مشاوره دیوان عالی کشور

در این مقاله سعی داریم شما را با مشاوره دیوان عالی کشور آشنا سازیم، در گذشته دیوان عالی را با نام دیوان عالی تمیز می شناختند اما بعدها کانون فرهنگستان ادبیات پارسی نام آن را به دیوان عالی کشور تغییر دادند

اگر مایل به دریافت مشاوره دیوان عالی کشور هستید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران گروه راهیان عدالت تماس بگیرید

مشاوره دیوان عالی کشور
مشاوره دیوان عالی کشور

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • دیوان عالی کشور به چه معنا است؟
  • صلاحیت، وظایف و اختیارت دیوان عالی کشور به چه صورتی می باشد؟
  • چه آرایی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد؟
  • مهلت فرجام خواهی افراد خارج از ایران به چه صورتی است؟
  • نحوه ی رسیدگی به درخواست ها در دیوان عالی کشور چگونه است؟
  • دیوان عالی کشور چه وظایفی دارد؟
  • چه مواردی باعث می شود هیات عمومی دیوان شکل بگیرد؟
  • شعب دیوان عالی کشور بر چه اساسی ایجاد شده اند؟
  • هیات عمومی شعب کیفری یا حقوقی چه وظایفی دارد؟
  • دادسرای دیوان عالی کشور چیست؟
  • دیوان عالی کشور در قانون‌ گذاری چه نقشی دارد؟
  • چه مدارکی برای درخواست اعاده دادرسی کیفری و فرجام خواهی مورد نیاز است؟
  • مشاور به چه کسی گفته می شود؟
  • یک مشاور توانمند در دیوان عالی چه وظایفی دارد؟
  • مشاوران دیوان عالی در چه زمینه هایی می توانند مشاوره بدهند؟
  • تبدیل شدن به مشاور دیوان عالی چه مدت طول می کشد؟
  • شغل مشاوره دارای چه مزیت هایی می باشد؟
  • شغل مشاوره چه معایبی دارد؟
  • چه تفاوت هایی میان مشاوران دیوان عالی با وکلای دادگستری وجود دارد؟
  • آیا ارایه مشاوره حقوقی به افراد مختلف، هیچ مسئولیت مدنی برای مشاوران به همراه دارد ؟

 

دیوان عالی کشور به چه معنا است؟

به طور کلی دیوان عالی یک مرجع قضایی است که وظیفه آن نظارت و بررسی چگونگی اجرای قانون و انجام وظیفه در دادگاه های سراسر کشور می باشد، همچنین دیگر وظیفه آن رسیدگی و حل جرایم بسیار مهم کشوری است.

دیوان عالی کشور به چه معنا است؟
دیوان عالی کشور به چه معنا است؟

صلاحیت، وظایف و اختیارت دیوان عالی کشور به چه صورتی می باشد؟

از عمده ترین وظایف دیوان عالی نظارت و بررسی انجام وظایف و اجرای قوانین در دادگاه های کشور و همچنین نظارت بر عملکرد قضات  می باشد.

صلاحیت، وظایف و اختیارت دیوان عالی کشور به چه صورتی می باشد؟
صلاحیت، وظایف و اختیارت دیوان عالی کشور به چه صورتی می باشد؟

 

برخی دیگر از وظایف این مرجع قضایی به شرح ذیل است:

  1. مسائل و جرم هایی که حکم آنها در صورتی که جرم اثبات شود صلب، اعدام و رجم می باشد مانند زنای محصنه به عبارت ساده تر زنای زنان متاهل، اختلاس های کلان و هر نوع فساد فی الارض دیگر اعم از محاربه درخواست اعتراض و داد رسی مجدد آن به دیوان عالی کشور ارجاع داده می شود.
  2. در خواست اعتراض در مورد جرم هایی که اثبات آنها مجازاتی چون قطع عضو، قصاص نفس و قصاص اطراف که معمولا در مورد قتل عدم صادر میگردند به دیوان عالی کشور ارجاع داده می شوند.
  3. داد رسی و تجدید نظر در حکم افراد خاص جامعه مانند استاندارن، روأسای دستگاه های اجرایی، فرماندارن، قضات، ارتشی هایی با درجه بالاتر از سرتیپ دومی و همچنین فرماندهان ارتش توسط دیوان عالی کشور امکان پذیر می باشد.

 

به این نکته توجه کنید که فرجام خواهی اعتراضی است که در دیوان عالی کشور بررسی می شود اما تجدید خواهی نام اعتراضاتی است که در دادگاه تجدید نظر استان مورد بررسی قرار می گیرد.

برخی دیگر از وظایف این مرجع قضایی به شرح ذیل است:
برخی دیگر از وظایف این مرجع قضایی به شرح ذیل است:

چه آرایی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد؟

آرایی که مهلت اعتراض و تجدید نظر آنها در دادگاه های اولیه گذشته است و می توان آنها را در دیوان عالی کشور مورد بررسی مجدد یا به عبارت دیگر در دیوان عالی قابل فرجام خواهی هستند به شرح ذیل می باشند:

چه آرایی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد؟
چه آرایی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد؟
  1. حکم هایی که مجازات آنها مالی می باشد و مبلغی بیش از 20 میلیون ریال مطالبه شده است.
  2. حکم هایی که در مورد مسائلی چون طلاق و فسخ نکاح، وقف، حبس، اصل ازدواج، نسب، تولیت، حجر می باشد قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور هستند.

آرایی که در دادگاه تجدید نظر یکبار مورد بررسی قرار گرفته اند در صورتی می توانند برای بررسی و فرجام خواهی مجدد در دیوان عالی کشور مورد قبول باشند که جزو مواردی از قبیل طلاق و ازدواج، حجر، نسب، وقف اموال باشند.

چه آرایی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد؟
چه آرایی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد؟

مهلت فرجام خواهی افراد خارج از ایران به چه صورتی است؟

برای افرادی که مقیم کشور های خارجی می باشند و خارج از ایران زندگی می کنند مهلت فرجام خواهی 2 ماه و افراد مقیم ایران حداکثر 20 روز می باشد.

مهلت فرجام خواهی افراد خارج از ایران به چه صورتی است؟
مهلت فرجام خواهی افراد خارج از ایران به چه صورتی است؟

 

نحوه ی رسیدگی به درخواست ها در دیوان عالی کشور چگونه است؟

بعد از اینکه درخواست بررسی مجدد پرونده ایی یا به عبارت دیگر درخواست فرجام خواهی به دیوان عالی کشور فرستاده شد این در خواست به رئیس دیوان یا معاون ایشان در یکی از شعب مربوط به این مرجع قضایی تحویل داده می شود.

سپس عضو ممیز که به شخصی از اعضاء مشغول به کار در شعبه مزبور گفته می شود پرونده را تحویل می دهند به این دلیل که پرونده را مطالعه کرده و گزارشی را به رئیس پرونده تحویل دهد.

البته توجه کنید که بررسی ها در دیوان عالی به صورتی انجام می شود که هیچ کدام از طرفین دعوا حضور ندارند.

اما در صورتی که نیاز باشد طرفین حضور داشته باشند، برای حضور در دیوان با تعیین وقت قبلی به آنها اطلاع داده می شود. رسیدگی هایی که در دیوان عالی روی پرونده ها انجام می شود شکلی است به عبارت ساده تر می توان گفت که به ماهیت پرونده توجه نمی شود.

اگر در دیوان عالی حکم صادر شده ی قبلی نقض شود اینبار پرونده را به دادگاهی هم تراز با دادگاه قبلی ارجاع داده می شود که به ماهیت پرونده رسیدگی کنند.

نحوه ی رسیدگی به درخواست ها در دیوان عالی کشور چگونه است؟
نحوه ی رسیدگی به درخواست ها در دیوان عالی کشور چگونه است؟

دیوان عالی کشور چه وظایفی دارد؟

از مهم ترین وظایفی که می توان به آن اشاره کرد نظارت دیوان عالی کشور به بهترین شکل بر روی چگونگی اجرای قانون در تمامی دادگاه ها اعم از عمومی ، نظامی و … می باشد، همچنین نظارت بر روی مسائلی که در قانون به آن اشاره شده و یا پرونده هایی که رئیس دیوان عالی یا قوه قضاییه به یکی از شعبات دیوان عالی تحویل می دهند از جمله وظایف مهم آن به شمار می رود.

نظارت هایی که بر روی پرونده های تحویل داده شده به شعبه های مختلف دیوان عالی انجام می شود به این صورت است که شعبه مربوطه با بررسی به این نتیجه برسد رای قاضی درست است و کاملا قانون در احکام صادر شده رعایت شده آن را تایید می کند اما در غیر این صورت اگر در پرونده تخلفی مشاهده شود که این تخلف از سوی قاضی رخ داده باشد احکام صادر شده را نقض و پرونده را به دادگاهی دیگر هم تراز با دادگاه قبلی ارجاع می دهند تا به اعتراضات رسیدگی کنند.

دیوان عالی تنها صلاحیت دارد تخلف را تشخیص دهد

دیوان عالی تنها صلاحیت دارد تخلف را تشخیص دهد و در صورت تشخیص و اثبات تخلف از سوی قاضی توانایی رسیدگی و یا مجازات قاضی را ندارد در این موارد دیوان عالی تخلف را به دادسرای انتظامی قضات ارجاع می دهد تا آنها در حد و حدود صلاحیتشان به مجازات مجرم بپردازند.

از اساسی ترین وظایف دیوان عالی کشور می توان به بررسی پرونده هایی که در دادگاه های مختلف با یک موضوع واحد در حال رسیدگی می باشند و در مورد هرکدام از آنها آرای متفاوت و متناقضی صادر شده است اشاره کرد.

در مورد وظیفه ایی مطرح شده باید بگوییم که برای رسیدگی به چنین موضوعی کابینی اعم از سه چهارم قضات وهیات عمومی دیوان عالی کشور تشکیل می شود و ریاست آن به عهده رئیس دیوان عالی کشور می باشد.

 

از وظایف دیگری که بر عهده دیوان عالی کشور می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف: در صورتی که بین دو مرجع قضایی اختلافی رخ دهد حل این اختلاف به عهده دیوان عالی می باشد به این صورت که برای حل آن یک مرجع صالح تعیین می کند تا به این اختلافات رسیدگی کرده و آن را خاتمه دهد، در صورتی که این اختلاف بین دو مرجع قانونی که در استان های مختلفی قرار د ارند رخ دهد مرجع صالح دیوان عالی کشور می باشد در این صورت نیز دیوان مرجعی تعیین کرده تا به اختلافات رسیدگی کند.

ب: برخی از پرونده هایی که در آن ها کسی که محکوم شده یا وکیل آن شخص حکم صادر شده را جزو احکامی که می توان آن ها به دیوان عالی کشور ارجاع داد بدانند. پرونده مورد نظر را می توانند برای بررسی مجدد به دیوان عالی کشور بفرستند.

در این صورت اگر دیوان عالی تشخیص دهد که پرونده مورد نظر با احکام اعاده داد رسی یا به عبارت بهتر فرجام خواهی در قوانین موجود آیین دادرسی تمام دادگاه ها اعم از عمومی و انقلاب منطبق است درخواست را قبول کرده و پرونده را برای بررسی مجدد به دادگاه هم تراز صادر کننده حکم تحویل می دهند.

قابل ذکر است که اگر دیوان عالی کشور اعاده دادرسی را قبول کند در این صورت اجرای حکم تا زمانی حکم جدید صادر شود به تعویق می افتد.

ج: گاهی پیش می آید برطبق قانون یا به دستور رئیس قوه قضاییه پرونده ایی نیاز باشد به مرجع قضایی دیگری فرستاده شود که در آنجا مورد بررسی قرار گیرد. در این گونه موارد  دیوان عالی وظیفه دارد برای ارجاع پرونده به مرجع قضایی دیگری اقدام کند.

د: بالا ترین مرجع قضایی کشور برای نظارت بر اجرای درست قوانین دیوان عالی کشور می باشد و علاوه بر نظارت روی عملکرد دادگاه ها می تواند بر وظایف رئیس جهمور نیز نظارت کند، تخلفاتش را به او گوشزد نمایید و حتی برای مجازاتش حکم صادر کند. برای عزل رئیس جمهور نیاز به دستور مقام معظم رهبری می باشد اما دیوان عالی این صلاحیت را دارد که رئیس جمهور را محکوم کرده و تخلفات آن را بر طبق قانون مورد بررسی قرار دهد.

چه مواردی باعث می شود هیات عمومی دیوان شکل بگیرد؟

برای بررسی مواردی که در زیر به شرح آن می پردازیم با دستور رئیس دیوان عالی هیات عمومی دیوان تشکیل می شود به این دلیل که اختلاف بر سر موضوع پیش آمده را حل کرده و حکمی که بیشترین آرا را به خود اختصاص داده صادر کنند. می توان گفت این حکم با قانون اساسی برابری دارد و در مراجع قضایی می توان به حکم صادر شده مراجعه کرد. به هیچ عنوان نمی توان به رای صادر شده اعتراض کرد و تنها بنا به قانون می توان برای باطل کردن آن اقدام کرد.

الف: آرایی که در شعب دیوان ویا دادگاه های تجدید نظر استان و دادگاه های عمومی و کیفری درجه یک و دو صادر شده اما با هم تفاوت دارند.

ب: پرونده هایی که درآن قضات قوانینی که مربوط به حبس می باشد را به درستی استنباط نکرده اند واجد شرایط برای تشکیل هیات عمومی دیوان عالی کشور می باشند.

چه مواردی باعث می شود هیات عمومی دیوان شکل بگیرد؟
چه مواردی باعث می شود هیات عمومی دیوان شکل بگیرد؟

رئیس دیوان عالی کشور چگونه تعیین می شود و چه وظایفی دارد؟

رئیس قوه قضاییه بر طبق قانون اساسی به مدت زمان 5 سال و از میان مجتهدین واجد شرایط  رئیس دیوان عالی کشور را انتخاب می کند، این شخص تمام اختیارات قانونی برای وظایف مربوط به سمتش را دارا می باشد.

شعب دیوان عالی کشور بر چه اساسی ایجاد شده اند؟

دیوان عالی چندین شعبه دارد و تمامی شعبات آن نیز در تهران مستقر شده اند، تنها در صورتی ممکن است در شهر دیگری یک شعبه از دیوان عالی تاسیس شود که رئیس دیوان تشخیص دهد شهری نیازمند این امر مهم می باشد. تعداد شبعه های دیوان عالی بر اساس تعداد پرونده های ارجاعی مشخص و تعیین می شود. اعضای  تشکیل دهند یک شعبه از دیوان شامل رئیس شعبه، معاون و همچنین مستشاران( آقایان) دیگر می باشد.

 

هیات عمومی شعب کیفری یا حقوقی چه وظایفی دارد؟

اگر رای صادر شده توسط دادگاه به دیوان عالی ارجاع داده شود تا مورد فرجام خواهی قرار بگیرد توسط دیوان باطل یا نقض گردد و مجدد پرونده را به دادگاه هم تراز ارجاع دهد در آنجا نیز از رای اصراری که صادر میشود فرجام خواهی کنند

در صورتی که استدلال هایی ارائه شده مورد قبول دیوان عالی باشد رای را تایید می کنند اما در غیر این صورت پرونده را به هیات عمومی کیفری یا حقوقی تحویل می دهند اگر در آنجا استدالال ها مورد قبول واقع شد رای تایید و در غیر این صورت رای اصراری باطل می گردد.

هیات عمومی شعب کیفری یا حقوقی چه وظایفی دارد؟
هیات عمومی شعب کیفری یا حقوقی چه وظایفی دارد؟

دادسرای دیوان عالی کشور چیست؟

نهادی را که برای معیت یا کمک به دیوان عالی کشور تشکیل شده دادسرای دیوان عالی کشور می نامند. ریاست این نهاد بر عهده دادستان کل کشور می باشد، برای رسیدگی به مشکلات نیز پرونده های مربوطه به دادستانی کل کشور ارجاع داده می شود.

 

 دیوان عالی کشور در قانون‌ گذاری چه نقشی دارد؟

بهتر است بدانید که قوانین حقوقی جمهوری اسلامی ایران پیرو نظام سیویل لا می باشند می توان گفت قوانینی که پیرو این نظام هستند در ایران حاکمیت بیشتری دارند اما برای پویایی بهتر برخی قوانین نوشته شده تاثیر گرفته از نظام کامن لا می باشند که بر اساس چیز هایی که در بالا گفته شد هیات عمومی دیوان عالی کشور الهام گرفته از این قانون می باشد.

و همانطور که گفته شد آراء صادر شده در این هیات با قانون برابری می کنند و در مراجع قانونی می توان به این احکام صادر شده رجوع کرد.

چه مدارکی برای درخواست اعاده دادرسی کیفری و فرجام خواهی مورد نیاز است؟

  1. تصویر کارت ملی محکوم علیه
  2. لایحه اعتراضیه
  3. رای دادگاه بدوی وتجدید نظر
  4. وکالتنامه وکیل پایه یک دادگستری( توجه داشته باشید که کارآموزان و وکلای پایه 2 صلاحیت وکالت در دیوان عالی کشور را ندارند.)

مشاور به چه کسی گفته می شود؟

تاریخچه این شغل به رم و یونان باستان می رسد. اولین مشاورانی که در دنیا وجود داشتند سخنور نامیده می شدند، این اشخاص به قوانین کشور خود مسلط بوده و در محضر قاضی مشکل افراد را باز گو می کردند اما در مقابل این کار اجازه نداشتند هیچ پولی را دریافت کنند. بعد از مدت ها امپراطور رم حرفه ی سخنوری را حرفه ایی قانونی اعلام کرد و به آنها این اجازه را داد که در مقابل کاری که انجام می دهند مبلغ ناچیزی دریافت کنند.

 

 یک مشاور توانمند در دیوان عالی چه وظایفی دارد؟

بدیهی است که مشاور حقوقی باید مسلط به قوانین حاکم در کشور باشد که بتواند به موکل خود کمک کند و از او در مراجع قانونی دفاع کند. از آن جایی که جرایم مختلفی در جامعه رخ می دهد برای هر زمینه مشاوری وجود دارد که تخصص آن یک جرم خاص است اما به طور کنی وظایفی که یک مشاور باید برای موکلش در دیوان عالی انجام دهد به صورت زیر می باشد:

  1. خلاصه پرونده ایی که در اختیار دارد به نحوی که منظور خود را به خوبی به مراجع قانونی و هیات منصفه منتقل کند
  2. مشکلاتی که در پرونده موجود است را به خوبی با دانش حقوقی و قانونی خود تجزیه و تحلیل کند
  3. قوانین مربوط به پرونده را برای موکل یا صاحب کار خود به درستی تفسیر کند
  4. اصناد قانونی مربوط به پرونده مانند اجاره نامه، ثبت اختراع، وصیت نامه و … را به دادگاه تحویل دهد.
  5. سعی کند با شاکی برای حل اختلافات به مذاکره و گفت و گو بپردازد
 یک مشاور توانمند در دیوان عالی چه وظایفی دارد؟
یک مشاور توانمند در دیوان عالی چه وظایفی دارد؟
  1. در محضر قاضی حضور پیدا کرده و شاهدین سوالاتی را در مورد پرونده بپرسد

  2. اسناد و شواهد کافی برای دفاع از موکل خود پیدا کند
  3. اظهارات قانونی که در دادگاه های مختلف جمع آوری کرده را به دیوان تحویل دهد
  4. شواهدی برای دفاع از موکل خود به مرجع قانونی ارائه دهد
  5. راه کار ها و یافته های خود را برای پیروزی در پرونده مورد نظر افزایش داده و توسعه دهد
  6. داده های قانونی که در مورد پرونده وجود دارد را پیدا کرده و از آنها برای یافتن راه حل بهتر استفاده کند.

به این نکته توجه داشته باششید با گذشت زمان ممکن است برخی از وظایف مشاور با توجه به قوانین حقوقی و موقعیت مکانی و زمانی  تغییر کرده و یا اینکه ثابت بماند گاهی نیز ممکن است هر مشاوری از عهده ی انجام وظایفی که گفته شد بر نیاید.

 

مشاوران دیوان عالی در چه زمینه هایی می توانند مشاوره بدهند؟

مانند تمامی رشته های تحصیلی و حرفه هایی که در جامعه وجود دارد مشاوره نیز دارای تخصص های مختلف و متنوعی می باشد اما لازم به ذکر است که پایه تمام تخصص های آن یکسان می باشد چیزی که باعث می شود از هم تمایز داشته باشند دروس تخصصی و تجربه هایی است که در زمینه های مختلف کیفری به دست می آورند. با توجه به چیزی که گفتیم مشاوران در زمینه های مختلفی می توانند مشاوره دهند که در ذیل برخی از آنها را باز گو خواهیم کرد:

امور کیفری:

در صورتی جرم شخص کیفری محسوب می شود که دست به انجام کارهایی بزند که با ارزش ها و قوانین جامعه اسلامی ایران تناقض داشته باشد در این صورت فرد یک مجرم کیفری نامیده می شود برای این منظور باید به مشاوران متخصص در این حیطه مراجعه شود.

امور تجاری:

گاهی اوقات افراد آشناییت کمتری با تجارت و امور تجاری دارند و نمی خواهند در مسائل تجاری خود دچار مشکل شود یا از مسولیت های خود در برابر شریکشان اطلاعی ندارند در این صورت این افراد بهتر است با مشاوران تجاری مشورت کنند.

امور حقوقی:

مسائلی چون عقد انواع قراردادها ازجمله خرید و فروش، ودیعه، ضمانت، اجاره، وکالت بین دو نفر، رهن و تمام مسئولیت های مدنی که در این زمینه ها وجود دارد جزو امور حقوقی به شمار می روند. پس برای این اوامر بهتر است حتما با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت داشته باشید.

مشاوره حقوقی امنیت:

مشاوران در این زمینه کارهای قانونی چون خرید و فروش سهام  را انجام می دهند و حق ندارند اسرار مربوط به انجام کارهای مالی موکل خود را برای دیگران فاش کنند.

امور مهاجرت:

بدیهی است افرادی که قصد خروج از کشور را دارند و می خواهند اقامت یک کشور اروپایی یا آمریکایی را بگیرند از قوانین مربوط به اقامت در کشور مورد نظر و همچنین زمان زندگی در آن کشور، کار های مربوط به اخذ ویزا، چگونگی تحصیل و کار اطلاعات کافی و جامعی ندارند. برای این مورد بهتر است حتما با مشاوران متخصص این حیطه مشورت شود که مشکلی پیش نیاید.

امور اداری:

مطمئنا گاهی پیش می آید فردی برای اولین بار وارد یک محیط کاری شود و در مورد آن کار هیچ آگاهی ندارد در این رابطه مشاوران امور اداری می توانند فرد را در مورد چگونگی استخدام، حقوق، بیمه، تعهدات و… راهنمایی کنند.

مشاورحقوقی خانواده: مشاوران متخصص در این زمینه اطلاعاتی در مورد طلاق، سرپرستی کودک و چگونگی حضانت فرزند را به موکلین خود ارائه می کنند.

تبدیل شدن به مشاور دیوان عالی چه مدت طول می کشد؟

همانطور که می دانید تمام کسانی که در این زمینه مشغول به کار هستند باید با تمام قوانین حاکم در جامعه آشنایی کامل داشته باشند برای این منظور نیز حتما باید تحصیلات دانشگاه داشت چرا که تنها از راه تحصیل و تجربه است که می توان در یک زمینه اطلاعات کافی بدست آورد.

بدین ترتیب کسانی علاقه مند به این شغل هستند حتما باید کارشناسی مشاوره حقوقی را که 4 سال است گذرانده باشند و مدرک کارشناسی دریافت کرده باشند. البته توجا داشته باشید که کسب تجربه در این زمینه یکی از مهترین ملاک ها برای به سرانجام رساندن پرونده ها به شمار می آید

سپس اگر بخواهد در یک زمینه حقوقی مانند خانواده، تجاری، کیفری، اداری و… فعالیت کنند نیاز است که دوره کارشناسی ارشد را در یکی از زمینه های حقوق خانواده، حقوق بین الملل، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی و… بگذرانند.

اگر افرادی که دوره تحصیلی خود را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند و همچنین مهارت های اخذ قرار داد را نیز به خوبی یاد گرفته باشد و در زمینه ایی که تحصیل کرده اند تجربه کافی کسب کرده باشند می توانند به عنوان مشاور دیوان عالی مشغول به فعالیت شوند.

 

شغل مشاوره دارای چه مزیت هایی می باشد؟

بهتر است بدانید یکی از مشاغل پرطرفدار در جوامع امروزی مشاوره می باشد این شغل با وجود این همه طرفدار هیچ گاه از رونق نیفتاده و بسیار پر درآمد می باشد، جنبه های اجتماعی این شغل نادیده گرفتنی نیست با داشتن این شغل شما می توانید برای رفع مشکلات موجود در جامعه تلاش کنید و همچنین باعث آرامش بیشتر در جامعه خود شوید. در زیر برخی از مزیت های این شغل را بازگو خواهیم کرد:

  1. این شغل مانند وکالت به دفتر احتیاجی ندارد
  2. شما می توانید از داشتن استقلال شغلی و کاری و همچنین داشتن درآمد چشمگیر لذت ببرید
  3. برای رسیدگی به پرونده ها یا به سرانجام رساندن آنها نیازی به سرمایه نخواهید داشت
  4. با داشتن این شغل شما از شان و منزلت اجتماعی زیادی برخوردار خواهید بود
  5. این کار هیچگاه خسته کننده نیست و هیجانات خاص خود را دارد به عبارت ساده تر شما مثل یک کارمند مجبور به انجام کارهای روتین و خسته کننده نخواهید بود

شغل مشاوره چه معایبی دارد؟

این شغل مانند تمامی مشاغل موجود در جامعه معایبی نیز دارد که ما در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. وجود افراد بی سواد و بدون صلاحیت در حرفه مشاوره
  2. این شغل نیازمند قبول مسئولیت های انتظامی و کیفری می باشد
  3. تحمل استرس های فراوان برای به سرانجام رساندن پرونده و یا پیدا کردن راه حل
  4. گاهی در مورد برخی قوانین باور های اشتباهی وجود دارد که خود یک نقض بزرگ در این حرفه به شمار می رود
  5. برخی پرونده ها بسیار پیچیده هستند و برای به سرانجام رساندن آن باید وقت زیادی صرف کرد
  6. این شغل متاسفانه امنیت شغلی آنچنانی در دراز مدت نخواهد داشت
  7. از معایب این شغل نداشتن ساعت کار منظم می باشد
  8. گاهی برخی از موکلین در مقابل حق الزحمه متعهد نبوده و باعث ایجاد دردسر می شوند.

چه تفاوت هایی میان مشاوران دیوان عالی با وکلای دادگستری وجود دارد؟

یک تفکر اشتباه که در میان مردم وجود دارد این است که فکر می کنند مشاوران همان وکلای دادگستری هستند اما بهتر است بدانید که مشاوران و وکلا از لحاظ میزان تحصیلات و همچنین دانش، مطالعه و آزمون های مختلفی که می گذرانند و مهم تر از همه جایگاه شغلی و تنش های کاری باهم تفاوت دارند.

به بیان دیگر می توان گفت که افراد می توانند با داشتن مدرک کارشناسی در رشته حقوق یا رشته اصول اسلامی و فقه و یا با داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته هایی حقوقی در زمینه مشاوره مشغول به کار شوند و این در حالی است که برای انجام کار خود نیازی به مجوز نخواهند داشت.

اما وکلای دادگشتری باید مدت زمان بیشتری به تحصیل مشغول باشند و در آزمون هایی که در کانون وکلا یا قوه قضاییه بر گذار می شود شرکت کنند پس از قبولی در این آزمون ها دوره ی کار آموزی خود را شروع کرده البته توجه کنید کسانی که در آزمون قوه قضاییه شرکت کنند پس گذراند دوره کارآموزی ابتدا به سمت وکیل پایه دوم پس از آن به سمت وکیل پایه یک خواهند رسید. نکته ی دیگری که وجود دارد این است افرادی که در آزمون کانون وکلا شرکت کرده اند پس از گذراندن دوره کارآموزی نشان وکیل پایه یک دریافت خواهند کرد.

آیا ارایه مشاوره حقوقی به افراد مختلف، هیچ مسئولیت مدنی برای مشاوران به همراه دارد ؟

بدیهی است که تمام افراد در مقابل کار ها مسئولیت هایشان در حیطه ی شغلی ای که دارند دارای وظایفی می باشند. اما مشاغلی مانند وکالت وسر دفتر داری، پزشکی، مهندس ناظر و… به دلیل موقعیت شغلی قوانین خاصی دارند و مسئولیت های مدنی که این مشاغل عهده دار آن هستند بسیار سخت می باشد.

آیا ارایه مشاوره حقوقی به افراد مختلف، هیچ مسئولیت مدنی برای مشاوران به همراه دارد ؟
آیا ارایه مشاوره حقوقی به افراد مختلف، هیچ مسئولیت مدنی برای مشاوران به همراه دارد ؟

از مهم ترین تعهداتی که هر وکیل یا مشاور باید به موکل خود بدهد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

وکیل و یا مشاور به هیچ عنوان حق ندارد اسرار موکل خود را فاش کنند، مشاور یا وکیل حتما باید بر طبق آنچه قبلا بیان کرده ایم برای حل پرونده راه کارهای مناسبی ارائه کنند، به هیچ وجه حق ندارند برای رفع مشکل کوتاهی کنند یا به موکل خود در مورد پرونده دروغ بگویند. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد اگر مشاور یا وکیل خود را مسئول اعمال و رفتار دیگران معرفی کنند پس اگر مشکلی به وجود آید شخص حقیقی یا به عبارت ساده تر مشاور یا وکیل مسئول انجام آن کار خواهند بود.

در مورادی ممکن است موکل ادعا کند که مشاور باعث شده به او ضرر وارد شود در این صورت اگر موکل بتواند در دادگاه این قضیه را اثبات کند مشاور موظف است ضرر وارد شده را جبران سازد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام