نمونه رای تخلفات اداری-لایحه آنی

امروز با بررسی موضوع نمونه رای تخلفات اداری با شما دوستان همراهیم.

نمونه رای تخلفات اداری
نمونه رای تخلفات اداری

آشنایی با نمونه رأی تخلفات اداری در مواقع مختلفی به افراد کمک می کند که در مورد قوانین موجود در زمینه این نوع تخلف آگاه شوند و در ارتباط با شرایط مهم آن اطلاعات بیشتری به دست آورند.

نمونه رای تخلفات اداری
نمونه رای تخلفات اداری

در ادامه مقاله به سوالاتی که در زمینه نمونه رأی تخلفات اداری برای شما دوستان پیش بیاید و ذهنتان را درگیر می کند پاسخ داده می شود. امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید باشد.

منظور از تخلفات اداری چیست؟

تخلفات اداری چه مواردی را در بر می گیرد؟

طبق قانون برای انجام دادن تخلفات اداری چه تنبیهاتی در نظر گرفته می شود؟

آیا به تخلفات اداری در مکان خاصی باید رسیدگی شود؟

ویژگی افرادی که به تخلفات اداری رسیدگی می کنند شامل چه مواردی می شود؟

در رأی صادره برای تخلف اداری چه مواردی باید قید شود و نمونه رأی تخلفات اداری به چه صورتی انجام می گیرد؟

به تخلفات اداری چگونه رسیدگی می شود؟

نکات مهمی که در ارتباط با تخلفات اداری رعایت آن الزامی می باشد کدامند؟

آیا بعد از تعیین مجازات برای تخلفات اداری ممکن است حکم صادره لغو شود؟

 

منظور از تخلفات اداری چیست؟

تخلفات اداری زیادی توسط کارمندان صورت می گیرد و در کل تخلفات اداری شامل هر گونه اعمال یا رفتارهای اشتباه است که از افراد استخدام دولت سر می زند و اگر کارمند مورد نظر از انجام نظم و قانون خاصی که در یک شرکت و اداره وجود دارد، سرپیچی کند به عنوان تخلف اداری شناخته می شوند و در قانون باید به آن رسیدگی گردد.

منظور از تخلفات اداری چیست؟
منظور از تخلفات اداری چیست؟

همان طور که اشاره شد تخلف اداری را کارمندان انجام می دهند و منظور در این زمینه تمامی کارمندان اداری اعم از کارکنان رسمی، همچنین کارمندان ثابت و پیمانی است، در این مورد اگر کارمندان قراردادی یا دائم نیز تخلفی انجام دهند بررسی این تخلف ضرورت دارد.

هر کارمندی در هر پست و مقامی که در اداره و شرکت دولتی دارد، نباید مرتکب تخلف شود و در مواردی که تخلفاتی از جانب این افراد صورت گیرد حتی اگر فرد رئیس یک شرکت باشد، به عنوان متخلف شناخته شده و طبق قانون لازم است اقدامات اساسی انجام شود.

منظور از تخلفات اداری چیست؟
منظور از تخلفات اداری چیست؟

به عبارت دیگر تخلفات اداری انجام دادن افعالی نامتناسب یا ترک کارهایی است که بر اثر قصور فرد کارمند رخ می دهد و با این اقدام مسئولیت های خود را زیر پا گذاشته و مجازات هایی برای کارمند در نظر گرفته می شود.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

تخلفات اداری چه مواردی را در بر می گیرد؟

تخلف هایی که به صورت اداری رخ می دهد شامل موارد زیادی می شوند، هر گونه اعمالی که بر خلاف قانون صورت بگیرد و همه رفتارهایی که با قوانین اداری مخالف باشد به عنوان تخلف اداری معرفی می شوند.

تخلف اداری دیگری که ممکن است کارمندان زیادی آن را انجام دهند به نقض کردن قوانین مهم بر می گردد و افرادی که این مقررات را رعایت نکنند، تخلف کرده و طبق قانون باید پاسخگو باشند.

تخلفات اداری چه مواردی را در بر می گیرد؟
تخلفات اداری چه مواردی را در بر می گیرد؟

مورد دیگری از تخلفات اداری به نارضایتی افراد از کارمندان دولتی مربوط می شود، در مواقعی که ارباب رجوع از رفتار یک کارمند ناراضی باشد یا این فرد تأخیری را در زمینه کارهای قانونی خود انجام دهد تخلف کرده، همچنین اگر کارمند در زمان مشخصی که قانون در نظر گرفته  نتواند اقدامات مهم را برای درخواست ارباب رجوع به کار گیرد، این کارمند طبق قانون تخلف کرده و در مواردی که دلیل محکمی برای این اقدام خود نداشته باشد لازم است از طریق مراجع بررسی های مورد نظر صورت گیرد.

اختلاس به عنوان یک تخلف اداری شناخته می شود، همچنین اخاذی هایی که در پست فرد صورت گیرد و از ارباب رجوع یا افراد دیگری در مقام خود پول دریافت می کند تخلف محسوب شده و طبق قانون دلایل این تخلف بررسی می شود.

تهمت به ارباب رجوع

در مواردی که کارمند در محل کار خود حضور دارد و به ارباب رجوع تهمت بزند یا حرمت افراد مراجعه کننده را در نظر نگیرد به عنوان تخلف اداری شناخته می شود و کارمند تحت پیگرد قرار می گیرد.

اگر فردی در هنگام اجرای قوانین و انجام دادن کار خود بین افراد مراجعه کننده به اداره تبعیض قائل شود و برای برخی افراد روابطی متفاوت از دیگران نشان دهد، به عبارتی دیگر روابطی را به صورت غیر اداری ادامه دهد که در قانون این رفتار منع شده باشد، تخلف محسوب شده و لازم است که بر طبق قانون اقداماتی صورت گیرد.

تهمت به ارباب رجوع
تهمت به ارباب رجوع

اگر کارمندی با اتباع بیگانه ارتباط هایی به صورت غیر مجاز داشته باشد و اداره مربوطه در جریان این ارتباط نبوده و کارمند مربوطه دلیل خاصی را برای این تخلف بیان نکند متهم در نظر گرفته می شود. در این زمینه مهم است که تمامی موارد خاص بررسی گردد مانند اینکه کارمند فقط با یک فرد بیگانه ارتباط عادی داشته یا در این میان اسناد محرمانه ای از اداره خود را افشا کرده و در اختیار سازمان خاصی قرار داده است، البته هر یک از این کارها تخلف بوده  اما در مواردی که کارمند اسناد مهم شرکت را فاش کند مسلما به وجود آورنده مشکلات بیشتری خواهد شد.

فردی که در پست و مقام خود از مقامات بالا و انجام دستورات آنها سرپیچی کند و بدون هیچ عذرخواهی، وظایفی که برای یک کارمند تعیین شده را  انجام ندهد و به عبارتی در وظایف اداری خود کوتاهی کند تخلف به حساب می آید و اقدامات مهمی برای بررسی این تخلف اداری باید صورت گیرد.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

مورد دیگر از تخلفات اداری به انجام ندادن شعائر اسلامی مربوط می شود، در کشور ایران قوانین خاصی وجود دارد و هر کارمند در صورتی قادر می باشد که کار خود را ادامه دهد که قوانین را بپذیرد و به آنها احترام بگذارد.

کارمندی که ثابت شود به هر گونه مواد مخدر اعتیاد دارد و در هنگام اجرای کار خود در پست و مقام خود این مواد را استفاده کند طبق قانون تخلف در نظر گرفته می شود و تحت پیگرد قرار می گیرد، در این میان اگر کارمند مورد نظر مواد مخدر را در اداره به همراه داشته باشد یا این مواد را در حین انجام کار دولتی خود به فروش برساند

در صورت ثابت شدن تخلف محسوب می گردد و برای این کارمند باید پیگیری های لازم را انجام داد، استعمال مواد مخدر در ملأ عام یا به فروش رساندن این گونه مواد در هر موقعیت و مکانی جرم محسوب شده و فردی که این اقدام را انجام داده باید دلایل خود را بیان کند.

تخلفی که شاید خیلی از افراد آن را در نظر نگیرند و اطلاع نداشته باشند که این اقدام تخلف محسوب می شود به داشتن هم زمان چند شغل دولتی مربوط است که کارمند این اقدام  را انجام داده و قانون در جریان این کار نباشد، طبق قانون اساسی هر فردی موظف است که تنها دارای یک شغل دولتی باشد و افرادی که در این زمینه مرتکب تخلف شوند هر زمانی که این مسأله ثابت گردد باید پیگیری های لازم صورت گرفته و دلیل این اقدام توسط کارمند بررسی شود.

انجام دادن کارهایی در اداره و شرکت مورد نظر که بر خلاف قانون باشد و جعل کردن اسناد این شرکت تخلف محسوب می شود، همچنین اگر کارمند مربوطه در اوراق دولتی به هر دلیلی دست برد و دستکاری هایی غیر قانونی را در این اوراق انجام دهد به عنوان تخلف در نظر گرفته می شود و این فرد باید پاسخگوی کار خود باشد.

افرادی که به دلایل مختلف در اعتصاب هایی که قانون منع کرده است شرکت کنند و کارمند به دلایل شخصی و بدون در نظر گرفتن منافع مملکت خود اقداماتی انجام دهد تخلف بوده و مشکلات زیادی را ایجاد می کند

همچنین اگر کارمند تظاهراتی را به صورت غیر قانونی راه اندازی کرده و در این زمینه خود مدیریت این اعتصاب غیر قانونی را بر عهده داشته باشد و از پست و مقام خود سوء استفاده کند، باید دلیل این اقدام مد نظر قرار بگیرد و تخلفات اداری صورت گرفته توسط کارمند زیر نظر قانون بررسی شود.

ارائه دادن گزارشاتی بر ضد مردم به سازمان های مخالف دولت تخلف محسوب می شود، همچنین اگر منابع خبری حضور یک کارمند دولتی را در سازمان های مختلف که بر ضد دولت اقداماتی انجام می دهند، ثابت کند در اسرع وقت باید این اطلاعات بررسی شود

و اگر این جرم ثابت گردد برای کارمند ایجاد کننده مشکلات بیشتری خواهد شد.

متعهد بودن به قانون اساسی و قرار ندادن اطلاعات محرمانه و مهم این مملکت وظیفه هر شهروند و مقیم ایران می باشد و در مواردی که یک شغل و مقام دولتی به فردی واگذار می شود اما این فرد در پست خود بر ضد دولت همکاری کند و اطلاعاتی را که به واسطه شغل خود از دولت به دست می آورد در اختیار هر سازمان مخالفی قرار دهد، تخلف بوده و ممکن است به اخراج کارمند یا اقدامات دیگر منجر شود.

در مواردی ممکن است در یک برگه امتحانی برای کنکور و امتحان مهمی مانند آزمون های استخدامی و… دست برده شود و این سوالات قبل از برگزاری امتحان در اختیار عده ای قرار بگیرد، کارمندی که این اقدام را انجام داده  به عنوان متخلف شناخته می شود

همچنین در این زمینه مواردی چون تعلق گرفتن نمره و امتیاز به افراد خاصی بدون در نظر گرفتن آزمونشان یا تعویض کردن اطلاعات موجود در آزمون  در هر زمانی که ثابت شود تخلف بوده و کارمند زیر نظر مراجع باید دلیل این اقدام را توضیح دهد.

اگر فرد کارمندی با گروه های ضد دولتی و منافقان در ارتباط باشد و از این اقدام خود پشیمان نشود و قبل از فاش کردن اطلاعات و شرکت در این سازمان ها توبه نکند طبق قانون تخلف کرده و باید بررسی های لازم مد نظر قرار بگیرد.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

طبق قانون برای انجام دادن تخلفات اداری چه تنبیهاتی در نظر گرفته می شود؟

در بیشتر مواردی که تخلفی در قسمت های مختلف اداره رخ دهد قانون تنبیهاتی را برای کارمند مورد نظر تصویب کرده است و طبق قانون و بر اساس تخلف صورت گرفته و حساسیت این تخلف لازم می باشد که تنبیه تعیین شود و رسیدگی به این نوع تخلفات در اسرع وقت انجام گیرد.

طبق قانون برای انجام دادن تخلفات اداری چه تنبیهاتی در نظر گرفته می شود؟
طبق قانون برای انجام دادن تخلفات اداری چه تنبیهاتی در نظر گرفته می شود؟

در مراحل ابتدایی که تخلفی توسط یک کارمند صورت می گیرد از طریق دادن یک اخطار کتبی به کارمند تنبیه او را انجام می دهند بدون اینکه در پرونده استخدامی این فرد اخطار کتبی ثبت شود و در زمان بازنشستگی و.. مشکلاتی را برای کارمند به وجود آورد، در مواردی ممکن است که کارمند توبیخی کتبی، دریافت کند و به دلیل حساسیتی که اقدام کارمند دارد در پرونده استخدامی فرد نیز این توبیخ و تاریخ آن به همراه دلیل توبیخ قید شود.

طبق قانون برای انجام دادن تخلفات اداری چه تنبیهاتی در نظر گرفته می شود؟
طبق قانون برای انجام دادن تخلفات اداری چه تنبیهاتی در نظر گرفته می شود؟

کسر حقوق کارمند برای مدت خاصی، یکی از تنبیهات محسوب می شود که بر اساس تخلف صورت گرفته این زمان می تواند یک ماه تا حدود دوازده ماه را در بر بگیرد و به تناسب تخلفی که انجام شده است کسر حقوق در ماه های ویژه ای رخ می دهد.

یکی دیگر از تنبیهات مربوط به تخلفات اداری این است که کارمند مورد نظر برای مدتی از شغل و پست خود برکنار شده و در این مدت رفتارهای کارمند بررسی می شود و اگر تخلفی مجددا صورت نگیرد و به دنبال برطرف کردن مشکلات باشد قادر خواهد بود بعد از مدت برکناری خود به مقامش برگردد و شغل را ادامه دهد.

در مواقعی تنبیه لازم برای تخلف اداری این است که کارمند را از شهری به شهر دیگر می فرستند یا محل جغرافیایی این فرد را به مدت یکسال تا چندین سال تغییر می دهند و در زمان تعیین شده رفتارهای کارمند تحت نظر است، در مواردی که کارمند تخلفی انجام ندهد بعد از این تنبیه صورت گرفته فرد به محل کار خود در شهر مورد نظر منتقل می شود.

پایین آوردن پست و مقام  فرد یکی از تنبیهات مهم است که برای خیلی از کارمندان لحاظ می شود، در موارد دیگری ممکن است این افراد از داشتن شغل های حساس محروم شده و در دستگاه هایی دولتی برای مدت خاصی به آنها پست و مقامی واگذار نشود

همچنین اگر طبق قانون، تخلف اداری صورت گرفته ایجاد کننده مشکلات بیشتری باشد این احتمال وجود دارد که فرد تا پایان عمر خود از داشتن پست های دولتی محروم گردد.

طبق قانون جمهوری اسلامی اگر تخلف اداری فرد به میزان زیادی باشد و برای شرکت مورد نظر و ارباب رجوع و… مشکل ایجاد کند برای کارمندان ممکن است تا حکم اخراج در نظر گرفته شود و بر اساس تخلف اداری انجام شده از پست و مقام فرد را اخراج کنند یا به طور کلی بعد این اقدام فرد از داشتن خدمات دولتی منع شود و در هیچ پست دولتی این فرد استخدام نگردد.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

آیا به تخلفات اداری در مکان خاصی باید رسیدگی شود؟

تخلفاتی که از سوی کارمندان انجام می گیرد برای بررسی این تخلفات باید جلسه هایی تشکیل شود و در این زمینه به مشکلات رسیدگی کنند، معمولا برای تخلفات اداری صورت گرفته توسط کارمندان دولتی دادگاه ها یا دیوان عدالت درگیر نمی شود

بلکه قبل از هر اقدامی تلاش بر این است که هیأت های بدوی در مراکز مختلفی تشکیل گردد و برای بررسی تخلف کارمند از افراد خبره استفاده کنند. هیأت بدوی در مکان هایی چون وزارت خانه ها و مراکزی مانند نهاد انقلاب تشکیل می شود، همچنین در مراکز استان یا سازمان هایی که به صورت دولتی و مستقل هستند می توان این تخلف صورت گرفته را بررسی و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داد.

آیا به تخلفات اداری در مکان خاصی باید رسیدگی شود؟
آیا به تخلفات اداری در مکان خاصی باید رسیدگی شود؟

در کل تخلفات اداری را پدیده ای پیچیده می دانند و این تخلفات با توجه به مسائل فرهنگی و شخصیتی یک مکان باید بررسی شود، همچنین در نظر گرفتن شرایط اداری و اقتصادی که یک جامعه به خصوص دارد می تواند تعیین کننده یک تخلف باشد

مثلا در یک منطقه ممکن است اقدامی که کارمند انجام می دهد به دلیل شرایط خاص تخلفی محسوب نشود یا در میان افراد ساکن در یک شهر این اقدام کارمند جرم شناخته نشود، به همین دلیل لازم است که به قوانین یک شهر دقت کنند هر چند قانون در تمام کشور یکسان بوده و همه افراد موظف به انجام این قانون هستند.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

ویژگی افرادی که به تخلفات اداری رسیدگی می کنند شامل چه مواردی می شود؟

افرادی که قادر هستند به تخلفات اداری رسیدگی کنند باید دارای ویژگی های خاصی باشند تا قانون این اجازه را به افراد بدهد که در هیأت های بدوی که در زمینه تخلف اداری یک کارمند انجام می شود به راحتی حضور یابند و بتوانند در رأی صادره برای یک کارمند دخالت کنند، افرادی که این شرایط را ندارند طبق قانون نباید در این جلسات شرکت کرده و بنا به دلایلی اگر این افراد در جلسه حضور داشته باشند لازم است که به قوانین مربوطه توجه کنند و در برگه صدرو رأی امضای این افراد قرار نگیرد.

278885
ویژگی افرادی که به تخلفات اداری رسیدگی می کنند شامل چه مواردی می شود؟

از ویژگی های مهمی که افراد حاضر در هیأت بدوی باید داشته باشند این است که باید افراد متأهل بوده و در زمینه کار خود متعهد باشند و هیچ نوع تخلفی در پست و مقام خود انجام ندهند، همچنین تسلط افراد به احکام اسلامی و آگاهی کافی در این مورد اهمیت دارد.

ویژگی دیگر افرادی که به عنوان تشکیل دهنده هیأت بدوی در جلسه حضور دارند این است که  به نظام جمهوری اسلامی ایران و اصول پایه ای ولایت فقیه و نظام اعتقاد راسخ و کامل داشته و همه افراد در سنینی بالاتر از بیست و پنج سال باشند.

افراد حاضر در هیأت بدوی مربوط به یک دستگاه اختیارات خاصی دارند و طبق قانون حدود اختیارات این افراد به کارمندی بر می گردد که جلسه برای این فرد تشکیل شده و هیچ یک از افراد حاضر در این جلسه حق دخالت در پرونده های دیگر که در سازمان های مختلف صورت می گیرد را ندارند

زیرا بیشتر افراد از موارد مربوط به جرم و تخلف به صورت آکادمیک اطلاعاتی نداشته و ممکن است صلاحیت شرکت در جلسه ای که به تخلف یک کارمند در اداره بخصوصی موبوط می شود را به هیچ عنوان نداشته باشند.

هر کارمندی به کار خود و حرفه خاصی تسلط دارد و آگاهی کامل به تمامی قوانین شرکت های مختلف ندارد، به همین لیل شرکت یک فرد در جلسات اداره های متفاوت مشکل آفرین می شود و این مسأله باید مد نظر افرادی قرار بگیرد که کارکنان حاضر در هیأت را تشکیل می دهند.

افرادی که در گروه تحقیق حضور دارند و بررسی موارد مهم در ارتباط با تخلف اداری یک کارمند را انجام می دهند نباید با متهم یا فرد کارمند فامیل باشند و آشنایی خاص با این افراد ایجاد کننده مشکلات می شود، این آشنایی مربوط به فامیل نسبی و فامیل های سببی است و در مواردی که فرد با کارمند مورد نظر فامیل باشد این حق را ندارد که در پرونده رسیدگی های لازم را انجام دهد.

ویژگی های دیگری که فرد حاضر در هیأت بدوی باید داشته باشد به مدرک تحصیل بر می گردد، این فرد باید دارای مدرک دیپلم بوده، البته داشتنن هر گونه مدرکی که در حوزه های علمیه هم سطح دیپلم و مدارک بالاتر است محدودیتی ندارد.

مورد مهم دیگر به آشنایی یک نفر از اعضای هیأت بدوی با مسائل حقوقی مربوط می شود تا این فرد در ارتباط با رسیدگی به پرونده اقدامات لازم را انجام دهند، همچنین چند نفر از افرادی که در هیأت بدوی شرکت می کنند باید از میان کارمندان اداری که سابقه کار دولتی برای چندین سال دارند انتخاب شوند.

در این مورد دقت خاصی صورت می گیرد که از افراد علی البدل استفاد نشود و خود فرد تخلفات اداری نداشته باشد.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

در رأی صادره برای تخلف اداری چه مواردی باید قید شود و نمونه رأی تخلفات اداری به چه صورتی انجام می گیرد؟

در مواردی که فرم رأی در حال تکمیل شدن است باید گزینه های زیادی در این فرم ثبت شود، در سطر اول لازم است که در مورد قانون رسیدگی به این تخلف اداری توضیح لازم داده شود، سپس در مورد هیأتی که برای رسیدگی به تخلف تشکیل شده به همراه نام شعبه اطلاعات لازم ثبت گردد.

 

مرحله بعدی این است که تمامی اطلاعات و مشخصات کارمند در رأی صادره برای تخلف ثبت شود، این اطلاعات شامل تمامی اطلاعات شناسنامه ای کامل فرد اعم از نام و نام خانوادگی کارمند و تاریخ تولد به همراه شماره شناسنامه به طور دقیق است که در برگه رأی باید این اطلاعات باشد، محل صدور شناسنامه و نام پدر کارمند نیز به همراه اطلاعات دیگر کارمند نوشته می شود.

در رأی صادره برای تخلف اداری چه مواردی باید قید شود و نمونه رأی تخلفات اداری به چه صورتی انجام می گیرد؟
در رأی صادره برای تخلف اداری چه مواردی باید قید شود و نمونه رأی تخلفات اداری به چه صورتی انجام می گیرد؟

در این مرحله باید نوع استخدام کارمند اعم از رسمی یا پیمانی و… را نوشت، درج کردن شیوه استخدام می تواند در رسیدگی به این تخلف و تغییر دادن وضعیت فرد تأثیر زیادی بگذارد.

در تکمیل رأی، مدارک تحصیلی فرد و هر گونه سابقه کاری با توجه به گروه و سابقه کاری کارمند در نظر گرفته می شود، چون این پست و مقام نشان دهنده موقعیت کارمند در یک اداره است و در آیین نامه اجرایی تنبیه لازم برای این تخلف قید می گردد.

در فرم رأی اطلاعات دیگری که باید ثبت شود به حالت استخدامی فرد مربوط است، در بعضی موارد کارمندی که تخلفی انجام می دهد با توجه به شغل و شرایط موجود باید اخراج گردد.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

قانون اساسی برای هر تخلف صورت گرفته و میزان آن بندهای خاصی دارد و در این فرم باید هر تخلف را به درستی ثبت کرد.

عنوان کامل اتهام و مجازات تعیین شده نیز در برگه رأی نوشته خواهد شد. میزان تنبیهی که برای این مسأله در نظر گرفته می شود با توجه به بندهای خاص تعیین می گردد.

اطلاعات دیگری که در رأی تخلفات اداری وجود دارد به آدرس کارگزینی مربوط است که آرا در این مکان صادر شده و در صورتی که کارمندی نسبت به رأی صادره قصد تجدید نظر داشته باشد در همین محل این کار صورت می گیرد.

علاوه بر این موارد مهلت اعتراضی که فرد کارمند می تواند دادخواست خود را به دیوان عدالت اداری بفرستد باید تعیین شود. معمولا کارمندانی که در داخل کشور حضور دارند تا سه ماه فرصت برای ارائه دادخواست مجدد در مورد تصمیم هیأت دارند و این قانون برای افرادی که در ایران مقیم نیستند بعد از ابلاغ کردن رأی فرصت در حدود شش ماه است.

نمونه رأی تخلف اداری در این قسمت قرار می گیرد تا آگاهی به چگونگی نوشتن این نمونه رأی در اختیارتان باشد.

در خصوص دادخواست خانم (ر.ج.) به طرفیت هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان همدان به خواسته اعتراض به رأی شماره … مبنی بر «تنزل مقام از پست‌های حساس و مدیریتی در دستگاه‌های دولتی (آموزش و پرورش) به مدت پنج سال»؛ با بررسی مفاد پرونده تخلفاتی واصله، اولاً، از آنجایی که مطابق تبصره ۴ ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲، صرفاً‌ اعمال یک مجازات اداری با رعایت شرایط قانونی تجویز گردیده است

در حالی که مشتکی‌ عنه فوق‌الذکر با برداشت ناصواب از بند «و» ماده قانونی اخیرالذکر عملاً‌ دو مجازات را اعمال نموده است، با این توضیح که در مستند قانونی مذکور به مجازات‌های ۱ـ «تنزل مقام» ۲ـ «محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی در دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌های مشمول قانون مزبور» اشاره شده است، در حالی که هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش با ادغام مجازات‌های دوگانه مزبور بر خلاف تکلیف قانونی خود عمل نموده است.

ثانیاً، چون در رأی معترض‌عنه، تخلف منسوب به خانم (ر.ج.) موضوع بند ۲ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری دائر بر نقض قوانین و مقررات بیان شده است، در نتیجه دقیقاً‌ می‌بایست مشخص شود چه قوانین یا مقرراتی در این راستا توسط متهم پرونده تخلفاتی منقوض واقع گردیده است

در حالی که هیأت طرف شکایت قبل از تعیین مستند قانونی در این خصوص به مصادیق آن پرداخته است. ثالثاً، در متن گردشکار رأی معترض‌عنه چنین آورده شده است که «[خانم ر.ج.] در خرداد ماه ۹۱ رئیس حوزه امتحانی شماره ۷ هنرستان فنی و حرفه‌ای شهید سلیمانیان شهرستان نهاوند بوده، به علت نقض قوانین و مقررات مربوطه با نادیده گرفتن شرح وظایف و قوانین برگزاری امتحانات نهایی سوم فنی و حرفه‌ای، موجب رساندن تقلب دسته جمعی به هنرآموزان در حین امتحان گردیده است».

مادتین ۸ و ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری

اگر چه مباشرت یا مشارکت در ارتکاب تخلف اداری، با رعایت مادتین ۸ و ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، قابلیت پیگرد اداری را دارد، لیکن در ضوابط رسیدگی به تخلفات اداری بالأخص مستند قانونی اخیرالذکر، معاونت در ارتکاب تخلف اداری مستوجب پیگرد اداری نیست و قانونگذار صرفاً مباشرت یا مشارکت را قابل رسیدگی در این خصوص دانسته است.

مادتین ۸ و ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری
مادتین ۸ و ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری

چون دلیل موجهی در خصوص مباشرت یا مشارکت خانم (ر.ج.)، در ارتکاب تقلب وجود ندارد، بنابراین صرفاً به علت مسئولیت حوزه اجرا نمی‌تواند تحت پیگرد قرار گیرد، مگر این‌که موضوع مشمول یکی از عناوین مندرج در ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، به‌خصوص بند ۱۳ ماده قانونی مذکور باشد

و در این صورت هم ارائه دلیل اثباتی نیز ضرورت دارد رابعاً، صرف‌نظر از علل نقض فوق، ‌حتی با فرض انتساب تخلف اداری مورد نظر به شاکی این پرونده (متهم پرونده تخلفاتی، خانم (ر.ج.)) چون حسب اعلام مندرج در رأی معترض‌عنه، مشارالیها دارای ۲۵ سال سابقه خدمت با ۳ مورد تشویق از مدیر کل و معاونین وی و ۲ مورد تشویق از روسای اداره متبوع خود بوده است مستحق اعمال مجازات تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی نبوده و تناسب مجازات نیز با فرض توجه اتهام اداری به وی رعایت نگردیده است

و این امر بر خلاف تأکید مندرج در ماده ۲۱ آیین اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری است. فلذا بنابر دلایل فوق‌الذکر، رأی مورد اعتراض دارای علل نقض متعدد بوده و قابل نقض تشخیص می‌گردد

و به استناد ماده ۲۱ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ با رعایت مواد ۱۳ و ۱۴ قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۸۵، ضمن صدور حکم به ورود شکایت، رأی معترض‌عنه را نقض و رسیدگی مجدد به موضوع به هیأت هم‌عرض، ارجاع می‌گردد تا هیأت مذکور با رعایت تمامی جهات قانونی رسیدگی و رأی جدید خود را در این زمینه اصدار نماید. این رأی (دیوان) وفق ماده ۷ قانون اخیرالذکر قطعی و در اجرای ماده ۳۴ همان قانون بلافاصله پس از ابلاغ لازم‌الاجرا خواهد بود.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

به تخلفات اداری چگونه رسیدگی می شود؟

تخلفات اداری در زمانی به آن رسیدگی می شود که پرونده وجود تخلف تکمیل شده باشد، سپس رسیدگی شروع شده و هیأت تصمیم می گیرند که متهم در این جلسه حضور داشته باشد یا نیازی به حضور کارمند مورد نظر در جلسه نیست.

اگر کارمند مورد نظر درخواست کتبی بدهد که در دفاعیه حضور  داشته باشد هیأت می تواند برای یک بار این اجازه را به فرد بدهد.

رسیدگی به این پرونده سپس بر اساس هیأت های رسیدگی در نظر گرفته می شود و اسناد و مدارکی که از تخلف صورت گرفته وجود دارد به طور کامل بررسی کرده و به مدافعاتی که فرد متهم از خود می کند دقت خواهد شد

به تخلفات اداری چگونه رسیدگی می شود؟
به تخلفات اداری چگونه رسیدگی می شود؟

همچنین زیانی که اتفاق افتاده با توجه به ضرری که به دولت یا افراد دیگر وارد می شود به همراه آثار آن در جامعه در نظر گرفته شود و به موقعیتی که کارمند دارد و نیت اصلی این فرد در زمینه تخلف توجه کرده و بر اساس تمامی مدارک و اطلاعات تصمیم اصلی را برای کارمند می گیرند.

رأی صادره باید با توجه به اصول و مستندات موجود در قانون باشد و تخلفات که به فرد متهم نسبت داده می شود در نتیجه رأی ثبت گردد

همچنین نام و نام خانوادگی هیأت داوران و تمامی افرادی که رأی را صادر کرده اند به همراه امضای این افراد در پایین برگه نوشته می شود.

بعد از رسیدگی به پرونده و صدور رأی بدوی لازم است که احکام در نظر گرفته شده بررسی گردد و اگر برای کارمند حکم اخراج صادر شده در اسر وقت آن را به دستگاه های مرتبط ارسال کند، دستگاهی که حکم برایشان فرستاده می شود موظف است که این حکم را به کارمند اطلاع دهد و در زمان خاصی فرد از مقام خود برکنار شود.

هیأتی که تشکیل شده موظف است که قطعی بودن حکم را بیان کند و اگر این رأی قابل تجدید می باشد را تعیین کرده و در رأی مورد نظر برای کارمند مدت زمان دادخواست قید شود و این هیأت آدرس ساختمان مرکزی که کارمند قادر است در آن درخواست تجدید نظر ارائه دهد را ثبت کند.

بعد از این اقدام در مدت سی روز فردی که محکوم شده است تجدید نظر خود را ارائه می دهد، اگر این فرد دارای وکیل یا نماینده ای قانونی باشد از طریق وکیل خود درخواست را ثبت می کند و در این مدت می تواند به طور کتبی دلایلی که از نارضایتی نسبت به رأی دارد قید کند و به اداره مربوطه تحویل دهند. در نظر گرفتن این زمان از تاریخی حساب می شود که در دفتر کارگزینی این درخواست را ثبت می کنند.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

نکات مهمی که در ارتباط با تخلفات اداری رعایت آن الزامی می باشد کدامند و در نوشتن رأی مربوط به تخلفات اداری به چه مواردی باید دقت شود؟

نکات مهمی در ارتباط با تخلفات اداری وجود دارد که مناسب تر این است که  به این موارد دقت شود.

برای تشکیل هیأت بدوی لازم است اگر جلسه ای در دستگاه مربوطه صورت می گیرد بالاترین مقام این دستگاه در این مورد اقدام کند.

دستگاه های مربوطه می توانند در مواردی که قصد دارند واحد سازمانی را برای تشکیل هیأت بدوی داشته باشند در مراکز استان ها اقدام به تشکیل این نوع جلسات کنند.

نکته مهم دیگر این است که اگر تخلفات اداری که کارمندان در یک استان انجام می دهند در همان استان قابل بررسی نباشد، لازم است که این کار در استان های نزدیک و همجوار انجام شود.

نکات مهمی که در ارتباط با تخلفات اداری رعایت آن الزامی می باشد کدامند و در نوشتن رأی مربوط به تخلفات اداری به چه مواردی باید دقت شود؟
نکات مهمی که در ارتباط با تخلفات اداری رعایت آن الزامی می باشد کدامند و در نوشتن رأی مربوط به تخلفات اداری به چه مواردی باید دقت شود؟

رسیدگی به هیأت بدوی یک شهرستان اگر امکان نداشته باشد در استانداری همان شهر صورت می گیرد.

در بررسی تخلفات اداری برای تشکیل هیأت های بدوی نیاز است که نائب رئیس و رئیس مشخص شوند، همچنین انتخاب دبیر در این مرکز برای تنظیم کردن صورت جلسه ها و انجام دادن مکاتبه ها اهمیت دارد.

در تشکیل جلسه بدوی برای تخلفات اداری بعد از مشخص شدن زمان تشکیل هیأت، لازم است که زمان آغاز جلسه به کارمند اطلاع داده شود.

آرایی که هیأت بدوی در ارتباط با کارمندان صادر می کند  اهمیت زیادی دارد و بعد از حکم مورد نظر شرایط کارمند تغییر داده می شود، به همین دلیل لازم است که در زمینه رأی و… نگارش درستی به کار رود و به تمامی نکات دستوری مهم در نوشتن یک متن اداری توجه شود، همچنین استفاده از واژگان مربوط به قانون تخلفات اداری و آیین نامه هایی که در این مورد وجود دارد اهمیت زیادی دارد.

در رأی صادره لازم است که سوابق کارمند ذکر شود و موقعیت کارمند و شرایط مهم قید گردد، شیوه ورود کارمند به این خدمت و زمان آن مشخص می شود. هر تشویقی که فرد در طول خدمت خود داشته یا اینکه اگر کارمند به دلایلی تنبیه شده است به طور کامل در برگه رأی نوشته می شود.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

آیا بعد از تعیین مجازات برای تخلفات اداری ممکن است حکم صادره لغو شود؟

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجازات تخلفات اداری می تواند تعلیق شود و این مجازات ادامه پیدا نکند، در بعضی موارد شرایط خاصی پیش می آید و آرایی که هیأت بدوی صادر کرده اند تحت تأثیر قرار می گیرد.

یک از این موارد به مرگ کارمند مربوط می شود، در مواقعی که کارمند بمیرد رأی صورت گرفته دیگر ارزشی ندارد و رسیدگی متوقف می شود و این مرکز موظف است توقیف دادرسی را انجام دهد. قانون در مواردی که رأی خاصی صادر می شود و افراد در زمان گذراندن حکم بمیرند

همانند کارمندانی که کسر از حقوق برای آنها در نظر گرفته شده یا افرادی که به پست و مقام پایین تری فرستاده می شوند ، شرایط بخصوصی تعریف کرده و تلاش بر این است که بلافاصله بعد از مرگ کارمند، مجازات ها متوقف شده و وضعیت استخدامی فرد به نوعی همانند زمان قبل از انجام تخلف شود تا در تعیین مستمری برای خانواده و… مشکلی ایجاد نگردد.

آیا بعد از تعیین مجازات برای تخلفات اداری ممکن است حکم صادره لغو شود؟
آیا بعد از تعیین مجازات برای تخلفات اداری ممکن است حکم صادره لغو شود؟

در مواردی که یک کارمند به دلیل اعتیاد مواد مخدر از مقام خود اخراج شود یا حکم مورد نظر به باز خرید کردن این کارمند مربوط شود، اگر بعد از صدور رأی کارمند اعتیاد خود را ترک کند طبق قانون باید هیأتی برای رسیدگی به تجدید نظر ایجاد شود و رأی را تغییر دهند.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رای تخلفات اداری هستید

اگر کارمندانی دارای سابقه کار زیاد باشند و سن آنها در میانه بازنشستگی باشد هیأت بدوی لازم است به سن فرد توجه کند و درمواردی که حکم صادره مربوط به اخراج این افراد شوود برای خانواده آنها مستمری در نظر گرفته خواهد شد.

مورد مهم دیگری که قادر است رأی را تغییر دهد به نقض کردن رأی صاره توسط هیأت بدوی از طریق دیوان عدالت اداری بر می گردد، در مواقعی که تخلف اداری در دیوان عدالت بررسی می شود اگر حکمی جدا از رأی هیأت صادر گردد لازم است که رأی هیأت را نقض کرده و رأی جدید دیوان عدالت به اجرا گذاشته شود. در این زمینه اگر حکم اولیه، فرد را چند ماهی از گرفتن حقوق و … محروم کند باید حقوق خاصی را برای سنوات این مدت در نظر گرفت و به کارمند پرداخت گردد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام