طلاق با درخواست مرد

در این مقاله با شرح کاملی از موضوع طلاق با درخواست مرد در خدمت شما مخاطبین گرامی هستیم.  مفهوم طلاق در واقع پایانی بر یک ازدواج و رابطه دو نفره می باشد. در این اتفاق دو نفر زن و شوهر ( همسر ) از یکدیگر جدا می شوند.

طلاق با درخواست مرد
طلاق با درخواست مرد

و متعاقب آن یک سری حق و حقوق و تکلیف که به صورت متقابل و دو طرفه بین آنها وجود داشته ، از میان می رود. هر گاه دیگر استحکامی در رابطه بین دو همسر وجود نداشته باشد ، مقدمات طلاق آغاز میشود. اینجا است که بین دو نفر تنش ها و ناسازگاری هایی رخ می دهد. در ادامه جهت باز کردن مبحث و موضوع طلاق به درخواست مرد : به طرح و بررسی یک سری سوالات می پردازیم.

مفهوم طلاق و انواع آن چیست؟

طلاق چه آثاری در بر دارد؟

طلاق والدین چه اثراتی را بر روی کودکان و نوجوانان می گذارد؟

تاریخچه رخداد طلاق به چه صورت می باشد.

احکام و مقررات اولیه طلاق در دین اسلام به چه صورت می باشد؟

وضعیت طلاق در کشور ایران به چه صورت می باشد؟

مراحل درخواست طلاق به درخواست مرد به چه صورت می باشد؟

در صورت درخواست مرد برای طلاق و راضی نبودن زن تکلیف چیست؟

نحله چیست و در چه شرایطی به زن ( زوجه ) تعلق خواهد گرفت ؟

تنصیف دارایی و اموال چیست و چه شرایطی دارد ؟

 

مفهوم طلاق و انواع آن چیست؟

به طور معمول دو نوع طلاق داریم . یکی طلاق روانی و دیگری طلاق اجتماعی . در طلاق روانی یکی از طرفین به پیوند عاطفی که با طرف دیگر دارد پایان داده و  زندگی فردی و تنهایی را مورد انتخاب خود قرار می دهد.

اما در مدل اجتماعی ، بر اثر طلاق بین زن و مرد یکی سری تغییرات در ارتباط ها و روابط اجتماعی با سایر افراد نیز مورد تاثیر قرار می گیرد. در این جا ذکر این نکته حائز اهمیت است که ، مفهوم طلاق با فسخ کردن ازدواج فرق دارد.  فسخ در واقع به این مضمون اشاره دارد که ، آن ازدواج از ابتدای امر اشتباه بوده و باید باطل شود.

در اغلب کشورهای سطح دنیا روش و شیوه طلاق گرفتن متفاوت میباشد . اما در اکثر آنها حداقل به گرفتن یک تاییدیه از یکی از مراجع رسمی از جمله دادگاه ها نیاز میباشد. هر یکی از مذهب های گوناگون نیز روش های خاصی را برای خود در زمینه طاق در نظر می گیزند. در دین اسلام این اختیار ( گرفتن طلاق ) به مرد واگذار شده است. که البته در برخی شرایط خاص این امکان برای زن ها نیز وجود دارد که بتوانند حق گرفتن طلاق را به دست آوزند.

مفهوم طلاق و انواع آن چیست؟
مفهوم طلاق و انواع آن چیست؟

طلاق چه آثاری در بر دارد؟

اولین اثر و نشانه طلاق و جدایی می تواند ایجاد اضطراب  و تشویق در یکی از طرفین باشد، چون فرد به صورت ناگهانی همسر خود را از دست داده است. البته در برخی شرایط ممکن است برای فرد اثرات خوب داشته و باعث خوشحالی او نیز بشود.

به طور معمولا زن ها بعد از اتفاق طلاق از نظر موضوع اقتصاری و معیشتی بیشتر دچار مشکل می شوند. اما به لحاظ پروسه های اجتماعی و روانی بین زن ها و مرد ها تفاوت های خاصی وجود ندارد. همچنین ممکن است یکی از طرفین وارد موضوع ازدواج مجدد شوند.

طلاق چه آثاری در بر دارد؟
طلاق چه آثاری در بر دارد؟

طلاق والدین چه اثراتی را بر روی کودکان و نوجوانان می گذارد؟

در بین کودکان آن دسته از کودکان که والدینشان رضایت کامل از ازدواج خود ندازند و البته هنوز با هم زندگی می کنند، ممکن است دچار یک سری اضطراب و تنش و یا حتی افسردگی شوند. همچنین کودکان ممکن است بعد از اتفاق طلاق و جدایی والدین نیز دچار استرس ها و اضطراب های عاطفی شوند.

در این بین کودکانی که سن و سال بالاتری دازند، بیشتر می توانند موضوع طلاق و جدایی پدر و مادر و انگیزه های ایشان برای جدایی را درک نمایند. حتی ممکن است این کودکان نسبتا به آینده خود و احتمال تنها شدن خود ، بر اثر طلاق والدین دچار اضطراب و تشویش شوند.

طلاق والدین چه اثراتی را بر روی کودکان و نوجوانان می گذارد؟
طلاق والدین چه اثراتی را بر روی کودکان و نوجوانان می گذارد؟

اگر کودکان بعد از رخداد طلاق و جدایی باز هم به رابطه خود با هر دو نفر ( پدر و مادر ) ادامه دهند، مشکلات کمتری را خواهند داشت تا اینکه فقط بتوانند به صورت منظم با یکی از والدین دیدار و ارتباط داشته باشند .

در موضوع طلاق باید مواردی نظیر هماهنگی های بعدی بین والدین جهت نگهداری کودکان ، و حق ملاقات و دیدار با کودکان و … نیز در نظر گرفته شوند.در این بین تعدادی از افراد مجرد نیز مایل به پذیرفتن سرپرستی این کودکان هستند. که برخی با این اتفاق مخالف هستند.

ایشان بر این باور هستند که بچه ها با وارد شدن به خانواده جدید و داشتن فقط یک سرپرست با مشکلات عاطفی زیادی برخورد خواهند کرد. شواهد نشان می دهند که نواجوانانی که در خانواده های تک سرپرست بزرگ شده اند، نسبت به دیگر بچه های بزرگ شده در خانواده ای دو والدی، بیشتر در معرض خطر و به دام افتادن در مشکلات و رفتار های پر خطر جامعه هستد.

از این مدل رفتارها که ممکن است کودکان و نوجوانان به آن دچار شوند میتوان به این موارد اشاره داشت: مصرف کردن موارد مخدر، مصرف نوشیدنی های الکلی ، رفتارهای خشونت بار ، ارتباط های جنسی پر خطر و بدون ایمنی و حتی اقدام کردن به خودکشی.

تاریخچه رخداد طلاق به چه صورت می باشد.

از قدیم الایام در اکثر کشورهای قدیمی و باستانی دنیا موضوع طلاق برقرار  بوده و هست. این موضوع در برخی کشورها و ممالک از جمله ایران ، مصر ، یونان و چین وجود داشته است. یک از حاکمین به نام کنستانتین یک سری محدودیت ها در امر طلاق در نظر گرفت .

همچنین در قزن ده میلادی این موضوع در کلیساهای مسیحی ممنوع اعلام شد. البته به تریج و به مرور زمان ممالک اروپایی و ادیان مسیحی این حق را ( طلاق ) برای مرد و زن به رسمیت شناختند. البته هنوز در برخی کشورها ( از جمله در ایرلند و در سال 1986 ) پارلمان ها موضوع طلاق را غیر قانونی اعلام داشتند. در کشور انگلیس در سال 1969 لایحه ای جهت قانونی شدن طلاق به تصویب رسید.

تاریخچه رخداد طلاق به چه صورت می باشد.
تاریخچه رخداد طلاق به چه صورت می باشد.

که این امر موضوع طلاق را برای هر دو نفر زن و مرد آسان تر کرد. امروزه در بسیاری از کشورهای مختلف و از جمله اروپایی میزان جدایی و طلاق ها بیشتر شده و به طرز چشم گیری افزایش یافته است. حتی در برخی کشورها که موضوع ازدواج هم جنسی نیز قانونی است، برای طلاق هم جنس گرایان نیز تدابیر و مقرراتی در نظر گرفته شده است. که البته آمار ها نشان می دهند که میزان طلاق بین این گروه بسیار کم تر می باشد

احکام و مقررات اولیه طلاق در دین اسلام به چه صورت می باشد؟

یکی از منفورترین امورات حلال در دین اسلام است که بسیار مورد نکوهش قرار گرفته است، به شکلی که سبب لرزش عرش خداوندی میشود. در قران به مردها سفارش شده است که تا جای ممکن از جدایی و طلاق دادن همسرانشان پرهیز کنند و به سازش توصیه شده است.

در مواردی که اختلافات و ناسازگاری هایی بین زن و شوهر واجود دارد، پیشنهاد قرآن این است که داورهایی از خانواده مرد و یا زن بین این دو نفر سازش را برقرار کنند. در دین اسلام و در مورد ازدواج دائم، مرد می تواند زن خود را طلاق بدهد. البته به این شرط که زن باردار نباشد و یا در عادت ماهیانه خود به سر نبرد.

احکام و مقررات اولیه طلاق در دین اسلام به چه صورت می باشد؟
احکام و مقررات اولیه طلاق در دین اسلام به چه صورت می باشد؟

برای درخواست طلاق از طرف زن ها نیز به صورت عمومی یک سری شرایط در عقد معین در نظر گرفته شده است. مثلا زن می تواند در هنگام عقد شرط کند که اگر شوهرش بعدا زن دیگری بگیرد و یا در طول زندگی با او رفتار بردی داشته باشد

او میتواند درخواست طلاق داشته باشد. و هم چنین اگر شوهر دارای بیماری خاص و لاعلاجی باشد که آن بیماری در روند معمولی زندگی زناشویی آنها تاثیر منفی بگذارد، زن می تواند متقاضی طلاق  و جدایی باشد. خوشبختانه به طور عمومی آمار و میزان جدایی ها و طلاق در کشورهای مسلمان بسیار کمتر از سایر جوامع می باشد.

خیلی از شوهرها نیز که از زنان خود سوء استفاده  می کنند، نیز از طلاق دادن زنهایشان پرهیز می کنند. در خیلی از کشورهای مسلمان دادگاه های تحت عنوان دادگاه خانواده جهت رسیدگی به امورات مربوط به طلاق و جدایی و اختلافات بین زن و مرد تاسیس شده اند.

وضعیت طلاق در کشور ایران به چه صورت می باشد؟

در کشور ما در سال 91 شمسی به طور متوسط در هر روز 381 مورد طلاق به ثبت رسیده است یعنی در مجوع آن سال بیش از صد و پنجاه هزار طلاق رخ داده است. در ایران مرد می تواند با مراجعه به دادگاه درخواست خود را برای طلاق ارائه دهد. از مهم ترین دلایل جهت طلاق در ایران می توان به مواردی از جمله : تورم و گرانی ، مشکلات جنسی و همچنین خیانت به همسر اشاره کرد. در برخی شرایط خاص نیز زنان می توانند با مراجعه به دادگاه متقاضی طلاق باشند. از جمله این شرایط عبارتند از :

وضعیت طلاق در کشور ایران به چه صورت می باشد؟
وضعیت طلاق در کشور ایران به چه صورت می باشد؟
  • ترک کامل خانواده توسط مرد بدون داشتن هیچ عذری موجه ( به مدت 9 ماه متناوب و یا شش ماه پشت سر هم )
  • اگر مرد به یکی از مدلهای مواد مخدر یا مشروبات الکی معتاد باشد.
  • زمانی که مرد به حبس و محکومیت قطعی بیش از 5 سال محکوم شود.
  • مبتلا بودن مرد به یک بیماری خاص و لاعلاج ( چه روانی و چه جسمانی )
  • اگر مرد حق گرفتن طلاق را در زمان عقد به همسرش داده باشد.

یکی از معاونین رئیس جمهوری ( معاونت امور خانواده و زنان ) موضوع اعتیاد به موارد مخدر را از مهم ترین آسیب ها و چالش ها و دلایل مربوط به طلاق اعلام کرده اند. و اظهار دارد که بیش از 50 درصد طلاق ها در کشور ایران به این دلیل بوده است. هر چند که حدود یک دهم از معتادان ایرانی را زنان تشکیل می دهند. برای رسمی شدن امر طلاق باید یک صیغه مربوط به طلاق در حضور دو نفر شاهد مرد خوانده شود.

سه روش برای طلاق

در کشور ما به پیروی و تبعیت از فقه موسوم به امامیه سه روش برای طلاق وجود دارد. روش اول درخواست مرد میباشد. که در ماده شماره 1133 قانون مدنی به این شکل آمده است :  که مرد هر زمان درخواست کند می تواند زن خود را طلاق دهد.  روش دوم درخواست برای طلاق توسط زن می باشد. در روش سوم نیز زن و مرد به صورت توافقی از هم جدا می شوند. این روش ( سوم ) به طلاق مبارات و خلع موسوم می باشد.

سه روش برای طلاق
سه روش برای طلاق

با توجه به وجود اختیارات نامحدود برای مردها در امر طلاق، یک سری انتقادات وجود داشت که سبب شد تا قانونی تحت عنوان حمایت از خانواده  در سال 1346 ، صادر شدن گواهی مربوط به عدم امکان سازش از طرف دادگاه، قبل از ثبت نهایی طلاق را الزامی بداند و یک سری شرط و شروط نیز برای درخواست این گواهی در نظر گرفته شد. هر چند که باز هم مشخص نبود که با اعمال این قانون باز هم اختیارات مرد برای طلاق نامحدود بود یا خیر .

البته در سال 1354  نیز قانون فوق ( حمایت از خانواده ) به تصویب رسید. این تصویب سعی داشت که در موضوع طلاق تساوی بیشتری بین طرفین ( زن و مرد ) برقرار سازد.  و به شکلی آزادی هایی که مرد در امر طلاق و درخواست جدایی داشت را محدودتر میکرد. وقتی که انقلاب اسلامی رخ داد و قانون مربوط به دادگاه های مدنی خاص در سال 1358 به تصویب رسید، یک سری از موارد مربوط به قانون حمایت از خانواده ( 1354 ) منسوخ شد.

در نهایت در ایران امروز ما هر مرد که قصد طلاق و جدای را داشته باشد، باید حداقل یه یک دادگاه مراجعه کند و در آنجا در خواست خود را ارائه نماید. و معمولا دادگاه ها نیز جهت صلح و سازش مجدد بین مرد و زن تلاش می کنند.

و درمواردی که دیگر امکان صلح و سازش و بازگشت طرفین به زندگی مشترک وجود نداشته باشدف حکم طلاق از طرف دادگاه صادر می شود. زن ها نیز در در صورت می توانند به دادگاه درخواست طلاق را ارائه کنند.

مثلا اگر در زمان عقد از شوهر خود در خصوص امر طلاق وکالت گرفته باشند. معمولا دادن یک چنین وکالتی در زمان عقد تحت عنوان شرط ضمن عقد مرسوم می باشد. و زن به راحتی می تواند به نیابت از همسر خود ، طلاق را انجام دهد. دومین حالت وجود یکی از شرایط برای درخواست طلاق از سوی زن می باشد.

این شرایط در سه دسته تقسیم شده اند. 1- ناتوانی و یا حتی خودداری مرد از دادن خرجی و نفقه به زن 2-  سختی و غیر قابل تحمل بودن شرایط زندگی مشترک ( تحت عنوان عسر و حرج  ) 3- مفقودی مرد به مدت بیش تر از  4 سال.

در مورد موضع سختی و غیر قابل تحمل بودن زندگی مشترک ( عسر و حرج  ) می توان به موارد زیر اشاره داشت : ابتلای مرد به یک بیماری لاعلاج ( روانی و یا جسمانی ) – کتک زدن و ضرب و شتم از سوی مرد – محکومیت به زندان و حبس برای مرد ( بیش از پنج سال ) – ترک خانواده به مدت شش ماه پشت سر هم و یا نه ماه متناوب – اعتیاد به مشروبات الکلی و یا مواد مخدر.

 

مراحل درخواست طلاق به درخواست مرد به چه صورت می باشد؟

مطابق ماده 1133  قانون مدنی اختیار کامل امر طلاق با زوج ( مرد ) می باشد و مرد می تواند در خواست جدایی و یا طلاق را به دادگاه اراده کند.

سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا راضی بودن زن در این موضوع تاثیر گذار است یا خیر ؟ جواب خیر می باشد.  به این صورت که عدم رضایت زن فقط می تواند مراحل امر طلاق و جدایی را به تاخیر و تعویق بیندازد. و امورات مربوطه را اندکی طولانی تر نماید. اما نمی تواند مانع از جاری شدن قطعی امر طلاق شود.

رایی که دادگاه مربوطه بعد از درخواست طلاق از سوی مرد می دهد ، گواهی نامه عدم امکان سازش بین طرفین نامیده می شود. و مرد متقاضی طلاق به مدت سه ماه وقت دارد که جهت اجرای آن رای و همچنین ثبت آن در یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه داشته باشد. در صورت عدم پیگیری و مراجعه از سوی مرد رای فوق الذکر از درجه اعتبار ساقط می شود.

مراحل درخواست طلاق به درخواست مرد به چه صورت می باشد؟
مراحل درخواست طلاق به درخواست مرد به چه صورت می باشد؟

پرونده های مربوط به طلاق ( خواه درخواست از سوی مرد و خواه از سوی زن باشد ) در صورت داشتن معترض به یک پرونده سه مرحله ای تبدیل می شود. مراحل به ترتیب عبارتند از :

دادگاه های بدوی ، دادگاه تجدید نظر استانی و دیوان عالی کشوری. که در صورت اعتراض و عدم رضایت از سوی زوجه هر چند اعتراضی غیر موجه باشد؛ حداقل به مدت یک سال کار های مربوط به طلاق را به تاخیر و تعویق می اندازد. بنابراین مدت زمان برای روند پیگیری و حصول نتیجه امر طلاق که از طوی مرد درخواست شده باشد، کاملا به رضایت دو طرف و به ویژه زن بستگی دارد. که این زمان چیزی بین سه ماه تا 12 ماه و یا مقداری بیشتر به طول می انجامد.

در انواع طلاق ها ( نظیر طلاق های توافقی ) قاضی دادگاه موظف است که نسبت به امورات ذیل تعیین تکلیف نماید : پرداخت یا عدم پرداخت مهریه ، پرداخت نفقه ، سرپرستی و حضانت فرزندها و امکاناتی برای دیدار و ملاقات با کودکان.

در زمان تقاضا برای طلاق به درخواست مرد، دادگاه موظف است که برای هر دو طرفین ابلاغیه ارسال کند و برای ایشان مهلتی تعیین نماید تا شخصی را برای داوری معرفی نمایند. هر چند امروزه این موضوع داوری در بحث های طلاق به موردی تشریفاتی مبدل گشته است

چرا که در اغلب موردها این داوری ها جهت برقراری صلح و سازش مجدد بین زن و مرد نتیجه بخش نمی باشد. و از طرفی نظرات این داور ها برای دادگاه اهمیت ندارد و قابل استناد نمی باشد.

مهریه در طاق های به درخواست مرد به هیچ عنوان از بین نمی رود و فقط در مواردی که بین دو طرف نزدیکی رخ نداده باشد، میزان مهریه نصف خواهد شد.

طلاق به درخواست مرد از نوع رجعی می باشد. به این صورت که زن می تواند در مدت زمان حدودا سه ماهه که تحت عنوان عده می باشد به مرد خود رجوع ( بازگشت ) نماید و به این شکل طلاق از میان می رود. که این امر استثنائاتی نیز دارد که عبارتند از : زمانی که زن یائسه و یا باکره بوده باشد که در این صورت طلاق قطعی بوده و امکان بازگشت وجود ندارد.

اگر مرد درخواست کننده طلاق، وکیل داشته باشد، بیشتر کارهای مربوط به طلاق توسط وکیل ایشان پیگیری می شود و نیازی به حضور فیزیکی مرد ( زوج ) در مراحل مختلف نخواهد بود.

در صورتی که مرد مهریه زن را نداده باشد و از طرفی از سوی دادگاه هم هیچ گونه رایی در این رابطه صادر نشده باشد، در حکم طلاقی که از سوی دادگاه صادر می شود، موضوع پرداخت مهریه نیز ذکر می گردد. که در واقع ثبت نهایی و قطعهی طلاق به این پرداخت وابسته می باشد. و از سویی اگر مهریه به صورت عند الاستطاعه اعلام شده باشد، برای پرداخت آن باید توانایی مالی و پرداخت مهریه از سوی مرد ثابت شود.

مهریه به شکل عند المطالبه

اگر مهریه به شکل عند المطالبه ثبت و اعلام شده باشد و از طرفی از سوی دادگاه نیز قسطی نشده باشد، مرد می تواند بعد از قطعی شدن حک طلاق دادخوستی با مضمون اعسار از پرداخت یکجا و کامل ( دفعی ) مهریه را به دادگاه مربوطه ارائه دهد. حالا دادگاه می بایست جلساتی را تشکیل دهد و از از هر دو نفر به همراه شاهدین برای شرکت در این جلسات دعوت نماید و بعد از شنیدن صحبت های هر دو طرف و اظهارات شاهدها در این خصوص یعنی ( اعسار زوج ) تصمیم خود را بگیرد.

سرپرستی فرزندان و نیز دادن خرجی و نفقه آنها هم بر اساس قانون های موجود و مصلحت کودک ، توسط دادگاه های مربوطه رسیدگی و تصمیم گیری می شوند.

اگر در بین مراحل پیگیری طاق به درخواست مرد، توافقی بین زن و مرد بر سر موضوع طلاق صورت گیرد می توان پرونده مربوطه را به یک پرونده طلاق توافقی مبدل ساخت.

اگر پیش از این در مورد اجرت المثل روزهای زوجیت ( زندگی مشترک و زناشویی ) حکم و رایی صادر نشده باشد، دادگاه مربوطه با مشخص کردن یک کارشناس ، میزان اجرت المثل دوران زوجیت دو نفر را نیز تعیین می کند. و به همراه حکم و رای مربوط به طلاق، زوج ( مرد ) را نسبت به پرداخت اجرت المثل موظف می کند.

در صورت درخواست مرد برای طلاق و راضی نبودن زن تکلیف چیست؟

در این جا این نکته حائز اهمیت است که، اولا در مقررات فعلی کشور ما ، حق طلاق در اختیار مرد می باشد و وی قادر است با رجوع به دادگاه مخصوص خانواده و ارائه یک دادخواست مبب طلاق همسر، زن خویش را طلاق دهد. در اینجا راضی بودن یا نبودن زن تاثیر چندانی ندارد و به عبارتی اصلا مهم نیست. یعنی اگر زن ناراضی باشد و نسبت به عدم طلاق خود نیز پافشاری داشته باشد، باز هم در پایان دادگاه مجبور و ناگزیر به صادر کردن حکم طلاق خواهد شد.

ولی آن چه که در مراحل مربوط به طلاق دادن زن مهم است، حق و حقوق مالی مربوط به ایشان است. که دادگاهی که به پرونده طلاق بین دو نفر رسیدگی میکند موظف است که ضمن دادن حکم و رای طلاق، تکلیف این مسائل و حق و حقوق مالی زن را نیز مشخص نماید. مسائلی از قبیل : پرداخت مهریه ، حضانت و سرپرستی فرزندان ، نفقه ، نحله و تنصیف مال و اموال مرد.

تعداد بسیاری دادنامه های مربوط به طلاق وجود داشته است که علی رغم صدور حکم و رای طلاق ، زوج (مرد ) به خاطر نداشتن توانایی لازم در پرداخت حقوق زن ، قادر به اجرای کامل رای مربوطه نبوده است. منتهی از نظر مدت و مهلت زمان برای طلاق ، موضوع کاملا به دادگاه مربوطه و نیز معترض بودن یا نبودن زن بستگی دارد .

در صورت درخواست مرد برای طلاق و راضی نبودن زن تکلیف چیست؟
در صورت درخواست مرد برای طلاق و راضی نبودن زن تکلیف چیست؟

مراحل طلاق با درخواست مرد 3 مرحله می باشد.

1- دادگاه های بدوی 2- تجدید نظر استانی 3- دیوان عالی کشوری . و هر گاه زوجه نسبت طلاق درخواستی توسط زوج مخالفتی داشته باشد، فقط می تواند رای و حکم و پرونده را تا رسیدن به رای پایانی دیوان عالی کشوری به تاخیر و تعویق بیندازد.  ولی آیا معترض و مخالف بودن زن در این جا تاثیری دارد یا خیر ؟

جواب منفی است. چون ذات اصلی طلاق، اختیارش با مرد می باشد، در نهایت حکم و رای مربوطه صادر شده و فقط ممکن است موارد مربوط به حق و حقوق مالی و یا غیر مالی زوجیت در درجات و مراحل بالاتر مورد نقض واقع شود.

مراحل طلاق با درخواست مرد 3 مرحله می باشد.
مراحل طلاق با درخواست مرد 3 مرحله می باشد.

در واقع اگر زن راضی نباشد فقط مراحل پرونده طولانی تر می شود. که این زمان ممکن است به یک سال یا بالاتر نیز برسد. و درواقع از دلایل این طولانی شدن سیر رسیدگی پرونده درخواست مطالبات و حق وحقوق مالی زوجیت می باشد.

مثلا ممکن است زن در مرحله جلسه دادرسی ، خودش و یا توسط وکیلش نسبت به پرداخت اجرت المثل دوران زناشویی درخواست داشته باشد، توسط دادگاه  جهت کارشناسی و نظارت ، یک زمان و مهلتی برای پرونده در نظر گرفته می شود.

حتی ممکن است بعد از انجام کارشناسی نیز یکی از طرفین نسبت به مبلغ تعیین شده معترض باشند که در این صورت مورد آنها به گروهی از کارشاسان تحت عنوان هیات کارشناسی ارجاع می شود.

یعنی در حقیقت اصل موضوع و طرح طلاق برای زوج کاری سهل و آسان می باشد، اما مشکل از جایی شروع می شود که مرد بخواهد حق و حقوق مالی زن را در دوران زوجیت ( زناشویی ) پرداخت کند. پس اصطلاحا در زمان طلاق به در خواست مرد و ناراضی و مخالف بودن زن، فقط اطاله دادرسی رخ خواهد داد.

و درخواست پرداخت های مالی از جمله مهریه ، اجرت المثل ، نصف اموال مرد با فرض مستحق بودن زن ، از دلایل تاخیر و تعویق و طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده و یا حتی اجرا نشدن رای طلاق می باشد.

در مورد بحث پرداخت کامل یا قسطی مهریه توسط مرد، این نکته را بادی اشاره اشت که اگر اعسار زوج در دادگاه ثابت شود و مشخص شود که مرد توانایی پرداخت یک جای مهریه را ندارد، میزان مهریه توسط دادگاه قسطی می شود و در این جا راضی بودن و یا نبودن زن نسبت به امر طلاق مهم نیست.

نحله چیست و در چه شرایطی به زن ( زوجه ) تعلق خواهد گرفت ؟

از لحاظ لغتی نحله به مفهوم بخشیدن و بخشش می باشد. منتهی از نظر حقوقی مبلغی است که دادگاه طلاق به درخواست مرد آن را مشخص می کند که توسط مرد به زن پرداخت شود. میزان این مبلغ بسته به شرایطی خاص و توسط دادگاه تعیین می شود. از نظر مستندات باید گفت قانون جدید حمایت از خانواده در مورخ اول اسفند ماه 1391 به تصویب رسیده است.

در ماده 58 آن قانون برخی قوانین دیگر و قدیمی لغو گردیده است. فقط بند دوم مربوط به تبصره ششم قانون پیش گفته لغو نشده است و هنوز پا بر جا می باشد. متن این بند به شرح است : با عنایت به تعداد سال های زندگی مشترک دو نفر ( زن و مرد ) و نوع فعالیت های زن در زندگی و خانه ، و از طرف توجه به توان مالی مرد ، دادگاه طلاق به درخواست مرد ، مبلغی را به عنوان نحله ( بخشش ) برای مرد تعیین می کند.

شرایط تعلق گرفتن نحله به شرح ذیل است :

1- طلاق به درخواست مرد باشد نه زن

2- در طول زندگی زناشویی بین دو نفر و قبل از ارائه درخواست طلاق از سوی مرد ، امکان محاسبه و پرداختی برای نحله وجود ندارد.

3- امکان تجمیع و یا ادغام اجرت المثل با نحله وجود ندارد و بنابراین نحله خودش به صورت مجزا و جداگانه از سوی دادگاه تعیین و مرد موظف به پرداخت آن می باشد.

4- بر عکس اجرت المثل که در تعیین آن از کارشناس یا هیات کارشناسی استفاده می شود، مشخص کردن میزان نحله نیازی به امر کارشناسی ندارد. و خود قاضی پرونده بر اساس سال های زندگی مشترک بین طرفین و دیگر شرایط مانند فعالیتهای زن در زندگی و خانه و توانایی مالی مرد ، آن را تعیین و به مرد ابلاغ  می کند.

تنصیف دارایی و اموال چیست و چه شرایطی دارد ؟

در واقع شرایط پرداخت و دادن نصف اموال به شرح ذیل می باشد:

در این خصوص ( تنصیف دارایی های مرد ) مقررات تصویب شده خاصی وجود ندارد و به لحاظ قانونی مردی تکلیفی جهت این پرداخت ندارد.

در صفحه 8 سند ازدواج ( عقد نامه ) مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشوری ، یک سری شرط و شروط برای امر تنصیف دارایی ها و اموال پیش بینی شده است. که زن و مرد آن را امضاء می کنند. و اگر در زمان عقد این محل توسط دو نفر و به ویژه مرد تایید و امضاء نشود ، دیگر موضوع تنصیف دارایی های مرد ملغی خواهد بود.

در محاکم رسمی اگر مرد ادعا کند که موضوع تنصیف را بدون اطلاع و ندانسته امضاء نموده، پذیرفته نیست و بعد از رسیدگی های لازم و به تشخیص دادگاه موظف به پرداخت آن خواهد بود.

تنصیف دارایی و اموال چیست و چه شرایطی دارد ؟
تنصیف دارایی و اموال چیست و چه شرایطی دارد ؟

موضوع تنصیف دارایی فقط در موضوع جدایی و طلاق به درخواست مرد مصداق و ارزش دارد. و شامل طلاق های توافقی و یا جدایی هایی که درخواست آنها از سوی زن می باشد، نیست.

همچنین اگر مرد قادر باشد که ثابت نماید که به دلیل سوء رفتار و معاشرت های بد زن و یا تخلفات از سوی زن در زندگی ، درخواست طلاق را داده است، در آن صورت هم ز شامل تنصیف دارایی ها نمی شود. دارایی های ذکر شده شامل آن اموالی می شود که مرد بعد از تاریخ عقدنامه به دست آورده است. و ارتباطی به دارایی ها و اموال قبلی مرد ندارد.

همان گونه در برخی شرایط مربوط به تنصیف دارایی های مرد آمده است از جمله : تا نصف اموال موجود مرد ، صحبت شده است. اولا منظور آن اموالی است که مرد بعد از عقد به دست آورده است .

و همچنین اگر قبل از اقدام به دادخواست طلاق، مرد دارایی های خودش را به شخص دیگری منتقل کرده باشد، شامل تنصیف نمی شوند. و منظور تا نصف، یعنی از 1 درصد تا 50 درصد دارایی ها می باشد. و این دادگاه است که میزان 1 تا 50 درصد تنصیف را تشخیص می دهد و لزوما منظور از تنصیف ، 50 درصد نمی باشد.

اگر یک مرد به صورت عمدی، قبل از ارائه دادخواست طلاق ، اموال خود را به شخص دیگری انتقال دهد و هدفش عدم سهم بری زن بوده باشد، جرمی مرتکب نشده و این موضوع از مصداق های فرار از قانون و دین نمی باشد.

مورد استناد قرار دادن استثنائات مربوط به دین ، از جمله خانه و مسکنی مناسب و در شأن زن ، فقط در دین ای نظیر مهریه ممکن است و شامل تنصیف دارایی ها نمی شود.

آیا امکان تغییر شرط و شروط تنصیف وجود دارد ؟

پاسخ مثبت می باشد. بر اساس ماده 1199 قانون مدنی ، زن و شوهر می توانند هرگونه شرط و شروط عاقلانه و مطابق شرعی را در حین عقد با هم توافق نمایند. مثلا می توان شرط گذاشت که بعد از انجام عقد و یا در زمان طلاق، نصف دارایی ها و اموال مرد به زن تعلق گیرد، خواه این طلاق به درخواست مرد یا زن باشد.  و حتی بر عکس می توان شرط کرد که نصف اموال زن به مرد تعلق گیرد.

در صورتی که در عقدنامه شرط تنصیف توسط هر دو نفر تایید و امضاء شده باشد و در زمان درخواست طلاق از سوی مرد ، زن می بایست به شرط مذکور که در عقدنامه مورد امضاء قرار گرفته ، استناد نماید و همچنین لیستی از اموال و دارایی موجود مرد را به دادگاه ارائه کند، تا بتواند به حق و حقوق خود از بابت تنصیف دارایی های مرد دست یابد. همچنین پیشنهاد می شود که یک دادخواست جداگانه برای این موضوع به دادگاه رسیدگی کننده داده شود.

آیا امکان تغییر شرط و شروط تنصیف وجود دارد ؟
آیا امکان تغییر شرط و شروط تنصیف وجود دارد ؟

اگر مردی قبل از عقد خود ، خانه ای داشته و بعد از عقد آن را فروخته و با پول آن خانه دیگری خریداری کند، شامل تنصیف دارایی ها می شود یا خیر ؟

پاسخ این سوال اندکی سلیقه ای و همراه با اختلاف نظر هایی می باشد. البته در این جا بهتر است قاضی رسیدگی کننده توجه داشته باشد که آیا خانه جدید نسبت به خانه قدیمی در سطحی بالاتر قرار دارد یا خیر. یعنی مشخص شود که بعد از عقد مال و اموال مرد افزایش داشته یا خیر.

اگر از سوی دادگاه رای و حکم طلاق به درخواست مرد صادر شود و ضمن آن پرداخت نصف دارایی های مرد نیز ابلاغ گردد، ولی مرد نتواند شرایط طلاق را تامین و اجرا و ثبت کند، زن هیچ گونه بهره ای از وضع تنصیف دارایی های مرد نخواهد برد.و این پرداخت وابسته به ثبت و اجرای نهایی رای و حکم طلاق می باشد.

مفهوم دارایی در اینجا به جز اموال مرد شامل بدهی های ایشان نیز می شود. پس دادگاه باید این موضوع را نیز مد نظر داشته باشد. و در واقع در زمان محاسبه تنصیف دارایی های مرد، باید میزان بدهی های او به دیگران را از اموال و دارایی های موجود مرد کسر کرد.

اگر مردی قبل از عقد خود ، خانه ای داشته و بعد از عقد آن را فروخته و با پول آن خانه دیگری خریداری کند، شامل تنصیف دارایی ها می شود یا خیر ؟
اگر مردی قبل از عقد خود ، خانه ای داشته و بعد از عقد آن را فروخته و با پول آن خانه دیگری خریداری کند، شامل تنصیف دارایی ها می شود یا خیر ؟

آیا سهم ارثیه مرد که بعد از نکاح به دست آورده باشد، شامل تنصیف اموال و دارایی ها می شود؟

پاسخ این سوال منفی می باشد. و منظور اصلی شرط تنصیف دارایی ها و اموال مرد که در عقدنامه ذکر شده است، اموال و دارایی هایی هست که بر اثر کار و تلاش مرد در دوران و زمان زندگی مشترک ، به دست آمده است.

در مقاله ای مطالعه فرمودید، سعی بر آن شد که شرح مفصلی بر طلاق به درخواست مرد داشته باشیم و همه حالات و شرایط مرتبط با آن را بررسی نماییم. خلاصه این که در قوانین جدید و اخیر کشور ما هوز حق طلاق با مرد است و او می تواند هر زمان که بخواهد درخواست خود را ارائه دهد و رضایت یا مخالفت زن تاثیری به جزء به تاخیر انداختن روند رسیدگی پرونده ندارد. اگر چه مرد نیز باید بر اساس تصمیم دادگاه تمام حق و حقوق مالی زن را تمام و کمال پرداخت نماید.

آیا سهم ارثیه مرد که بعد از نکاح به دست آورده باشد، شامل تنصیف اموال و دارایی ها می شود؟
آیا سهم ارثیه مرد که بعد از نکاح به دست آورده باشد، شامل تنصیف اموال و دارایی ها می شود؟

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام