وکیل تهرانپارس

در این مقاله قصد داریم موضوع وکیل تهرانپارس را برای شما  عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

یکی از معقول ترین و منطقی ترین شغل های موجود درجامعه که در تاریخ بشر قدمت طولانی دارد وکالت است ، وکالت را می توان این گونه معنا کرد که هر شخصی می تواند شخص دیگری را به عنوان نماینده رسمی ، در پیگیری و رسیدگی به امور خود کند .

وکیل تهرانپارس
وکیل تهرانپارس

مطابق قانون مدنی ایران نیز وکیل به این معنا است که وکالت قراردادی است که براساس آن فردی ، فرد دیگر را برای رسیدگی به موضوعی نمایند خود می کند. در واقعیت می توان چنین نیز گفت که وکالت شغلی در حوزه مشاوره است ؛ وکلا به مراجعه کنندگان خود مشاوره حقوقی ارائه می دهند و به عنوان نمایند قانونی از جانب آنان در مراجع قضایی حضور می یابند تا مطابق قانونی که با ان اشنایی دارند از حق موکل خود دفاع نمایند.

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

  • به چه کسی وکیل گویند؟
  • خصوصیات وکیل خوب چه می باشد؟
  • وکیل خوب و مناسب با امور حقوقی دارای چه ویژگی هایی است؟
  • تعهدات وکیل و موکل نسبت به هم چیست؟
  • وظایفی که یک وکیل ملزم به انجام آن است کدام است؟
  • قبل از انتخاب وکیل چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟
  • انواع مختلف وکلا با حیطه های تخصصی مختلف کدام هستند؟
  • مهارت ها و دوره های آموزشی لازم برای شغل وکیل کدامند؟
  • یک وکیل با چه چالش هایی روبرو است؟
  • وکیل پایه یک و پایه دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • وکیل و مشاوره حقوق چه تفاوت هایی با هم دارند؟

به چه کسی وکیل گویند؟

وکیل به معنای نماینده و جانشین می باشد که از جانب شخصی به صورت حقیقی یا حقوقی در قالب عقد و یا قراردادی که از قبل تنظیم شده مامور انجام کارهای حقوقی می شود .

وکیل دادگستری اگر تمامی شرایط ممکن را دارا باشد و در کار خود زبدگی لازم را داشته باشد از شکایت و دعوای بی پایه و اساس جلوگیری می کند و در مسیر درست و قانونی و سرعت در انجام امور دادرسی و آشکار شدن موضوع و حل مساله پرونده و نیز یافتن حکمی که با موضوع پرونده مطابقت داشته باشد با دادگاه معاضدت لازم را داشته و صادر نمودن رای نهایی را براساس موضوع و برابر با قانون امکان پذیر می کند ، با این وجود می توان با آگاهی و اعتماد کامل به وکیل خبره و دانا قطعا در پرونده پیروز و موفق خواهد بود.

5718401000
به چه کسی وکیل گویند؟

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

خصوصیات وکیل خوب چه می باشد؟

از ویژگی های بارزی یک وکیل خوب و همچنین اولین و مهمترین وظیفه او این است که قبل از جلسه رسیدگی و نیز پیش از این که بخواهد دفاعیه خود را از موکلش در دادگاه آغاز کند پرونده را به طور کامل مورد بررسی و مطالعه قرار داده و برای کسب اطلاعات و اشنایی با متهم پرونده در خصوص درستی و نادرستی اظهارات موکل بتواند به طرز برازنده ای از موکل خود در جلسه دادگاه دفاع کند.

یک وکیل خوب وظیفه دارد تمام سعی و تلاش خود را جهت دفاعیه از موکل خود  اعمال کند و این که هیچگونه مسئولیت و تعهدی در رسیدن به نتیجه را نداشته و هیچگونه تضمینی برای اینکه به نتیجه مورد نظر موکل برسد را نمی دهد و در نهایت از خصوصیات درخور یک وکیل شایسته این است که در برابر موکل خود می بایست پاسخگو باشد و حس مسئولیت پذیری با اهمیت ترین ویژگی شخصیتی وی می باشد.

خصوصیات وکیل خوب چه می باشد؟
خصوصیات وکیل خوب چه می باشد؟

وکیل خوب و مناسب با امور حقوقی دارای چه ویژگی هایی است؟

شاید با خود فکر کنید در مشکلات و مسائل حقوقی که برایتان پیش آمده اگر با یک  وکیل مشورت و نظر خواهی کنید می بایست هزینه ای را پرداخت کنید و این برایتان به صرفه نیست ولی این طرز فکر اشتباه است زیرا مشاوره با یک وکیل نه تنها صرف هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری نیز هست تا از راه حل مشکل حقوقی و کیفری خود را بیابید .

می توانید برای وکیلی که تمایل دارید نماینده شما باشد حد و حدود تعیین کنید که در چه زمینه ای به او اجازه وکالت می دهید و در چه موردی خود شما باید حضور مستقیم داشته باشید ، ولیکن همیشه این سوال برای همگان پیش می آید که چگونه می توان به یک وکیل اعتماد کرد، برای اینکه بتوانید به یک وکیل اعتماد کنید و او را به عنوان نماینده قانونی خود انتخاب کنید می بایست ابتدا ویژگی های بک وکیل خوب را بدانید از جمله :

وکیل خوب و مناسب با امور حقوقی دارای چه ویژگی هایی است؟
وکیل خوب و مناسب با امور حقوقی دارای چه ویژگی هایی است؟
  • از ویژگی های شخصیتی یک وکیل خوب ، امانتدار بودن او است ، وکیل باید رازدار موکل و اموین وی باشد.

همانگونه که همگان بر این عقیده اند و بتور دارند که یک پزشک محرم اسرار است ومی توان بدون هیچگونه نگرانی در فاش شدن اسرار به پزشک مراجعه کرد، این موضوع در مورد یک وکیل خوب نیز صدق می کند ، وکلا به دلیل ماهیت شغلیشان ممکن است از اسرار و رازهای زیادی مطلع و برایشان آشکار گردد لذا اخلاق حرفه ای در شغل وکالت اینگونه ایجاب می کند که نبایستی هرگز رازها و اسرار را فاش کنند.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

  • وکیل می بایست مطابق تعهد اخلاقی حرفه ای که دارد از گفتن مطالب غلوآمیز و غیرممکن اجتناب کند.

یک وکیل خوب نباید به موکل خود وعده دروغین داده و ان ها را بی خود امیدوار کند زیرا با این عمل در واقع اخلاق حرفه ای خود را یزر سوال می برد . ، همانگونه که همگان می دانند تعهد یک وکیل به نتیجه نبوده بلکه تعهد به وسیله است

لذا مانند یک جراح که قبل از عمل هرچیزی را که ممکن است در حین و یا بعد از جراحی اتفاق بیفتد را با بیمار خود در میان می گذارد یم وکیل نیز می بایست هر آنچه را که ممکن است در زمان دادرسی اتفاق بیفتد را به موکل خود اطلاع دهد تا موکل بتواند با آگاهی کامل انتخاب نماید

و نباید هرگز به موکل خود وعده ی پیروزی و نتیجه باب میلش را دهد . پس چنین می توان گفت که از ویژگی های یک وکیل خوب این است که واقعیت امر و فرایند رسیدگی در دادگاه را موکل خود اعلام نماید.

وکیل می بایست مطابق تعهد اخلاقی حرفه ای که دارد از گفتن مطالب غلوآمیز و غیرممکن اجتناب کند.
وکیل می بایست مطابق تعهد اخلاقی حرفه ای که دارد از گفتن مطالب غلوآمیز و غیرممکن اجتناب کند.
  • موقع انتخاب وکیل خوب وی می بایست موکل را انتخاب مسیر اشتباه باز دارد.

وظیفه مهم دیگری که یک وکیل خوب در برابر موکل خود دارد این است که راه درست و غدلط را به وی نشان دهد نه این که برای این که حق الوکاله بیشتری را دریافت کند پرونده را پیچیده کرده و موکل را وارد امور رسیدگی غیرواجب کند .

پس چنین می توان گفت مهمترین خصوصیتی که یک وکیل خوب باید داشته باشد صداقت و راستگویی در برابر موضوعاتی است که موکل چاره آن را نمی داند و چاره آن را از وکیل خود خواهان است.

به عبارتی دیگر یک وکیل خوب به دلیل تجربه و آشنایی با مسائل حقوق بهتر از موکل خود این قابلیت را دارد که راه درست و مناسب را انتخاب کند لذا به هیچ عنوان برای دریافت حق الوکاله بیشتر نبایستی مسیری را به موکل خود نشان دهد که بی ثمر است که اگر چنین کند به اعتبار وکالت خود آسیب می زند.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

  • از وظایف وکیل در مقابل موکل ساده سازی مسائل حقوقی می باشد .

یک وکیل خوب تا جایی که ممکن است نباید مسائل دادرسی را برای موکل خود پیچیده کند و حتی در مواردی وکیل این وظیفه را نیز بر عهده دارد که با استفاده از مهارت هایی که در این زمینه دارد برای آگاه سازی و راهنمایی قاضی آن ها را نیز به کار برد

لذا یک وکیل خوب می تواند از این طریق بر روی رای و نظر قاضی تاثیر گذاشته و در جهت رسیدن آنچه که حق است گام برداشته و نتیجه بگیرد لذا این نوع از تاثیرگذاری نبایستی از روی ناعدالتی و قصد و غرض باشد.

از وظایف وکیل در مقابل موکل ساده سازی مسائل حقوقی می باشد .
از وظایف وکیل در مقابل موکل ساده سازی مسائل حقوقی می باشد .
  • یک وکیل خوب باید شأن و مقام قاضی را رعایت نموده و به وی کمال احترام را بگذارد .

این امر به این معنی است که یک وکیل دادگستری نباید با تملق و چرب زبانی و یا اهانت و توهین با قاضی برخورد و رفتار کند . همچنین نبایستی به خاطر درجه علمی و دانشی که دارد نسبت به قاضی و مقام دادگاه فخرفروشی کند ، لذا یک وکیل خوب می بایست رفتار و منزلت خود احترام دادگاه را نگه دارد. لذا هر اندازه که خاضع و فروتن باشد احترام بیشتری را برای خود قائل بوده است . ددر بعضی موراد این امکان وجود دارد که رفتارهای تلخ و برخورنده و بدور از از عظمت دادگاه بر منوال پرونده موکل تاثیر بگذارد و نظر قاضی پرونده را تغییر دهد.

  • یک وکیل خوب باید از اطلاعات و معلومات و دانش حقوقی لازم برخوردار باشد.

از دیگر ویژگی های یک وکیل خوب برخوردار بودن از دانش حقوقی بالا در امر تخصصی مربوط به وکالت است تا از این طریق بتواند بهترین راه حل را در بهتیرن زمان ممکن شناسایی کرده و با استفاده از هوش و زکاوت خود نوع دادخواست – شکوائیه- و نیز اقدامات قانونی را به کار گیرد . در انتخاب هر شخص خبره و ماهری نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید قدرت خبره گی و دانش و مهارت وی در انجام امور و وظایف مربوط به خود است.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

تعهدات وکیل و موکل نسبت به هم چیست؟

مانند هر وکالت دیگری وظایفی که طرفین در قبال هم دارند در قرارداد ذکر خواهد شد در قرار داد وکالت ، وکیل و موکل در قبال همدیگر تعهداتی دارند که عبارتند از:

تعهدات وکیل و موکل نسبت به هم چیست؟
تعهدات وکیل و موکل نسبت به هم چیست؟

تعهدات وکیل :

  • وکیل در برابر موکل نباید هیچگونه سهل انگاری کند و چنانچه از اقداماتی که وظیفه وکیل است خسارتی به موکل وترد شود وکیل می بایست خسارت وارده را جبران و در برابر موکل مسئول است.
  • وکیل باید انچه را که صلاح موکلش است را در انجام وظایف و فعالیت های خود در نظر بگیرد.
  • تسلیم اموال تحویلی زیرا وکیل امانتدار است و هر انچه را که در امر وکالت به دست بیاورد باید تحویل موکل خود نماید.
  • تحویل صورتحساب وکالت

تعهدات موکل

  • موکل ملزم به انجام تعهداتی است که وکیل در قرارداد قید کرده ، چون وکویل از جانب موکل وظیفه خود را به انجام رسانده است.
  • پرداخت پاداش و یا حقوق وکیل مطابق قرارداد
  • پرداخت نمودن هزینه هایی که در زمان رسیدگی به پرونده وکیل پرداخت گردده است مانند کرایه- عوارض- مالیات

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

وظایفی که یک وکیل ملزم به انجام آن است کدام است؟

مطابق تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده است وکیل وظایف متعددی دارد ولی 8 وظیفه کلی آن به شرح ذیل است:

  • حاضر شدن در دادگاه به عنوان نایب موکل خود و دفاع از وی مطابق قانون
  • رسیدگی و پیگیری به امور قید شده در وکالت نامه طرفین
  • جمع آوری پیش نویس ها- قراردادها- نامه ها جهت بایگانی نمودن در پرونده
  • گردآوری و حفظ مدارک قابل استناد در خصوص پرونده ای برای عرضه نمودن به دادگاه جهت دفاعیه از موکل خود
  • تدارک دیدن جلساتی جهت توضیحات و ارائه مدارک به ذی نفعان پرونده
  • تحویل مدارک و مستندات واقعی به دادگاه و دفاع از موکل
  • مشاوره دادن به مر اجعین
  • تجزیه و تحلیل موارد پرونده از طریق دانش و شیوه های قضایی

قبل از انتخاب وکیل چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

  • بهتر است قبل از پیدا نمودن وکیل و انتخاب وی در حوزه تخصصی که مدنظرتان است ابتدا مواردی مانند حق الزحمه دریافتی- و نیز قابلیت هایی که در دفاع از موکل خود دارد را مورد بررسی قرار دهید تا از این طریق اعتماد کنید که پرونده ای را که ممکن است سرنوشت شما در آن باشد با خیالی آسود به او بسپارید.
  • هرگز نمی توان تبلیغاتی که درباره وکلا می شود را به عنوان کلیدی برای انتخاب وی دانست. لذا بهتر است برای انتخاب وکیل براساس تبلیغات تصمیم گیری نکیند .و برای این امر راهکار بهتری وجود دارد و آن این است که به کانون وکلای داگستری مراجعه نمایید و درباره سوابق کاری وکیلی که مدنظرتان برای انتخاب است تحقیق کنید و اگاه شوید.
  • زن و یا مرد بودن وکیل ، پیر و جوان بودن او هرگز ملاک درستی برای انتخاب یک وکیل خوب نیست همانگونه که در انتخاب یک پزشک خوب چنین ملاک های را مدنظر قرار نمی دهیم ، گاهی ممکن است یک وکیل تحصیلکرده و جوان بهتر از یک وکیل سالخورده و با تجربه روند پرونده رتا پیش ببرد و نتیجه درخور را دریافت کند ، پس موقع انتخاب وکیل بهتر است نگاه بی انصافه را از خود دور کنیم.

حالا بعد از این که ویژگی های یک وکیل خوب را دانستیم و نیز نکاتی را که درباره یک وکیل باید به ان توجه کنیم را درک کردیم حال این سوال ممکن است پیش آیید که انواع مختلف وکلا با حیطه های تخصصی مختلف کدام است؟

 

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

انواع مختلف وکلا با حیطه های تخصصی مختلف کدام هستند؟

وکلا با حیطه های تخصصی به چندین دسته تقسیم می شوند که مهمترین آن ها عبارتند از :

انواع مختلف وکلا با حیطه های تخصصی مختلف کدام هستند؟
انواع مختلف وکلا با حیطه های تخصصی مختلف کدام هستند؟

وکیل قضایی :

وکیل قضایی به وکیلی می گویند که پروانه وکالت را دریافت کرده باشد و به همین علت می تواند دارای حق وکالت از افراد در دادگاه ها و دیگر مراجع قضایی را داشته باشد. وکیل قضایی می بایست ابتدا می بایست در رشته حقوق تحصیل کرده و سپس با شرکت در آزمون وکالت و قبولی در آن ، پروانه وکالت را از کانون وکلای دادگستری- مراکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه دریافت نماید.

وکیل قضایی برای طی کردن این مراحل می بایست درامتحانات کتبی و شفاهی را بگذراند که پس از شخص می توان پزوانه وکالت پایه یک دادگستری را دریافت نماید. وکلای پایه یک در زمره باتجربه ترین وکلا به حساب می آیند که در همه اموری حقوقی می توانند دخالت و به امور رسیدگی نمایند و این در حالی است که وکلای پایه دو  دارای اختیارات کمتری می باشند.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

وکیل اداری :

وکیل اداری به شخصی اطلاق می شود که در طی یک قرارداد اداری به عنوان وکیل کاری شخصی برگزیده می شود که از این طریق می تواند در ادارات و ارگان های مختلف کارهای اداری شخص دیگر را بررسی و پیگیری کند.

نکته مهمی که در اینجا باید به ان توجه شود این است که برای این که شخصی بتواند وکیل اداری شخص دیگر شود ملزم نیست که حتما سواد حقوقی داشته باشد در واقع هرکسی می تواند به عنوان وکیل اداری شخص دیگر برگزیده شود .

لذا بایستی به این نکته نیز توجه کنید که وکیل اداری تنها می تواند امورات اداری شخصی را پیگیری- بررسی و به انجام برساند ولی این حق را ندارد که که به عنوان وکیل در مراجنع قضایی- ارائه مشاوره حقوقی- و یا در امور قضایی دخالت و یا از موکل خود در دادگاه دفاع کند.

وکیل معاضدتی:

از حقوق اولیه ای که هر شخصی می تواند داشته باشد داشت وکیل است. مطابق اصل 35 قانون اساسی: ((در تمامی دادگاه ها طرفین این حق را دارند که برای خو یک وکیل برگزینند و چنانچه این توانایی لازم را برای انتخاب وکیل نداشته باشند

بایستی برای انان این امکانات فراهم شود که وکیل برگزینند)) قسمت اخر این اصل از قانون اساسی درباره استفاده از این حق برای اشخاصی است که نمی توانند برای خود وکیل انتخاب کنند و در ان قید شده که می بایست امکانات لازم برای انتخاب وکیل برای این اشخاص فرام شود .

همان گونه که می بینید ازجمله ملاک های قانون اساسی دادرسی عادلانه مابین طرفین دعوا است. عدالت قضایی چنین امر می کند که اشخاص کم درآمد و نداشتن توان مالی برای داشتن وکیل خود را تنگنا قرار ندهند لذا این گروه از افراد می توانند برای برپایی حقوق خود و با به عبارتی برای دفاع از خود در مقابل طرف دعوا وکیل معاضدتی درخواست کنند.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

وکیل تسخیری :

وکالت تسخیری م.عی وکالت است که دادگاه کیفری جهت دفاع از متعهم پرونده آن را به وکلا می سپارد. در چنین پرونده ای شاکی و متهم این حق را دارند که از وکیل برای دفاع از خوداستفاده کنند ولی چنانچه متهم به دلیل عدم توانایی مالی نتواند وکیلی برای خود انتخاب نماید می تواند به دادگاه درخواست وکیل دهد و بعد ازاین که دادگاه نیز با بررسی های لازم تشخیص داد که متهم توانایی انتخاب وکیل را ندارد می نواند ازطریق بودجه دادگستری وکیلی را برای متهم انتخاب کند که به آن وکیل تسخیری گویند.

وکیل تسخیری :
وکیل تسخیری :

در جرائم و اتهاماتی که مجازات آن سنگین پیش بینی می شود قانونگذار وکیل تسخیری را برای دفاع از متهم لازم و اجباری می داند ه گونه ای چنانچه اگر وکیل تسخیری در دفاع از متهم در دادگاه حاضر نشود دادگاه برای وی مجازات لازم را در نظر گرفته و دفاع از متهم را به وکیل تسخیری دیگری واگذار می کند.

با تعیین وکیل تسخیری از جانب مقام قضایی برای اشخاص بی بضاعت ، می توان چنین نتیجه گیری نمود که با این عمل می توان اشخاص ضعیف را که توانایی پرداخت حق الولاکه را ندارد را تحت حمایت قرار داد و از نظر حقوقی نیز از آنان حفاظت نمود تا به دلیل عدم نماینده حقوقی و رسیدگیبه امور مورد ظلم قرار نگیرنذ این تحت پوشش حمایتی قرار دادن این اشخاص به منزله است که همگی در برابر قانون یکسان می باشد و به همه قشرهای جامعه حق دفاع از خود را می دهد.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

مهارت ها و دوره های آموزشی لازم برای شغل وکیل کدامند؟

اشخاصی که به شغل وکالت علاقه دارند می بایست در یکی از رشته های تحصیلی ذیل تحصیل داشته باشند :

  • حقوق
  • الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه ومبانی حقوق اسلامی
  • الهیات و معارف اسلامی فقه و حقوق اسلامی

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

وکیل می بایست در 18 مورد ذیل مهارت لازم را داشته باشند:

اصول گزارش نویسی- تسلط داشتن به قوانین حقوقی بین الملل- تسلط داشتن به قوانین دیه- مسلط بودن به قوانین ملک و املاک – مسلط به قوانین کیفری-  مسلط به قوانین مهاجرت  – مسلط به قوانین مهریه- مسلط به قوانین نظام وظیفه –  مسلط به قوانین و امور حقوقی-  مسلط به قوانین وصیت نامه- مسلط به قانون تجارت-

مسلط به قانون کار- مسلط به قوانین اسناد ثبتی- مسلط به قوانین انحصار وراثت

مشاوره حقوقی-  مشاوره طلاق- مسلط به قوانین تابعیت

شخصیت شناسی وکیل

مشکلات و معضلاتی که در پرونده های حقوق وجود دارد می بایست وکلا این قابلیت را در خود به وجود بیاورند که بتوانند مسائل را به درستی تحلیل و حل نموده و مشاوره حقوقی صحیحی را به مراجعین خود ارائه دهد. یک وکیل خبره تمامی خطرات در جهات گوناگون اجتماعی را شناسایی نموده و با صبر و مهارت لازم پیچیده ترین پرونده های حقوقی را تجزیه و مورد بررسی دقیق قرار می دهد

روحیه قانومندی ، عدالت خواهی ، و تفسیر و تحلیل مسائل حقوقی بر مبنای برنامه ریزی از خصوسیات بارز و قابل توجه شخصیتی یک وکیل زبده به حساب می آید. به غیر از ویژگی های شخصیتی و اجتماعی ویژه ای که یک وکیل باید داشته باشد می بایست اطلاعات خود را نسبت به حرفه خود به روزرسانی نماید.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

یک وکیل با چه چالش هایی روبرو است؟

اشخاصی که شغل وکالت را برای خود بر می گزینند می بایست امادگی مواجهه با هرگونه چالش را داشته باشند ، هر اندازه که پرونده حقوقی پیچیده تر باشد یک وکیل باید توانایی دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و موانع اجتماعی پیش رو را داشته باشد. براین اساس چنین می توان گفت که یک وکیل با 4 نوع چالش مواجه است:

  • محدودیت بازار کار به صورت تخصصی
  • وجود ارگان های موازی قانونمند و مجریان گوناگون
  • گسترش بی کیفیت و خارج از استانداردهای لازم آموزش عالی در رشته حقوق
  • به دلیل تحریم و کاهش سرمایه گذاری های تجاری در داخل کشور و رکود اقتصادی ، پرونده های وکالت کاهش یافته است .
یک وکیل با چه چالش هایی روبرو است؟
یک وکیل با چه چالش هایی روبرو است؟

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

وکیل پایه یک و پایه دو چه تفاوتی با هم دارند؟

تمامی وکلای دادگستری برای این که بتوانند در تمامی امور حقوقی- (مشاوره حقوقی- تنظیم نمودن دادخواست و لایحه برای پرونده موکل) اعلام وکالت کنند می بایست پروانه وکالت را به طریقی که پیشتر توضیح دادیم دریافت کند که پروانه وکالت خود دارای دو نوع است پروانه وکالت پایه یک و پایه دو.

وکیل پایه یک و پایه دو هر دو در زمینه امور حقوقی می توانند وکالت خود را انجام دهند ولی در برخی امور نیز با هم تفاوت هایی دارند به عنوان مثال وکیل پایه یک دادگستری می تواند بدون اینکه محدودیتی داشته باشد در تمامی دادگاه های حقوقی و کیفری در سراسر کشور عهده دار وکالت باشد ولی وکیل پایه دو تنها می تواند محاکم کیفری را عهده دار شود که در دادگاه های تعزیری جرم آن ها دارای حبس کمتر از 10 سال ، شلاق و جرایم نقدی و نیز در دادگاه های حقوقی برای پرونده های کمتر از 50 میلیون و پرونده های غیر مالی به جز طلاق و نکاح باشد.

405321
وکیل پایه یک و پایه دو چه تفاوتی با هم دارند؟

آن دسته از وکلایی که پروانه وکالت خود را کانون وکلا دریافت می کنند می بایست به مدت 2 سال دوره کارآموزی را بگذرانند و همچنین می توانند با وجود وکیل سرپرست دفاع از حقوق موکل را نیز انجام دهند و بعد از گذشت دوره 2 ساله کارآموزی و انجام گزینش های مربوطه پروانه وکالت پایه یک را دریافت نماید.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

وکیل و مشاوره حقوقی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

قبل از این که شغل وکیل و مشاوره حقوقی را باهم مقایسه کنیم و تفاوت های آن ها را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است وظایف مشاور حقوقی را و این که در چه زمینه هایی می تواند به مخاب خود مشاوره لازم را ارائه دهد اشنا شوید که شامل این موارد است : 1- امور مربوط به دعاوی 2- امور مربوط به قرار دادها 3- امور مربوط به پژوهش ها 4- ارائه پیش نویس و تنظیم قرارداد

وکیل و مشاوره حقوقی چه تفاوت هایی با هم دارند؟
وکیل و مشاوره حقوقی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

وکلا معمولا به مراجعین خود مشاوره حقوقی می دهند ولی در بسیاری از موارد به عنوان نماینده آنان نیز در مکان های حقوقی ایفای نقش می کنند، مشاوره حقوقی و وکیل با هم دارای تفاوت هایی به شرح ذیل می باشند:

ابتدایی ترین تفاوتی که وکیل و مشاورین حقوقی با هم دارند این است که تمامی کسانی که در رشته حقوق تحصیل نموده و فارغ التحصیل شده اند بدون داشتن پروانه وکالت می توانند در کلیه ادارات و ارگان های دولتی و نیز موسسات و شرکت های خصوصی به عنوان مشاور حقوقی مشغول به کار شوند پس اولین تفاوت وکیل و مشاوره حقوقی در داشتن پزوانه وکالت است که مشاورین حقوقی فاقد آن هستند.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل تهرانپارس هستید

البته اگر مشاور حقوقی دارای پروانه وکالت باشد می تواند به عنوان نماینده شرکت و یا ارگان مربوطه در دعاوی شرکت کند.

مشاور حقوقی با قرارداد مشاوره در شرکت ها و یا سازمان ها کار خود را شروع می کند و به عنوان یک کارمند رسمی در آن محل فعالیت نمی کند بلکه حقق تعیین شده برای مشاور حقوقی به صورت ساعتی می باشد و می بایست به تعداد ساعات تعیین شده در شرکت و یا سازمان حضور داشته باشد و در ازای هر ساعت مبلغی را که از قبل با آن توافق نموده اند دریافت نمیاد.

از دیگر تفاوت های وکیل و مشاور حقوقی این است که یک وکیل که دارای پروانه وکالت است نمی توانند به استخدام رسمی ارگانی درایند و چنانچه این امر صورت گیرد باید پروانه خود را به صورت موقت تودیع کنند در حالی که مشاورین حقوقی در صورتی که شرایط استخدام برایشان فراهم شود بدون هیچ محدودیتی می توانند فعالیت خود را شروع کنند .

بهتر است بدانید که کسانی که در یکی از رشته های تحصیلی حقوقی دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند و مشاوره می دهند مشاوره حقوقی گویند و نیازی به اخذ مجوز ندارند و این امربا مشاوران قوه قضاییه فرق دارد مشاورین قوه قضاییه می بایست حتما در آزمون شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند تا بتوانند مجوز مشاوره قضایی را دریافت نمایند.

از وظایف اصلی مشاورین حقوقی ارائه راهنمایی های لازم به یک شخص و یا سازمان و شرکتی است که با آن قرارداد دارد و می تواند در همه امور آنان را هدایت نموده و کلیه جنبه های قانونی و حقوقی را برای آن ها کاملا توضیح دهد تا بتوانند تصمیمات درستی را در زمینه کاری خود اتخاذ کنند ولی وکلا معمولا زمانی مشاوره انجام می دهند که شخص دچار مشکل و یا جرم حقوقی شده و آنان را در زمینه های حقوقی و کیفری راهنمایی می کند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام