وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری

در این مقاله قصد داریم موضوع وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار دهیم. به این موضوع دقت کنید که وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری با ویژگی های منحصر به فردی شناخته می شود که باعث شده است، نسبت به دیگر وکلا متمایز باشد. در این مقاله قصد داریم ویزگی های یک وکیل متخصص دیوان را به طور کامل توضیح دهیم.

وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری
وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری

البته لازم به ذکر است که برای ارائه توضیحاتی در خصوص وکیل متخصص دیوان عدالت اداری نیاز است قبل از هز چیز بدانیم که چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری راه پیدا می کنند و روند دادرسی در آن جا چگونه است و چه شرایطی خواهد داشت.

در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که در این مقاله سعی شده از اصطلاحات حقوقی کمترین استفاده شود و با زبانی ساده و روان مفاهیم را توضیح دهیم تا فهم آن برای خوانندگان آسان و راحت باشد.

در این مقاله به سوال های زیر پاسخ خواهیم داد:

روند دادرسی در قانون جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری راه پیدا می کنند؟

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی هایی دارد؟

مدت زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری چگونه مشخص می شود؟

ساختار و نظام اداری دیوان عالی کشور چگونه است؟

وظایف دیوان عالی کشور را شرح دهید؟

تفاوت وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری را بیان کنید؟

قاضی دیوان عدالت اداری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

روند دادرسی در قانون جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

در ابتدا شخصی که شاکی نامیده می شود شکایت خود را به مقامات مربوطه تقدیم می کند. در این مرحله متناسب با موضوع شکایت و در پرونده های مالی با توجه به مقدار مبلغی که شکایت در رابطه با آن تنظیم شده است پرونده به شورای حل اختلاف یا دادسرا ارسال می شود.

به این نکته مهم توجه کنید که در دادسرا یا شورای حل اختلاف هیچ حکمی برای پرونده صادر نخواهد شد، وظیفه این مراجع تحقیق در رابطه با پرونده و جمع آوری اطلاعات و مدارک است. مسئولین مربوطه در دادسرا یا شورای حل اختلاف مدارک لازم را جمع آوری می کنند و همراه با پرونده به دادگاه ارسال می کنند.

در دادگاه پرونده با توجه به مدارکی که در آن وجود دارد و اظهارات طرفین آن بررسی می شود. گاهی ممکن است روند بررسی و تشکیل جلسات در دادگاه چندین ماه یا حتی چند سال هم طول بکشد. نمی توان زمان دقیقی برای رسیدگی به پرونده ها در دادگاه مشخص کرد و این زمان به طور کامل به محتویات پرونده و اظهارات طرفین بستگی دارد.

بعد از آن که روند بررسی پرونده در دادگاه پایان گرفت، قاضی پرونده با توجه به مدارکی که در پرونده وجود دارد و اظهاراتی که طرفین در جلسات دادگاه داشته اند، رای نهایی خود را صادر می کند.

روند دادرسی در قانون جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟
روند دادرسی در قانون جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

نکته مهم این است که رای صادر شده در دادگاه قابلیت اجرایی دارد و بعد از صدور می توان از شعبات اجرای احکام، نحوه اجرای آن را جویا شد.

البته همیشه احکام صادره در دادگاه مورد قبول طرفین نیست، اگر هر کدام از طرفین یک پرونده به حکم نهایی و صادر شده اعتراض دارند می توانند اعتراض خود را به همراه مدارک و اظهارات جدید به دادگاه ارائه کنند و درخواست جلسه تجدید نظر داشته باشند. در این مرحله دقت کنید که اظهارات و مدارک جدید باید مورد قبول دادگاه باشد تا درخواست تجدیدنظر شما قبول شود.

بعد از قبول شدن درخواست تجدیدنظر باید منتظر بمانید که پرونده تعیین شعبه شود و شعبه مورد نظر به شما ابلاغ شود. در این مرحله قاضی باز هم پرونده را بررسی می کند و جلساتی هم برای اظهارات طرفین برگذار می شود. بعد از بررسی های مربوطه حکم صادر خواهد شد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که دادگاه تجدیدنظر، دادگاه عالی به حساب می آید و رای صادر شده آن قابل تغییر نیست و دیگر نمی توانید به آن اعتراض کنید، جز در مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری راه پیدا می کنند؟

دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی کردن به جرائم اداری تاسیس شده است. اجازه دهید تا رای مفهوم بودن این مسئله آن را به طور کامل باز کنیم و شرح دهیم. در بسیاری از موارد پیش آمده که مردم اعتراضی نسبت به عملکرد یک واحد اداری دارند. اعتراض می تواند شامل اعتراض به شخصی حقوقی، اداره ای خاص، بخش نامه و حتی مصوبه ای باشد. در این حالت برای بررسی بیشتر و بهتر پرونده را به دیوان عدالت اداری ارسال می کنند.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که بعد از صادر شدن رای در دادگاه تجدیدنظر دیگر طرفین پرونده قادر به اعتراض نسبت به آن نیستند و باید رای را قبول کنند. حال اگر هر یک از طرفین پرونده (معمولا طرفی که حکم به ضرر او صادر شده است) با مدارک معتبر اظهار کند که در روند بررسی پرونده تخلفی صورت گرفته است می تواند شکایتی تنظیم کند و آن را به دیوان عدالت اداری تقدیم کند.

لازم به ذکر است که موضوع بسیار مهمی را بیان کنیم. اگر شما به عنوان یکی از طرفین پرونده از قاضی یا هر یک از مسئولین شعبه یا دادگاهی که رسیدگی پرونده در آن انجام شده است شکایت دارید، این شکایت هیچ نتیجه ای بر روی رای صادره پرونده شما نخواهد داشت. شکایت شما به عنوان پرونده ای جدا به دیوان عدالت اداری فرستاده می شود و بررسی خواهد شد. نتیجه هر چه باشد تاثیری بر پرونده ابتدایی ندارد.

چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری راه پیدا می کنند؟
چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری راه پیدا می کنند؟

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی هایی دارد؟

در رابطه با این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که وکیل برای پذیرفتن پرونده های دیوان عدالت اداری باید مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر داشته باشد، به اصطلاح می گویند که تنها وکلای پایه یک دادگستری می توانند وکالت پرونده های دیوان عالی را بر عهده بگیرند. البته یک وکیل متخصص دیوان علاوه بر مدرک تحصیلی باید ویژگی های دیگری هم داشته باشد.

ویژگی دیگری که یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید از آن برخوردار باشد، فن بیان قوی است. موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در دادگاه ها و دیوان عالی کشور فن بیان و نحوه صحبت کردن تاثیر به سزایی در روند پرونده خواهد داشت. یک وکیل متخصص دیوان باید بتواند به بهترین نحوه ممکن صحبت کند و از موکل خود دفاع کند.

لازم به ذکر است که فن بیان قوی با تملق گویی کاملا متفاوت است و نباید این دو را یکی دانست. وکیل متخصص و زبده باید بتواند به دور از هر گونه تملق گویی از موکل خود دفاع کند. در بسیاری از مواقع به خصوص در جلسات دیوان عالی کشور تملق گویی نتیجه ای کاملا عکس خواهد داشت!

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی هایی دارد؟
وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی دیگری که وکیل متخصص دیوان باید داشته باشد آشنایی با پرونده های گذشته دیوان عدالت اداری است.

کاملا واضح و مشخص است که پرونده های دیوان عدالت اداری با پرونده های معمولی تفاوت دارند. یک وکیل متخصص باید با پرونده های قبلی دیوان آشنایی داشته باشد و در صورت نیاز از آن ها به نفع موکل خود استفاده کند.

ویژگی دیگری که یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید داشته باشد، قدرت استدلال بالا است. در این جا لازم می دانیم به موضوع مهمی اشاره کنیم. متن قانون همیشه یکی است و تغییر نمی کند، این که یک پرونده چگونه پیش بروند به وکیل آن پرونده بستگی دارد که بتواند چگونه از ماده قانون ها و تبصره ها استفاده کند. برای این کار نیاز است که وکیل قدرت استدالال بالایی داشته باشد تا ماده قانونی و تبصره مناسب را انتخاب و در زمان مناسب استفاده کند.

ویژگی دیگری که یک وکیل متخصص دیوان عدالت باید داشته باشد، تجربه کافی است. جلسات دیوان عالی کشور با جلسات دادگاه ها تفاوت های بسیاری دارد و یک وکیل برای پیروزی در این جلسات نیاز است که تجربه بالایی داشته باشد که به خوبی بداند چگونه رفتار کند، صحبت کند و با دیگر اعضاء حاضر در جلسه رفتار کند. پس زمانی که قصد دارید یک وکیل را برای پرونده خود انتخاب کنید به ویژگی های گفته شده دقت کنید تا بتوانید یک وکیل متخصص عالی را انتخاب کنید.

مدت زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری چگونه مشخص می شود؟

در رابطه با این سوال باید بگوییم که روند رسیدگی به هر پرونده ای کاملا با دیگری متفاوت است و نمی توان زمان دقیقی را برای صدور حکم پرونده ای خاص بیان کرد. هر پرونده با توجه به مدارکی که طرفین آن ارائه می دهند، اظهارات طرفین و وکیل های آن ها ممکن است از چند ماه تا چند سال جریان داشته باشد.

در رابطه با پرونده های دیوان عدالت اداری باید بگوییم که روند بررسی آن ها هم مانند دیگر پرونده ها متفاوت است و به مدارک و اظهارات طرفین بستگی دارد، اما نکته ای که زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری را با دیگر پرونده ها متفاوت می کند این است که میانگین زمانی برای آن عنوان کرده اند. به گفته مسئولین ارشد دیوان میانگین زمان رسیدگی به هر پرونده دو ماه می باشد که البته با توجه به پرونده می تواند تغییر هم کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که مدت زمان دو ماهه کاملا میانگین است و نمی توان به طور کلی روی آن تکیه کرد. اگر پرونده ای در دیوان عدالت اداری دارید بدانید که تنها چیزی که می تواند به طور دقیق زمان صدور حکم را مشخص کند، مدارکی است که در پرونده قرار دارد. هر چه مدارک معتبرتر باشند قاضی بهتر و در زمان کمتری می تواند تصمیم بگیرد و حکم صادر کند.

مدت زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری چگونه مشخص می شود؟
مدت زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عدالت اداری چگونه مشخص می شود؟

ساختار و نظام اداری دیوان عالی کشور چگونه است؟

در ابتدا به این موضوع باید اشاره شود که رئیس دیوان عدالت اداری کاملا مستقیم و با نظر رئیس قوه قضائیه تعیین می شود. یعنی تنها کسی که می تواند ریاست دیوان عدالت اداری کشور را مشخص کند فقط شخص رئیس قوه قضائیه است و کس دیگری در ایران اسلامی این اختیار را نخواهد داشت.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که وظیفه اصلی دیوان عدالت اداری بررسی درخواست های مردم از ادارات دولتی است (البته موضوع وظایف دیوان عدالت اداری را در ادامه به طور کامل شرح خواهیم داد) برای بررسی درخواست ها جلسه ای برگذار می شود که در هر جلسه سه نفر حضور دارند که رای نهایی را صادر می کنند.

ساختار و نظام اداری دیوان عالی کشور چگونه است؟
ساختار و نظام اداری دیوان عالی کشور چگونه است؟

نفراتی که در جلسات دیوان عدالت اداری حضور دارند این گونه اند؛ یک نفر به عنوان قاضی جلسه و دو نفر به عنوان مستشار در جلسه هستند.

نکته مهم این است که رای نهایی با تصمیم و نتیجه گیری هر سه نفر تعیین می شود نه یک شخص خاص، در مواردی که نظرها هم متفاوت باشد، نظر اکثریت قبول خواهد شد و رای نهایی بر اساس آن صادر می شود.

نکته دیگری که ذکر آن مهم می باشد این است که برای تشکیل یک جلسه در دیوان عدالت اداری و صدور رای در آن نیازی نیست که هر سه نفر به طور همزمان حضور داشته باشند. زیرا همانطور که گفتیم برای صدور یک رای نظر دو نفر از حاضران در جلسه کفایت می کند.

اگر هر دو شخصی که در جلسه حاضرند نظری مشابه داشته باشند می توانند بدون نیاز به دانستن نظر شخص سوم رای را صادر کنند و قابلیت اجرایی هم خواهد داشت.

نکته دیگری که دانستن آن بسیار مهم و کاربردی این است که رای صادر شده در دیوان عدالت اداری نهایی خواهد بود، یعنی هیچ یک از طرفین نمی توانند بر آن اعتراض داشته باشند. علت این امر هم کاملا مشخص است. در هنگام صدور رای از نظر سه شخص استفاده می شود و امکان اشتباه کردن سه نفر با هم بسیار کم خواهد بود!

وظایف دیوان عالی کشور را شرح دهید؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره ای داشته ایم که چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری فرستاده می شود، به این موضوع توجه کنید که وظیفه اصلی دیوان عدالت اداری در ایران بررسی شکایات مردمی علیه ادارات دولتی، شهرداری ها، تصمیمات گرفته شده در این نهاد ها، تخلف از قوانین کشور و همچنین قوانین داخل سازمانی در آن ها است.

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد دیوان عدالت اداری وظایف دیگری هم دارد؛ اگر در دیوان عالی کشور برای یک پرونده و جریانی خاصی رای های متناقض صادر شود، دیوان عدالت اداری با اختیاراتی که دارد می تواند رای مبنی بر وحدت رویه صادر کند و این رای قابلیت اجرا و پیگیری خواهد داشت.

در مواردی ممکن است پرونده ای واحد در دیوان عالی کشور رای های متناقض نداشته باشد، اما رای های صادر شده در آن یکی نباشند، شباهت داشته باشند اما واحد نباشند. در این حالت باز هم دیوان عدالت اداری می تواند رای مبنی بر وحدت رویه صادر کند و برای پرونده مذکور حکم نهایی صادر کند.

وظایف دیوان عالی کشور را شرح دهید؟
وظایف دیوان عالی کشور را شرح دهید؟

تفاوت وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری را بیان کنید؟

در ابتدا به این موضوع توجه کنید که وکلا پایه یک دادگستری مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد/ فوق لیسانس به بالا دارند. این در حالی است که وکلا پایه دوم دادگستری مدرک کارشناسی دارند. تفاوت در مدرک تحصیلی سبب شده تا این دو وکیل پرونده های متفاوتی را بتوانند قبول کنند.

البته وکیل پایه یک دادگستری می تواند هر پرونده ی شکایتی را بپذیرد اما وکیل پایه دوم دادگستری در قبول پرونده محدودیت هایی دارد. به عنوان مثال وکیل پایه دوم دادگستری پرونده های دیوان عالی کشور یا دیوان عدالت اداری را نمی تواند قبول کند.

وکیل پایه دوم دادگستری نمی تواند وکالت پرونده هایی با موضوع قتل را بر عهده داشته باشد. در مواردی هم که پرونده در خصوص ملک یا مبلغی پول است، در صورتی که مبلغ از حدی بیشتر باشد، وکیل پایه دوم دادگستری صلاحیت قبول آن را نخواهد داشت.

تفاوت وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری را بیان کنید؟
تفاوت وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری را بیان کنید؟

قاضی دیوان عدالت اداری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قاضی هایی که قصد دارند در دیوان عدالت اداری مشغول به کار شوند باید تجربه کافی برای این کار داشته باشند. پرونده های دیوان عدالت اداری با پرونده های عادی تفاوت دارند و قاضی باید مهارت و تخصص کافی برای حل آن ها داشته باشد. به همین منظور علاوه بر شرایط عمومی که برای پذیرش قاضی ها لحاظ می شود شرایط خاص دیگری را هم برای قاضی های دیوان باید در نظر گرفت که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

قاضی در دیوان عدالت اداری باید از قبل حداقل پانزده سال قضاوت کرده باشد، البته به این موضوع مهم دقت کنید که اگر قاضی مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشد، آن هم مدرک یکی از رشته های حقوقی، میزان سابقه کار او به ده سال کاهش پیدا می کند و می تواند در دیوان عدالت اداری مشغول به کار شود.

کسی که می خواهد به عنوان قاضی در دیوان عدالت اداری مشغول به کار شود باید در محل کار قبلی خود به حسن اخلاق، صداقت و نیکوکاری معروف باشد.

شاید با خواندن مطلب فوق تصور کنید که شرط ذکر شده شرطی غیر معقول است اما لازم به یادآوری است که رای صادر شده در دیوان عدالت اداری قابلیت اعتراض ندارد، پس قاضی که این حکم را صادر می کند باید به صداقت و حسن اخلاق معروف باشد تا برای طرفین پرونده هیچ شهبه ای به وجود نیاید.

نکته مهم این است که قاضی دیوان عدالت اداری باید تابعیت ایرانی داشته باشد. برای گرفتن تابعیت ایرانی کافی است که شخص پدری ایرانی داشته باشد. یعنی قاضی های دیوان عدالت اداری باید حتما پدری ایرانی داشته باشند تا بتوانند به این جایگاه برسند. تابعیت در بحث قضاوت مسئله ای بسیار مهم به حساب می آید!

کسی که قصد دارد به عنوان قاضی در دیوان عدالت اداری مشغول به کار شود نباید هیچ گونه سابقه کیفری در کارنامه خود داشته باشد. این شخص نباید هیچ گونه اعتیادی به مواد مخدر داشته باشد. برای اطمینان از این مورد قبل از آن که کسی به عنوان قاضی دیوان عدالت اداری پذیرفته شود از او آزمایش اعتیاد گرفته می شود تا در رابطه با این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند.

نکته مهم

نکته دیگری که توجه به آن بسیار مهم می باشد این است که قاضی دیوان عدالت اداری باید از نظر روحی و بدنی در سلامت کامل به سر ببرد تا بتواند به خوبی وظایفی که بر عهده وی است را به انجام برساند. البته برای انجام وظیفه سنگین و حساس قضاوت علاوه بر سلامت جسم، سلامت روح و روان هم بسیار مهم بوده و باید به آن توجه ویژه و خاصی شود.

نکته مهم
نکته مهم

در نهایت با توجه به مطالب گفته شده می توان به این نتیجه رسید که وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری چه ویژگی هایی دارد. در مطالب گفته شده بر این موضوع تاکید داشتیم که وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید مدرک کارشناسی ارشد به بالا داشته باشد و علاوه بر این فن بیان قوی، قدرت استدلال بالا، آشنایی با پرونده های قبلی دیوان و همچنین تجربه بالا از دیگر ویژگی های یک وکیل متخصص دیوان عدالت به حساب می آید.

در ادامه مطالب سعی بر این داشتیم که روند دادرسی در قوه قضائیه را به طور کامل شرح دهیم تا خوانندگان بدانند اگر قصد رسیدگی به موضوعی خاص در مراجع قانونی را دارند چگونه باید اقدام کنند و چه مراحلی را باید بگذرانند. گفتیم که دادسرا اختیار صدور حکم را ندارد و حکم صادره از دادگاه تجدیدنظر نهایی است و دیگر نمی توان بر آن اعتراض کرد.

در ادامه مطالب سعی بر این داشتیم که وظایف دیوان عدالت اداری را به طور کامل شرح دهیم و گفتیم که دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به شکایات مردم علیه نهادهای دولتی است.

یعنی نهادی دولتی نمی تواند علیه نهادی دیگر در این دیوان شکایتی مطرح کند و اگر چنین کاری کند شکایت در همان مرحله اول رد خواهد شد.

در ادامه ساختار کلی و نحوه تشکیل جلسات در دیوان عدالت اداری را بررسی کردیم. گفتیم که قاضی های دیوان عدالت علاوه بر شرایط عمومی قضاوت چه شرایط خاص دیگری باید داشته باشند و در ابتدا چه آزمایش هایی از آن ها گرفته می شود.

توجه به سلامت جسمی و روانی قاضی نکته دیگری بود که به آن اشاره کردیم. علاوه بر مطالب که در بالا به آن اشاره کردیم در متن این مقاله تفاوت های وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دوم دادگستری را به طور کامل شرح دادیم و گفتیم که هر یک چه پرونده هایی را می توانند قبول کنند.

امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید و موثر بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام