وکیل تضمینی تهران

امروز با مطالبی در رابطه با وکیل تضمینی تهران با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم، امیدواریم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و از مطالعه این مطالب بهره کافی را ببرید.

اگر مایل به مشاوره با وکیل تضمینی هستید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران گروه راهیان عدالت تماس بگیرید

وکیل تضمینی تهران
وکیل تضمینی تهران

سوالاتی در رابطه با موضوع مورد نظر وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به برخی از آنها پاسخ دهیم:

آیا می دانید در رابطه با حرفه وکالت دانستن چه مطالبی ضروری می باشد؟

در رابطه با انتخاب وکیل تضمینی چه نکاتی وجود دارد؟

وکیل تضمینی چه محاسنی دارد؟

آیا می دانید که اخلاق حرفه ای چه نقشی در حرفه وکالت دارد؟

یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

آیا می دانید وکلا چه وظایفی را بر عهده دارند؟

آیا می دانید که یک وکیل در چه زمینه هایی باید مهارت و دانش خود را افزایش دهد؟

از طریق چه رشته هایی می توان به حرفه وکالت وارد شد؟

آیا می دانید بازار کار و فرصت های شغلی وکالت به چه صورتی می باشد؟

میزان درآمد وکلا به چه صورتی می باشد؟

 

در رابطه با حرفه وکالت دانستن چه مطالبی ضروری می باشد؟

وکیل به شخصی گفته می شود که از طرف فرد دیگری چنان چه حقوقی یا حقیقی باشد و به سبب عقد قرار داد وکالت مامور به انجام دادن کاری می‌ شود. اگر چنان چه به زمینه حقوق و قانون علاقه مند هستید و به دنبال یک شغل پر هیجان و با مسئولیت زیاد می باشید،

بنابراین به شما توصیه می شود که حتما این حرفه را انتخاب کنید، در این حرفه وکلا به مراجعه کنندگان خود مشاوره حقوقی می دهند و در بعضی از موارد نیز به عنوان نماینده ای از طرف آنها اقدام می کنند. بنابراین افرادی که به دفاتر حقوقی مراجعه می نمایند شامل اشخاص حقیقی، شرکت ها، موسسات و یا اینکه افراد حقوقی می باشند.

افرادی که می خواهند در زمینه وکالت وارد شوند و این شغل را انتخاب کنند، باید از این مسئله اطلاع داشته باشند که در این حرفه باید سطح علمی و تجربه لازم را برای آن کسب نمایند.

این اشخاص باید فن بیان و توانایی نوشتاری بسیاری خوبی داشته باشند. همچنین دارا بودن توانایی تجزیه و تحلیل بسیاری از اطلاعات و مسائل، اعتماد به نفس بالا و قدرت تحمل فشار های کاری در این حرفه، تمامی این موارد می تواند از ضرورت های انجام درست این حرفه باشد. ساعت کاری یک وکیل با توجه به اینکه به صورت مستقل و یا در شرکت یا سازمان خاصی فعالیت کند، متغیر می باشد.

در رابطه با حرفه وکالت دانستن چه مطالبی ضروری می باشد؟
در رابطه با حرفه وکالت دانستن چه مطالبی ضروری می باشد؟

نکته

بنابراین اگر به شکل مستقل در دفتر وکالت خود فعالیت کند، ساعت کاری ثابتی ندارد و می تواند ساعت کاری خود را تعیین نماید و یا اینکه فقط  در اوقاتی که برای مراجع خود زمان تعیین کرده است در دفتر کار خود حاضر باشد.

ولی اگر در شرکت یا سازمان خاصی فعالیت کند باید طبق نظر و خواسته کارفرما ساعت کاری خود را مشخص نماید. در بعضی از موارد نیز باید به صورت تمام وقت حتی ایام تعطیل نیز در دسترس باشد.

مکانی که وکیل در آن فعالیت می کند، بیشتر در دفتر کار و دادگاه می باشد. ولی در بعضی از موارد نیز بسته به نوع پرونده ای که دارد، برای ملاقات با موکل خود و یا تهیه کردن شواهد و مدارک لازم باید به سفر کاری برود. بنابراین اگر وکیل در رابطه با حقوق جزا به فعالیتی مشغول باشد، باید زمان بیشتری از کار خود را در دادگاه سپری کند.

فعالیت حرفه ای

امروزه حرفه وکالت نیز مانند بیشتر مشاغل دیگر به طور کاملا تخصصی فعالیت می کنند. بنابراین تخصص بعضی از وکلا در زمینه ملک و زمین و تخصص بعضی دیگر در موارد خانوادگی می باشد. برخی از وکلا نیز در زمینه حقوق تجارت فعالیت دارند و این افراد علاوه برحقوق تجارت در قوانین تجاری داخلی و بین المللی نیز تسلط کافی بر مسائل مربوطه را دارا می باشند.

حتی بعضی از وکلا نیز در رابطه با مسایل حقوقی ورزشکارانی مثل فوتبالیست ها تخصص دارند. به این معنی که با مسلط شدن بر قوانین و مقررات نهاد های بین المللی فوتبال از قبیل فیفا و نهاد های داخلی مانند فدراسیون فوتبال و باشگاه ها، می توانند به بازیکنان فوتبال مشاوره دهند و برای بستن قرارداد های آنها اقدام نمایند.

زمینه های تخصصی دیگری که وکلا می توانند کار هایی را انجام دهند شامل: حقوق محیط زیست، حمل و نقل، حقوق بشر، حقوق نفت و گاز می باشد که هر وکیلی بعد از اتمام تحصیلاتش می تواند بسته به رشته تحصیلی، بازار کار و عوامل دیگر در یکی از این حوزه های تخصصی فعالیت کند.

در رابطه با انتخاب وکیل تضمینی چه نکاتی وجود دارد؟

با توجه به رشد و توسعه چشمگیر علوم و بالا رفتن سطح اطلاعات در زمینه های گوناگون، مسائل قضایی و حقوقی نیز در بیشتر حیطه ها توانسته است پیشرفت زیادی داشته باشد. بنابراین انتخاب کردن یک وکیل خوب و مناسب که در حیطه کاری خود دارای تجربه و تخصص کافی باشد برای افرادی که با مسائل حقوقی هیچ گونه آشنایی ندارند، بسیار دشوار و پیچیده شده است. بنابراین با انتخاب نمودن وکیل تضمینی افراد می توانند مسائل حقوقی خود و یا عقد قرار داد های خود را به راحتی انجام دهند و به نتیجه مطلوبی برسند، به همین دلیل در متن پایین به نکاتی که در رابطه با انتخاب وکیل تضمینی وجود دارد اشاره خواهیم کرد:

  • بر اساس ماده 190 در قوانین و مقررات مدنی داشتن شرایط زیر برای درستی هر معامله لازم می باشد:
  • رضایت طرفین و قصد و نیت آنها
  • صحت موضوع
  • مورد معامله بودن موضوع مورد نظر
  • مشروعیت داشتن موضوع برای انجام معامله
در رابطه با انتخاب وکیل تضمینی چه نکاتی وجود دارد؟
در رابطه با انتخاب وکیل تضمینی چه نکاتی وجود دارد؟

اگر شخصی بخواهد معامله ای را انجام دهد و یا اینکه قراردادی را تنظیم کند باید موارد گفته شده در متن بالا را رعایت کند.

  • در انجام دادن وکالت تضمینی، وکیل باید گرفتن حق الوکاله را مشروط بر کسب نتیجه مطلوب برای موکل خود قرار دهد. به این معنی که اگر وکیل بتواند در دادگاه پیروز شود و پرونده را به نتیجه درستی برساند، می تواند حق الوکاله را از موکل دریافت کند. همچنین وکیل این توانایی را ندارد که نتیجه را برای موکل به طور صد در صد تضمین نماید، زیرا نتیجه به وسیله مقامات بالاتر تعیین می شود. بنابراین در ماده 232 قانون مدنی به این نکته اشاره شده که قرار دادن شرایط زیر در نوشتن قرارداد باطل است:
  • تعیین شرطی که انجام دادن آن غیر ممکن باشد.
  • معین کردن شرطی که مشروعیت ندارد.
  • شرطی که در آن هیچ گونه سودی موجود نباشد.

بنابراین در رابطه با این موضوع می توان گفت که اگر وکلا و یا موسسات غیر قانونی شرایط غیر قابل دسترسی را تعیین کنند، بر اساس قوانین و مقررات حقوقی تخلف محسوب می شود. ولی اگر چنانچه در قرار داد نوشته شود که ( حق الوکاله به مبلغ….. ریال مشخص شود و دریافت حق الوکاله نیز به شرط موفقیت در دادگاه باشد ) تخلف به حساب نمی آید، بلکه این شرط کاملا صحیح و عادلانه می باشد و در عقد قرار داد ها نیز می توان از این شیوه استفاده کرد.

وکالت به صورت تضمینی

به همین جهت در انجام وکالت به صورت تضمینی، وکیل می تواند بعد از مطالعه، تحقیق و بررسی دلایل و شواهدی را جمع آوری کند و نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش پرونده اقدام نماید و اگر چنانچه پرونده مراجع را قبول کند، با تلاش فراوان جریان پرونده را پیش می برد و از انجام دادن هیچ کاری برای پیروزی در دادگاه دریغ نمی کند و موکل نیز هیچ گونه نگرانی بابت این موضوع که اگر دادگاه موفق نشد باید حق الوکاله را بپردازد و یا اینکه دوباره ضرر می کند، را نخواهد داشت.

 

وکالت به صورت تضمینی
وکالت به صورت تضمینی
  • همچنین در رابطه با این مسئله می توان به این مورد نیز اشاره کرد که برخی از وکلا اخلاق حرفه ای خود را زیر پا می گذارند و در همان جلسه های مشاوره به طور قطعی موفقیت در پرونده را تضمین می کنند و قصد آنها از انجام دادن این کار فریب مراجع و دریافت حق الوکاله می باشد و اگر در جریان کار پیروز نشوند و یا اینکه اقدام مناسبی را برای موکل خود انجام ندهند، بهانه تراشی کرده و مقامات بالا تر و قضات را مسئول این اتفاق می دانند.
  • بنابراین در ارتباط با این موضوع باید به این نکته توجه شود که در وکالت تضامنی، شرطی که برای دریافت حق الوکاله وجود دارد این است که وکیل بعد از پیروزی در دادگاه و به نتیجه رساندن پرونده موکل می تواند مبلغ معین شده را اخذ نماید و انجام دادن این کار بهترین و عادلانه ترین روش می باشد.

وکیل تضامنی چه محاسنی دارد؟

  • مزیتی که این شیوه دارد این است که وکیل در جریان شکست و پیروزی پرونده با موکل شریک و همراه می باشد.
  • مورد دیگری که در رابطه با این موضوع وجود دارد این است که با انجام دادن این روش افراد به وکلا و موسسات حقوقی اعتماد بیشتری پیدا می کنند.
  • مزیت دیگری که این روش دارد این است که وکیل نسبت به پیروزی پرونده در دادگاه اطمینان پیدا می کند و بعد آن را قبول می کند.
  • همچنین مهم ترین و اساسی ترین محاسن این کار این است که موکلین بابت عدم موفقیت در دادگاه و پرداخت حق الوکاله بعد از شکست در پرونده نگران نمی باشند.
وکیل تضامنی چه محاسنی دارد؟
وکیل تضامنی چه محاسنی دارد؟

آیا می دانید که اخلاق حرفه ای چه نقشی در حرفه وکالت دارد؟

در موقعیت های اخلاقی و فطری بیشتر در مواقعی که دو نفر برای یک مسئله خاص با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند و یا اینکه شخصی از جانب مقام های عمومی تحت تعقیب قرار می گیرد، در این صورت برای حل این اختلاف ها و دعاوی به دادگاه مراجعه کرده و به یک وکیل دادگستری احتیاج پیدا می کنند. بنابراین می توان گفت که در این موقعیت ها موضوع پیچیده تر می شود و به نظر می رسد، فردی که در مقابل دادگاه دفاع از موکل خود را عهده دار می شود، علاو بر اینکه همه روزه مشکلاتی او را تهدید می کند، بلکه در بیشتر موارد نیز انتقاد و ایراد هایی از جانب موکلین خودش بر او وارد می شود.

ولی این نکته در رابطه با حرفه وکالت بسیار حائز اهمیت می باشد که تا زمانی یک وکیل دادگستری می‌ تواند از ارزش و رضایت‌ خاطر به خصوصی برای وکالت بهره مند شود که خود او برای این حرفه و جایگاهی که دارد، احترام قائل باشد و ارزش خود را در این حرفه حفظ کند

بنابراین اگر کسی تنها به این عنوان حرفه وکالت را انتخاب نماید که از مزیت های مادی و جایگاه اجتماعی آن برخوردار شود و از این راه بتواند ثروت زیادی را به دست آورد و یا اینکه اگر این چنین تصور کند که اگر در پرونده ای که قبول کرده است، به طور قطعی و با هر ترفندی چه از راه فریب، تقلب و یا هر راه‌ نامشروع دیگری طرف دعوا را به ناحق محکوم کند.

آیا می دانید که اخلاق حرفه ای چه نقشی در حرفه وکالت دارد؟
آیا می دانید که اخلاق حرفه ای چه نقشی در حرفه وکالت دارد؟

بنابراین به طور قطعی می توان گفت که چنین شخصی هیچ گونه علاقه ‌ای به وکالت ندارد و نباید این توقع را داشته باشد که در این حرفه ارزش و احترامی را که لازم است، کسب کند و یا بتواند احترامی را که کسب کرده حفظ نماید.

همچنین می توان گفت که یک وکیل اخلاق مدار باید ویژگی‌ های دیگری که برای این کار ضرورت دارد و باید آنها را در اخلاق حرفه‌ ای خود رعایت کند مانند: داشتن استعداد طبیعی و ذاتی، دارا بودن ظاهری مناسب که با شرایط این حرفه همخوانی داشته باشد، داشتن ویژگی اخلاقی و فطری که در جهت صلح و سازش تلاش کند، بالا بودن اطلاعات عمومی و حقوقی، داشتن روابط عمومی بالا و توانایی برقرای رابطه دوستانه با اطرافیان، داشتن عشق و علاقه نسبت به شغل وکالت، رعایت صداقت و ندادن وعده های بی اساس به موکل و نداشتن ویژگی ریاکاری را باید داشته باشد.

یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در دنیای امروزی درگیر بودن با موضوعات قضایی و حقوقی، به یک مسئله فراگیر و اجتناب ناپذیر در بین مردم تبدیل شده است. پرونده‌ هایی که به مشکلات مالی، جرم های غیر عمد، مسائل مربوط به ارث و میراث، مهریه و … مربوط می شود، جزء بیشترین مسائل و دعاوی حقوقی در دادگاه‌ ها می‌ باشد.

بنابراین در رابطه با این مسئله نباید انتظار داشت که اشخاص به تنهایی و بدون کمک گرفتن از یک وکیل و یا مشاور بتوانند مسائل پیچیده حقوقی را انجام دهند و مسلط بودن وکلا بر حرفه خود و داشتن آشنایی با محیط دادرسی و پیچیدگی ‌هایی که در این مسائل قضایی وجود دارد، از جمله دلایلی می باشد که اشخاص برای داشتن یک وکیل به آنها نیاز دارند. همچنین علاوه بر این مواردی که در بالا ذکر شد یک وکیل خوب باید ویژگی های دیگری نیز برای موفقیت در حرفه خود داشته باشد که در متن پایین به برخی از خصوصیات اشاره می کنیم:

یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

وکیل محرم اسرار موکل خود است

– در برخی از موارد شاید این موضوع را شنیده باشید که پزشک محرم بیمار خود می باشد، بنابراین می توان گفت که این نکته تنها در حرفه پزشکی نیست و در رابطه با شغل وکالت نیز چنین موردی حقیقت دارد، به این معنی که وکلا در روند پرونده‌ هایی که قبول می کنند، با مسائل زیادی مواجه شوند و پرده از راز های بسیاری در رابطه با زندگی شخصی موکل و یا مسائل کاری او برداشته شود و در رابطه با این مسئله باید بر اساس اخلاق حرفه‌ ای و ذاتی یک وکیل باید راز های موکل در هیچ شرایطی فاش نشود.

– بسیاری از افراد به این علت به وکیل احتیاج پیدا می کنند که بتوانند با اطمینان خاطر در کنار یک شخص با تجربه و آشنا به موضوعات حقوقی، پرونده خود را به نتیجه برسانند، بنابراین یک وکیل خوب باید این توانایی را داشته باشد که مسئله های تخصصی و  پیچیده حقوقی را با بیان ساده، برای موکل خود توضیح دهد و او را در جهت گرفتن یک تصمیم مناسب یاری دهد. همچنین وکیلی که به اصول اخلاقی پایبند است، می توانند با ذکر کردن دلایل قانع کننده جریان عادی یک پرونده را تغییر دهد و به درست ترین شکل ممکن از حقوق موکل خود دفاع کند.

صداقت

– یک وکیل خوب برای پیشرفت در حرفه خود باید در کمال صداقت و درستکاری فعالیت خود را انجام دهد، به این دلیل که صداقت در این شغل می تواند از اساسی ترین و مهم ترین اصول و قونین کاری به شمار آید.

همچنین یک وکیل با وجدان و درستکار، موکل خود را در جریان های طولانی و زمان بر درگیر نمی کند و با انجام دادن فعالیت های بی ارزش و کم اثر، به بالا بردن حق الوکاله خود فکر نمی کند، بنابراین از طبیعی ‌ترین حقوقی که یک موکل دارد به انتخاب کردن راه درست حقوقی می توان اشاره نمود.

– وکلایی که در حرفه خود دارای اعتبار هستند و همچنین سابقه کاری قابل اتکایی نیز دارند، می توانند در برابر حق الوکاله های بسیار بالا و چشمگیر، نفس خود را کنترل کنند و از اصول اخلاقی خود برای مسائل مالی چشم پوشی نکنند. همچنین در بیشتر موارد وکلا می توانند به راحتی از باطل دفاع کنند و حق را نادیده بگیرند ولی انجام دادن چنین کاری مخالف با اصول اخلاقی و حرفه ای در این شغل می باشد و یک وکیل خوب در هیچ شرایطی این کار را انجام نمی دهد.

آیا می دانید وکلا چه وظایفی را بر عهده دارند؟

  • وکلا در رابطه با موضوعات قانونی به مراجعان خود مشاوره می دهند.
  • در دادگاه به عنوان نماینده ای از طرف موکل و برای دفاع کردن از حقوق وی حضور پیدا می کنند.
  • پیش نویس ها، قرارداد ها و نامه ها را به منظور نوشتن در پرونده و اجرایی کردن راحت فعالیت های حقوقی و قضایی موکل خود، تهیه می کنند.
  • برای آسان شدن جریان پرونده ای که قبول کرده اند، موارد مشابهی که در گذشته با آن رو به رو شده اند را جست و جو می کنند.
  • مستندات و مدارکی را که در رابطه با پرونده ای می باشد که قصد دارند آن را به دادگاه ارائه دهند تا از حق موکل خود دفاع کنند را جمع آوری و نزد خود نگه داری می کنند.
  • در جلسه ها و مذاکره ها برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، جست و جو و بررسی هر چه بیشتر پرونده، ارائه دادن مدارک و توضیحات به ذی نفعان شرکت می کنند.
آیا می دانید وکلا چه وظایفی را بر عهده دارند؟
آیا می دانید وکلا چه وظایفی را بر عهده دارند؟
  • مدارک و شواهد مورد نظر را برای دفاع از حقوق موکل خود به دادگاه ارائه می کنند .

  • همچنین اگر وکیل در بخش خصوصی فعالیت کند، می تواند خدمات حقوقی مانند گواهی انحصار وراثت، قانون مدنی و خانواده، دادخواهی، آسیب های شخصی و قانون جزا را در دادگاه به مراجع خود ارائه نماید.
  • اگر وکیل در بخش تجاری فعالیت کند می تواند خدماتی از جمله مشاوره و امور مربوط به بخش های تجاری گوناگون مثل قوانینی که در ارتباط با قرارداد ها، مالیات، قانون و مقررات استخدام، خرید و فروش و ادغام شرکت ها می باشد، را ارئه دهد.
  • در برخی از موارد مشاوره خصوصی برای شرکت ها، دولت ها و مقام های محلی را انجام می دهند.

بنابراین در رابطه با وظایف وکلا می توان این چنین بیان کرد که یک وکیل در بیشتر موارد به صورت کاملا تخصصی به فعالیت خود می پردازد و فقط  در یکی از شاخه های وکالت تحصیل می کند و در آن حیطه تجربه های زیادی را به دست می آورد. به این دلیل که امروزه به این نتیجه رسیده اند که تخصصی شدن کار ها باعث موفقیت و پیشرفت بیشتری در کارها می شود.

آیا می دانید که یک وکیل در چه زمینه هایی باید مهارت و دانش خود را افزایش دهد؟

  • وکلا برای پیشرفت در کار خود باید بتوانند مهارت خود را در زمینه فن بیان و سخنوری بالا ببرند و همچنین باید توانایی زیادی نیز برای نوشتن و تنظیم متن دفاعیه و ارائه آن به دادگاه داشته باشند.
  • داشتن توانایی بالا برای تحلیل و بررسی حجم زیادی از اطلاعات
  • داشتن دقت و تمرکز بالا و همچنین دارا بودن توجه زیاد نسبت به جزئیات، به این دلیل که جزئی ترین مسئله نیز می تواند بر روند پرونده موثر باشد و بی توجه بودن به این نکات می تواند آثار جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
  • داشتن توانایی برای بیان کردن موارد قانونی به صورت کاملا شفاف و قابل فهم برای افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند.
  • همچنین وکلا باید عتماد به نفس بالایی برای دفاع کردن از حقوق موکل خود در صحن دادگاه داشته باشند.
  • داشتن توانایی برای قانع کردن مراجعان خود

  • داشتن توانایی بالا برای تحمل کردن فشار کاری و انجام دادن چند کار به صورت همزمان
  • توانایی ایجاد برقراری رابطه ای مسالمت آمیز و همدلانه با موکل خود برای ایجاد اعتماد به نفس و آرامش در وی، به منظور رسیدن به نتیجه ای مطلوب
  • وکلا باید شهامت و جسارت بالایی در کار خود داشته باشند تا مراجعان بتوانند به آنها اعتماد کنند.
  • رعایت کردن اصل راز داری در شغل وکالت به این علت که موکلان اطلاعات بسیار خصوصی زندگی خود را در برخی مواقع برای پیشرفت بهتر جریان پرونده در اختیار وکیل خود قرار می دهند و به همین دلیل باید محرم اسرار آنها باشند.
  • ویژگی دیگری که یک وکیل باید از آن برخوردار باشد این است که باید با مسئله های مالی، اعداد و ارقام آشنا باشد، به ویژه اگر حوزه کاری او با موضوعات مالی باشد.
  • همچنین باید با جامعه ‌شناسی، روانشناسی، انسان شناسی و علوم فلسفه به طور نسبی آشنایی داشته باشد، به این دلیل که حقوق با این علوم رابطه بسیار نزدیکی دارد و برای پیشرفت و موفقیت در این حرفه باید سطح اطلاعات خود را در این زمینه ها بالا ببرد.

از طریق چه رشته هایی می توان به حرفه وکالت وارد شد؟

افرادی که در مقطع کارشناسی یکی از این رشته ها را انتخاب کرده اند، می توانند به این حرفه وارد شوند :

  • فارغ التحصیلان رشته حقوق
  • فارغ التحصیلان رشته الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • فارغ التحصیلان رشته الهیات و معارف اسلامی – فقه و حقوق اسلامی( مخصوص دانشگاه شهید مطهری)
از طریق چه رشته هایی می توان به حرفه وکالت وارد شد؟
از طریق چه رشته هایی می توان به حرفه وکالت وارد شد؟

آیا می دانید بازار کار و فرصت های شغلی وکالت به چه صورتی می باشد؟

دانشجویان بعد از به پایان رساندن تحصیلات ، جهت کسب کردن تجربه های لازم، گرفتن مجوز و پروانه وکالت خود می توانند برای قبول کردن پرونده های حقوقی اقدام نمایند و به صورت مستقل برای خود دفتر وکالت تاسیس کنند. همچنین باید در رابطه با دریافت پروانه وکالت دادگستری باید به این نکته توجه شود که متقاضیان ورود به این رشته باید در ابتدای کار در آزمون وکالت شرکت نمایند، این آزمون هرسال به وسیله کانون وکلای دادگستری برگزار می گردد.

البته در سال های اخیر نیز مرکز مشاوران حقوقی  و وکلای قوه قضائیه نسبت به برگزاری این آزمون اقدام کرده اند. شرایطی که متقاضیان در این آزمون باید داشته باشند هر سال به صورت رسمی اعلام می گردد.

آیا می دانید بازار کار و فرصت های شغلی وکالت به چه صورتی می باشد؟
آیا می دانید بازار کار و فرصت های شغلی وکالت به چه صورتی می باشد؟

نمره قبولی

اشخاصی که بتوانند نمره قبولی را در این  آزمون کسب کنند، بعد از طی کردن مراحل مصاحبه به صورت شفاهی و انتخاب های اداری، می توانند پروانه کارآموزی وکالت خود را اخذ نمایند. بنابراین به این وکلای کارآموز، وکیل پایه دو گفته می شود. شرایط و زمانی که برای این دوره کارآموزی در نظر گرفته شده است، در کانون وکلا، مرکز مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضائیه با یکدیگر متفاوت می باشد.

همچنین پس از گذراندن دوره كارآموزي و کسب نمره قبولی در امتحانات اختبار، برای وکلا پروانه پايه يك دادگستري صادر می شود. در رابطه با این موضوع باید به این نکته توجه شود که در بعضی موارد افرادی كه سابقه كاري حقوقي يا قضائي دارند، از گذراندن دوره كارآموزي و بیشتر مقدماتی که در بالا به آن اشاره شد، معاف می باشند و بدون طی کردن این مراحل و به طور مستقیم پروانه پايه يك وكالت دادگستري براي آنها صادر می گردد.

در برخی از موارد نیز کارشناس و مشاوران حقوقی می توانند در آزمون مشاوران حقوقی که قوه قضاییه آن را برگزار می کند، شرکت کنند و بعد از قبولی در این آزمون پروانه وکالت خود را اخذ نمایند.

حرفه وکالت

حرفه وکالت جزء مشاغلی به حساب می آید که سطح موفقیت در آن برای هر وکیل با یکدیگر تفاوت دارد. بعضی از وکلا در حرفه خود به سطح موفقیت و درآمد چشمگیری دست پیدا می کنند، در زمینه تخصصی خود در بین مردم شهرت دارند و بر عکس این موارد نیز وجود دارد که برخی از آنها با مشقت فراوان می توانند هزینه زندگی خود را تأمین کنند. بنابر گفته برخی از وکلای متخصص و باتجربه، مسلط بودن بر قوانین و مقررات، بالا بودن روابط عمومی و داشتن جسارت لازم از اساسی ترین عوامل موفقیت در این حرفه می باشد.

در شهر های بزرگی مانند تهران که فعالیت های اقتصادی و تجاری بیشتر است و همچنین سطح درآمد و معیشت مردم در سطح خوبی قرار گرفته است، به همین دلیل فعالیت وکلا در این منطق بیشتر از شهر های کوچک می باشد.

از طرف دیگر در چند سال اخیر با توسعه و گسترش روابط  اجتماعی، به خصوص در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد و ….  که سطح مشغله های مردم، دعوا های حقوقی و قضایی بالا رفته، بنابراین به این نسبت هم فعالیت وکلا در تمامی مناطق کشور، به ویژه شهرهای بزرگ گسترش پیدا کرده است.

به همین دلیل در رابطه با این مسئله می توان به این نتیجه رسید که سطح موفقیت یک وکیل بیشتر از اینکه به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده است، مربوط باشد به توانایی های فردی او در چگونگی برقراری ارتباط با موکلین و مسلط بودن بر مسائل تخصصی بستگی خواهد داشت.

حرفه وکالت
حرفه وکالت

میزان درآمد وکلا به چه صورتی می باشد؟

درآمدی که یک وکیل از این حرفه کسب می کند طبق مطالبی که در بالا به آن شاره شد، به خود او بستگی دارد و همچنین می توان گفت که موارد دیگری نیز در این امر دخیل است ولی تاثیر چندانی بر روی این موضوع ندارند.

به این معنی که اگر یک وکیل در زمینه تخصصی خود در شغل وکالت بر موضوعات حقوقی تسلط کافی داشته باشد، از چگونگی پیشرفت و نتیجه سایر پرونده های حقوقی مشابه مطلع باشد، اشخاص ذی نفع را در جریان هر پرونده تشخیص دهد و رابطه های حرفه ای مناسب با آنها برقرار کند، بننابراین اگر یک وکیل تمامی این موارد را رعایت کند، می تواند در این حرفه به یک درآمد مناسب برسد.

میزان درآمد وکلا به چه صورتی می باشد؟
میزان درآمد وکلا به چه صورتی می باشد؟

در کشور ایران افراد زیادی در این حرفه فعالیت می کنند که از لحاظ نوع دانشگاهی که در آن فارغ التحصیل شده اند

شهری که در آن کار وکالت را انجام می دهند و میزان تجربه و زمینه تخصصی با یکدیگر مشابه هستند. ولی میزان درآمدی که هر کدام از این افراد کسب می کنند، متفاوت می باشد.

البته در رابطه با این مسئله می توان به این نکته اشاره کرد که مشاغل دیگری نیز وجود دارند که توانایی های فردی بر روی میزان درآمد آنها تأثیر می گذارد ولی داشتن این مهارت ها در حرفه وکالت تاثیر بیشتری دارد و باعث پیشرفت یا عدم پیشرفت می گردد، همچنین میزان درآمد وکلا را نیز تعیین می کند.

به صورت کلی در رابطه با درآمد وکلا می توان این چنین بیان کرد که حوزه های گوناگون کاری، شهری که در آن کار وکالت را انجام می دهند، تعداد پرونده های مراجعان و تعرفه های کانون وکلای دادگستری ( که هر سال مشخص می گردد)، سابقه کاری و … بر روی میزان درآمد تاثیر دارد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام