته باشد، می‌توانند آن را فسخ نماید.

وکالت چه تفاوتی با اذن دارد؟
وکالت چه تفاوتی با اذن دارد؟

به این ترتیب اگر وکیل بخواهد وکالتیرا که قبول کرده است فسخ نماید، حق تصرف را در امور مورد وکالت را نخواهدداشت ولی اگر موکل قرارداد را فسخ نماید و اگر شاهد هم برای برکناری وکیل خود داشته باشد تا لحظه ای که خبر برکناری به وکیل نرسد وکالت فسخ نمی شود و تصرف وکیل نیز صحیح می باشد.

صحت وکالت ‌چه شرایطی را دارا می باشد؟

برای انجام دادن وکالت شرایطی وجود خواهد داشت و این شرایط نیز شامل این موارد می باشد که هر کدام از این افراد چه وکیل باشد و یا موکل باید بالغ و عاقل باشند و موکل نیز کاری را که از وکیل می‌ خواهد از لحاظ شرعی غیر قانونی نباشد.

عمل مورد وکالت باید در «ملکیت» موکل باشد و قابلیت رسیدن را برخوردار باشد، بنابراین موکل نمی‌ تواند چیزی را که در آینده می‌ خواهد خریداری کند و هنوز هم صاحب و مالک آن نیست وکالتی را تنظیم کند به این ترتیب وکالت در زمانی درست می باشد که به صورت تکمیل شده باشد، به این معنی که محقق شدن آن به تحقق یافتن امر دیگری وابسته نباشد در غیر این صورت وکالت درست نمی باشد.

صحت وکالت ‌چه شرایطی را دارا می باشد؟
صحت وکالت ‌چه شرایطی را دارا می باشد؟

طبق همین موارد گفته شده اگر چنان چه فردی در ضمن انجام دادن یک عقد لازم، مانند انجام عقد بیع به عنوان وکیل انتخاب شود و یا اینکه به‌ صورت توافقی در وکالتنامه به اتفاق افتادن عقد لازم اشاره شود و به عبارتی «ضمن انجام عقد خارج لازم» نوشته می شود، طرف مقابل نیز که همان موکل می باشد، حق برکناری وکیل خود را نخواهد داشت.

نمونه آشکار این کار وکالت در طلاق زنان می باشد، به این معنی که اگر زن وکالت طلاق خود را در ضمن انجام دادن یک قرار‌داد لازم یعنی ازدواج و یا اینکه یکی از عقد های لازم دیگر مانند عقد بیع را کسب کرده باشد، شوهرش این توانایی را ندارد که وی را برکنار نماید. به این نوع از وکالت در اصطلاح، وکالت بلا‌عزل می گویند.

موسسات حقوقی چه وظایفی دارند؟

بعضی از افرادی که آشنایی زیادی با شغل وکالت ندارند تصور می کنند که وکالت جزء شغل های عادی به شمار می رود و برای هر یک از پرونده هایی که قبول می کنند.

حقوق و تعرفه ای از پیش تعیین شده به وسیله سندیکایی که در ارتباط با این قضیه می باشد، مشخص شده است و این افراد به سایت موسسات حقوقی مراجعه می کنند و یا اینکه در رابطه با این کار قوانین مرتبط را مطالعه می­ نمایند

موسسات حقوقی چه وظایفی دارند؟
موسسات حقوقی چه وظایفی دارند؟

و یا از دفتر وکالت یک وکیل به دفتر وکالت فرد دیگری خواهند رفت و یا اینکه کارهای خود را به وسیله واسطه ها و دلالان انجام می دهند تا بتوانند به کمک موارد گفته شده در بالا به بهترین و مناسبت­ ترین نرخ دستمزد برای وکیل و تعهدات هر چه بیشتر از جانب او دست پیدا کنند

ولی در رابطه با این مطالب بیان شده می توان گفت که چنین مواردی وجود ندارد و این خیالی باطل می باشد و در راستای این مسئله می توان گفت که خدمات و فعالیت هایی که وکیل می تواند به عنوان کالای خود به جامعه ارائه دهد، در هیچ موردی در چارچوب یک کالا و در معنی عامی که برای آن به کار می رود، نمی باشد.

به این دلیل که وکیل به شخصی خدمت را ارئه نمی کند و این تعبیر می تواند کاملا اشتباه و نادرست باشد که وکیل به این منظور که به سود او می خواهد مطالب را بیان کند از آن شخص مبلغی را دریافت می کند و شاید شما که این مطلب را مطالعه می کنید بگویید که این سخنان شعار می باشد

ولی در رابطه با این مسئله توجه شما را به یک دلیل منطقی و انکار ناپذیر معطوف می کنم و آن را با ذکر مثالی بیان خواهم کرد وکیل تعهد می کند که جایگزین شخص اصلی شود و در دادگاه حاضر شود و از حق آن شخص دفاع نماید.

دفاع کردن وکیل از این زاویه مثل عملیات خاموش کردن آتش می باشد که به وسیله یک آتش نشان برای نجات دادن افراد انجام خواهد شدو آتش نشان به این مسئله هیچ گاه توج نمی کند که شخص گرفتار که در آتش به دام افتاده است آیا خود این شخص سبب آتش سوزی شده است

و یا اینکه بقیه عوامل سبب این آتش سوزی شده اند و فقط تلاش او بیشتر در نجات دادن جان اشخاص می باشد تا اینکه به آسیب توجه کند و این مسئله هم مانند وظیفه یک وکیل می باشد که از راه پذیرفتن پرونده از حق فرد دفاع می­‌ کند تا حقی از آن شخص ضایع نگردد نه اینکه به وسیله آوردن دلایل کذب چیزی را که حق او نیست برایش به دست آورد.

اما پس از توضیحات فوق ما به دنبال این هستیم تا به شما بگوییم در یک قرارداد مالی بین وکیل و شما چه چیزهایی نوشته می شود.

حق الوکاله وکلا و قرارداد مالی که بین آنها تنظیم می شود، تابع چه قوانینی می باشد؟

وکلا مطابق با ماده یک آئین نامه تعرفه که در حق الوکاله وجود دارد و هزینه ای که برای سفر وکلا که در تاریخ 27/4/85 تصویب شده است، بر ماده 19 لایحه استقلال کانون وکلا که در تاریخ 1333 تصویب شده است، ناظر می باشد

و مقرر کرده است که، « قرارداد حق الوکاله بر اساس ماده 19 لایحه قانونی استقلال کانون وکلا که در سال 1333 تصویب شده است و میان وکیل و موکل معتبر می باشد » و می تواند با موکل نیز در رابطه با قوانین کار و مقدار حق الوکاله و ترتیب پرداخت کردن آن به توافق برسند.

حق الوکاله وکلا و قرارداد مالی که بین آنها تنظیم می شود، تابع چه قوانینی می باشد؟
حق الوکاله وکلا و قرارداد مالی که بین آنها تنظیم می شود، تابع چه قوانینی می باشد؟

اگر بعد از اعلام وکالت در جریان طرح دعوی به پیگیری دیگری از طرف وکیل نیاز باشد باید قرارداد جداگانه تنظیم شود؟

در رابطه با این مسئله در برخی از موارد برای بعضی از افراد این سوال پیش می آید که اگر بعد از اعلام نمودن وکالت در جریان طرح دعوی به پیگیری وکیل دیگری هم نیاز باشد آیا به تنظیم قرارداد دیگری نیاز می باشد و در پاسخ به این سوال می توان چنین بیا کرد که با توجه به این مسئله که حق الوکاله وکیل به سبب عملی می باشد که بر اساس قرارداد انجام خواهد شد و اگر مسائل دیگری نیز بر امر دعوی عارض شود که پیگیری وکیل دیگری برای آن الزامی باشد، بنابراین این مسئله به حق الوکاله دیگری نیاز دارد .

آیا وکیل این توانایی را دارد که نتیجه دعوی را در قرارداد تضمین کند؟

وکیل به هیچ عنوان نمی تواند نتیجه ای که برای دعوی و شکایت طرح شده است و طول جریان دادرسی را ضمانت کند و تعهد نماید که وکیل در برابر موکل از چگونگی تعهد به واسطه دفاع از حق موکل و در حد توانایی علمی و فنی خود و مدارک و دلایلی که باید ارائه نماید

موکل نیز با رعایت کردن موارد قانونی و عرف وکالت است و موکل ها نیز با علم داشتن به این مسئله و علم داشتن به احتمالی که برای عدم پیشرفت کار می باشد، با وکیل خود قرارداد تنظیم شده را امضا کند.

آیا وکیل این توانایی را دارد که نتیجه دعوی را در قرارداد تضمین کند؟
آیا وکیل این توانایی را دارد که نتیجه دعوی را در قرارداد تضمین کند؟

اگر به وکیل وکالت دهیم تا علیه شخصی شکایت نماید اگر شکایت به جایی نرسد آن طرف می تواند علیه ما اعاده حیثیت نماید؟

قبل از نوشتن قرارداد به وسیله وکیل  به موکل توضیح داده خواهد شد که درصورت قبول نکردن شکایت کیفری این احتمال وجود دارد که طرف مقابل شکایت دروغی را بر علیه او طرح کند( عبارت اعاده حیثیت می باشد ) و بنابراین درصورت رد کردن دعوی حقوقی این امکان وجود دارد که موکل به پرداخت کردن خسارت های دادرسی در حق طرف مقابل و یا اینکه دولت ( در دعوی اعسار) محکوم خواهد شد.

اگر به وکیل وکالت دهیم تا علیه شخصی شکایت نماید اگر شکایت به جایی نرسد آن طرف می تواند علیه ما اعاده حیثیت نماید؟
اگر به وکیل وکالت دهیم تا علیه شخصی شکایت نماید اگر شکایت به جایی نرسد آن طرف می تواند علیه ما اعاده حیثیت نماید؟

اگر در قرارداد بین وکیل و موکل موضوعی مخفی مانده باشد تعرفه عمل در رابطه با آن موضوع تابع چه قواعدی می باشد؟

اگر چنین مسئله ای در این رابطه اتفاق بیفتد و مسائلی وجود داشته باشد که پیش بینی نگردد، بنابراین این شرایط تابع قوانین و مقررات در تعرفه حق الوکاله و عرف وکالت است.

حق الزحمه وکیل به چه صورتی تعیین می گردد؟

هزینه هایی که در وکالت وجود دارد شامل حق الوکاله، هزینه سفر و بقیه هزینه هایی می باشد که وکیل در ضمن انجام دادن وظیفه وکالتی خود متحمل خواهد شد. در بیشتر موارد عمده هزینه وکالت که در ارتباط با حق الوکاله است که طبق معیار های گوناگونی تعیین می گردد.

حق الزحمه وکیل به چه صورتی تعیین می گردد؟
حق الزحمه وکیل به چه صورتی تعیین می گردد؟

مهم ترین و مناسب ترین معیار برای معین کردن حق الوکاله عرف است که به عنوان نمونه در اصفهان 10 درصد از مقدار تقاضا شده است و بسته به مقدار آن، هرچه مبلغ خواسته شده بیشتر باشد. درصد تعیین شده برای حق الوکاله کم تر خواهد شد و این امکان وجود دارد که در بعضی از پرونده ها به 3 الی 4 در صد نیز خواهد رسید.

بنابراین در دعاوی حقوقی مانند مطالبه کردن مبلغ چک, حق الوکاله از تعرفه قانونی کمتر نیست به این دلیل که وکلا این وظیفه را بر عهده دارند که طبق آن تمبر مالیاتی را باطل کند، در دعاوی خانوادگی یا دادگاه خانواده نیز در مسائل مالی مانند مهریه حق الوکاله در بیشتر موارد از تعرفه قانونی تبعیت نمی کند و در بقیه موارد نیز مانند طلاق تابع عرف است. معمولا حق الوکاله طبق عرف و توافقی که بین طرفین وجود دارد، تعیین خواهد شد.

چگونگی پرداخت کردن حق الوکاله

چگونگی پرداخت کردن حق الوکاله نیز قابل توافق می باشد و در بیشتر موارد قسمتی از آن در آغاز و قسمتی نیز در پایان آن پرداخت خواهد شد. در رابطه با این مسئله باید به این نکته توجه کرد که در پرونده هایی که در شهر دیگری مطرح می باشد اگر شما نیز به گرفتن وکیل در شهر خود اقدام کنید، بنابراین هزینه هایی که برای سفر وکیل وجود دارد بر عهده شما می باشد.

چگونگی پرداخت کردن حق الوکاله
چگونگی پرداخت کردن حق الوکاله

بنابراین طبق این مطالب گفته شده بهترین کار این است که وکیل را از همان شهری که دادگاه در آن واقع شده است و یا اینکه به آن نزدیکتر می باشد بهترین گزینه برای انتخاب می باشد و یا اینکه از این مسئله اطلاع  پیدا کنید که آیا وکیل شما در شهری که دادگاه در آن برگزار می گردد با وکیل هایی که در آن شهر هستند همکاری دارد یا خیر که در این حالت هم هزینه هایی که سفر وکیل دارد و به تبع آن هزینه وکالت نیز کمتر خواهد شد. در پرونده های دیگر هم که از عرف معین یا تعرفه تعیین شده ای تبعیت نمی کنند حق الوکاله طبق زحمت های وکیل و به صورت منصفانه تعیین خواهد شد.

از موارد دیگری هم که تعیین کننده میزان دستمزد وکیل می باشد شامل: حق الزحمه وکیل، تحصیلات و سابقه وکیل است، مشخص است که سابقه و تحصیلات وکیل هم در میزان مشخص شدن حق الوکاله تاثیر گذارمی باشد.

آیا حق الوکاله از تعرفه قانونی خاصی تبعیت می کند؟

چنان چه در قانون به جدیت در مورد حق الوکاله و تعرفه آن مطالبی بیان شده است ولی هنوز هم در برخی از موارد شکایت هایی در رابطه با رعایت نکردن برخی از وکلا برای گرفتن حق الوکاله را شاهد هستیم که از وکلا به کانون هایی که در ارتباط با این قضیه هستند و یا دادسرای انتظامی شکایت می کنند، تا بر اساس قانون به خواسته آنها رسیدگی شود هر چند که پس گرفتن حق الوکاله از طرف شاکی در صلاحیت دادسرای انتظامی نمی باشد، ولی دادسرای انتظامی می تواند هر نوع تخلفی که در موضوعیت حق الوکاله باشد را مورد بررسی قرار دهد.

آیا حق الوکاله از تعرفه قانونی خاصی تبعیت می کند؟
آیا حق الوکاله از تعرفه قانونی خاصی تبعیت می کند؟

همچنین یکی از وکلا در رابطه با این مسئله چنین بیان می کند:

پیش از بررسی کردن موضوع حق الوکاله وکلا بیان کردن این نکته ضروری است، اگر چه اخذ حق الوکاله های بسیار هنگفت و میلیاردی و در برخی از موارد هم غیر قانونی به وسیله برخی از وکلا که سودجو می باشد قابل نفی نمی باشد ولی نباید به خاطر این کار برخی از وکلا که قشر کمی نیز هستند آن را به پای تمامی وکلای درستکار و متعهد قرار داد.

در ادامه این مطالب چنین بیان می کند: « اگر وکیل در انجام دادن وظیفه های قانونی خود، مرتکب خطایی شود با شکایت کردن موکل و یا اینکه گزارش دادن مقام هایی که در کانون وکلا، مرکز مشاورانی که در رابطه با این مسئله هستند یا مرجع های قضایی و یا در هر دو نهاد تحت تعقیب و بررسی قرار خواهند گرفت و اگر زیانی به موکل وارد شده باشد بر اساس همین مسئله باید به درخواست موکل خسارت وارد شده، را جبران کند.

همچنین یکی از وکلا در رابطه با این مسئله چنین بیان می کند:
همچنین یکی از وکلا در رابطه با این مسئله چنین بیان می کند:

همچنین وکلا نیز می توانند در سالم کردن جامعه و کمک رسانی به دستگاه قضایی به منظور پیشگیری از طولانی کردن دادرسی و کمتر کردن پرونده های قضایی نقش تاثیر گذاری را داشته باشند. آماری که برای ورود سالانه تقریبا پانزده میلیون پرونده به دستگاه قضایی وجود دارد می تواند یک فاجعه به حساب بیاید و حداقل پیامی که برای وکلا دارد این است که آنها این توانایی را نداشته اند که در کشف کردن حقیقت و روان نمودن رسیدگی، دستگاه قضا را کمک کنند.

وکیل معاضدتی و وکیل تسخیری چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

در ابتدای مطالب باید به این موضوعی که در رابطه با داشتن وکیل در پرونده‌های قضایی می باشد بپردازیم و به این نکته اشاره کنیم که در زمینه وکالت پرونده‌ها به دو گروه تقسیم بندی میشوند که شامل پرونده های کیفری و حقوقی می باشند.

بنابر توضیحاتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم می توان گفت که مسئله دیگری که در قانون اساسی کشور ایران وجود دارد این استکه داشتن وکیل حقی می باشد که برای همه مردم این حق به رسمیت شناخته می شود و تمامی اخاص این حق را دارا می باشند که در دادگاه‌ها و مراجع قضایی برای گرفتن حق خود وکیل داشته باشند. ولی چنان چه خدماتی که وکلا ارائه می دهند رایگان نمی باشد و در برابر کاری که به انجام می‌ رسانند، از موکل حق الوکاله ای را اخذ می‌کنند.

بنابراین برای تمامی افراد این امکان وجود دارد که توان مالی برای پرداخت کردن حق الوکاله را نداشته باشند و در نتیجه نتوانند برای گرفتن حق خود وکیل داشته باشند. بنابراین در رابطه با این مسئله ای که پیش می آید برای افراد این سوال به وجود می آید که افراد در این گونه مسائل چه تکلیفی دارند؟ آیا این قضیه درست می باشد که به دلیل نداشتن توان مالی باید از گرفتن وکیل محروم بمانند؟

بنابراین رای این گونه مسائل می باشد که قانون به یاری این افراد می آید و دارا بودن حق آنها برای گرفتن وکیل رایگان را رعایت کرده است. در ضمن باید به این نکته توجه کرد که دو نوع وکیل رایگان برای این مسئله داریم:

 ۱- وکیل تسخیری:

که این نوع از وکالت در زمینه پرونده‌هایی که موضوع کیفری دارند به فعالیت می پردازند به این معنی که برای رسیدن به یکسری از جرایمی که مهم و سنگین هستند از قبیل قتل و آدم ربایی و… که بر اساس قانون نیز باید در چنین دادگاه ‌هایی حتما با حضور وکیل برگزار گردد، بنابراین اگر شخص از توانایی مالی برخوردار نبود دادگاه این توانایی را دارد که برای او وکیل تسخیری معین ‌کند.

بر اساس قانون برای جرم هایی که مجازات سنگینی دارند مانند قصاص و یا اینکه حبس‌هایی که بیشتر از ۲۰ سال هستند بدون حضور داتن وکیل دادگاه نمی ‌تواند به رسمیت شناخته شود بنابراین در رابطه با این موارد اگر شخص توانایی مالی برای گرفتن وکیل را نداشته باشد دادگاه برای این شخص وکیل تسخیری تعیین خواهد کرد.

همچنین در پرونده ‌هایی که  کیفر مجازات برای آنها سبک می باشد وکیل به صورت رایگان تعلق نخواهد گرفت.

وکیل معاضدتی:

در پرونده‌هایی که حقوقی می باشند از قبیل پروند های کلاه برداری، طلاق و… اگر شخص توان مالی برای استخدام کردن وکیل و پرداخت نمودن حق الوکاله را در این زمینه ها نداشته باشد، با مراجعه کردن به اداره معاضدت می تواند برای خو وکیل رایگان بگیرد.

چه شرایطی برای گرفتن وکیل رایگان وجود دارد  و آیا همه افراد می توانند ار این شرایط استفاده کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت کخ تمامی افرای که در دادگاه پرونده قضایی ارند نمی توانند از این حق استفاده کنند بلکه این کار شامل شرایطی می باشد که در ادامه مطالب به آنها می پردازیم:

اثبات این قضیه که فرد بضاعت مالی برای گرفتن وکیل را ندارد:

در رابطه با این موضوع لازم به ذکر می باشد که تعیین کردن بضاعت افراد در کشور ما کار سختی می باشد و همچنین ابزار دقیقی برای دست پیدا کردن به این میزان از دارایی اشخاص موجود نمی باشد. با وجود این مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره شد قانون سه راه برای حل این مشکلات تعیین کرده است.

در ابتدا مجموعه دادگستری می باشد. به این معنی که اگر شخصی به دادگستری مراجعه نماید و از پرداخت کردن هزینه ای که برای دادرسی وجود دارد ناتوان باشد و همچنین برای اعسار هم تقاضا داده باشد این کار می تواند یکی از  دلایلی باشد برای اینکه ثابت شود فرد بی بضاعت می باشد بنابراین می توان پرونده او ر در بین افراد بی بضاعت قبول کرد.

مرحله بعدی که برای اثبات این امر وجود دارد، شهادت دادن چند شاهد می باشد که این مورد با یاد کردن قسم به خداوند متعال می باشد که بیان کنند شخص مورد نظر توان مالی برای پرداخت کردن این هزینه را ندارد. آخرین مرحله ای که برای این کار وجود دارد این است که وکیلی که برای این کار تعیین شده است با توجه به اینکه با مشکلات موکل آشنایی دارد و همچنین با بررسی کردن وضعیت مالی شخص این قضیه را تایید می‌کند که او  توانایی مالی برای پرداختن این هزینه را ندارد.

موضوعی که در دعوا وجود دارد با اساس باشد

ین مسئله به این معنی می باشد که در زمانیکه شخص به اداره معاضدت مراجعه کرده است و برای گرفتن وکیل تقاضا داده است کارشناسان مورد نظر با بررسی کردن پرونده او تعیین می‌کند که آیا موضوعی که برای آن پرونده تشکیل شده است پایه و اساسی دارد یا نه، به ای دلیل که بعضی از افراد موضوع هایی را طرح می‌کنند که به هیچ وجه قابل دفاع نمی باشد و نتیجه ای را هم به دنبال نخواهد داشت.

در حقیقت این کار تنها هدر دادن وقت و صرف کردن هزینه و انرژی بیهوده می باشد. به عنوان نمونه صاحب ملکی که مستاجر او قرارداد یک ساله را با او تنظیم کرده است قبل از زمان سررسید قرارداد، نمی تواند برای دریافت کردن حکم برای تخلیه منزل به دادگاه مراجعه نماید به این دلیل که مطرح کردن موضوع دعوای او نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت. بنابراین اداره معاضدت به این گونه شکایت‌ ها توجهی ندارد و وکیلی هم برای این کار اختصاص نخواهد داد.

آیا وکلای مضاعدتی حق الزحمه ای را دریافت می کنند؟

دستمزد وکیل رایگان یا وکیل معاضدتی به دو شکل مورد بررسی قرار می گیرد:

  • در صورتی که پرونده به سود موکل خاتمه پیدا کند.
  • پرونده به ضرر موکل پایان یابد.

در صورتیکه پرونده به سود موکل خاتمه پیدا کند:

در رابطه مورد اول باید چنین بیان کرد که اگر پرونده به سود موکل تمام شود و یا به عبارتی وکیل در این پرونده برنده شود دادگاه شخصی که محکوم شده است را به پرداخت کردن حق الوکاله وکیل رایگان محکوم خواهد کرد که حق الوکاله ۵ درصد از حکم صادر شده می باشد.

به عنوان مثال اگر شخصی به پرداخت کردن ۲۰ میلیون تومان محکوم گردد حقی که برای وکیل تعیین می شود یک میلیون تومان می باشد که باید پرداخت شود. از این حق الوکاله ای که دریافت شده است نیز ۲۰ درصد آن سهم کانون وکلا می باشد. ولی متاسفانه باید چنین بیان کرد که:

در حقیقت بیشتر این وکلا به حق الوکاله خود نخواهند رسید به این دلیل که بیشتر این پرونده‌ها به دلیل آنکه غیرمالی و خانوادگی می باشند در مرحله رسیدگی و پیش از صادر شدن حکم به سازش منجر خواهد شد یا اینکه در پرونده ‌هایی که برای آن حکم صادر شده است محکومان آن  ادعا می کنند که توانایی پرداخت کردن این مبلغ را ندارند.

پرونده به ضرر موکل پایان یابد:

ولی در پرونده ‌هایی که به ضرر موکل پایان یابد هیچ گونه حق الوکاله ‌ای برای وکیل در نظر گرفته نمی شود.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام