هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری

وکیل دیوان عدالت اداری

برتری وکیل دیوان عدالت نسبت به وکیل پایه یک دادگستری این است که دارای تخصص بیشتر است است و بدیهی است از وکیل دیوان عدالت اداری با تجریه و مهارت ، توانایی بیشتری برخوردار است .

رسیدگی به اعتراضات به صورت غیر حضوری در دیوان عدالت اداری موجب می شود که تصمیم گیری ها بر اساس لایحه طرفین و مندرجات دادخواست صورت بگیرد، از همین جهت بهترین وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری می بایست به تمامی اختیارات و مسئولیت های هر یک از دستگاه ها و نهاد های دولتی تسلط داشته باشد تا بر اساس آن ها بتواند دعوی موکل خود را جلو ببرد. در دیوان عدالت اداری فرصت دفاع بسیار محدود می باشد،

زیرا هنگامی که وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری وکالت فرد معترض را بر عهده می گیرد تنها زمانی می تواند لایحه تکمیلی ارائه دهد که بعد از ثبت دادخواست لایحه ابرازی طرف دعوی تحویل داده شود. با وجود آن که ارائه لایحه به یک فقره هیچ پایه و مبنای قانونی ندارد اما ارائه لایحه بیش از یک بار بهتر است انجام نشود.

هزینه ی وکیل برای دیوان عدالت اداری چه میزان است ؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با مسائل حقوقی و قضایی بیشتر آشنا کرده و مخصوصا می خواهیم راجب دیوان عدالت اداری صحبت کنیم ، تا برای کسانی که با این نام نا اشنا هستند بیشتر اشنا شوند و بدانند چه زمانی باید به این دیوان مراجعه کنند . تا انتهای همراه ما باشید با مقاله هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری .

هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری
هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری

سوالاتی که معمولا پیرامون این موضوع مطرح می شود این است که :

  1. دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به چه نوع پرونده هایی هست ؟
  2. شرایط رسیدگی به پرونده ها و ایین دادرسی به شکایات به چه صورت می باشد ؟
  3. شباهت ها و تمایزات دیوان عدالت اداری با سایر محاکم قضایی در چیست ؟
  4. دیوان عدالت اداری از چه تشکیلاتی برخوردار است و حدود وظایف و اختیارات ان چیست ؟
  5. ایا برای شکایت در دیوان عدالت می توان از وکیل بهره نمود ؟
  6. حق الوکاله و هزینه قرار داد وکالت برای دیوان عدالت به چه صورتی و مطابق با کدام تعرفه نامه است ؟

اینها تنها بخشی از سوالاتی است که ممکن است برای شما ایجاد شده باشد و جواب انها را ندانید ، بنابراین ما در این مقاله ابتدا به توضیح کامل و مفصل از دیوان عدالت اداری می پردازیم سپس به نحوه انتخاب کردن و بهره مند شدن از وکیل می پردازیم و هزینه های حق الوکاله و تمبر مالیاتی که باید برای وکیل پرداخت کنید

مطابق با آیین نامه ، توضیحاتی ارئه خواهیم کرد تا اگر روزی پیرامون موضوعی خواستید از طریق دیوان و به همراه وکیل اقدام کنید با دید باز و اگاهی کامل اینکار را بکنید تا خدایی نکرده متضرر نشوید .

دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به چه نوع پرونده هایی هست ؟

دیوان عدالت اداری یک مرجع بسیار مهم در رسیدگی به شکایت ها و اعتراضات مردم نسبت به دستگاه های اداری و اجرایی کشور است که طبق اصل 173 قانون اساسی زیر نظر شخص رئیس قوه قضاییه اداره می شود .

هدف اولیه از تاسیس این چنین مرجعی تحقق و براوردن حقوق مردم عادی و برقراری عدالت عمومی است تا مبادا دستگاه هایی در کشور با توجه به قدرت و نفوذی که دارند بتوانند به مردم زور بگویند و در حق مردم اجحاف و تجاوزی صورت بگیرد .

دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به چه نوع پرونده هایی هست ؟
دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به چه نوع پرونده هایی هست ؟

بنابراین اگر شخصی مطمئن باشد که دستگاه اجرایی ای و یا اداره ای حق وی را پایمال کرده است و حق وی را نادیده گرفت ، او می تواند با شکایت در دیوان عدالت اداری این فرصت را داشته باشد تا حق ضایع شده خود را پس گیرد .

همچنین از دیگر وظایف و صلاحیت های این ارگان می توان به این موضوع اشاره کرد که این ارگان می تواند با ایین نامه های مغایر و مخالف با قوانین کشور و احکام شرعی مقابله کند و حتی می تواند آنها را باطل نیز بنماید . بر اساس ماده 2 قانون تشکیلات و ایین دادرسی دیوان عدالت اداری تشکیل شده از 4 بخش : شعب بدوی ، تجدید نظر ، هیات عمومی و هیات تخصصی می باشد .

مرجع رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های اجرایی

توجه به این موضوع که دیوان عدالت اداری تنها مرجع رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های اجرایی است و تنها مرجع تظلم خواهی مردم از ادارات و دستگاه های اجرایی در کشور هست ، بنابر در صادر کردن احکام از سوی قضات این دستگاه دقت و اهمیت زیادی قائل هستند . زیرا احکامی که از سوی دیوان صادر می شود بسیار حائز اهمیت است

زیرا این حکم برای برخی بسیار با اهمیت می باشد این حکم زیرا اخرین راه تحقق عدالت می باشد . بنابراین با توجه به این مهم خواسته مردم از دیوان عدالت اداری این است که در تحقق حق خود بسیار سریع و با سرعت بالا برخورد و همچنین دقت و تمرکز بالایی داشته باشند تا هیچ گونه حقی از فردی توسط دستگاه های اجرایی و اداری ضایع نشود .

اما باید این نکته را در نظر داشت که با توجه به اینکه در کشور ما متاسفانه حجم بالایی پرونده ورودی به قوه قضایی شاهد هستیم، بدون شک دیوان عدالت اداری نیز از این امر مستثنی نبوده است و تعداد بالای پرونده ها و شکایات ورودی به این دستگاه باعث کند شدن و پایین امدن سرعت در روند بررسی و رسیدگی به این پرونده ها شده و همچنین این حجم و تعدد در پرونده ها باعث بروز درصدی خطا نیز می شود و ممکن است احتمال خطا را بالا ببرد .

البته برای حل این مشکل نیز مسئولین این دیوان ابتدا باید حجم ورودی پرونده ها و شکایات به دیوان را از طریق پیشگیری کنترل کنند تا بسیاری از پرونده های بی اهمیت و کم اهمیت از ورود بدان منع شوند .

همت و همدلی و همکاری و عزم تمام دستگاه های اداری و اجرایی کشور

برای تحقق این امر نیاز به همت و همدلی و همکاری و عزم تمام دستگاه های اداری و اجرایی کشور  است ، که باید به تمام دستگاه های اداری و اجرایی کشور این توصیه گردد که هر دستگاه و اداره ای در حل و فصل دعوی و مشکلات مردم ابتدا خودش در درون دستگاه خود اقدام کند و با حل مشکل از فرستاده شدن ان به دیوان جلوگیری به عمل اید تا هم وقت دیوان و مردم گرفته نشود و همین که سرعت رسیدگی به پرونده های مهم تر در دیوان بالاتر برود .

بدین ترتیب دستگاه ها می توانند با راه اندازی یک واحد کوچک اما موثر در درون دستگاه خود برای رسیدگی به شکایات مردم کنند تا یک نظام و روند پاسخگویی به شکایات مردم در دستگاه های اداری و اجرایی به را بیوفتد تا افراد و مردم ابتدا خواسته هایشان را در همان مرجع مطرح و بیان کنند .

اگر به هر دلیلی این مشکل بر طرف نشد سپس جهت رسیدگی بیشتر و دقیق تر به دیوان عدالت اداری فرستاده شود .

با به راه اندازی این روش می توان تا حدودی بسیار چشم گیری از ورود پرونده ها به دیوان عدالت اداری کاسته کرد و بسیاری از پرونده ها را در همان دستگاه مورد دعوا حل و فصل کرد .

اما به هر حال تا زمانی که همچین ساز و کاری در دستگاه های اجرایی و نظام های اداری کشور به طور هماهنگ و یک پارچه به راه نیافتد دیوان عدالت می بایست تمام پرونده ها و شکایات را بپذیرد و نسبت به حل و فصل انها اقدام نماید . زمینه پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری اورده می شوند بیشتر پیرامون شکایت های مردم از دستگاه های اداری و اجرایی کشور است .

همچنین بخش دیگری از شکایات مربوط به کارکنان خود دستگاه های اداری می باشد که از مجموع نهاد ها حول تضییع حق استخدامی ، تبدیل وضعیتشان از قرار دادی به پیمانی و غیره ممکن است شکایت کنند .

هم اکنون رئیس دیوان عدالت اداری کشور بر عهده ی محمد کاظم بهرامی است که از سوی رئیس قوه قضاییه وقت به این سمت منصوب گردیده است .

در ادامه می خواهیم بیشتر در ارتباط با تاریخچه تاسیس دیوان عدالت اداری بیشتر صحبت کنیم تا بدانید از چه زمانی و به چه صورت فعالیت خود را اغاز کرده است .

شرایط رسیدگی به پرونده ها و آیین دادرسی به شکایات به چه صورت می باشد ؟

در کتاب قانون پیرامون دعاوی بین اشخاص و دولت که مصوبه 12 ابان ماه 1309 می باشد مرجعی را با نام محاکمات مالیه بنا نهاده اند و در ادامه ان با تاثیر از حقوق فرانسویان و به تقلید و کپی از شورای دولتی فرانسه قانونی را پیرامون شورای دولتی در سال 1339 به تصویب رساندند .

که البته این قانونی که به تصویب رسانیده بودند هرگز در کشور اجرا نشد و بدان عمل نکردن که می توان با توجه به اوضاع غیر مطلوب سیاسی کشور و نپذیرفتن دولت های وقت به حاکمیت قانون در اجرا نشدن این قانون تاثیر گذار بوده است .

شرایط رسیدگی به پرونده ها و آیین دادرسی به شکایات به چه صورت می باشد ؟
شرایط رسیدگی به پرونده ها و آیین دادرسی به شکایات به چه صورت می باشد ؟

پس از پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی ایران و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جهت رسیدگی به دعاوی و شکایات مردم از دستگاه های اجرایی و اداری کشور یک دادگاه عالی به نام دیوان عدالت اداری در کشور تاسیس شد که وظیفه آن نظارت بر تطابق آیین نامه ها و اهداف و تصمیمات و کار های اجرایی و عملی قوه مجریه با قوانین و حل اختلاف بین دعاوی افراد و دولت است .

دیوان عدالت اداری از نهاد های اختصاصی دادگستری است که قانون تاسیس ان در سال شصت تصویب شده و ایین دادرسی ان تا کنون چندین بار اصلاح شده است و همچنین اخرین ویرایش و جدید ترین قانون ان در مرداد ماه سال 92 تصویب و لازم والجراست .

دیوان عدالت اداری مطابق با ماده 7 قوانین دیوان عدالت اداری مصوب 1385 تشکیل شده است از تشکیلات زیر : هر شعبه دیوان عدالت دارای ترکیبی از یک رئیس و دو مستشار است . ملاک و میزان صدور نظر ، نظر اکثریت اعضا ( یعنی دو نفر از سه نفر و یا هر سه نفر می باشد ) و راه های صادر شده از هر شعبه قطعی تلقی می شود

که این بدان معناست که به حالت عادی نمی شود بدان تجدید نظر کرد .  مطابق با انچه که گفته شد نیاز به اجماع هر سه نفر در صدور رای نیست ، بلکه اجماع دو نفر از سه نفر نیز برای قانونی بودن صدور رای لازم است و کفایت می کند .

دیوان عدالت اداری از چه تشکیلاتی برخوردار است و حدود وظایف و اختیارات ان چیست ؟

وظایف و مسئولیت های هیئت عمومی دیوان عدالت اداری

مطابق با نص و صراحت قانون اساسی ماده 19 قانون دیوان عدالت اداری ، مصوب 1385 حدود اختیارات هیئت عمومی دیوان عدالت مطابق موارد زیر می باشد :

بررسی و رسیدگی به دعاوی و شکایات و تظلمات و اعتراض های مردم ( اشخاص حقیقی ) یا حقوقی از :

آیین نامه ها و سایر قوانین و مقررات دولتی و شهرداری ها از نظر مخالفت مدون انها با قانون و به دست امدن حقوق مردم در حوادثی که تصمیمات یا عملیات یا قوانین مذکور به خاطر خلاف قانون بودن و عدم تطابق یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز از برداشت بد و مغایر قانون از حدود اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا سر باز زدن از اجرای وظایفی و مسئولیت هایی که موجب ضایع شدن حقوق مردم می شود .

صدور نظر وحدت رویه درباره ی رای های متناقض صادر شده از شعب مختلف دیوان .

تصویب و صدور رای وحدت رویه در صورتی که نسبت به موضوع یکی و واحد ارا و رای های مشابه و شبیه به هم زیادی صادر شده باشد .

دیوان عدالت اداری از چه تشکیلاتی برخوردار است و حدود وظایف و اختیارات ان چیست ؟
دیوان عدالت اداری از چه تشکیلاتی برخوردار است و حدود وظایف و اختیارات ان چیست ؟

شرایط عمومی و اختصاصی قضات دیوان

همچنین علاوه بر شرایط و نکات عمومی ناظر و اگاه به انتخاب قضات برای دیوان عدالت اداری ، بر اساس ماده 3 قانون دیوان عدالت اداری  که در سال سال 1385 مصوب شده است قضاتی که برای دیوان انتخاب می شوند باید حداقل 15 سال سابقه کار قضایی در سابقه خود داشته باشند . البته این نکته هم وجود دارد که برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در یکی از زمینه های رشته حقوق یا دارا بودن مدارک حوزوی معادل10 سال می شود .

سایر شرایط عمومی قضات به شرح زیر می باشد :

  • عدالت ، ایمان و تقوا و تعهد اجرایی به قوانین اسلامی و وفا و عهد به نظام جمهوری اسلامی ایران .
  • معروف بودن به نیکی و خوبی اخلاق و امانت داری و عدم محکومیت جزایی و کیفری .
  • سلامتی و قابلیت انجام کار قضایی و ندتشتناعتیاد به مواد مخدر
  • ایرانی الاصل بودن و تابعیتی ایرانی .
سایر شرایط عمومی قضات به شرح زیر می باشد :
سایر شرایط عمومی قضات به شرح زیر می باشد :

وظایف و حد و حدود اختیارات و مسئولیت های دیوان عدالت اداری

  • بررسی و رسیدگی به شکایت و دعوای مردم علیه تصمیمات و اقدامات سازمان های دولتی اعم از دستگاه ها و سازمان ها و ادارات و . . .
  • بررسی و رسیدگی به شکایت و طرح دعوی از تصمیمات و اقدامات مامورین دستگاه های دولتی ، وزارت خانه ها ، سازمان های دولتی و . . .
  • بررسی و رسیدگی به اعتراضات و دعواهای مردم نسبت به اراو تصمیمات قطعی کمیسیون ها ، هیئت ها و شوراهایی که بر طبق قوانین مختلف در دستگاه ها و ادارات دولتی و شهرداری ها تشکیل شده اند و به امور خاصی نظارت و رسیدگی می کنند .مانند کمیسیون ماده 100 شهرداری ها . . .
  • حل و فصل شکایت های پیرامون مصوبه ها ، ایین نامه ها ، و دیگر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری که علیه خلاف شرع یا قانون یا غیر از حدود اختیارات قوه مجریه تصویب و انتشار یافته است .
  • بررسی و رسیدگی به اعتراضات و شکایات قضات و کارمندان مشمول قانون استخدام کشوری و سایر کارمند های دستگاه ها و واحد ها و موسسات از لحاظ ضایع شدن حقوق استخدامیشان …..
وظایف و حد و حدود اختیارات و مسئولیت های دیوان عدالت اداری
وظایف و حد و حدود اختیارات و مسئولیت های دیوان عدالت اداری

استثنائات رسیدگی در دیوان عدالت اداری

همان طور که قبلا به حدود اختیارات و وظایف دیوان عدالت اداری اشاره کردیم ، در اینجا لازم است که این نکته را بدانید که دیوان عدالت اداری در یک سری موارد استثناهایی دارد که نمی تواند به ان مسائل وارد شوند که این موارد شامل رسیدگی به تصمیمات و مصوبه های قضائی قوه قضائیه

آیین نامه ها و مصوبات رئیس قوه قضائیه و تصمیمات اتخاذ شده شورای نگهبان ، مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مجلس خبرگان و شورای امنیت ملی نیز مشمول این تبصره هستند ، که البته این نکته را می توان در اینجا اضافه کرد که تصمیمات مربوط به رئیس قوه قضائیه میتواند مورد نقد و بررسی حقوقدانان قرار بگیرند و راجب این تصمیمات نظر کارشناسی خود را بیان کنند .

استثنائات رسیدگی در دیوان عدالت اداری
استثنائات رسیدگی در دیوان عدالت اداری

شباهت ها و تمایزات دیوان عدالت اداری با سایر محاکم قضایی در چیست ؟

روش و ایین رسیدگی به پرونده های ورودی به دیوان عدالت اداری تا حد بسیار زیادی و می توان تقریبا گفت کاملا مشابه با ایین رسیدگی در دادگاه ها و محاکم عمومی دادگستری است .

به این ترتیب بر طبق اصل 21 قانون دیوان عدالت اداری رسیدگی و بررسی به پرونده متقاضی نیازمند ارائه و تقدیم دادخواست می باشد که باید با زبان فارسی و در برگه های چاپ شده از قبل که دارای چارچوب خاصی نیز می باشند نوشته شده باشد .

تفاوت اصلی که ما بین رسیدگی در دیوان عدالت وجود دارد نسبت به سایر محاکم قضایی در این است که در دیوان جهت رسیدگی به پرونده شاکی نیاز و ضرورتی برای دعوت از اصحاب دعوا وجود ندارد برای جلسه و موقعیت دادرسی و این عدم مراجعه برای هر دو طرف دعوا می باشد و هیچ کدام از طرفین نیاز به مراجعه حضوری ندارند .

البته این نکته را باید بدانید که در صورت لزوم و با توجه به کسورات پرونده و مقتضی دانستن دیوان در دعوت از هر یک از طرفین دعوا میتواند انها را برای توضیح بهتر و کامل تر به دیوان دعوت و از اطلاعات انها برای رسیدگی به پرونده استفاده کند تا با این کار دقت انها در رای نهایی نیز بالاتر برود .

از سویی دیگر تفاوت دیگری که مابین ایین دادرسی در دیوان عدالت با ایین دادرسی سایر محاکم قضایی وجود دارد در این است هزینه دادرسی در دیوان عدالت اداری بسیار ناچیز بوده و همچنین از تشریفان بسیار ساده ای برخوردار است دیوان عدالت اداری و اینها وجه تمایز دیوان با سایر محاکم قضایی هستند . در موارد استثنائاتی که دیوان عدالت اداری در انها ساکت نباید باشد مردم می توانند حقوق از دست رفته خود را در مقررات ناشی از ایین دادرسی مدنی پیگیری و دنبال کنند .

ایا برای شکایت در دیوان عدالت می توان از وکیل بهره نمود ؟

حال در ادامه به این موضوع می خواهیم بپردازیم که زمانی که شما احساس می کنید یک دستگاه اجرایی و یا اداری حق شما را ضایع کرده است و شما قصد شکایت از آن ها را دارید و به دلایل بسیاری وقت کافی برای این کار ندارید ، می توانید به راحتی یک نفر که متخصص و مورد قبول شما است را به عنوان وکیل خود برگزینید و از او بخواهید پیگیر حق ضایع شده شما باشد .

ایا برای شکایت در دیوان عدالت می توان از وکیل بهره نمود ؟
ایا برای شکایت در دیوان عدالت می توان از وکیل بهره نمود ؟

وکیل هم برای اینکه کارش و پیگیری اش نزد شما حائز اهمیت باشد از شما بابت کاری که انجام میدهد هزینه ای دریافت می کند.

حال ما در این قسمت می خواهیم شما را با نحوه محاسبه حق والوکاله و هزینه ای که بابت گرفتن وکیل می کنید بیشتر آشنا کنیم تا خودتان بتوانید هزینه وکیل خود را حساب کرده و جلوی سو استفاده و کلاه برداری ها را بگیرید  .

در مواقعی که با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه می شوید ، افراد عاقل و هوشمند از وکلا کمک می خواهند تا بتوانند هر چه بهتر و سریعتر پرونده و شکایت خود را به سرانجام برسانند و همچنین با اگاهی هایی که وکیل به شما می دهد در طول روند رسیدگی اگاهی شما از حق خودتان را بیشتر آگاهی داشته باشید و با اگاهی کامل پیگیر پرونده خود باشید .

همانطور که گفتیم برای این کار شما باید هزینه ای بپردازید که به ان حق الوکاله میگویند و این هزینه را باید طبق تعرفه موجود به وکیل خود بپردازید .حال ما در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با میزان حق الوکاله و همچنین هزینه تمبر مالیاتی که برای وکیل باید بگیرید بیشتر اشنا کنیم و شما برای انجام کار های شکایتتان در دیوان عدالت اداری بتوانید به راحتی با بهره مندی از یک وکیل قوی و متخصص و با اگاهی از هزینه های او ، کار پیگیری پرونده خود را در دیوان تسریع ببخشید .

اساسا حق الوکاله و تمبر مالیاتی وکیل چیست و برای چه باید پرداخت شود ؟

شاید نیاز باشد برای ان دسته از کسانی که نمی دانند حق الوکاله چیست و یا تمبر مالیاتی وکیل چیست ، قبل از ان که بخواهیم نسبت به فرمول و مقدار محاسبه حق الوکاله بپردازیم ابتدا بهتر است بگوییم حق الوکاله اساسا چیست و همچنین تمبر مالیاتی وکیل همچنین ؟

در پاسخ به این دوستان می توان گفت که حق الوکاله در واقع هزینه ای هست که موکل باید بابت کارهایی که وکیل برایش انجام می دهد بپردازد ، که این هزینه مقدارش توسط تعرفه نامه هایی که همه ساله اعلام می شود تعیین شده است و در قرار دادی که شما با وکیل خود می بندید برای رسیدگی پرونده و شکایتتان بدان ذکر می شود که بابت هزینه این کار از کدام تعرفه نامه استفاده کرده اید و بر اساس چه این مقدار تعیین شده است .

همچنین مطابق با قانون های مالیاتی ، وکلای حقوقی و قضایی و همچنین کسانی که محکمه های اختصاصی وکیل هستند و کار وکالت انجام می دهند وظیفه دارند در قرار داد وکالت خود رقم حق الوکاله را قید نمایند و معادل پنج در صد ان را برای علی الحساب مالیاتی روی قرار داد وکالت خود تمبر الصاق و ابطال نمایند .

اساسا حق الوکاله و تمبر مالیاتی وکیل چیست و برای چه باید پرداخت شود ؟
اساسا حق الوکاله و تمبر مالیاتی وکیل چیست و برای چه باید پرداخت شود ؟

نحوه پرداخت هزینه حق الوکاله وکیل و تمبر مالیاتی پس از عقد قرار داد

در ابتدای انجام رسیدگی به پرونده از سوی وکیل، شما می بایست حق الوکاله وکیل خود را پرداخت نمایید ، اما اگر چنانچه در پایان رای به سود شما باشد و شما را برنده در مورد موضوع شکایت اعلام کنند شما می توانید هزینه های پرداخت شده را تا ان میزانی که مطابق با تعرفه نامه های رسمی از خوانده که محکوم شده است دریافت نمایید . این امر قانون است و طبق نظر دادگاه باید پرداخت گردد .

نحوه پرداخت هزینه حق الوکاله وکیل و تمبر مالیاتی پس از عقد قرار داد
نحوه پرداخت هزینه حق الوکاله وکیل و تمبر مالیاتی پس از عقد قرار داد

 فهرست بها تعرفه حق الوکاله برای محاسبه هزینه وکالت

با توجه به توضیحاتی که در قسمت های قبلی به شما دادیم ، چنانچه می خواهید هزینه و حق الوکاله را بیشتر و دقیق تر مطابق با ایین نامه تعرفه بدست بیاورید و با روش و فرمول محاسبه انها بیشتر اشنا شوید در ادامه این مطلب قسمت های مهم ایین ایین نامه را برای شما می گذاریم تا با ان بهتر اشنا شوید :

قرار داد هزینه وکالت ، بین وکیل و موکل بر قرار است و اگر قرار دادی از قبل به ثبت نرسیده باشد ، می توان برای محاسبه ی تعرفه و هزینه های کلی این موارد را در نظر گرفت :

  • اگر قرارداد حق الوکاله كمتر از میزان تعرفه وكالتی باشد، در مورد محكوم علیه آن مبلغی که اندک است ملاک قرار می گیرد
  • چنان چه حق بیشتر از تعرفه ای باشد که تعیین شده است ، باید به طور کامل در وکالت نامه بیان شود . در غیر این صورت عمل وکیل قانونی نیست و پیگیری قضایی و جزائی خواهد داشت .
  • در مواردی که اختلافات مالی در جریان است ،حق وکالت برای مواردی که حکم صادره ی دادگاه مشخص و مطابق با بهای در خواست شده است ، به صورت 10 در صد از میزان آن بها محاسبه خواهد شد . اما اگر حکم دادگاه برای هزینه قطعی نباشد به صورت زیر محاسبه خواهد شد :
    • تا مبلغ ده میلیون تومان، ٦ درصد از بهای خواسته شده
    • مقدار بیش از ده میلیون تومان تا صد میلیون تومان ٤ درصد بهای خواسته
    • مقداری بیش از صد میلیون تومان تا پانصد میلیون تومان 3 درصد از بهای خواسته شده
    • مقداری بیش از پانصد میلیون تومان 2 درصد از بهای خواسته شده
  • تحصیلات وکیل از مواردی است که در تعیین تعرفه اثر گذار است و وکلای با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد تا ٥% مبلغ پایه و دارندگان مدارک تحصیلی دكترا تا ١٠% مبلغ پایه به میزان حق الزحمه دریافتی آنها اضافه خواهد شد .

  • از دیگر موارد تاثیر گذار در تعیین تعرفه و افزایش آن ، سابقه وکلا می باشد . به این صورت که به ازای هر سال که خدمت قضایی داشته باشد، وکالت کرده باشد و یا عضو هیئت علمی دانشگاه باشد ، 1 درصد مبلغ پایه و زمانی که 30 سال سابقه داشته باشد 20 درصد به حق الزحمه آن ها اضافه خواهد شد .
  • برای وكلایی که در استان تهران و مراکز استان ها شاغل هستند، ١٠% مبلغ پایه و وكلای شاغل در شهرهای بزرگ تا ٥% مبلغ پایه به حق الزحمه آنها اضافه خواهد شد.
  • برای مراحل اولیه وکالت 60 درصد از هزینه ی تعیین شده در حق الوکاله و برای تجدید نظر و سایر مراحل 40 درصد مابقی در نظر گرفته می شود . فرد موظف است پس از پایان هر مرحله ، حق الوکاله ی توافق شده را به وکیل خود پرداخت کند .
  • در مواردی که علت اختلاف موارد مالی نباشد ، تعیین بهای درخواست شده ضروری نمی باشد و هم چنین در موارد کیفری ، دادگاه تعیین کننده ی میزان حق الوکاله خواهد بود . چه خود متهم خواهان تعیین آن باشد چه نباشد

الف- در پرونده های خانوادگی که به صورت مطلق می باشند ، مانند طلاق و یا عدم تمکین و یا هم چنین اختلافات مالی که به دلیل نکاح و مهریه و . . . است ، حق وکالت تعیین خواهد شد .

ب- در پرونده های كیفری:

1- در مواردی کیفری مربوط به مجازات هایی هم چون : شلاق، مجازات های نقدی ، سرقتی که منجر به حد شود ، قصاص کردن عضو و هم چنین دیه عضو و حبس کمتر از 10 سال ، حق وکالت برای وکیلان تعیین خواهد شد .

تبصره- اگر برای یک جرم چندین مجازات متفاوت تعیین شده باشد، تنها یک حق وکالت برای وکیل لحاظ خواهد شد . در جرم های متفاوت که برای آن ها تصمیمات قضایی متفاوتی لحاظ شده است ، برای هر مورد عنوان جرم، مقداری به حق وکالت وکیل ها اضافه می شود .

در موارد که قصد بر کنار کردن وکیل خود را دارید یا قصد بر آن است که موضوع حقوقی خود را تغییر دهید ، اگر وکیل شما ، کار قبلی را به صورت کامل به انجام رسانده باشد و پرونده ی نتیجه ی نهایی موضوع صادر شده باشد ، هر آنچه که حق وکالت آن وکیل بوده به او تعلق خواهد گرفت . در غیر اینصورت ، به میزان کاری که برای این پرونده انجام داده است و متناسب با نظریه ی کانون وکیل ها و افراد ذی صلاح در این زمینه ، میزان حق الوکاله تعیین خواهد شد .

مقدار حق وکالت برای امور اجرایی در دادگاه ها و شعبه های اجرای دادخواست ها، حداکثر به میزان ٢ درصد نسبت به محكوم علیه یا مورد اجرا تعیین خواهد شد و یا هم چنین ممكن است متناسب با کارهایی که وكیل شما انجام داده است مشخص شود.

در تمام حالات ممکن ، اینن هزینه از مقدار مشخص و حداکثر آن تجاوز نخواهد کرد . در مورد سایر موارد دیگر، نظر دادگاه می توانند تعیین کننده باشد .

چنان چه یک وكیل بدون ثبت کردن و تنظیم وكالت نامه نسبت به ارائه خدمات حقوقی اقدام کند ( نظیر تنظیم شکوائیه ، اظهارنامه ، تنظیم دادخواست ، ارائه مشاوره های حقوقی و مظالعه ی پرونده ) مظابق با بند های مربوطه و تعرفه های مشخص شده ، حق الزحمه ی مناسبی به او تعلق خواهد گرفت.

این آیین نامه در تاریخ 27 م تیر ماه سال 85 به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.

و در انتها سخن آخر :

همانطور که در بالا ذکر شد ، دیوان عدالت اداری وظیفه ی رسیدگی به اموری را دارد که اداره یا ارگانی که در آن شاغل بوده اید در حق شما اجحاف کرده است . در این راستا کمک گرفتن و مشورت از افرادی که در این زمینه متخصص هستند کمک بسیار بزرگی در جهت گرفتن نتیجه ی مطلوب ، به شما خواهد کرد .

و در انتها سخن آخر :
و در انتها سخن آخر :

لذا انتخاب یک وکیل خوب می تواند پلی باشد که راه رسیدن به عدالت را برای شما هموار تر می کند . از اینکه تا انتها همراه ما بودید بسیار سپاس گذاریم .

و در انتها سخن آخر :
و در انتها سخن آخر :

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام