وکیل مفاسد اقتصادی تهران

در این مقاله قصد داریم مطالبی در مورد وکیل مفاسد اقتصادی تهران برای شما مخاطبان گرامی بیان کنیم، امیدواریم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و از مطالعه این مطالب آن بهره کافی را ببرید.

اگر مایل به مشاوره با وکیل مفاسد اقتصادی هستید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران گروه راهیان عدالت تماس بگیرید

وکیل مفاسد اقتصادی تهران
وکیل مفاسد اقتصادی تهران

سوالاتی در رابطه با موضوع مورد نظر وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به برخی از آنها پاسخ دهیم:

  1. فساد اقتصادی به چه مفهومی به کار برده می شود؟
  2. آیا می دانید که فساد اقتصادی به چه علت اتفاق می افتد؟
  3. آیا می دانید که تغییر در ترکیب هزینه های دولت چگونه می تواند در یک جامعه فساد اقتصادی ایجاد کند؟
  4. فساد اقتصادی شامل چه مواردی می شود؟
  5. مفاسد اقتصادی چه پیامد هایی را به دنبال دارد؟
  6. سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد اقتصادی چه راهکار هایی را ارائه داده است؟
  7. آیا می دانید یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
  8. آیا می دانید که چه مواردی جزء عمده ترین مصداق های فساد اقتصادی به شما می رود؟
  9. فساد و رشد اقتصادی چه رابطه ای با هم دارند؟
  10. آیا می دانید که چه زمینه هایی برای به وجود آمدن فساد در یک کشور وجود دارد؟
وکیل مفاسد اقتصادی تهران
وکیل مفاسد اقتصادی تهران

فساد اقتصادی به چه مفهومی به کار برده می شود؟

مسئله فساد مربوط به امروز و سال های گذشته نمی باشد و همچنین این موضوع یک پدیده جدید به حساب نمی آید، بلکه از 200 سال  قبل نیز بحث در مورد فساد وجود داشته است.

حتی یکی از مسئولان کشور هندوستان در رابطه با این موضوع کتابی را تالیف کرده و همچنین دانته و شکسپیر نیز مطالب فراوانی در زمینه فساد  بیان کرده اند، در بسیاری از کتاب ها و مقالاتی که مربوط به گذشته می باشد به روش هایی در رابطه با موضوع مبارزه با فساد اشاره شده است.

بنابر تعریفی که در سال 1993 برای اولین بار به وسیله شیلفر و و شینی ارائه شده است به این مسئله اشاره کرده اند که: فساد به معنی استفاده کردن از اموال دولتی برای رسیدن به منافع شخصی می باشد.

فساد اقتصادی نیز به معنی رعایت کردن قوانین  و مقررات موجود به منظور دستیابی به منافع و سود شخصی است. در اصطلاح فساد به عنوان یک بیماری شناخته  شده است.  به عنوان نمونه بیماری مانند سرطان و یا ایدز که به صورت کاملا بی رحمانه می تواند از یک سازمان به سازمان بعدی انتقال پیدا کند، به این  صورت که  تمامی نهاد ها و ارگان های موجود را به جایی می برد که به نابودی و فروپاشی سیستم سیاسی حاکم بر کشور منجر شود.

فساد اقتصادی به چه مفهومی به کار برده می شود؟
فساد اقتصادی به چه مفهومی به کار برده می شود؟

رایج شدن فساد  اقتصادی در اصل به عنوان اصلی ترین و مهم ترین مانع ها برای موفقیت و پیشرفت اقتصاد یک کشور به شمار می رود، به عنوان نمونه در کشورهای آسیایی و آفریقایی این مسئله به وفور دیده می شود.

همچنین در مطالب دینی نیز به این مسئله اشاره شده است و در رابطه با هشداری که در نهج البلاغه نسبت به خیانت به بیت المال آمده است، حضرت علی (ع) به زیاد بن ابیه که جانشین فرماندار بصره  می باشد، فرمودند: همانا من به خداوند متعال سوگند یاد می کنم، اگر به من گزارش دهند که در اموال مردم خیانتی صورت گرفته است، به صورت کم یا فراوان، آن چنان بر تو سخت می گیرم که کم بهره شوی و در هزینه زندگی خود درمانده ، ذلیل و سرگردان  گردی.

بنابراین از این مطلب می توان این چنین برداشت کرد که در حکومت حضرت علی به حفظ کردن بیت المال و  سوء استفاده نکردن از امکانات مالی دولتی تحت هر شرایطی تأکید بسیاری شده  و  رعایت کردن این موارد نیز بر همه افراد جامعه ضرورت داشته است.

آیا می دانید که فساد اقتصادی به چه علت اتفاق می افتد؟

بالا بودن سطح  فساد مالی در بیشتر مواقع می تواند به ناکارآمدی و تاثیر نداشتن سیاست های دولتی منجر شود. تحقیقات صورت گرفته در رابطه با این موضوع این مسئله را برای مردم روشن می کند که فساد اقتصادی سبب کم شدن سرمایه گذاری و در نتیجه کم شدن رشد و پیشرفت اقتصادی می شود.

همچنین فساد اقتصادی قادر است فعالیت های سرمایه گذاری و اقتصادی را از شکل فعال به سمت رانت کار های زیرزمینی  هدایت کند و همین مسئله  برای به وجود آمدن سازمان های وحشتناکی از قبیل مافیا کافی می باشد که بتوانند یک جامعه را به مرز نابودی بکشانند.

آیا می دانید که فساد اقتصادی به چه علت اتفاق می افتد؟
آیا می دانید که فساد اقتصادی به چه علت اتفاق می افتد؟

اگر در کشوری شاهد فساد های بسیار زیاد و گسترده ای باشیم، این مسئله  نشان دهنده ضعیف بودن قدرت حاکمیت می باشد  بنابراین کارایی ضعیف حاکمیت می تواند فرآیند رشد و توسعه اقتصادی را نابود کند.

آیا می دانید که فساد اقتصادی به چه علت اتفاق می افتد؟
آیا می دانید که فساد اقتصادی به چه علت اتفاق می افتد؟

همچنین دستگاه قضائی و کارکنانی که رشوه دریافت می کنند، می توانند در ایجاد فساد و جرم در جامعه تأثیرگذار باشند.

بنابراین ایجاد فساد در دستگاه قضائی باعث معافیت مجازات و سلب اعتماد افراد برای برقراری عدالت در جامعه و به خصوص برای افراد فقیر می شود.

طبق برخی از نظریه ها  فساد اقتصادی می تواند رشد و توسعه اقتصادی یک جامعه را  دچار افول کند، این مسئله نیز سبب می شود که انگیزه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بسیار کم شود و در این شرایط نیز سرمایه گذاران در همان قدم اول باید به کارکنان مربوطه رشوه پرداخت کنند تا بتوانند سرمایه گذاری را انجام دهند و یا اینکه هر قدمی را که برای پیشرفت و رشد خود بر می دارند باید ماموران و مقامات دولتی  را با پرداخت پاداش های کلان راضی نگه دارند.

بنابراین وجود این مسئله می تواند برای جامعه بسیار ویرانگر و زیان بار باشد به این دلیل که پرده پوشی کردن از برخی مسائل، مخفی کاری و بی اطمینانی برای انجام دادن  قول و قرارهای رشوه گیران اثرات منفی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین فساد اقتصادی می تواند از راه کم کردن کیفیت محصولات، خدمات و زیربنا های عمومی مانع رشد و توسعه  اقتصادی و اجتماعی  شود، درآمد های مربوط به مالیات را کم کند، افراد خلاق و کارآفرین را از انجام دادن کارهای تولیدی و اثربخش باز دارد و آنها را به سمت فعالیت های راکد که هیچ تاثیری بر روی پیشرفت جامعه ندارد و می تواند ترکیب هزینه های دولت را از حالت عادی خارج کند.

آیا می دانید که تغییر در ترکیب هزینه های دولت چگونه می تواند در یک جامعه فساد اقتصادی ایجاد کند؟

بر اساس مطالعه ای که در چند کشور صورت گرفته است، این مسئله را نشان می دهد که فساد  اقتصادی می تواند ترکیب هزینه های دولت را  تغییر دهد. دولت هایی که دچار فساد اقتصادی شده اند برای بخش آموزش و پرورش و حتی مسائلی که مربوط به بهداشت و درمان جامعه می شود، هزینه بسیار کم تری را نسبت به دولت هایی که وضعیت اقتصادی سالمی دارند، می پردازند و این کشور ها بیشتر اعتبار های خود را به سمت سرمایه گذاری های دولتی هدایت می کنند.

بنابراین تحلیل و بررسی این مسائل نشان می دهد که فساد اقتصادی سبب تغییر در ترکیب هزینه های دولت می شود، به این دلیل که افراد سیاستمدار فاسد منابع و ذخیره های دولت را به سمتی هدایت می کنند که بیشتر سودهایی که از این موارد به دست می آید، نصیب خود آنها شود و همچنین بیشتر این سرمایه ها را برای خرید هواپیما های جنگى و سرمایه گذارى در طرح هاى بزرگ و تجملاتی صرف می کنند،

آیا می دانید که تغییر در ترکیب هزینه های دولت چگونه می تواند در یک جامعه فساد اقتصادی ایجاد کند؟
آیا می دانید که تغییر در ترکیب هزینه های دولت چگونه می تواند در یک جامعه فساد اقتصادی ایجاد کند؟

آموزش و پرورش

به جای اینکه آن را صرف چاپ و تولید کتاب های درسى و بالا بردن حقوق آموزگاران و اساتید کنند در حالیکه اگر این کار را انجام دهند می توانند در پیشرفت جامعه و رشد اقتصادی تاثیر به سزایی داشته باشند زیرا برای پیشرفت یک جامعه توجه به امر آموزش و پروش بسیار مهم و اساسی می باشد.

همچنین می توان بیان کرد که فساد بیشتر در جایی رشد و نمو پیدا می کند که ضعف ها و بی کفایتی هایی از جمله بی ثباتی سیاسی و کاغذ بازی اداری در یک نهاد وجود داشته باشد و  نظام های قانون گذار و قضایی نیز بسیار ضعیف عمل کنند همچنین می توان بیان کرد که فساد بیشتر در جایی رشد و نمو پیدا می کند که ضعف ها و بی کفایتی هایی از جمله بی ثباتی سیاسی و کاغذ بازی اداری در یک نهاد وجود داشته باشد و  نظام های قانون گذار و قضایی نیز بسیار ضعیف عمل کنند و همچنین ارتباط  درونی پیوسته ای با یکدیگر دارند و می توانند خود را تقویت کنند.

به عنوان نمونه کاغذ بازی می تواند باعث فساد در جامعه شود و مأموران یا  کارمندان بخش اداری فاسد نیز این  کاغذ بازی ها و تشریفات اداری را افزایش می دهند تا رشوه های بیشتری را دریافت کنند. بنابراین اگر کشوری این توانایی را داشته باشد که ریشه های فساد را از بین ببرد می تواند به آسانی وضعیت نهاد های دیگر را نیز به آسانی بهتر کند.

آموزش و پرورش
آموزش و پرورش

فساد اقتصادی شامل چه مواردی می شود؟

در رابطه با مسئله فساد اقتصادی انواع گوناگونی وجود دارد که امکان دارد به صورت آشکارا و یا اینکه مخفیانه اتفاق بیفتد. بنابراین این امکان نیز وجود دارد که فساد اقتصادی  در جهت منافع شخصی و یا از روی کینه توزی و دشمنی صورت بگیرد. در هر صورت مشکلاتی که در این رابطه به وجود می آید، ضرر هایی که اتفاق می افتد و هزینه هایی که باید برای این مسئله پرداخت شود تمامی این موارد شامل حال مشتریان و مصرف کنندگانی می شود که در کشور جزء استفاده کنندگان از محصولات و خدمات به شمار می آیند.

فساد اقتصادی شامل چه مواردی می شود؟
فساد اقتصادی شامل چه مواردی می شود؟

همچنین فساد اقتصادی می تواند ضرر هایی مانند پایین آوردن سطح رقابت و از بین بردن بازار آزاد را به مردم یک کشور تحمیل کند، فساد اقتصادی موارد متعددی از قبیل رشوه، کلاهبرداری، اختلاس و بازپرداخت را شامل می شود که در مطالب پایین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • رشوه:

بیشترین ترین نوع از فساد پرداخت و دریافت رشوه  می باشد که این نوع از فساد اقتصادی می تواند بین دو شخص و یا  اینکه یک فرد و یک سازمان عمومی  رخ دهد. در برخی از مواقع به این مورد  پول چرب  نیز گفته می شود، در بررسی فساد اقتصادی این نکته وجود دارد که کارکنان قبل از اینکه کاری را انجام دهند و یا اینکه مجوزی را صادر نمایند از شخصی که تقاضای انجام دادن یک کار را داشته است، مبلغی را دریافت می کنند.

همچنین در تعریفی که برای رشوه در نظر گرفته شده است این چنین است که: رشوه  به معنی پرداخت کردن پول یا هر چیز دیگری به شخص دولتی  به منظور انجام دادن یک کار اداری یا قضایی می باشد اگر چه آن کار به شغل دریافت کننده مال هم مربوط نباشد و دریافت کردن آن به صورت مستقیم و یا اینکه به وسیله شخصی دیگری انجام شود.

اگر چه بر اساس قانون تفاوتی ندارد که گیرنده مال توانایی انجام دادن کاری که بابت آن رشوه دریافت کرده است را دارد یا خیر و یا اینکه کاری را که می خواهد انجام دهد حق است یا ناحق، انجام دادن این کار در هر صورت یکی از فساد های اقتصادی به شمار می آید و برای برطرف کردن این مشکل یک وکیل که وجدان کاری و تجربه بالایی دارد می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و در کم کردن این گونه مفاسد اقتصادی نقش به سزایی خواهد داشت.

رشوه:
رشوه:
  • کلاهبرداری:

در رابطه با موضوع فساد اقتصادی می توان این چنین بیان کرد که کلاهبرداری شکل دیگری از فساد اقتصادی به شمار می آید که افراد یک موسسه یا سازمان به منظور رسیدن به منافع شخصی خود از افرادی که به آنها اعتماد کرده اند و سرمایه خود را نزد آنها قرار داده اند، سوء استفاده می کنند.

کلاهبرداری:
کلاهبرداری:

همچنین این نوع از کلاهبرداری هم در بخش های عمومی و هم در بخش های خصوصی اتفاق می افتد.

بنابراین کلاهبرداری به معنی بردن اموال شخص دیگر به وسیله استفاده کردن از راه های غیر قانونی و متقلبانه است و از لحاظ مسلط شدن بر مال شخص دیگر، مشابه  با دزدی و خیانت در امانت  می باشد، ولی این نوع از فساد خصوصیات و ویژگی هایی را در بر می گیرد که در بیشتر موارد آن را از جرم هایی که در متن بالا به آنها اشاره شده است، جدا می کند.

مانند استفاده کردن از وسایل متقلبانه، گول زدن شخص مال باخته و تسلیم کردن مال از  جانب فرد به کلاهبردار، این موارد خصوصیات ویژه کلاهبرداری می باشد که در بیشتر جرم های ذکر شده وجود ندارد. همچنین از این نظر که جرم های ذکر شده به شیوه های مختلفی اتفاق می افتد و  تغییرات اجتماعی نیز در عوض کردن  شکل های گوناگون کلاهبرداری  تاثیر مستقیم و به سزایی دارد.

بنابراین اشاره به این نکته بسیار ضروری می باشد که در بررسی این جرم به نکته هایی که در بالا به آن اشاره شد، بیشتر توجه شود تا با رعایت این مسئله حقوق افراد حفظ شود و  کلاهبرداران نیز با فریب دادن مخاطب های خود اموال آنها را به تاراج نبرند.

  • اختلاس:

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مسائلی که امروزه مردم یک کشور و دولت با آن درگیر هستند و این مسأله نیز به عنوان یک اخطار بسیار جدی و ویران کننده برای جامعه به حساب می آید، مسئله اختلاس در اصل این فساد اقتصادی به معنی جدا نمودن و یا برداشتن مبلغ هایی که صاحبان آن بی اطلاع می باشند ( مانند حسب های بانکی راکد و یا غیر راکد ).

در حقیقت اختلاس، اجحاف و ظلم و ستم  کارمندان دولت است که در رابطه با مسئولیت دولتی خود مربوط به اموال و مبالغ مردمی و بیت المال انجام می دهند. به گونه ای اختلاس یک نوع خیانت در امانت به حساب می آید.

بنابراین چنانچه کارمند دولتی در مواردی که به او به امانت داده شده ، هر گونه تصاحبی را انجام دهد این عمل خیانت در امانت است و اگر شخصی این کار را انجام دهد به لحاظ قانونی مجرم شناخته می شود، به این دلیل که اختلاس ماهیت عمومی و غیر قابل بخشش دارد و مجازاتی در قانون برای این مورد در نظر گرفته شده است.

اختلاس:
اختلاس:
  • بازپرداخت:

باز پرداخت در فعالیت های اقتصادی به پرداخت هایی گفته می شود که  به وسیله فروشندگان و  بر اساس قرارداد هایی که باعث تورم بیش از حد هزینه کار می شود، صورت خواهد گرفت. در واقع این مورد نوعی کمیسیون می باشد که قبل از انجام دادن یک کار و در قبال خدمتی که ممکن است، انجام شود به شخص مورد نظر پرداخت می گردد.

مفاسد اقتصادی چه پیامد هایی را به دنبال دارد؟

مفاسد اقتصادی در هر کشور می تواند آثار مخرب و حتی نابود کننده ای را به دنبال داشته باشد به همین علت در متن پایین به برخی از این پیامد های مفاسد اقتصادی اشاره خواهیم کرد:

مفاسد اقتصادی چه پیامد هایی را به دنبال دارد؟
مفاسد اقتصادی چه پیامد هایی را به دنبال دارد؟
  • تاثیر منفی فساد اقتصادی بر روی تخصیص صحیح منابع:

اصل تخصیص درست منابع از طریق دولت با وجود فساد اقتصادی انجام نخواهد شد و فعالیت های اصلی و مهم در طرح های ملی  اجرایی نمی شود، همچنین فعالیت هایی در اولویت قرار می گیرد که با مقاصد نا مشروع، افرادی که فساد اقتصادی را به وجود می آورند، سازگار است و به این دلیل می باشد که افراد به سوی فعالیت های نادرست پیش می روند و همین امر باعث نابسامانی اوضاع کشور می شود.

  • تاثیر منفی فساد اقتصادی بر توزیع درست درآمد ها:

تاثیر این مورد به وسیله کم شدن درآمد های دولتی به وجود می آید و این کاهش  درآمد سبب می شود که دولت در اجرایی کردن طرح هایی از قبیل فعالیت های عمرانی، اساسی، زیر بنایی و نیز پیشرفت برنامه های رشد و توسعه ناتوان بماند. همچنین الگوی نادرست در توزیع درآمدها منجر به رواج پیدا کردن بی عدالتی، نابرابری و اختلاف های شدید در سطح طبقات جامعه می شود و در فرآیند بلند مدت نیز از به وجود آمدن کامل عدالت اجتماعی جلوگیری می کند.

بنابراین با وجود این مسائل قشر اجتماعی ضعیف و کم درآمد از مزیت های رفاه در جامعه کم ترین بهره را  می برند، همچنین این قشر از جامعه جایگاهی در توزیع درآمد ها  نخواهند داشت و سرمایه گذاری های دولتی نیز به سود این گروه نمی باشد.

  • تاثیر منفی فساد اقتصادی بر کارایی اقتصادی:

فساد اقتصادی سبب می شود که کارایی فعالیت های اقتصادی  به وسیله توجه به  فعالیت های باطل و فاسد کاهش پیدا کند و بنابراین اتفاق افتادن این مسئله به بالا رفتن فساد منجر خواهد شد و میان کم شدن کارایی و بالا رفتن فساد مالی یک دور باطل به وجود می آید که نتیجه این مسئله حاکم شدن فساد به صورت گسترده، عوارض ناشی از آن و به وجود آمدن انگیزه های فاسد در کشور می باشد.

تاثیر منفی فساد اقتصادی بر کارایی اقتصادی:
تاثیر منفی فساد اقتصادی بر کارایی اقتصادی:
  • تاثیر منفی فساد اقتصادی بر رشد و توسعه اقتصادی:

یکی دیگر از اثرات منفی فساد اقتصادی بر روی رشد و توسعه اقتصادی می باشد و در نتیجه توسعه و رشد مفاسد اقتصادی می تواند اثرات منفی زیادی از قبیل کم شدن کارایی اقتصادی، اختصاص دادن نادرست منابع، توزیع نادرست درآمدها به همراه کم شدن انگیزه های سرمایه گذاری در بلند مدت بر روی رشد و توسعه اقتصادی کشور بگذارد.

بنابراین گسترش فساد مالی می تواند پیامد های مخربی را به وجود آورد که شامل ضد پیشرفت اقتصاد، توسعه پیدا کردن مفاسد مالی، ایجاد و گسترش فقر و همچنین تغییر فرهنگ اقتصادی می باشد. به همین دلیل اثرات منفی فساد در اوضاع و احوال نامساعد اقتصادی و اجتماعی می تواند از جنبه های اجتماعی و فردی موثر باشد.

  • اختصاص دادن منابع کمیاب به صورت نادرست:

در جریان بودجه ریزی، فساد اقتصادی می تواند هزینه های اساسی برای شبکه های پیشرفت و امنیت جامعه را کم کند. بنابراین به جای اینکه منابع مالی محدود را در بخش های اجتماعی که برتری دارند، هزینه کنند آن را در بخش هایی که افراد اندکی در آن مناطق هستند و اولویت کم تری نیز نسبنت به مسائل دیگر دارد، استفاده می کنند.

  • نادیده گرفتن حقوق افراد:

هنگامی که در یک دستگاه اداری فساد اقتصادی وجود داشته باشد همین کار سبب می شود که این دستگاه حلقه فسادی را ایجاد کند که در آن بتواند قدرت و توانایی دولت را در اداره حکومت دچار تزلزل نماید و زمانی که فساد  بر یک جامعه حاکم باشد، حقوق و آزادی های انسان با تهدید جدی مواجه خواهد شد و قرارداد هایی که مربوط به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی می باشد، قابل پیش بینی نیست.

  • معاف شدن مجازات:

دستگاه قضائی و کارکنانی که رشوه دریافت می کنند، می توانند در ایجاد فساد و جرم در جامعه تأثیرگذار باشند. بنابراین ایجاد فساد در سیستم قضائی باعث معاف شدن از مجازات و سلب اعتماد افراد برای برقراری عدالت در جامعه و به خصوص برای افراد فقیر می شود.

طبق برخی از نظریه ها  فساد اقتصادی می تواند رشد و توسعه اقتصادی یک جامعه را  دچار افول کند، این مسئله نیز سبب خواهد شد که انگیزه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بسیار کم شود و در این شرایط نیز سرمایه گذاران در همان ابتدای کار باید به کارکنان مربوطه رشوه پرداخت کنند تا بتوانند سرمایه گذاری را انجام دهند و یا اینکه هر قدمی را که برمی دارند باید ماموران و مقامات دولتی را راضی نگه دارند.

معاف شدن مجازات:
معاف شدن مجازات:

بنابراین وجود این مسئله می تواند برای جامعه بسیار ویرانگر و زیانبار باشد به این دلیل که پرده پوشی کردن از برخی مسائل، مخفی کاری و بی اطمینانی برای انجام دادن قول و قرارهای رشوه گیران اثرات منفی را به دنبال دارد.

همچنین فساد اقتصادی می تواند از راه کم کردن کیفیت محصولات، خدمات و زیربنا های عمومی مانع رشد و توسعه  اقتصادی و اجتماعی  شود، درآمد های مربوط به مالیات را کم کند، افراد خلاق و کارآفرین را از انجام دادن کارهای تولیدی و اثربخش باز می دارد

و آنها را به سوی فعالیت های غیر فعال هدایت کند که این گونه فعالیت ها هیچ تاثیری بر روی پیشرفت جامعه ندارد و همچنین می تواند ترکیب هزینه های دولت را از حالت عادی خارج کند و اوضاع اقتصادی جامعه را در وضعیت نابسامانی قرار دهد.

  • عدم انگیزه برای مبارزه با فساد اقتصادی:

زمانی که  فساد  درون یک سیستم ریشه داشته باشد و بیشتر افراد نیز برای مطلع شدن از روش های جدید در قالب این سیستم عمل کنند، بنابراین به این دلیل انگیزه ای برای مبارزه با فساد باقی نخواهد ماند حتی اگر تمامی افراد از این موضوع اطلاع پیدا کنند که در صورت تغییر این سیستم زندگی بهتری نصیب آنها می شود.

  • بی ثباتی سیاسی:

تداوم  فساد در بعضی از کشورهای جهان، به روشنی این مسئله را نشان می دهد که چگونه فساد باعث عدم ثبات سیاسی می شود. به این ترتیب، فساد اقتصادی و عدم ثبات در سیاست های یک کشور در واقع  دو روی یک سکه می باشد، همچنین در کشور هایی که کودتا های سیاسی  بیشتری رخ می دهد، در حقیقت یک رژیم فاسد جایگزین رژیم فاسد دیگر می شود.

با وجود این مسئله دولت مردانی هستند که سال های طولانی  در جایگاه قدرت باقی می مانند و نزدیکان خود را در سرقت بیت المال سهیم می کنند. بنابراین این کشورها از  نخبگانی تشکیل شده است که در مورد سطح معینی از فساد و سرقت اموال مردم و بیت المال بین خود به توافق رسیده اند. هر چند که این سطح از فساد اقتصادی بسیار بالا می باشد ولی به اندازه ای نیست که بتواند یک رژیم را نابود کند.

  • گرفتن تصمیم های نادرست:

فساد اقتصادی باعث می شود که سیاستمداران تصمیم های غلطی بگیرند، به این دلیل که آنها از  برنامه هاى زیر استاندارد، پر هزینه، پیچیده و سرمایه بر که به آسانی مورد حسابرسى قرار نمی گیرند، استفاده می کنند تا بتوانند به راحتی مبالغ زیادی را از این برنامه ها به سود خود دریافت کنند.

گرفتن تصمیم های نادرست:
گرفتن تصمیم های نادرست:
  • فاصله طبقاتی:

فساد  اقتصادی، سبب می شود که فاصله بین اقشار جامعه بیشتر شود و بی عدالتی افزایش پیدا کند. به این دلیل که در بیشتر موارد منابعی که در جامعه وجود دارد به بخش هایى اختصاص داده مى شود که  توان بازپرداخت مبالغ دریافت شده را ندارند به عبارت دیگر، اشخاصی که از توانایی مالى و موقعیت بهتر و مناسب تری برخوردار هستند منابع بیشترى را نیز دریافت می کنند که این مسئله سبب می شود تفاوت بیشتری در سطح طبقات جامعه ایجاد شود، بنابراین مسئله منجر به بیشتر شدن شکاف طبقات می شود.

اگر مردم اجازه ندهند که فساد وارد زندگی آنها شود، به افراد فاسد نیز فرصت انجام دادن اعمال غیر قانونی را نخواهند داد. حتی اگر مسئله فساد اقتصادی به اندازه ای باشد که در بخش های دولتی و خصوصی یک کشور ریشه داشته باشد و مردم این گونه تصور کنند که فساد تنها روش زندگی می باشد ولی باید به این مسئله ایمان داشته باشیم که اگر تمامی افراد جامعه در مقابل جرم بایستند می توانند فساد را از بین ببرند و باعث رشد و توسعه جامعه شوند.

 سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد اقتصادی چه راهکار هایی را ارائه کرده است؟

دولت هایی که با موفقیت بیشتری با فساد مبارزه می کنند، به نظر مردم سیاست های موجود درآن کشور ثبات بیشتری دارد و اعتماد مردم نسبت آنها بیشتر جلب می شود.

برای مبارزه با مفسدین اقتصادی ضرورت دارد که محیطی در کشور به وجود آید که در آن حاکمیت قانون حرف اول را بزند.

زمانی که شهروندان و شرکت ها به این مسئله اطمینان داشته باشند که نهاد های حقوقی به اختلاف هایی که در جامعه وجود دارد به صورت عادلانه و با صداقت بیشتری رسیدگی کنند، بنابراین در این شرایط می توان به صورت مناسبی تاثیر جرم های سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و تروریسم را با محدودیت مواجه کرد.

رفاهی که برای آینده یک جامعه پیش بینی می شود به کیفیت و کارایی سیستم آموزشی بستگی خواهد داشت. اطمینان یافتن از این مسئله که منابع مالی مربوط به آموزش به روشی منصفانه و شفاف اداره می شود، بنابراین با این روش از با ارزش ترین دارایی های موجود در یک کشور یعنی فرزندان آن حمایت می کنند.

خودداری از شرکت کردن در فعالیت هایی که قانونی و شفاف نیست، سرمایه گذاری داخلی و خارجی را بیشتر می کند. سرمایه گذاران خارجی بیشتر تمایل به سرمایه گذاری در کشورهایی دارند که مطمئن باشند سرمایه آنها در دست مقامات فاسد قرار نگیرد.

 سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد اقتصادی چه راهکار هایی را ارائه کرده است؟
سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد اقتصادی چه راهکار هایی را ارائه کرده است؟

نابودی فساد

نابودی فساد می تواند به توسعه و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کمک کند. هنگامی که فرار مالیاتی فاسد از بین رود، شرکت های کوچک و بزرگ به آسانی می توانند در کسب و کار خود پیشرفت کنند.

به وجود آوردن بخش سلامت خوب و مناسب یکی از بهترین خدماتی می باشد که مقامات یک کشور می توانند به شهروندان خود ارائه دهند و انجام دادن این کار می تواند زندگی بسیاری از افراد را نجات دهد.

همچنین در رابطه با فساد اقتصادی سازمان های خصوصی و جامعه مدنی می توانند به خوبی با فساد مبارزه کنند و در نابودی ریشه فساد بسیار موثر باشند.

رعایت عدالت و انصاف برای بیشتر افراد جامعه می تواند در رشد و توسعه کشور ضروری باشد، همچنین رعایت کردن این نکته به مقامات کشور کمک می کند تا به صورت مؤثر بتوانند با جرم و جنایت مبارزه کنند.

کمک گرفتن از جوانان

با کمک گرفتن از جوانان جامعه در رابطه با مسائلی مانند اینکه چه رفتاری درست می باشد، فساد به چه چیزی گفته می شود، چه راه هایی برای مبارزه با فساد وجود دارد و همچنین تشویق کردن جوانان به تقاضای حق خود برای تحصیل، می توان به آنها در این زمینه اطلاعاتی داد و به این روش نیز می توان با فساد مبارزه نمود.

درست کردن فضای آموزشی و اطمینان یافتن از اینکه نسل های آینده به صورتی پرورش و رشد پیدا می کنند که در آن کشور فساد وجود نداشته باشد، بنابراین انجام دادن این راهکار می تواند یکی از بهترین ابزار ها برای اطمینان یافتن از آینده ای بهتر می باشد.

اگر به تمامی بخش های موجود در یک کشور مانند سازمان ها، بخش های خصوصی، سازمان های دولتی و مردم این نکته گفته شود که یک فضای مساوی و برابر برای تمامی افراد جامعه وجود دارد، همین مسئله سبب می شود که یک فضای رقابتی در کشور ایجاد شود و رشد و پیشرفت زیادی نیز در جامعه به وجود آید.

زمانی که فضای یک کسب و کار به صورت باز و شفاف باشد، این احتمال وجود دارد که کسب و کارهای ملی و بین المللی بیشتر در آن کشور سرمایه گذاری کنند.

در فضای یک کشور باید از قوانین و مقرراتی که رقابت عادلانه ایجاد می کند، استقبال شود.

فساد اقتصادی می تواند یک محافظ خوب و مناسب برای شرکت های بد نامی باشد که در رقابت های اقتصادی هستند، بنابراین وجود این مسئله می تواند شرکت های ناکارآمد را وادار کند که به فعالیت خود ادامه دهند و بازار را از شکل طبیعی خارج کنند.

در رابطه با فساد اقتصادی باید آگاهی عمومی، آگاهی رسانه ها و دولت ها در رابطه با هزینه های فساد در سیستم مراقبت های بهداشتی بالا رود.

نظارت داشتن مستقیم رسانه ها و بیشتر مردم بر فعالیت های دولت یک روش اثبات شده برای نگه داشتن دولت ها در مسیر درست می باشد.

آموزش و پرورش یک کشور می تواند با همکاری نهاد های غیر دولتی فعال در رابطه با این مسائل، زمینه آگاهی را فراهم کند.

سازمان های مردم نهاد، سازمان های غیردولتی و رسانه ها می توانند پروژه های آموزشی را شفاف کنند و منابع مالی نیز به جایی که درست می باشد، فرستاده خواهد شد.

در رابطه با مفاسد اقتصادی، فعالیت بخش های خصوصی باید از سوی رسانه ها پوشش داده شود.

قسمتی از اعتباری که یک شرکت دارد، ارزش آن در نظر مصرف کنندگان می باشد. منتشر کردن روش های فسادی که این شرکت ها در فعالیت های اقتصادی خود انجام می دهند و همچنین انتشار دادن فعالیت های خوبی در این شرکت ها صورت می گیرد، باعث افزایش سطح آگاهی مردم می شود. بنابراین به کار گرفتن این روش می تواند ابزار مناسبی برای انجام دادن تجارت بر اساس قوانین و مقررات و روش های خوب بین المللی باشد.

در رابطه با جلوگیری از مفاسد اقتصادی باید چگونگی انتشار پیام به روش درست آموزش داده شود و از اتحادیه هایی که به صورت مستقل در زمینه روزنامه نگاری فعالیت می کنند، حمایت و پشتیبانی شود.

رسانه قوی، آزاد و حرفه ای

یک رسانه قوی، آزاد و حرفه ای می تواند یک شاخص مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی باشد. بنابراین برای عملی شدن این موضوع باید از فعالیت هایی که روزنامه نگاران حرفه ای انجام می دهند و همچنین ارتباط پیدا کردن روزنامه نگاران با اتحادیه های مستقل روزنامه نگاری پشتیبانی نمود.

ایجاد کردن ارتباط بین منابع محلی، ملی و در مرحله بعدی نیز استفاده کردن از اطلاعات جمع آوری شده به منظور آگاهی دادن  به مردم، می تواند یکی از ابزار های مناسب و قدرتمند در این زمینه به شمار آید.

با اجرایی کردن شیوه های تحمل صفر در مقابل فساد، ثبات اقتصادی در جامعه به وجود می آید.

به وجود آمدن یک جامعه تجاری شفاف و باز، می تواند زیر بنای یک دموکراسی قدرتمند محسوب شود.

باید به تمامی کارکنان مراکز دولتی و غیر دولتی سیاست هایی که در مورد پذیرفتن هدایا، زنجیره تأمین، رسواگری درباره سوء استفاده ها و مواردی دیگر که در ارتباط با فساد می باشد، اطلاع داده شود.

کارکنان نهاد های دولتی یا غیر دولتی اگر مطمئن باشند که در یک محیط مناسب و درست فعالیت می کنند، به طور قطعی می توان گفت که عملکردی بهتری خواهند داشت.

پشتیبانی کردن از یک سیستم آموزشی قدرتمند

پشتیبانی کردن از یک سیستم آموزشی قدرتمند به وسیله حمایت و کمک های مالی می تواند یک سرمایه گذاری بسیار مناسب برای آینده باشد.

اگر فعالیت های ضد فساد به صورت جدی اجرایی شود و از حسابرسان مستقل در این زمینه کمک گرفته شود، بیشتر سازمان ها عملکرد خوبی خواهند داشت.

راهبرد های مبارزه با فساد به یک گفت و گوی اجتماعی تبدیل خواهد شد.

برای بخش های خصوصی که رشوه دریافت می کنند و یک هزینه اضافی برای مذاکره کردن با مسئولان فاسد می پردازند، باید جریمه های قانونی و مالی بیشتری برای قرارداد ها در نظر گرفته شود.

در رابطه با این موضوع باید از قوانین و مقرراتی که در مورد رقابت عادلانه می باشد، استقبال کرد.

در رابطه با راه های پیشگیری از فساد اقتصادی باید اطمینان پیدا کنید که شرکت ها و سازمان هایی که خدمات بهداشتی را عرضه می کنند، از بهترین روش های بین المللی برای عرضه کردن خدمات خود کمک می گیرند. به عنوان نمونه، اجازه دادن به ورود داروهایی که تقلبی هستند به علت حرص و طمع می تواند کل کشور را در معرض خطر جدی قرار دهد.

مردم یک کشور نباید نسبت به مسائلی که اتفاق می افتد، بی تفاوت باشند و چشمان خود را بر روی فعالیت هایی که در بخش های خصوصی یا دولتی به منظور کسب منافع شخصی انجام می دهند، ببندند.

حقوق مکفی کارمندان

اطمینان پیدا کردن از این مسئله که باید به کارکنان دولتی یا غیر دولتی حقوق مکفی پرداخت گردد و یا اینکه کارکنان برای تامین کردن نیاز های ضروری خود مبلغ کافی را دارند، بنابراین رعایت کردن این مسئله می تواند یک راه مناسب برای جلوگیری از رشوه گرفتن در بخش های دولتی و غیر دولتی باشد و هم چنین یک راهکار مناسب برای کم کردن فساد اقتصادی در کشور می باشد.

باید در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی از افرادی که مفسدان اقتصادی را به مراکز قانونی معرفی می کنند و زندگی این اشخاص در معرض خطر قرار می گیرد، محفاظت شود.

زمانی که مرم از این موضوع اطلاع پیدا کنند که فاش کردن اسرار مفسدان اقتصادی، زندگی و وضعیت آنها را ناامن نمی کند بنابراین تشویق می شوند که اشخاص بیشتری را به دست قانون بسپارند.

حقوق مکفی کارمندان
حقوق مکفی کارمندان

باید در رابطه با مسئله ارج نهادن به جایگاه معلمان این نکته را فراموش نکنیم که آنها به فرزندان ما آموزش می دهند و از آنها در محیط مدرسه مراقبت می کنند.

راهبرد های ضد فساد باید به یک گفتگوی اجتماعی وارد شوند و بخش هایی که مربوط به کسب و کار اقتصادی می باشند باید این اطمینان را پیدا کنند که این روش ها می تواند برای کاهش فساد اقتصادی بسیار موثر باشد.

محیط کسب و کاری که به دور از مفاسد اقتصادی باشد، نه تنها برای اشخاصی که در آن کسب و کار فعالیت می کنند بلکه برای مشتریان نیز از جذابیت فوق العاده ای برخوردار است.

محفاظت نمودن از اجرای عدالت، بالا بردن سطح آن و همچنین شفاف کردن این اهداف به وسیله اقدامات جمعی می تواند به توسعه و پیشرفت یک جامعه بسیار کمک کند و میزان فقر را در کشور کاهش دهد.

باید برای کارکنان مراقبت های بهداشتی یک شرایط  بسیار خوب برای کسب و کار و حقوق مناسب در نظر گرفته شود.

باید هر شخصی در رابطه با حاکم بودن قانون بر کشور و آنچه که دولت برای مبارزه با فساد باید به آن تعهد داشته باشد، آموزش های لازم داده شود.

شهروندانی که اطلاعات عمومی و آگاهی بالایی دارند، وجود آنها برای یک جامعه سالم ضروری می باشد.

هر شهروندی که نسبت به کشور خود احساس مسئولیت کند با گزارش دادن مفساد اقتصادی به مقامات مسئول می تواند در مقابل فساد ایستادگی کند.

باید به فرزندان خود این موضوع را آموزش دهیم که تحمل فساد برای هیچ کس قابل قبول نمی باشد.

ارزشمند بودن یکپارچگی و متحد بودن باید به تمامی افراد یک کشور آموزش داده شود.

باید کارمندان دولتی و غیر دولتی را از این مسئله آگاه کرد که از پرداخت و یا دریافت رشوه و یا هر گونه هدیه ای که به این منظور می باشد ، به طور جدی خودداری کنند.

قبول نکردن پاداش های غیر قانونی به منظور انجام دادن کارهایی که باید انجام شود یک پیام قدرتمند را به اشخاصی که تلاش می کنند به هر نحوی به اهداف خود دست پیدا کنند و کسانی با این اشخاص همکاری می کنند، ارسال خواهد کرد.

به مسئولانی که برای خدمت به مردم انتخاب می شوند باید یادآوری کرد که ایستادگی در مقابل فساد بخش غیر قابل انکار و جدا نشدنی از تمام سیاست های توسعه ای دولت می باشد.

همچنین به افرادی که به تازگی می خواهند وارد یک شغل دولتی و غیر دولتی شوند باید این نکته را یادآوری کرد که برخی از بیگانگان در داخل و خارج از کشور آرمان های مربوط به جامعه را هدایت می کنند و این افراد باید بتوانند که از این کار جلوگیری کنند و این مسئولیت دفاع و خدمت از کشور را خود آنها انجام دهند.

ضرورت دسترسی راحت و شفاف به اطلاعات و امکانات بهداشتی باید برای هر شهروند فراهم شود.

آیا می دانید یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

بیشتر افراد جامعه که حقی از آنها ضایع شده است و یا اینکه می خواهند فساد هایی که در اقتصاد یک کشور وجود دارد را برطرف کنند، بنابراین بهترین راه برای حل شدن این مشکلات داشتن یک وکیل خوب می باشد که باید ویژگی ها و خصوصیاتی را داشته باشد که در متن پایین به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

آیا می دانید یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
آیا می دانید یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
  • امانت‌ دار بودن:

یک وکیل خوب باید مانند یک پزشک عمل کند و محرم اسرار مراجع خود باشد. در رابطه با شغل وکالت این امکان وجود دارد که با واقعیت‌ها و راز های زیادی از طرف موکل خود مواجه شود که در این حرفه اخلاق حکم می کند که این مسائل در هیچ جایی بازگو نشود و امانت دار موکل خود باشد.

  • تخصص داشتن در این حرفه:

یکی از اصلی ترین ویژگی‌ هایی که یک وکیل خوب باید داشته باشد، داشتن تخصص کافی می باشد. به این دلیل که در دنیای امروزی تمامی فعالیت ها تخصصی‌ شده و کیفیت خدمت های ارائه شده به مراجعه کنندگان نه تنها در حرفه وکالت بلکه در تمامی رشته‌های علمی، به صورت چشمگیری بالا رفته و آگاهی مردم نیز نسبت به این مسائل افزایش پیدا کره است.

به صورتی که این مسئله به وضوح در جامعه مشاهده می شود که افراد هنگامی به یک بیماری دچار می شوند در ابتدای کار برای درمان خود به دنبال یک پزشک متخصص و یا فوق تخصص هستند. همین مسئله نه تنها در مباحث مربوط به پزشکی بلکه در مسائل دیگر نیز قابل مشاهده می باشد.

با وجود این مسائل، هر چند که شغل وکالت بسیار دقیق و پیچیده به حساب می آید و نیازمند دقت و توجه بیشتری می باشد ولی در کشور ایران این حرفه به صورت عمومی و غیر تخصصی انجام می گیرد. بنابراین یکی از اساسی ‌ترین ملاک هایی که در انتخاب یک وکیل خوب باید به آن دقت شود، تخصص داشتن و سطح اطلاعات علمی او در رابطه با حرفه خود می باشد.

  • با تجربه بودن:

بسیاری از وکلا به دلیل داشتن تجربیات فراوان در پرونده‌ های حقوقی با یک مسئله خاص، راهکار های مناسبی را برای مسائل حقوقی می دانند که وکیل های دیگری که در این حرفه فعالیت می کنند از آن اطلاعی ندارند. بنابراین این مسئله کاملا صحیح می باشد که شناسایی یک وکیل با تجربه با استفاده از راه ‌های سنتی بسیار پیچیده است، ولی شما باید با جست و جو کردن و مقایسه بتوانید یک وکیل با تجربه را در این زمینه پیدا کنید.

  • صادق و درست کار بودن:

صداقت و درست کاری، تاثیر زیادی در رشد و پیشرفت شغلی دارد، صادق بودن در این حرفه یکی از  اصلی ترین اصول در هر حرفه می باشد. یک وکیل صادق و درستکار که وجدان کاری بالایی نیز دارد هیچ گاه موکل خود را درگیر مسائل بیهوده و طولانی نمی کند و برای انجام دادن کار فقط دغدغه حق الوکاله را ندارد.

  • داشتن روابط‌ عمومی بالا:

یک وکیل خوب باید دارای قدرت بالایی در برقراری ارتباط موثر با دیگران باشد، داشتن این ویژگی می تواند در پیشرفت شغلی و حرفه ای وی بسیار تاثیر گذار باشد. از طرف دیگر، باید بتواند یک شبکه از ارتباطات بسیار قوری را با دوستان و همکاران خود برقرار کند تا در مواقعی که به نظر آنها برای کار خود نیاز دار با آنها مشورت کند و از تجربیات آنها نهایت استفاده را ببرد.

همچنین وکیلی که این ویژگی ها را داشته باشد قطعا می تواند در برقراری ارتباط تاثیر گذار و منتقل کردن نظر و دلایل خود به قاضی و کارمندان قضایی بسیار خوب عمل کند و به احتمال زیاد به راحتی می تواند حقیقت را اثبات کند.

آیا می دانید که چه مواردی جزء عمده ترین مصداق های فساد اقتصادی به شما می رود؟

جرم ها و مفاسد اقتصادی سبب بروز پیدا کردن فقر، محرومیت و عقب ماندگی در هر کشوری خواهد شد. بنابراین در این مقاله به برخی از مواردی که جزء مصداق های فساد اقتصادی و جرایم یقه سفیدان به شمار می رود، اشاره می کنیم:

آیا می دانید که چه مواردی جزء عمده ترین مصداق های فساد اقتصادی به شما می رود؟
آیا می دانید که چه مواردی جزء عمده ترین مصداق های فساد اقتصادی به شما می رود؟
  • دریافت کردن غیر مجاز از تسهیلاتی که بانک ها به مشتریان ارئه می دهند.
  • عمل نکردن به تعهداتی که بعد از دریافت تسهیلات بانکی وجود دارد.
  • همکاری کردن در عدم نظارت بر روی تسهیلات ارائه شده در بانک ها و کنترل نداشتن بر عدم انحراف اشخاصی که از این تسهیلات استفاده می کنند.
  • مرتکب شدن به جرم هایی مانند پولشویی، رشاء و ارتشا
  • اختلاس کردن مقامات بالا در دستگاه های اداری
  • دخالت کردن در معامله های دولتی، مزایده ها و .. که صورت می گیرد.
  • همکاری و تقلب کردن در پرداخت پاداش و عوارض گمرکی
  • دریافت کردن پاداش های هنگفت در انجام معاملات دولتی
  • پرداخت نکردن مالیات
  • دریافت نکردن مالیات و سایر حقوق های دولتی از افرادی که باید مالیات پرداخت کنند.
  • بهره برداری و استفاده کردن از اطلاعاتی که در بخش های دولتی در جهت انجام فعالیت های اقتصادی برای منافع شخصی وجود دارد.
  • بهره برداری غیر قانونی از اموال دولتی
  • همکاری و تقلب در افتتاح حساب های ارزی

بنابراین در رابطه با این مواردی که در متن بالا به آنها اشاره شد باید این مسئله را بیان کنیم که بیشتر این جرم ها و فساد هایی که در هر کشوری اتفاق می افتد به وسیله مقاماتی که دارای قدرت و ثروت زیادی هستند و همچنین به واسطه داشتن روابط بسیار نزدیک با مقاماتی که در جریان های اقتصاد و درآمدهای دولت  بسیار اثر گذار هستند، اتفاق می افتد.

فساد و رشد اقتصادی چه رابطه ای با هم دارند؟

نظریه هایی که در زمینه ارتباط با پدیده فساد و رشد اقتصادی  وجود دارند را می توان در دو گروه مجزا  تقسیم بندی کرد:

اولین مورد این است: نظریه ای که اعتقاد دارد فساد می تواند از راه  فریب دادن اشخاصی که قوانین و مقررات را رعایت می کنند و  به صورت ناکار آمد و غیر قابل انعطاف به وسیله دولت هایی که در حال توسعه هستند، بر مردم  تحمیل شده است، به یک جامعه وارد شود.

دومین مورد در ابطه با این مسئله این است که: نظریه هایی که فساد را مانند یک نیروی بسیار قوی می دانند که می تواند به کارایی درست و  مناسب بازارها آسیب جدی وارد کند بنابراین فساد بر رشد و توسعه اقتصادی کشورهایی که درآمد متوسط وبالایی دارند تاثیر مثبتی خواهد داشت  و کنترل کردن فساد می تواند  بر رشد اقتصادی کشورهایی که کم درآمد هستند تاثیر منفی دارد .

فساد و رشد اقتصادی چه رابطه ای با هم دارند؟
فساد و رشد اقتصادی چه رابطه ای با هم دارند؟

در رابطه با این دو نظریه می توان این چنین بیان کرد که: مواردی که در این دو نظریه بیان می شود مخالف با اصل رعایت قوانین و مقررات در جامعه می باشد و این دو نظریه را می توان به نحوی فریب دادن قانون به شمار آورد که به وسیله این کار برخی از افراد می خواهند با در نظر گرفتن این دو نظریه به مقاصد شخصی خود دست پیدا کنند و اوضاع کشور را نابسامان کنند.

همچنین می توان بیان کرد که مسئله فساد هیچ گونه تاثیر مثبتی بر روی اقتصاد یک کشور نخواهد داشت بلکه می توان با صراحت بیان کرد که در هر کشوری که فساد اقتصادی وجود داشته باشد در آن کشور هیچ گونه پیشرفتی صورت نمی گیرد و بیشترین ضرری که این کار به دنبال دارد این است که مردم آن کشور را درگیر می کند.

آیا می دانید که چه زمینه هایی برای به وجود آمدن فساد در یک کشور وجود دارد؟

در هر کشوری که مفاسد اقتصادی در آن زیاد باشد می توان گفت که دو عامل بیشترین تاثیر را بر روی آن دارد و این دو عامل  قصد و فرصت می باشد. بنابراین عواملی که در رابطه با شکل گیری قصد و نیت برای به وجود آمدن فساد در یک کشور وجود دارد شامل مواردی مانند:

  • وجود داشتن مشکلات مالی فراوان
  • دنباله روی از افرادی که مشوق فساد و کج روی در یک کشور هستند.
  • ایجاد نارضایتی و کینه توزی
  • ایجاد فشار از سوی همکاران یا دوستان

همچنین می توان گفت که دخالت دولت در امور مربوط به بازار آزاد می تواند یکی از دلایل اصلی فساد در یک کشور باشد . اگر در یک کشور سطح رقابت در محیط  بازار بسیار کم باشد، بنابراین میزان فساد  به وسیله رغبت پیدا کردن کارکنان دولت به گرفتن سهمی از رانت های انحصاری از طریق رشوه، افزایش پیدا می کند.

آیا می دانید که چه زمینه هایی برای به وجود آمدن فساد در یک کشور وجود دارد؟
آیا می دانید که چه زمینه هایی برای به وجود آمدن فساد در یک کشور وجود دارد؟

وجود داشتن فقر در  هر کشور رابطه مستقیمی با میزان دخالت های دولت در بازار آزاد و اقتصاد دارد، بنابراین یکی از راهکارهای مهم و اساسی در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی، محدود کردن دولت در فعالیت های اقتصادی و همچنین تشویق به انجام دادن فعالیت ها در بخش خصوصی می باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام