وکالت تضمینی

امروز با بررسی موضوع وکالت تضمینی با شما عزیزان همراهیم.

وکالت تضمینی را معمولا افرادی مد نظر دارند که به دنبال یافتن یک وکیل با تجربه در زمینه پرونده حقوقی و قضایی خود هستند و ترجیح می دهند که از همان ابتدا وکیل تضمین دهد که کارهای آنها به درستی صورت می گیرد.

وکالت تضمینی
وکالت تضمینی

در ادامه مقاله به سوالاتی که شاید برای شما پیش بیاید و ذهنتان را درگیر کند پاسخ داده می شود.

منظور از وکالت در قانون اساسی چیست؟

وکیل به چه کسی گفته می شود؟

منظور از وکالت تضمینی چیست؟

آیا بر اساس قانون وکیل می تواند نتیجه پرونده را از همان ابتدا تضمین کند؟

برای انجام دادن راه های قانونی گرفتن وکالت تضمینی چه مراحلی باید انجام شود؟

به چه دلایلی وکیل در ارتباط با وکالت تضمینی می تواند این کار را بر عهده گیرد؟

وکیل در کار وکالت در چه مواردی می تواند از وکالت تضمینی استفاده کند؟

مزیت های داشتن وکالت تضمینی به چه مواردی مربوط می شود؟

دلایل انتخاب وکیل به عنوان وکالت تضمینی توسط مراجعین چه مواردی را شامل می شود؟

تنظیم وکالت نامه توسط وکیل به چه صورتی انجام می شود؟

وکیل نیازمند دست یافتن به چه اطلاعاتی از موکل خود است؟

حق الوکاله وکیل شامل چه مواردی می شود؟

نکات مهم در مورد پرداخت حق الوکاله به وکیل چیست؟

طبق قانون اساسی فسخ قرارداد وکالت از چه روش هایی امکانپذیر است؟

شرایط صحت وکالت تضمینی چه مواردی است؟

 

منظور از وکالت در قانون اساسی چیست؟

وکالت را به عنوان یک عقد در نظر می گیرند که میان یک موکل با فردی که تحصیلات مرتبط با رشته حقوق را دارد و در آزمون وکالت شرکت کرده است و به او وکیل گفته می شود بسته می شود. در مواردی که وکالتی در بین این افراد انجام شود وکیل موظف می شود که کارهایی که باید موکل در مورد زمینه خاصی انجام شود را بر عهده  بگیرد.

منظور از وکالت در قانون اساسی چیست؟
منظور از وکالت در قانون اساسی چیست؟

در ارتباط با وکالتی که فرد موکل به وکیل می دهد نیاز است که وکیل دقت کند که این فرد به چه مواردی اشاره می کند و تنها وکیل این حق را دارد که در این زمینه ها از حقوق موکل خود در مراجع مختلف دفاع کند، قانون این حق را به وکیل نمی دهد که در مواردی که موکل تعیین می کند تجاوز انجام دهد و محدوده ای که موکل در نظر گرفته است را نادیده بگیرد و به آن تعدی کند.

مثالی در این زمینه که وکیل تنها باید در مواردی دخل و تصرف داشته باشد که موکل این اجازه را می دهد می توان به این مورد پرداخت که موکل به وکیل توضیح می دهد که ملکش را با این مبلغ به فروش برساند و مبلغ را به درستی تعیین می کند

وکیل بر اساس قانون و اختیارات خود تنها در صورتی می تواند ملک را به فروش برساند که ملک موکل یا به همان مبلغ تعیین شده به فروش برسد یا اینکه با مبلغ بیشتری این کار صورت گیرد و قانون این حق را نمی دهد که وکیل ملک موکل خود را به مبلغ کمتر از این میزان به فروش برساند. وکالت را در لغت به معنی این می دانند که وظایف خاصی را به فرد دیگری واگذار شود یا اینکه به فرد دیگری این وکالت داده شود و اعتماد کردن به آن فرد است.

این نوع وکالت نامه که در قانون از آن یاد می شود به معنای همان معنی اعم وکالت است و به موارد خاصی مربوط می شود و نمی توان در همه موارد حق وکالت را به فرد دیگری واگذار کرد.

وکیل به چه کسی گفته می شود؟

وکیل به فردی گفته می شود که دارای پروانه وکالت است و از طریق دانشگاه بتواند مدرک حرفه وکالت را از مراکز معتبر دریافت کرده و پس از آن در آزمون وکالت در زمینه ای که مد نظر دارد شرکت کرده و از این طریق موفق به اخذ مجوز لازم برای دفتر وکالت شود یا اینکه در کانون هایی که مرتبط با وکلای دادگستری باشد بتواند در این زمینه کار کند.

وکیل به چه کسی گفته می شود؟
وکیل به چه کسی گفته می شود؟

وکیل می تواند هم از طرف اشخاصی که به صورت حقیقی هستند برای اخذ کردن کارهای مرتبط با مسائل حقوقی اقدام کند و هم از طریق اشخاص حقوقی در زمینه فعالیت لازم برای کارهای دولتی و غیر دولتی مرتبط بتواند کارهای لازم را انجام دهد.

وکیل موظف است که از حقوق موکل خود دفاع کند و به ادعاهایی که در دادگاه در این مورد ارائه می شود به طور کامل پاسخ دهد، همچنین وکیل این وظیفه را بر عهده دارد که ادعاهایی که در مورد پرونده موکل خود دارد و به صورت قانونی می تواند این ادعاها را ثابت کند

و این ادعاها وجود دارد را به طور کامل در نظر گرفته و در مواقع ضروری به دادسراها و همچنین دادگاه های مربوطه برای پرونده ای که وکالت آن را پذیرفته است ارائه دهد. در مواردی که پرونده مربوط به اداره هایی چون اداره ثبت اسناد و املاک می شود نیز وکیل باید مدارک لازم برای ارائه دادن را داشته باشد تا به این روش بتواند حق و حقوق موکل خود را به طور کامل اخذ کند و مشکلی در این مورد نداشته باشد.

برای این مورد تنها وکیل می تواند این وظایف را انجام دهدو  این اختیارات برای او تعیین شده است، همچنین نماینده ای که پیگیر کارهای حقوقی است یا مدیر یک شرکت به او اختیارات لازم را می دهد می تواند هر گونه پیگیری های لازم را که مربوط مراجع قضایی یا مراجع اداری می شود را از طرف موکل بر عهده داشته باشد.

اختیارات وکیل تنها در مواردی است که موکل برای وکیل در نظر می گیرد.

 

منظور از وکالت تضمینی چیست؟

در خیلی از موارد افرادی ترجیح می دهند که کارهای حقوقی یا موارد قضایی خود را از طریق وکیل انجام دهند و به دنبال راهی مطمئن هستند که به گونه ای تضمین کننده این باشد که کار به درستی انجام می شود و پرونده مراجع تا به چه میزانی شانس پذیرش دارد.

در ارتباط با این موضوع وکالت تضمینی وجود دارد، وکالتی که به صورت تضمینی انجام می شود در مواردی به طور قانونی وجود دارد اما در مواردی نیز ممکن است خلاف مقررات قانون اساسی باشد.

منظور از وکالت تضمینی چیست؟
منظور از وکالت تضمینی چیست؟

برای خیلی از افراد این سوال است که منظور از وکالت تضمینی چیست، برای پاسخگویی به این سوال لازم است بیان شود که در وکالت تضمینی همان طور که از اسم مشخص است وکیل مورد نظر حقی که قانون برای وکالت این وکیل در نظر گرفته و به عبارتی دیگر در مورد حق الوکاله خود، از فرد می خواهد که هیچ هزینه ای پرداخت نکند مگر اینکه نتیجه به همان صورتی باشد که موکل مد نظر دارد.

به عبارتی دیگر در صورتی حق الوکاله وکیل به طور کامل پرداخت می شود که در نتیجه پرونده موردی حاصل شود که موکل از همان ابتدا تعیین کرده است و اگر این نتیجه دریافت نشود طبق قراردادی که نوشته شده است فرد موکل می تواند از پرداخت هر گونه هزینه ای به عنوان حق الوکاله به وکیل خودداری کند و وکیل نمی تواند از موکل شکایت کند که حق الزحمه ای پرداخت نکرده است.

کسب بهترین نتیجه از پرونده

امروزه استفاده کردن از این شیوه وکالت مد نظر افراد زیادی قرار گرفته است و خیلی از موکلین ترجیح می دهند که به دنبال کسب بهترین نتیجه از پرونده خود بر طبق قانون باشند و کار را تضمین شده بدانند که نتیجه حاصل همان موردی می شود که نیاز است انجام شود.

وکیل می تواند از همان ابتدا در مورد وکالتی که بر عهده می گیرد تضمین کند که تلاش خود را می کند که از مطمئن ترین روشی که در این مورد وجود دارد و همچنین درست ترین راه استفاده کند تا بتواند حق و حقوق موکل خود را احقاق کند و در مورد دفاع از موکل خود استفاده می کند.

کسب بهترین نتیجه از پرونده
کسب بهترین نتیجه از پرونده

در این مورد وکیل باید تمام تلاش های خود را بری انجام دادن کارها به طور قانونی انجام دهد و سعی کند که همه لوایح قانونی و حقوقی را به طور صحیح تنظیم می کند و در دعوی های حقوقی از پاسخگویی به موقع به کار می برد و به هیچ عنوان از پیش بردن صلح و سازش جلوگیری نکند.

وظیفه یک وکیل در مورد هر پرونده ای این است که به فکر اصلاح باشد و تلاش کند که اختلافات موجود در این زمینه کاهش یابد.

در خیلی موارد وکیل از قبول وکالت تضمینی برای پرونده موکل خود حرف می زند و تعیین می کند که اگر مدارک صحیح باشد و بتواند در دادگاه از این حق دفاع کند می تواند تا حصول نتیجه برای دریافت حق الوکاله خود صبر کند و به این صورت فرد امیدوار باشد که وکیل تضمینی کار خود را به نحو درست انجام می دهد.

آیا بر اساس قانون وکیل می تواند نتیجه پرونده را از همان ابتدا تضمین کند؟

طبق قانون در کشور ایران هیچ پرونده ای به طور کامل و صد در صد تضمینی برای پذیرفتن آن یا رد آن وجود ندارد و وکیل این حق را ندارد که در هنگام اخذ وکالت یک پرونده به موکل خود این اطمینان را بدهد که حتما کار به همان صورتی انجام می شود که موکل نتیجه را در نظر دارد،

دلیلی هم که برای این مورد وجود دارد این است که این وکیل نیست که رأی را صادر می کند و وکیل تنها کارها را از لحاظ حقوقی و قانونی انجام می دهد و نتیجه پرونده از طریق مراجعی که در این زمینه تخصص کافی را دارند و ارگان های مربوطه چون دادگاه ها و دیوان عالی کشور و… صورت می گیرد

به همین دلیل اینکه پرونده از همان ابتدا به صورتی که موکل مد نظر دارد تضمین شود غیر مقدور است، مگر در موارد خاصی که قانون برای این موارد، شرایط خاص را بیان کرده است.

آیا بر اساس قانون وکیل می تواند نتیجه پرونده را از همان ابتدا تضمین کند؟
آیا بر اساس قانون وکیل می تواند نتیجه پرونده را از همان ابتدا تضمین کند؟

تضمین اینکه نتیجه پرونده چه می شود و اینکه نتیجه مثبتی را به نفع فرد موکل دارد یا اینکه این نتیجه به ضرر موکل می باشد را وکیل نمی تواند تغییر دهد، زیرا همان گونه که اشاره شد نتیجه پرونده توسط وکیل انجام نمی شود بلکه وکیل حق دفاع از موکل خود را در تمام مراحل دارد

اما این دادگاه و قاضی است که در مورد پرونده رأی را صادر می کند و وکیل قادر به انجام دادن هیچ گونه دخل کردن در نتیجه را ندارد مگر دفاع از موکل آن هم در مواردی که قانون برای این پرونده مشکلی در نظر نگرفته باشد.

برای انجام دادن راه های قانونی گرفتن وکالت تضمینی چه مراحلی باید انجام شود؟

طبق قانون مدنی گرفتن وکالت تضمینی اگر این شروط در آن رعایت نشود باطل اعلام می شود و حتی در مواردی امکان دارد که خلاف هم ثبت شود که صورت گرفته است و وکیل و موکل تحت تعقیب قرار بگیرند و برای آنها تخلف انجام شده جرم محسوب می شود.

برای انجام دادن راه های قانونی گرفتن وکالت تضمینی چه مراحلی باید انجام شود؟
برای انجام دادن راه های قانونی گرفتن وکالت تضمینی چه مراحلی باید انجام شود؟

این شروط شامل موارد حائز اهمیتی می شود که  می توان به این شروط اشاره کرد.

در کار پرونده ای که به وکیل واگذار می شود به هیچ عنوان مکشلاتی که خلاف مقررات باشد وجود نداشته باشد و به عبارتی کار نامشروع توسط موکل و وکیل صورت نگیرد. در این پرونده و جریان قانونی آن به هیچ عنوان سود و منفعتی برای افراد خاصی وجود نداشته باشد و فایده ای در این زمینه برای هیچ فردی در نظر گرفته نشود، یعنی موکل و وکیل به دنبال سودی خیلی بیشتر از این مورد نباشند که در پرونده به آن دست یابند.

مورد دیگر از شروط مهم به این مسأله مربوط می شود که شرطی که در این مورد بین موکل و وکیل به امضاء می رسد مقدور باشد و به نوعی کار را بتوان انجام داد و غیر مقدور در نظر گرفته نشود.

طبق قانون در صورتی که وکیل دادگستری یا وکیلی که در موسسات حقوقی مشغول به انجام فعالیت است و این حق را بر عهده دارد که پرونده های حقوقی را بر عهده بگیرد

اگر نتیجه را از همان ابتدا تضمین کند، از این شروطی که نباید انجام دهد را به کار برده است و به نوعی شرطی که غیر مقدور بوده را گذاشته است و خلاف قانون عمل کرده است و حتی مرتکب خلاف شده است.

به همین دلیل وکیل باید در هنگام عقد قرارداد طبق قانون پیش رود تا  به عنوان متخلف شناخته نشود. یکی از مواردی که در این زمینه باید رعایت شود این است که در هنگام عقد قرارداد از اینکه نوشته شود که این قرارداد به صورت وکالت تضمینی کامل انجام شده است جلوگیری شود

و به هیچ عنوان نباید قید کنند که این میزان از حق الوکاله طبق طرفین تعیین شود و وکیل به طور کامل و صد در صد نتیجه را تضمین کرده است که به همان صورتی است که مد نظر موکل می باشد. بلکه برای اینکه بر اساس قانون کار صورت گیرد می توان نوشت که این میزان از حق الوکاله توسط دو نفر مشخص گردیده است و دریافت کردن حق الوکاله به نوعی به نتیجه وابسته است و مشروط به نتیجه مورد نظر است.

با قید کردن این مقررات در قرارداد، کار دیگر مشکلی به هیچ عنوان ندارد و به صورت صحیح پرونده را وکیل به عهده گرفته است، همچنین به صورت منصفانه تعیین شده است و در قانون این نوع روش عادلانه ترین روشی می تواند تعیین شود که در قراردادها می توان از آن استفاده کرد. چون در صورت انجام کار به بهترین صورت وکیل حق الوکاله خود را دریافت می کند.

به چه دلایلی وکیل در ارتباط با وکالت تضمینی می تواند این کار را بر عهده گیرد؟

همان طور که اشاره شد وکالت تضمینی در صورتی میزان پرداختی را موکل برای وکیل انجام می دهد که پرونده به صورت درست انجام شود، در خیلی موارد شاید وکیل از گرفتن یک پرونده به صورت تضمینی خودداری کند زیرا اگر نتیجه مورد نظر حاصل نشود حق الوکاله ای در نظر گرفته نمی شود.

ولی طبق قانون در مورد وکالت تضمینی دلایلی وجود دارد که اگر رعایت شود وکیل می تواند با اطمینان خاطر این پرونده را انجام دهد.

در ارتباط با وکالت تضمینی می توان گفت که وکیل تنها در صورتی کار را قبول می کند که مطالعات لازم را انجام داده و ادله را به طور دقیق بررسی کرده و هر گونه مدارکی که در این زمینه وجود دارد را چک کرده و تنها بر اساس مستنداتی که در این مورد موجود است تصمیم بگیرد که  این پرونده را به عهده بگیرد یا خیر. یعنی با انجام دادن تمام مواردی که به پرونده کمک می کند می تواند پرونده را قبول کند.

به چه دلایلی وکیل در ارتباط با وکالت تضمینی می تواند این کار را بر عهده گیرد؟
به چه دلایلی وکیل در ارتباط با وکالت تضمینی می تواند این کار را بر عهده گیرد؟

در وکالت تضمینی هیچ اجباری به پذیرفتن این پرونده نیست

وکیل می تواند تنها در صورتی این پرونده را که قرار است به صورت تضمینی در نظر گرفته شود بر عهده بگیرد که بر اساس سابقه کار خود و در نظر گرفتن احتمال اینکه بتواند از حق موکل خود در دادگاه دفاع کند و اطمینان یابد که پرونده را می تواند به نحو بهتری به موفقیت برساند این پرونده را بپذیرد، در غیر اینصورت از انجام دادن وکالت این پرونده خودداری کند.

در مورد وکالت تضمینی هر دو نفر وکیل و موکل باید طبق قانون پیش بروند تا برای هیچ کدام در این زمینه مشکلی به وجود نیاید و وکیل و موکل بتوانند به حق خود در این مورد دست یابند. از همان ابتدا وکیل برای اینکه حق الوکاله خود را دریافت کند می تواند کارها را طوری انجام دهد که به سمت پیروزی حتمی  پیش برود، همچنین با انگیزه ای خیلی قوی و به صورت دو برابر بتواند کار را انجام دهد تا به این صورت زودتر به حقوق خود دست یابد.

وکیل به عنوان یک مدافع خوب از تلاشی برای اینکه موفقیت به وجود بیاید خودداری نمی کند زیرا اگر کار به صورت درست پیش نرود حق الوکاله ای دریافت نمی شود، در ضمن وکیل به عنوان مدافع مردم در امر حقوقی وظیفه دارد که همیشه جدا از حقی که برای خود در نظر می گیرد حقوق دیگر افراد را نیز مد نظر داشته باشد و به این موارد نیز دقت کند.

در وکالت تضمینی هیچ اجباری به پذیرفتن این پرونده نیست
در وکالت تضمینی هیچ اجباری به پذیرفتن این پرونده نیست

در مقابل موکل نیز در این مورد نگرانی ندارد که اگر وکیل نتواند پرونده را انجام دهد ضرری را متحمل می شود، زیرا تنها در صورتی حق الوکاله را پرداخت می کند که وکیل کار را به درستی انجام دهد.

البته باید بیان کرد که موکل در این مورد نیز باید تمام تلاش خود را برای تهیه مدارک کامل و مستنداتی که می تواند به وکیل کمک کند که در پرونده راحت تر به نتیجه دلخواه برسد در اختیار وکیل قرار دهد و در هیچ زمینه ای از قرار دادن این اطلاعات خودداری نکند. زیرا وکیل بر اساس مدارک لازم و ادله موکل و تجربیات خود می تواند به این مورد امیدوار باشد که پرونده را به نتیجه ای که هدفشان دستیابی به آن بود برسانند.

وکیل در کار وکالت در چه مواردی می تواند از وکالت تضمینی استفاده کند؟

وکیلی که قصد دارد وکالت تضمینی را بر عهده بگیرد می تواند در زمینه های مختلفی به موکل خود کمک کند و از طریق  وکالت تضمینی به طور کامل ضمانت کند که پرونده را به درستی پیش می برد. وکیل می تواند مشاوره لازم را با موکل خود داشته باشد و در تمام زمینه های حقوقی با موکل مشورت کند.

هر گونه مشکل حقوقی افراد را برطرف کند و مشاوره لازم را در آن مورد به فرد ارائه دهد.

هر گونه دعاوی را فرد وکیل می تواند با تضمین به فرد ارائه دهد، همچنین اگر مشکلی حقوقی مرتبط با ملک و زمین باشد یا اینکه مرتبط با چک هایی با مبالغ زیاد باشد می تواند این کار را بر عهده بگیرد و اگر موکل خواستار وکالت تضمینی باشد در این زمینه ها به افراد خدمات مورد نیاز را ارائه دهد.

وکیل در کار وکالت در چه مواردی می تواند از وکالت تضمینی استفاده کند؟
وکیل در کار وکالت در چه مواردی می تواند از وکالت تضمینی استفاده کند؟

در مورد پرونده هایی که به مواردی چون کیفری یا کلاهبرداری مربوط می شود، یا اینکه سرقت را شامل شود نیز موکل و وکیل می توانند از وکالت تضمینی استفاده کنند.

هر گونه پذیرفتن وکالت تضمینی در مورد پرونده های خانواده نیز می تواند توسط وکیل انجام شود. در مورد پرونده های وکالت خانواده می توان به مواردی چون دریافت مهریه یا طلاق از جانب مرد یا زن اشاره کرد، برای پرونده های حضانت فرزاندان نیز از وکیل استفاده می شود.

برای پیگیری های لازم در مورد کارهای مربوط به شهرداری یا ثبت کردن یک مورد نیز از وکیل با تجربه می توان درخواست کمک کرد.

برای امور مالی و همچنین امور ساختمانی نیز وکیل می تواند درگیر کار شود و بر طبق قانون بتواند مجوزهای لازم را برای افراد دریافت کند یا اینکه در مواردی که به این امور مربوط می شود کارهای اداری را انجام دهد.

وکالت در زمینه های دیگری چون بیمه و… نیز توسط وکیل به صورت تضمینی می تواند صورت گیرد.

برای پرونده هایی در مورد تمکین یا ورثه و تعیین وراثت و حق و حقوق هر کدام از افراد نیز وکیل به صورت تضمینی می تواند اقدام کند.

در خیلی موارد چون وکیل کار را با ضمانت انجام می دهد می تواند خود هزینه ای که برای این پرونده ها تعیین شده است را در نظر بگیرد و با دریافت هزینه کمتری به حقوق افراد رسیدگی کند.

وکیل همچنین می تواند وکالت هایی که مرتبط با انواع قراردادهای مربوط به شرکت و قراردادهای تجاری که به صورت بین المللی انجام می شود نیز وکالت تضمینی را بر عهده بگیرد.

برای مواردی که به طلاق مربوط می شود و این افراد ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند، نیز وکیل می تواند فعالیت داشته باشد.

وکالت تضمینی که وکیل می تواند بر عهده بگیرد می تواند به فسخ کردن نکاح طبق قانون نیز مربوط شود یا اینکه به هر گونه وضعیت در خارج از کشور برای افراد ارتباط پیدا کند.

برای برنامه هایی که مربوط به اداره کار و همچنین امور اجتماعی می شود نیز وکیل می تواند فعالیت داشته باشد.

برای خدماتی که به امور کارگران یا کارفرمایان نیز مربوط می شود وکیل می تواند این نوع پرونده ها را بر عهده بگیرد و از حقوق هر کدام از این افراد دفاع کند.

خرید کردن یا هر گونه فروش ملک نیز توسط وکیل انجام می شود. معاملاتی که به املاک یا اراضی مختلف مربوط می شود نیز توسط وکیل به صورت تضمینی می تواند صورت گیرد.

وکیل می تواند در مورد پرونده های ثبتی مربوط به مزاحمت نیز، اگر مشکلاتی وجود دارد آنها را رفع کند.

مزیت های داشتن وکالت تضمینی به چه مواردی مربوط می شود؟

در مواردی که افراد ترجیح می دهند کارهای حقوقی خود را توسط وکالت تضمینی انجام دهند مزیت هایی در مورد کارهایشان صورت می گیرد که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

با این کار وکیل خود را هم در پیروزی هم در مواردی که پرونده با شکست مواجه شود شریک می کند و در هر دو صورت همراه موکل خود است.

در این مورد معمول وکیلان کار را بر عهده نمی گیرند و وکالت را قبول نمی کنند، مگر اینکه به پیروزی حتمی پرونده اطمینان داشته باشند و بر اساس سابقه کار خود و مسائل دیگر باور کنند که حتما کار این پرونده و این مشکل حقوقی را می توانند به راحتی برطرف کنند.

مراجعی که به وکیل مراجعه کرده و درخواست داشتن وکالت تضمینی را دارد نگرانی از بابت اینکه پرونده با شکست مواجه شود ندارد، همچنین وکیل این اطمینان را به موکل می دهد که پرداخت کردن هزینه حق الوکاله تا انجام کامل کارها و پیگیری های لازم انجام نمی شود.

مزیت های داشتن وکالت تضمینی به چه مواردی مربوط می شود؟
مزیت های داشتن وکالت تضمینی به چه مواردی مربوط می شود؟

دلایل انتخاب وکیل به عنوان وکالت تضمینی توسط مراجعین چه مواردی را شامل می شود؟

در دنیای امروزه علوم در تمام زمینه های مختلف پیشرفت داشته است و این گسترش علوم نیز در حوزه هایی چون حقوق و هر گونه مسائل قضایی نیز تأثیر داشته است و شاهد تغییرات خیلی زیادی در این عرصه نیز هستیم.

با وجود این پیشرفت برای خیلی از افراد یافتن یک وکیل که هم در این زمینه متخصص باشد، هم توانمندی لازم را برای موارد حقوقی و قضایی داشته باشد کاری بس دشوار است به خصوص برای مراجعی که تا به امروز در هیچ دادگاهی حضور نداشته و مراجعی قانونی را طی نکرده است و در این زمینه شاید نتواند روال قانونی کارها را ادامه دهد.

روش های زیادی برای یافتن  وکیل معتبر که سابقه کار مرتبط با پرونده قضایی فرد را داشته باشد وجود دارد اما در حال حاضر یکی از روش هایی که می تواند به افراد کمک زیادی کند و کارها را فرد راحت تر ادامه دهد استفاده کردن از وکالت تضمینی است.

دلیلی که موکلان برای انتخاب وکیل مورد نظر خود به عنوان وکیل تضمینی دارند این است که وکیل برای دریافت حق الزحمه نهایت تلاش خود را می کند و فرد موکل می تواند امیدوار باشد که پرونده ای که از آن اطلاعات زیادی ندارد به درستی صورت می گیرد.

دلایل انتخاب وکیل به عنوان وکالت تضمینی توسط مراجعین چه مواردی را شامل می شود؟
دلایل انتخاب وکیل به عنوان وکالت تضمینی توسط مراجعین چه مواردی را شامل می شود؟

تنظیم وکالت نامه توسط وکیل به چه صورتی انجام می شود؟

وکالت نامه هایی که توسط خود وکیل صورت می گیرد می تواند در دفتر وکالت خود وکیل انجام شود و نیازی نیست که این تنظیم را در مراکز اسناد رسمی انجام داد.

در ارتباط با این نوع از وکالت نامه ها لازم است که وکیل به مواردی دقت کند. از جمله اینکه این نوع وکالت نامه را در فرم های مخصوصی که برای تنظیم وکالت نامه وجود دارد تنظیم کند، این نوع وکالت نامه را در سه نسخه به صورت یکسان انجام دهد و بعد از تنظیم کردن وکالت نامه بتواند یک نمونه از این وکالت نامه را در مواردی که به دادگاه مراجعه می کند به دادگاه ارائه بدهد

نسخه ای دیگر از این وکالت نامه را به موکل بدهد و اگر موکل بجای یک نفر شامل چند نفر می شوند بتواند با این افراد مشورت کرده و این کار را انجام دهد، سومین نسخه از این وکالت نامه در دفتر وکالت و برای وکیل است که بتواند نسخه ای قانونی از این پرونده ای که به عهده گرفته است را داشته باشد.

تنظیم وکالت نامه توسط وکیل به چه صورتی انجام می شود؟
تنظیم وکالت نامه توسط وکیل به چه صورتی انجام می شود؟

در مورد وکالت نامه هایی که توسط خود وکیل دادگستری انجام می شود این نوع فرم ها موارد خاصی را در خود داشته باشد که شامل آرم کامل کانون وکلا است، همچنین هر کدام از این فرم ها شماره ای دارد که بعدا بتوان از طریق آن شماره پیگیری های لازم را انجام داد.

در این فرم همچنین قسمتی برای اینکه وکیل بتواند شماره پروانه خود را و اینکه در چه زمانی پروانه تأسیس دفتر را داشته است ثبت کند قرار گرفته است.

تنظیم کردن وکالت نامه توسط وکیل باید انجام شود و این افراد در این مورد تخصص لازم را داشته باشند.

وکیل نیازمند دست یافتن به چه اطلاعاتی از موکل خود است؟

یک وکیل در هنگام تنظیم پرونده باید از موکل خود اطلاعاتی در اختیار داشته باشد و طبق قانون این اطلاعات را به صورت محرمانه نگه داری کند تا بتواند در مواردی که به موکل خود دسترسی ندارد از این طریق اقدام کند.

لازم است به طور کامل نام کامل موکل و همچنین نام خانوادگی موکلین یادداشت شود.

محل اقامت موکل به طور کامل در پرونده قید شود و این اقامتگاه محلی باشد که موکل به صورت ثابت در آن مکان زندگی می کند و شماره تلفن ثابت و شماره تلفن موبایل موکل نیز باید در اختیار وکیل قرار بگیرد.

در مواردی که پرونده به موارد دیگری مربوط می شود نیاز است اطلاعات لازم در شناسنامه افراد اعم از تاریخ تولد و محل صدور شناسنامه و… نیز در اختیار وکیل قرار بگیرد. برای پرونده های خانواده نیاز است که صفحه دوم شناسنامه و تمام اطلاعات دیگری که به ازدواج و طلاق و تعداد فرزندان مربوط می شود در اختیار وکیل قرار بگیرد.

در مواردی که پرونده مربوط به کارهای حقوقی برای شهرداری و پیمانکاری و… شود نیز نیاز است که موکل تمام مدارک لازم برای این پرونده را در به وکیل بدهد و وکیل بتواند کپی این مدارک را در اختیار داشته باشد و اگر نیاز است اصل این مدارک و سند و … را برای تحویل

دادن به دادگاه در زمان های مشخص تحویل دهد.

هر کدام از این نوع مدارک و اطلاعات در موارد مشخصی که به وکیل تحویل داده می شود می تواند روال قانونی کار را بهتر پیش ببرد.

وکیل نیازمند دست یافتن به چه اطلاعاتی از موکل خود است؟
وکیل نیازمند دست یافتن به چه اطلاعاتی از موکل خود است؟

حق الوکاله وکیل شامل چه مواردی می شود؟

حق الوکاله یا به عبارتی دیگر همان دستمزدی که وکیل برای کار خود دریافت می کند این هزینه بر اساس قواعد خاصی باید مشخص و همینطور دریافت بشود.

در هنگام عقد قرارداد نیاز است که هر موردی که به وکیل باید سپرده شود به طور کامل قید بشود و در مواردی که در جریان کار صورت گرفته موکل درخواست شکایت های دیگری را داشته باشد یا از وکیل بخواهد که طرح های دیگری را نیز انجام دهد نیاز است که هزینه هایی که برای این مورد وجود دارد را به صورت کاملا جداگانه به وکیل پرداخت کند.

در مورد هر پرونده ای که وکیل بر عهده می گیرد حق الوکاله ای تعیین شده است و برای این کار درصدهای خاصی از کار برای وکالت مشخص می شود.

در مورد پرونده های مالی این درصد شامل چند درصد از کل ملک می شود. در مواردی این کار می تواند مبلغی بیشتر یا کمتر را شامل شود. در مورد حق الوکاله وکیل نیز مورد دیگری که تعیین کننده مبلغ است شامل این می شود که وکیل تا چه مرحله ای کار را انجام می دهد.

حق الوکاله وکیل شامل چه مواردی می شود؟
حق الوکاله وکیل شامل چه مواردی می شود؟

تفاوت در حق الوکاله

اگر وکیل کار را در مرحله بدوی انجام دهد حق الوکاله این وکیل به نسبت مواردی که وکیل پرونده را تا مراحل بالاتر انجام دهد متفاوت است.

اگر وکیل موظف شود که کار را تا مراحلی چون دادگاه تجدید نظر و همچنین مرحله ای که شامل انجام حکم می شود بر عهده بگیرد حق الوکاله بیشتری را می تواند تعیین کند و هر چه این مراحل بیشتر طول بکشد هزینه ای بیشتر را برای موکل در پی دارد، زیرا وکیل موظف می شود که این مراحل را تماما و بر اساس قانون اساسی برای موکل مشخص کرده و زمان های هر کدام از دادگاه ها را به فرد اطلاع دهد.

در پرونده هایی نیز لازم است که فرجام خواهی انجام شود برای این گونه از پرونده ها نیز وکیل حق الوکاله جداگانه ای برای این مرحله در نظر می گیرند.

در مواردی که موکل ترجیح می دهد برای خیلی از موارد از دو وکیل به جای یک وکیل استفاده کند، برای این کار نیاز است که مشخص کند هر کدام از این وظایف وکیل تا چه مرحله ای است و از همان ابتدا این کار صورت گیرد.

نکته

موکل لازم است که با وکیل مشخص کند که حق الوکاله را تا چه مرحله ای انجام دهد، با این کار موکل می تواند اطمینان یابد که کار را وکیل تا مرحله ای که فرد مشخص کرده است انجام می دهد و در مقابل هم وکیل می تواند کار این پرونده را تا این مرحله انجام دهد و موکل نمی تواند طبق قانون درخواست مراحل بیشتری را داشته باشد زیرا حق الوکاله وکیل را پرداخت نکرده است.

اگر پرونده ای به وکیل داده شود و فقط برای مطالعه به وکیل داده شود هزینه ای که به عنوان حق الوکاله برای او تعیین می شود خیلی کم است.

در مواردی که وکیل به همراه موکل برای وکالت تضمینی فرم های لازم را امضاء می کنند و به موکل این اطمینان را می دهد که تنها در صورتی که پرونده به بهترین نحو نتیجه را در پی داشته باشد، کل حق الوکاله در نهایت کار و در صورتی که نتیجه دریافت شود به وکیل پرداخت می شود.

نکته
نکته

نکات مهم در مورد پرداخت حق الوکاله به وکیل چیست؟

هر وجهی که موکل به وکیل پرداخت می کند حال در هر چند مرحله ای که باشد باید در رسید امضاء شود. برای این کار نیاز است بین وکیل و موکل رسیدی وجود داشته باشد که در هر مرحله پرداخت هزینه ای که توسط موکل انجام شود در رسید ثبت شود و توسط موکل امضاء شود که این میزان حق الزحمه پرداخت شده است و وکیل نیز امضاء کند که این مبلغ را دریافت کرده است. با این کار از هر گونه مشکل ایجاد شده جلوگیری می شود.

نکته مهم دیگری که در این مورد باید به آن دقت شود این است که اگر پرداخت حق الوکاله ای از طریق موکل به صورت رسید بانکی و فیش صورت می گیرد یا اینکه به حساب بانکی وکیل کارت به کارت می شود، این کار به نوعی خود سند محکمی است و نیازی نیست که دوباره برگه ای پر شود.

نکات مهم در مورد پرداخت حق الوکاله به وکیل چیست؟
نکات مهم در مورد پرداخت حق الوکاله به وکیل چیست؟

هزینه های لازم برای خدمات قضایی

هر هزینه ای که نیاز است برای خرید تمبرهای دادرسی و هزینه های لازم برای خدمات قضایی وجود دارد باید توسط موکل پرداخت شود و وکیل این حق را ندارد که این هزینه ها را به همراه حق الوکاله خود با مبلغ بیشتری به موکل اعلام کند. هزینه های کارشناسی نیز جزء این موارد می شود.

در مواردی که فرد موکل بعد از مدتی ترجیح می دهد که این وکیل را عزل کند و از یک وکیل دیگری استفاده کند نیاز است که موکل همه حق الوکاله ای که برای وکیل مشخص کرده است به او پرداخت کند، این کار استثناهایی دارد که شامل این می شود که  موکل و وکیل خود برای پرداخت هزینه و… توافق هایی داشته باشند که چه میزانی باید پرداخت شود.

هزینه های لازم برای خدمات قضایی
هزینه های لازم برای خدمات قضایی

تنظیم وکالت نامه

در صورتی که فرد وکیل و موکل یا موکلین در مورد وکالت تضمینی به توافق برسند نیاز است که وکالت نامه ای تنظیم شود یا اینکه قراردادی در این زمینه تصویب شود که هر دو نفر در مورد شرط وظایف لازم و پرداخت هزینه در زمان های تعیین شده مقررات لازم را قید کنند و بر طبق آن پیش بروند.

در مواردی که وکیل ترجیح می دهد برای نوع خاصی از پرونده حق الوکاله کمتری را تعیین کند، نیاز است که در فرم خاصی هم موکل مبلغ تعیین شده را امضاء کند هم فرد وکیل این میزان را تأیید کند.

موکل و وکیل باید از همان ابتدا تعیین کنند که نیاز است چه مقدار از حق الوکاله از قبل از مراحل دادگاه پرداخت شود، معمولا برای پرداخت هزینه توسط موکل نیاز است که شصت درصد از این میزان به وکیل داده شود و چهل درصدی که در این مورد هنوز پرداخت نشده است باید بعد از اینکه دادگاه حکم را صادر کرد به وکیل داده شود. البته در مورد پرداخت چه میزان از این حق الوکاله هم موکل و وکیل می توانند که شرایط خاص دیگری را انجام دهند.

تنظیم وکالت نامه
تنظیم وکالت نامه

طبق قانون اساسی فسخ قرارداد وکالت از چه روش هایی امکانپذیر است؟

طبق قانون اساسی زمانی که قراردادی بین فرد وکیل و موکل به امضاء می رسد باید در تمام مراحل این قرارداد به صورت قانونی ادامه پیدا کند مگر در موارد خاصی که هر کدام از طرفین به فکر فسخ قرارداد باشند.

اگر موکل ترجیح دهد که وکیل خود را از پرونده مورد نظر عزل کند این مورد برای فسخ قراردادی که بین این دو نفر صورت گرفته است کافی است.

در صورتی که وکیل بخواهد از ادامه دادن پرونده استعفا دهد و این کار را انجام ندهد وکالت نامه فسخ می شود البته این کار در صورتی انجام می شود که وکیل دلایل محکمه پسندی را برای این کار داشته باشد، چون وکیل نمی تواند در مواردی که پرونده مراحل قانونی را می گذراند بدون هیچ دلیلی تقاضا کند که پرونده را دیگر ادامه ندهد.

طبق قانون اساسی فسخ قرارداد وکالت از چه روش هایی امکانپذیر است؟
طبق قانون اساسی فسخ قرارداد وکالت از چه روش هایی امکانپذیر است؟

عواملی نیز می تواند وکالت نامه ای که بین وکیل و موکل بسته شده است را فسخ کند.

اگر وکیل در این مورد فوت کند قرارداد فسخ می شود. در مواردی که برای موکل نیز این اتفاق بیفتد نیز این امکان انجام می شود.

اگر موضوعی که بین موکل و وکیل به عنوان موضوع وکالت تعیین شده است به طور کامل از بین رود و فرد موکل موردی وجود نداشته باشد که نیاز به دریافت وکیل داشته باشد یا اینکه فرد وکیل بداند که ادامه دادن این پرونده دیگر ضرورتی ندارد می تواند این کار را انجام دهد و درخواست فسخ قرارداد را داشته باشد.

هر گونه اقدامی که توسط وکیل یا موکل انجام شود که با کار صورت گرفته مخالف باشد می تواند فسخ قرارداد را نشان دهد.

شرایط صحت وکالت تضمینی چه مواردی است؟

برای اینکه وکیل و موکل بتوانند وکالت تضمینی را اجرا کنند نیاز است که شرایطی وجود داشته باشد تا صحت این کار در نظر گرفته شود و مشکلی وجود نداشته باشد. اولین شرط مهم این است که وکیل به این کار رضایت داشته باشد و بر اساس موارد مهم بتواند تعیین کند که می تواند این پرونده را به صورت تضمینی بر عهده بگیرد.

موکل نیز در این مورد اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد و بتواند به وکیل اعلام کند که درخواست انجام کار به صورت ضمانت شده و به عبارتی به صورت وکالت تضمینی است.

شرط دیگر این کار شامل این مسأله می شود که کاری که موکل بر عهده وکیل می گذارد از لحاظ قانونی و شرعی هیچ نوع مشکلی نداشته باشد و به صورتی ممنوع نباشد.

شرایط صحت وکالت تضمینی چه مواردی است؟
شرایط صحت وکالت تضمینی چه مواردی است؟

شرط دیگری که برای صحت وکالت تضمینی وجود دارد این است که موردی که موکل برای وکالت در اختیار وکیل می گذارد باید در ملکیت و اختیار خود فرد موکل باشد و این ملک و… به او مربوط شود نه اینکه به کسی دیگری مربوط شود و به هیچ عنوان موکل نتواند قابلیت نیابت را در این مورد داشته باشد.

بر اساس قانون شرط دیگری که برای این مورد وجود دارد این گونه است که موکل حق ندارد که چیزی را که در زمانی در آینده قرار است بخرد را بر عهده وکیل بگذارد و وکالت تضمینی را به فرد بدهد.

وکالت تضمینی در صورتی می تواند انجام شود که وکالت صحیح باشد و به نوعی به صورت منجز انجام شود. به این معنی که تحقق یافتن این کار به هیچ مورد دیگری وابسته نباشد

مثال

مثلا در مواردی که موکل کاری را به وکیل واگذار می کند که فقط به خود او مربوط نیست یا اینکه این کار در صورتی انجام می پذیرد که کار دیگری هم زمان با آن انجام شود یا باید از همان ایتدا به وکیل اطلاع دهد و برای وکیل تعیین شود که این کار را تا چه مرحله ای انجام دهد می تواند حق الوکاله خود را دریافت کند

یا اینکه با توجه به قانون و مدارکی که در اختیار وکیل قرار می گیرد وکیل بداند که کار تا چه مرحله ای می تواند صورت گیرد و اگر به هر طریقی کار نتواند انجام شود موکل حق خود بداند که بر اساس قانونی که وکالت تضمینی را در نظر گرفته اند بتواند حق الوکاله وکیل را بدهد.

مثال
مثال

شرط صحت دیگر وکالت تضمینی این است که وکیل در این مورد آگاهی لازم را داشته باشدو  در صورتی این کار را عهده دار شود که بداند می تواند بر اساس سابقه کار خود و تعهدات لازم برای انجام کار وکالت می تواند وکالت تضمینی را بر عهده بگیرد. وکیل در هیچ موردی به طور کامل نیازی نیست که کار را بر عهده بگیرد و تنها در مواردی که خود نیاز دارد بتواند وکالت تضمینی را عهده بگیرد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام