نمونه فرم استشهادیه استرداد جهیزیه

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع نمونه فرم استشهادیه استرداد جهیزیه بپردازیم.

می توان گفت به هنگام طلاق دو شخص یک سری مسائل مالی مانند مهریه، جهیزیه، نفقه و اجرت المثل وجود دارد که در این بین گاهی ممکن است آقایان و گاهی خانم ها قربانی این موضوعات شوند. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید که شما را در ارزیابی یکی از این مسائل مالی که استرداد جهیزیه می باشد راهنمایی کنیم.

آشنایی با نمونه فرم استشهادیه استرداد جهیزیه

  • جهیزیه به چه چیزی گفته می شود؟
  • در قانون مدنی ایران اجباری برای بردن جهیزیه دختر به منزل شوهر وجود دارد یا خیر؟
  • آیا بردن جهیزیه قبل از طلاق امکان پذیر است؟
  • استرداد جهیزیه با سیاهه چگونه انجام می شود؟
  • استرداد جهیزیه از چه طریقی امکان پذیر است؟
  • آیا میتوان در شرایطی که مرد جهیزیه را تصاحب کرده است، به جرم خیانت در امانت از او شکایت کرد؟
  • آیا زن می‌تواند درجهیزیه‌ای که از طرف مرد تهیه شده است، بدون اجازه دخل و تصرفی داشته باشد؟
  • آیا فروش جهیزیه توسط شوهر در قانون تحت عنوان خاص جرم‌انگاری شده است یا ذیل جرایم دیگر مانند سرقت، فروش مال غیر، خیانت در امانت و… قرار می‌گیرد؟
نمونه فرم استشهادیه استرداد جهیزیه
نمونه فرم استشهادیه استرداد جهیزیه

جهیزیه به چه چیزی گفته می شود؟

در ابتدا می خواهیم به شما بگوییم که تعریف جهیزیه چیست؟ بد نیست بدانید که در قانون تعریفی از جهیزیه وجود ندارد اما عرف آنرا اینگونه بیان می کند که به مجموعه ایی از وسایل و اموال منقولی که خانم برای گذراندن زندگی یا زیبا سازی خانه ی خود به منزل همسرش می برد جهیزیه می گویند. بردن جهیزیه دختر به خانه همسرش بر طبق آداب رسوم هر قوم و قبیله ای متفاوت می باشد.

 

در قانون مدنی ایران اجباری برای بردن جهیزیه دختر به منزل شوهر وجود دارد یا خیر؟

می توان گفت که در هیچ جای قانون مدنی کشورمان اجباری برای بردن جهیزیه دختر به خانه شوهرش چه شرعا و چه  قانونا وجود ندارد و مرد مؤظف است تمام وسایل لازم برای گذراندن یک زندگی برای همسر خود فراهم کند. البته امر بردن جهیزیه یک مسئله شایع در ایران می باشد که گاهی باعث اختلافات و تنش هایی در زندگی افراد می شود. به جرئت می توان گفت یکی از دعاوی هایی که در دادگاه خانواده به وفور اتفاق می افتد درگیری بر سر جهیزیه می باشد.

در قانون مدنی ایران اجباری برای بردن جهیزیه دختر به منزل شوهر وجود دارد یا خیر؟
در قانون مدنی ایران اجباری برای بردن جهیزیه دختر به منزل شوهر وجود دارد یا خیر؟

آیا بردن جهیزیه قبل از طلاق امکان پذیر است؟

آقایان عزیز به این نکته توجه کنید که آوردن جهیزیه یک خانم به معنای آن نیست که همسر شما مالک آن وسایل نمی باشد بلکه آوردن جهیزیه به خانه شوهر تنها به دلیل گذراندن زندگی مشترک می باشد و همسرش نیز می تواند از آن ها استفاده کند و همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم زن هیچ تعهدی در قبال آوردن جهیزیه ندارد و هر لحظه که اراده کند می تواند جهیزیه خود را مسترد نماید.

پس در جواب این سوال که زن قبل از طلاق می تواند جهیزیه خود را ببرد باید بگوییم که بله می تواند او مالک حقیقی آن وسایل می باشد. تجربه نشان داده که بردن جهیزیه از سر عشق است و پس آوردن آن به معنای تمایل به جدایی می باشد.

نکته مهم دیگری که در مورد جهیزیه وجود دارد این است که وسایلی که در طول دورانی که با هم زندگی می کند، مرد خریداری می کند و حتی وسایلی که جایگزین وسایل خراب شده جهیزیه زن می شود جزء جهیزیه محسوب نمی شود. اگر در طول دوران مشترک جهیزیه زن خراب شود مرد هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد، به همین علت بدیهی است که پس از طی مدت طولانی بعضی وسایل ممکن است خراب شوند و زن تنها می تواند آنچه که از وسایل باقی مانده را مسترد نماید.

استرداد جهیزیه با سیاهه چگونه انجام می شود؟

لیست کردن وسایلی که به عنوان جهیزیه برده می شود یا به عبارت ساده تر سیاهه از زمان های قدیم تا کنون در کشور رایج بوده و حتی نمونه های بسیار قدیمی از آن موجود می باشد. بدین منظور بهتر است یک فهرست کامل از وسایلی که به عنوان جهیزیه به خانه همسر می برید تهیه کنید و پس از آنکه وسایل انتقال داده شد پایین فهرست را همسر شما امضا کند.

در رابطه با این موضوع بهتر است تمام جزئیات وسایل را بنویسید مخصوصا وسایل گران قیمت را برای مثال اگر ماشین لباس شویی است بنویسید مارک آن چیست و چه ویژگی هایی را دارد، به این نکته توجه کنید اگر شاهدی پایین لیست را امضا کند بی فایده نیست.

استرداد جهیزیه با سیاهه چگونه انجام می شود؟
استرداد جهیزیه با سیاهه چگونه انجام می شود؟

استرداد جهیزیه به چه طریقی انجام می شود؟

در رابطه با این موضوع زن به راحتی می تواند از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده نسبت به استرداد جهیزیه اقدام کند و این کار به راحتی انجام می شود و مشکل آن چنانی در این رابطه وجود ندارد.

مسئله بسیار مهمی که وجود دارد این است که در برخی نقاط کشور رسم اینگونه می باشد  برخی از اقلام جهیزیه را مرد تهیه می کند و این کار به علت کمک به همسرش می باشد که اقلام خریداری شده در فهرست جهیزیه قرار می گیرند. اگر زمانی زن اقدام به استرداد جهیزیه کرد مرد بتواند با اثبات اینکه برخی از وسایل را خود خریداری کرده می تواند اجازه استرداد وسایل به خانمش را ندهد.

نکته بعدی که در رابطه با این موضوع بسیار مورد بحث است گاهی در برخی فهرست های جهیزیه مشاهده می شود که طلا را نیز جزء جهیزیه قرار می دهند که این امر غیر قابل قبول است چراکه ما گفتیم جهیزیه شامل وسایلی برای رفاه زندگی می باشد که هم زن و هم مرد می توانند از آن استفاده کنند، نه طلایی که تنها مالک آن زن می باشد و مرد هیچ استفاده ایی از آن ها نمی کند و بدیهی است که مرد تعهدی در قبال آن ندارد. پس هیچ زمان از این نکته غافل نشوید زیرا گاهی مواردی مشاهده می شود که خانم درخواست استرداد طلا کرده.

البته لازم به ذکر است اگر زوجه بتواند ثابت کند که طلا هایش را زوج برداشته و صرف اموری کرده در آن صورت می تواند اقدام کند که باز هم این مسئله به جهیزیه مربوط نمی باشد.

بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر امکان پذیر می باشد؟

همانطور که گفتیم مالک حقیقی جهیزیه زن می باشد هر چند که اجباری در این کار وجود ندارد، پس هر زمان که بخواد اجازه استرداد آن را دارد و هیچ نیازی نیست همسرش به این کار رضایت دهد. توجه کنید اگر تمایل داشتید این کار را انجام دهید  فقط و فقط آنچه که در لیست ذکر کرده اید متعلق به شماست و حق ندارید به باقی وسایل دست بزنید و بدون اجازه همسر آنرا همراه با وسایل خود ببرید.

یکی از نکاتی که رعایت آن خالی از لطف نیست این است که به هنگام بردن جهیزیه اگر از دادگاه نامه ندارید حتما سعی کنید چند شاهد داشته باشید و تمام آنها نظارت کنند که شما چه وسایلی را از خانه خارج می کنید.

بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر امکان پذیر می باشد؟
بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر امکان پذیر می باشد؟

آیا میتوان در شرایطی که مرد جهیزیه را تصاحب کرده است، به جرم خیانت در امانت از او شکایت کرد؟

برای این سوال دو جواب می توان مطرح کرد؛ اول اینکه اگر شما بخواهید به قوانین به طور سخت گیرانه و خشکی نگاه کنید بله زوج مجرم شناخته می شود اما در غیر این صورت اگر بخواهیم از دید عرف به این قضیه نگاه کنیم و اینکه گاهی مرد در خرید جهیزیه به همسر خود کمک می کند پس پاسخی قطعی برای این سوال وجود ندارد.

این موضوع نیز در دیوان عالی به همین صورت می باشد گاهی زوج مجرم شناخته می شود و گاهی این امر در مورد زوج صدق نمی کند. به طور کلی باید بگوییم که نمی توان زوج را در رابطه با این موضوع مجرم دانست  و آن را به خیانت در امانت محکوم کرد

چرا که این مسئله در رابطه با موضوعاتی پیش می آید که به طور قطع به یقین پیش بینی به استرداد اموال شود، اما این قضیه را نمی تواند به این دید نگاه کرد چرا که زوجه این اموال را برای راحتی و گذراندن زندگی مشترک خود فراهم کرده و این اموال ممکن است در گذر زمان خراب شوند.

درست است که زوجه می تواند هر لحظه که اراده کند اقدام به استرداد جهیزیه نماید اما به طور کلی نگاه مردم بر عقد و زندگی مشترک دوام و ادامه آن است و بسیار بعید به نظر می رسد که زوجه قید کرده باشد وسایل خود را استرداد می کند.

پس اینگونه می توان گفت که زوجه جهیزیه خود را برای ادامه زندگی به خانه همسرش می آورد و هیچ اشاره ایی به استرداد آن ندارد از این رو نتیجه می گیریم در صورتی فردی متهم به خیانت در امانت می شود که استرداد در آنها به طور قطعی وجود داشته باشد و در این مورد به علت شک و شهبه ایی که وجود دارد نمی توان زوج را محکوم کرد.

در مورد مجازات خیانت در امانت می توان بر طبق ماه 674 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی گفت که هر زمان به عنوان امانت یا رهن و اجاره و هر کار سودمند دیگری نوشته هایی چون چک، سفته و نظایر آن و همچنین اموال منقول و غیر منقول را به شخصی بسپارید و قید کنید در زمان معینی ان را پس خواهید گرفت در صورت ضرر رساندن به آن و همچنین تصرف آن 6 ماه تا 3 سال حبس برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است.

در ماده ی 617 کتاب مذبور آمده است که شخص می تواند فقط به نیت محافظت از اموال آنرا در تصرف خود بداند و در غیر این صورت مجرم شناخته می شود مگر آنکه مالک خود به صراحت اجازه برخی کارا ها  را به شخص داده باشد.از مسائلی که گفته شد در می یابیم اگر زوجه اجازه استفاده از وسایل یا همان جهیزیه اش را به زوج ندهد او حق هیچ گونه استفاده از وسایل  را ورای از سوء نیت ندارد.

آیا زن می‌تواند در جهیزیه‌ای که از طرف مرد تهیه شده است، بدون اجازه دخل و تصرفی داشته باشد؟

ابتدا اجازه دهید برخی از لغات به کار برده شده را به صراحت برایتان روشن کنیم . پس بدین منظور می توان گفت:

تصاحب بدان معناست که مرد خودش را مالک و صاحب جهیزیه بداند و اعمالی را انجام دهد که فقط مالک آن وسایل حق انجامش را داشته باشد.

اتلاف نیز بدان معنی است که زوج اگر قسمتی از آن وسیله را اتفلاف کند مجرم شناخته می شود.

مفقود شدن  را نیز می توان اینگونه معنا کرد که زوج وسیله ایی را گم کند یا اینکه وسیله را از زوجه پنهان نماید.

داداگاه برای تمام این جرایمی که در بالا گفته شد رکن مادی این اعمال را اجرا می کند.رکن دوم این ماجرا ترک فعل از طرف زوج می باشد و رکن سوم که رکن معنوی ماجراست و بسیار مورد اهمیت می باشد این است که زوج بداند که عملی که انجام می دهد جرم است و قصد رساندن ضرر به زوجه را داشته باشد  که سوء نیت نامیده می شود.

حال به جواب سوال مطرح شده می پردازیم ؛ همانطور که گفتیم در برخی نقاط کشور رسم براین است که مرد در خرید جهیزیه به زن کمک می کند و این وسایلی که مرد خریداری کرده به هیچ عنوان جزء جهیزیه محسوب نمی شود و زن هیچ مالکیتی در مقابل آن ها ندارد.

آیا زن می‌تواند در جهیزیه‌ای که از طرف مرد تهیه شده است، بدون اجازه دخل و تصرفی داشته باشد؟
آیا زن می‌تواند در جهیزیه‌ای که از طرف مرد تهیه شده است، بدون اجازه دخل و تصرفی داشته باشد؟

متن نمونه فرم استشهادیه استرداد جهیزیه

آیا فروختن وسایل جهیزیه توسط مرد در قانون با نام مخصوصی جرم‌انگاری شده یا تحت جرم های دیگری مثل دزدی، فروختن اموال غیر، خیانت در امانت و… قرار می‌گیرد؟

این موضوع جرم با عنوان خاصی مطرح نمی شود. در واقع برای مجازات این گونه جرایم یک سری قوانین کلی در نظر گرفته شده است و احتیاجی به ثبت آنها در فصل 19 تحت عنوان جرایم برضد حقوق و تکالیف خانوادگی نبوده است. در این موارد باید دید که این اقدام مرد جزوه کدام یک از جرایم محسوب می شود. ممکن است تحت شرایط مختلفی فروش مال غیر، سرقت، خیانت در امانت ، تخریب و بسیاری دیگر از جرایم را به عمل زوج نصبت داد.

از لحاظ قانونی برای استرداد جهیزیه ابتدا باید اگر خود وسایل موجود می باشد یا اینکه مشابه آنها پیدا می شود و در غیر این صورت قیمت وسایل را لیست کرد و تحت دادخواستی به دادگاه خانواده تحویل داد در صورتی که قانون عنوان گفته شده را جرم به حساب آورد دادگاه شکواییه ای به دادسرا تحویل می دهد.

در پایان تصویری از یک نمونه فرم استشهادیه استرداد جهیزیه برای شما قرار داده ایم.

آیا فروختن وسایل جهیزیه توسط مرد در قانون با نام مخصوصی جرم‌انگاری شده یا تحت جرم های دیگری مثل دزدی، فروختن اموال غیر، خیانت در امانت و… قرار می‌گیرد؟
آیا فروختن وسایل جهیزیه توسط مرد در قانون با نام مخصوصی جرم‌انگاری شده یا تحت جرم های دیگری مثل دزدی، فروختن اموال غیر، خیانت در امانت و… قرار می‌گیرد؟

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام