وکیل دیوان عدالت اداری کرج

در این مقاله قصد داریم موضوع وکیل دیوان عدالت اداری کرج را مورد بررسی قرار دهیم. لازم به ذکر است که یک وکیل برای آن که بتواند پرونده های دیوان عدالت اداری را قبول کند باید شرایطی خاص داشته باشد.

وکیل دیوان عدالت اداری کرج
وکیل دیوان عدالت اداری کرج

در این مقاله قصد داریم این موضوع را شرح دهیم که یک وکیل در چه حالتی می تواند پرونده های مربوط به دیوان عدالت اداری را بپذیرد و البته در آن ها موفق هم شود. همانطور که می دانید همه وکلا در کار خود خبره نیستند و طبیعتا همه وکلا نمی توانند در همه پرونده ها موفق باشند، اگر به دنبال اطلاعاتی جامع و کامل در رابطه با وکلا هستید تا انتها با ما همراه باشید.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

آیا با دیوان عدالت اداری آشنایی دارید؟

چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری می روند؟

آیا با روند دادرسی در قوانین جمهوری اسلامی ایران آشنایی دارید؟

آیا می دانید تجدید نظر خواهی به چه روندی گفته می شود؟

روند بررسی پرونده در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

آیا ساختار اداری دیوان عدالت کشور را می دانید؟

در رابطه با اعاده دادرسی اطلاعاتی دارید؟

یک وکیل برای قبول پرونده های دیوان عدالت اداری باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی شناخته می شود؟

وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه دو دادگستری در چه زمینه هایی تفاوت دارد؟

 

آیا با دیوان عدالت اداری آشنایی دارید؟

شاید برای شما جالب باشند بدانید که اصولا دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد، در این قسمت سعی بر این داریم که اطلاعات تقریبا جامعی در رابطه با دیوان عدالت اداری بیان کنیم. لازم به ذکر است که ساختار تشکیلاتی دیوان عدالت اداری و پرونده هایی که به دیوان می روند را در ادامه به طور جداگانه و مفصل شرح خواهیم داد.

دیوان عدالت اداری همانطور که از نام آن مشخص می باشد، تشکیلاتی است که در آن به شکایت های علیه اداره ها  رسیدگی خواهد شد. همانطور که می دانیم اداره ها معمولا دولتی هستند. البته لازم به ذکر است که این شکایت می تواند بر علیه شخص هم باشد

اما نکته مهم و قابل اهمیت این است که شخص حتما باید سمتی دولتی داشته باشد و در مقامی دولتی باشد تا بتوان از آن در دیوان عدالت اداری شکایت کرد، در غیر این صورت باید روند دادرسی عادی و معمولی برای این پرونده طی شود. توجه داشته باشید که در رابطه با روند دادرسی هم اطلاعات کاملی را شرح می دهیم.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که از سال 1309 در ایران محکمه ای شبیه به دیوان عدالت اداری وجود داشته است که طبیعتا با نامی متفاوت و البته در آن محکمه با روند دیگری پرونده ها را بررسی می کردند.

آیا با دیوان عدالت اداری آشنایی دارید؟
آیا با دیوان عدالت اداری آشنایی دارید؟

سپس با تغییر قانون در سال 1339 شاهد این موضوع بودیم که تشکیلاتی بسیار مشابه به دیوان عدالت اداری کنونی روی کار آمد، اما توجه داشته باشید که در این سازمان به طور کامل شاهد اجرای عدالت نبودیم.

در این قسمت لازم می دانیم به نکته ای بسیار مهم اشاره کنیم و آن این که اجرای عدالت امری نسبی است. یعنی هر کسی می تواند تفکری خاص در رابطه با عدالت داشته باشد و در زمانی که شکایتی علیه شخصی خاص مطرح می کند، خواهان این موضوع است که حق به او داده شود. به همین دلیل در طول تاریخ شاهد این موضوع بوده ایم که قضاوت و اجرای عدالت از سخت ترین کارها بوده است.

بعد از انقلاب اسلامی ایران شاهد این موضوع بودیم که قانون کشور تغییر کرد، در این تغییرات اسلام و عدالت اسلامی در قانون پدیدار شد و قوانین اسلام را به عنوان مرجعی برای قضات در نظر گرفتند.

عملکرد دیوان عدالت اداری در قانون مصوبه سال 1385 به طور کامل و جامع شرح داده شده است که البته در رابطه با ساختار آن در ادامه توضیحاتی ارائه خواهیم داد. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در رابطه با دیوان عدالت اداری در اختیار شما قرار دهیم.

چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری می روند؟

در رابطه با پرونده های راه یافته به دیوان عدالت اداری در مطالب بالا توضیحات مختصری بیان کردیم، اما توجه داشته باشید که موضوع به همان سادگی هم که تصور می کنید نیست. اجازه دهید در این قسمت برای آن که خواننده بهتر و به سادگی با این موضوع آشنا شود که چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری راه پیدا می کنند، موضوع را با یک مثال شرح دهیم.

تصور کنید شما برای انجام کار خود به یکی از اداره های دولتی مراجعه کرده اید و در آن اداره مشاهده می کنید که کار شما بر طبق ضوابط بررسی نخواهد شد. در این هنگام شما می توانید به سادگی با طرح شکایتی در دیوان عدالت اداری خواهان به جریان افتادن کار خود باشید و البته می توانید شکایتی هم از شخص خاطی مطرح کنید تا در صورت اثبات جریمه شود.

چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری می روند؟
چه پرونده هایی به دیوان عدالت اداری می روند؟

لازم به ذکر است که در این مرحله جریمه به معنی جریمه نقدی نیست و اگر قاضی بر طبق مدارک به دست آمده تشخیص کرد که شخص صلاحیت ماندن در جایگاه کاری خود را ندارد، قادر به عزل وی هم خواهد بود. البته توجه داشته باشید که مورد ذکر شده تنها در صورتی اتفاق می افتد که شخص به طور مکرر خلاف قانون عمل کرده باشد.

در مطلب بالا این موضوع را مثال زدیم که شخصی از کارمند دولتی شکایتی داشته باشد و در دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی کند، اما به خاطر داشته باشید که گاهی ممکن است شکایت از اداره، سازمان یا ارگانی خاص باشد. در چنین حالتی هم به شکایت شخص در دیوان عدالت اداری رسیدگی خواهد شد و بر طبق قانون جمهوری اسلامی ایران دادگاه دیگری صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده هایی را نخواهد داشت.

آیا با روند دادرسی در قوانین جمهوری اسلامی ایران آشنایی دارید؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که شخص برای شکایت علیه افراد معمولی می تواند روند دادرسی در دادگاه را دنبال کند، حال قصد داریم این روند دادرسی را به طور کامل توضیح دهیم تا به طور کامل با این موضوع آشنا شوید که اگر قصد شکایت از شخصی را دارید، چگونه و چطور می توانید برای این کار اقدام کنید.

در ابتدا باید شکایت خود را به کلانتری مطرح کنید یا در مواردی دیگر می توانید دادسرا این کار را انجام دهید. در این مرحله از طرف دادسرا به شما نامه ای داده می شود و برای پیگیری شکایت باید به کلانتری مراجعه کنید. دقت داشته باشید که کلانتری وظیفه جمع آوری مدارک مورد نیاز را به عهده دارد و هیچ صلاحیتی برای نظر دادن در رابه با روند پرونده ندارد.

آیا با روند دادرسی در قوانین جمهوری اسلامی ایران آشنایی دارید؟
آیا با روند دادرسی در قوانین جمهوری اسلامی ایران آشنایی دارید؟

بعد از آن که مدارک مورد نیاز توسط مامورین کلانتری جمع آوری شد، پرونده بر حسب موضوع به شورای حل اختلاف یا دادسرا فرستاده می شود.

توجه داشته باشید که پرونده هایی با موضوع مالی که ارزش آن ها از میزانی خاص کم تر باشد، در ابتدا توسط کارشناسان شعبه حل اختلاف بررسی می شوند تا در صورت امکان به دادسرا فرستاده نشوند.

در مرحله بعدی شاهد این هستیم که پرونده به دادسرا فرستاده می شود و در دادسرا به آن رسیدگی خواهد شد. لازم به ذکر است که در دادسرا از طرفین پرونده سوالاتی پرسیده می شود و از آن ها می خواهند که برای اثبات ادعای خود مدارکی را ارائه دهند. بازپرس های دادسرا صلاحیت صدور رای نهایی را ندارند و فقط می توانند قرار صادر کنند. در دادسرا پرونده تکمیل می شود و به دادگاه فرستاده خواهد شد.

در دادگاه قاضی مسئول بررسی پرونده خواهد بود. کاملا واضح و روشن است که قاضی مقامی بالاتر از بازپرس دارد و طبیعتا پستی مهم تر و حساس تر هم باید داشته باشد. به همین دلیل برای انتخاب قاضی شرایط ویژه ای وجود دارد و قاضی ها معمولا کارآزموده هستند. البته لازم به ذکر است که امکان خطا و اشتباه برای هر انسانی وجود دارد و قاضی ها هم از این موضوع مستثنی نیستند.

در دادگاه قاضی مدارک موجود در پرونده را به طور کامل بررسی خواهد کرد. توجه داشته باشید که رای نهایی پرونده در دادگاه صادر خواهد شد. قاضی برای آن که بتواند بهتر در رابطه با موضوع پرونده قضاوت کند جلسه های متعددی را برگذار می کند، در این جلسات طرفین پرونده و در صورت وجود شاهدان پرونده حاضر می شوند.

نکته

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که در هر مرحله امکان بسته شدن پرونده وجود دارد. به عنوان مثال در مرحله دادرسی دادسرا ممکن است بازپرس به این نتیجه برسد که ادله شما برای اثبات ادعایتان به قدر کافی محکمه پسند نیست و ارزش قانونی ندارد، پس طبیعی است که در چنین شرایطی روند دادرسی تا انتها ادامه نخواهد داشت. البته حق اعتراض برای طرفین پرونده وجود دارد.

بعد از آن که رای نهایی در دادگاه صادر شد، طرفین پرونده می توانند به مدت 20 روز نسبت به رای صادره اعتراض کنند. نکته بسیار مهمی که توجه به آن کاربرد بسیار دارد، این است که برای اعتراض باید مدارکی جدید و البته مورد قبول قاضی ارائه دهید و صرفا لفظ اعتراض دارم کاربردی نخواهد بود. در چنین حالتی اگر مدرک شما مورد قبول قاضی قرار بگیرد، پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود، در غیر این صورت مختومه خواهد شد.

نکته
نکته

دادگاه تجدید نظر را معمولا به عنوان مرحله نهایی روند تجدید نظر می شناسند. به دلیل آن که دادگاه تجدید نظر مرجع عالی قضایی به حساب می آید، پس رای صادره در این دادگاه حکم نهایی به حساب می آید و دیگر امکان اعتراض به آن وجود نخواهد داشت، جز در موارد بسیار خاص و معدودی که پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد.

البته اگر یکی از طرفین پرونده هم به دلایل کاملا موجه نتواند در دادگاه حاضر شود، امکان رسیدگی مجدد به پرونده وجود خواهد داشت که البته باز هم جزء موارد خاص به حساب می آید. و اثبات آن به دلایل قاطع نیاز دارد.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

آیا می دانید تجدید نظر خواهی به چه روندی گفته می شود؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که دادگاه تجدید نظر مرجع عالی قضایی به حساب می آید و حکم صادره از آن دیگر امکان تغییر نخواهد داشت. اگر چه ممکن است شخص بخواهد پرونده خود را در دیوان عالی کشور پیگیری کند، اما طی آمار به دست آمده شاهد این موضوع بوده ایم که معمولا رای دادگاه تجدید نظر در دیوان عالی کشور هم تغییر نخواهد کرد. به همین علت روند تجدید نظر خواهی اهمیت بسیار بالایی دارد.

هنگامی که حکم نهایی در دادگاه عمومی یا کیفری صادر می شود، هر دو طرف پرونده می توانند نسبت به رای صادره اعتراض کنند، اما معمولا طرفی که پرونده را باخته است اعتراض خواهد کرد. در این مرحله شخص یا وکیل وی باید طی دادخواستی مدارک معتبر خود را با ارائه توضیحاتی مختصر و مفید به محضر قاضی تقدیم کنند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در این قسمت نحوه نگارش و بیان جملات اهمیت بالایی دارد.

آیا می دانید تجدید نظر خواهی به چه روندی گفته می شود؟
آیا می دانید تجدید نظر خواهی به چه روندی گفته می شود؟

اگر دادخواست شما مورد قبول قاضی واقع نشود، پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده نمی شود و در همان دادگاه عمومی مختومه خواهد شد، پس این دادخواست اهمیت فوق العاده بالایی دارد.

بعد از آن که دادخواست اعتراض قبول شد، جلسه دادگاه تجدید نظر تشکیل خواهد شد. معمولا در این جلسه هر دو طرف پرونده حضور دارند. قاضی هایی که در دادگاه تجدید نظر مشغول به کار هستند تجربه بسیار بالایی دارند و این موضوع اهمیت و حساسیت مرحله تجدید نظر خواهی را می رساند.

غیبت موجه در جلسه تجدید نظر خواهی می تواند جلسه ای دیگر را هم به دنبال داشته باشد، اما توجه داشته باشید که اثبات موجه بودن غیبت در چنین جلسه ای بسیار سخت خواهد بود. پس توصیه می کنیم که در ساعت و روز مقرر برای جلسه تجدید نظر خواهی آماده باشید. اگر بتوانید در این مرحله از وجود یک وکیل ماهر هم استفاده کنید، احتمال تغییر رای بیشتر خواهد شد.

روند بررسی پرونده در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که چه پرونده هایی و در چه شرایطی به دیوان عدالت اداری فرستاده می شوند. در این جا لازم می دانیم به این نکته مهم اشاره کنیم که دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور دو مرجع متفاوت هستند که هر یک وظایف خاصی دارند، اگر چه نام آن ها بسیار شبیه است، اما این شباهت به معنی یکی بودن نیست. در ادامه روند بررسی پرونده در دیوان عدالت اداری را شرح می دهیم، با ما همراه باشید.

روند بررسی پرونده در دیوان عدالت اداری چگونه است؟
روند بررسی پرونده در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

برای آن که پرونده شما در دیوان عدالت اداری بررسی شود، در ابتدا باید دادخواستی ارائه دهید. دادخواست نوعی فرم خاص است که در آن از شما خواسته می شود که شکایت خود را به طور کامل، جامع و تا حدی که ممکن است خلاصه بنویسید.

نکته مهم این است که شکایت های مطرح شده در دیوان عدالت اداری باید حتما با دادخواست ارائه شوند و در غیر این صورت مورد رسیدگی قرار نمی گیرند. نکته دیگری که در رابطه با دادخواست های مطرح شده در دیوان عدالت اداری باید به آن توجه داشته باشید این است که زبان دادخواست باید فارسی باشد. شما هر ملیتی هم که داشته باشید تنها با زبان فارسی می توانید در دیوان عدالت اداری ایران شکایت خود را مطرح کنید.

بعد از آن که شخص شکایت خود را در دادخواستی ارائه داد، مسئولین در دیوان عدالت اداری آن را بررسی می کنند. توجه داشته باشید که ضوابط حاکم بر دیوان عدالت اداری کاملا مانند دادگاه های عمومی و کیفیری است.

یعنی در دیوان عدالت اداری هم قوانین دقیقا مانند دادگاه های دیگر اجرا می شود و تنها دلیلی که باعث شده است مرجعی جداگانه برای این کار در نظر گرفته شود، نوع پرونده ها می باشد.

جلساتی که در دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به پرونده ها تشکیل می شود با جلسات دادگاه های عمومی و کیفیری تفاوت های مهمی دارد که این موضوع را در قسمت ساختار اداری دیوان عدالت اداری به طور کامل شرح خواهیم داد. توجه داشته باشید که اگر به عنوان یکی از طرفین پرونده به جلسه دیوان عدالت اداری دعوت شدید، در همان جلسه همه مدارک خود را ارائه دهید، زیرا معمولا فقط یک جلسه برای بررسی هر پرونده در نظر گرفته می شود، جز در مواردی خاص که ممکن است تعداد جلسات بیشتر باشد.

بعد از جلسه دیوان عدالت اداری حکم نهایی صادر خواهد شد. در رابطه با احکام صادره از دیوان عدالت اداری باید به این موضوع مهم توجه داشته باشید که هیچ یک از طرفین پرونده نمی توانند به آن اعتراضی داشته باشند، جز در موارد خاص که توضیح در رابطه با آن در این مقاله مجاز نخواهد بود.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

آیا ساختار اداری دیوان عدالت کشور را می دانید؟

در مطالب بالا به این موضوعات مهمی در رابطه با دیوان عدالت اداری اشاره کردیم، اما ساختار اداری آن را بیان کرده ایم و نگفتیم که رای های این دیوان چگونه و تحت چه شرایطی صادر خواهند شد و چرا نمی توان به آن ها اعتراض کرد. البته توجه داشته باشید که حق اعتراض به شکل عادی آن در دادگاه های عمومی و کیفری وجود ندارد و در موارد خاص می توان اعتراض خود را مطرح کرد.

آیا ساختار اداری دیوان عدالت کشور را می دانید؟
آیا ساختار اداری دیوان عدالت کشور را می دانید؟

طبق قانون هر شعبه دیوان عدالت اداری از 3 نفر تشکیل شده است که هر یک از آن ها وظایف مخصوص به خود را دارند، اما نکته مهم این است که برای تشکیل هر جلسه و رسیدگی به پرونده هر 3 نفر باید حاضر باشند. در مقایسه با دادگاه های عمومی باید بگوییم که در جلسات دادگاه یک قاضی وجود دارد که پرونده را بررسی می کند و رای نهایی را صادر می کند، اما در جلسات دیوان عدالت اداری قاضی به تنهایی نمی تواند هیچ رای را صادر کند.

دو مستشار و یک قاضی اعضاء شعب دیوان عدالت اداری هستند که باید در جلسات این شعبه شرکت کنند و نظر دهند.

در دیوان عدالت اداری رای صادره بر اساس رای و نظر دو نفر از اعضاء می باشد، یعنی نظر اکثریت تعیین کننده رای نهایی است. البته باید توجه داشته باشید که هر هر جلسه دیوان عدالت اداری حضور هر 3 نفر ضروری است.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که اعضاء هر شعبه دیوان عدالت اداری 3 نفر هستند و برای صدور رای نهایی نیاز به رای اکثریت می باشد. در این جا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که اگر فقط دو نفر از اعضاء در جلسه حاضر باشند و رای این دو مشابه یک دیگر باشد، قادر به صدور رای نهایی هستند. البته این موضوع فقط در شرایطی صدق می کند که رای دو نفر از اعضاء مشابه باشد، در غیر این صورت باید جلسه ای با حضور شخص سوم هم تشکیل شود تا بتوانند حکم نهایی را صادر کنند.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

در رابطه با اعاده دادرسی اطلاعاتی دارید؟

اعاده دادرسی یکی از مهم ترین و البته اساسی ترین موضوعات در حقوق می باشد. در ابتدا قصد داریم معنی و مفهوم اعاده دادرسی را بیان کنیم. توجه داشته باشید که برای آسان بودن درک این مفهوم آن را به زبانی ساده شرح خواهیم داد و از اصطلاحات حقوقی کمی استفاده خواهیم کرد تا درک آن برای افرادی هم که اطلاعات حقوقی ندارند ساده باشد.

در رابطه با اعاده دادرسی اطلاعاتی دارید؟
در رابطه با اعاده دادرسی اطلاعاتی دارید؟

اعاده دادرسی به این معنی است که شخص محکوم در دادگاه با دلیل های منطقی از حکم صادر شده شکایت داشته باشد. البته توجه داشته باشید که اعاده دادرسی با اعتراض کردن به رای تفاوت دارد.

شخص محکوم قبل از اجرای حکم به مدت 20 روز می تواند به رای صادر شده اعتراض کند، این در حالی است که اعاده دادرسی بعد از اجرای حکم است و البته با توجه به دلایل و شرایط خاصی امکان پذیر خواهد بود. در ادامه به این موضوع می پردازیم که در چه شرایطی می توان برای حکمی اعاده دادرسی کرد.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

مثال

به عنوان مثال شخصی به جرم قتل محکوم به گذراندن زندان است تا موعد مقرر برای اجرای حکم قصاص برسد، در این مدت شخصی دیگر به جرم همان قتل شناسایی می شود و برای دادگاه این موضوع به قطعیت ثابت می شود که شخص دوم قاتل است. در چنین حالتی شخص اول می تواند اعاده دادرسی کند و اعاده او هم مورد قبول دادگاه است.

مثال
مثال

در رابطه با اعاده دادرسی باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که مرجع رسیدگی به آن همان دادگاهی است که حکم نهایی و قابل اجرا از آن صادر شده است.

یعنی اگر حکم از دادگاه عمومی و کیفری صادر و اجرا شده باشد، برای اعاده دادرسی هم باید به همان دادگاه مراجعه کرد و اگر حکم اجرایی از دادگاه تجدید نظر باشد باید به اعاده دادرسی را به این دادگاه تجدید نظر تقدیم کرد، در موارد خاص اگر پرونده به دیوان عالی کشور رسیده باشد، روند اعاده دادرسی را هم در دیوان عالی کشور باید بررسی کرد.

توجه داشته باشید که اعاده دادرسی شرایط بسیار خاصی دارد و هر حکمی را نمی توان به اصطلاح شکست. متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که بعضی از وکیل ها برای آن که بتوانند سود بیشتری کنند، به محکوم و خانواده او قول می دهند که اعاده دادرسی کنند و رای را عوض کنند در صورتی که این کار به همین سادگی هم نیست.

یک وکیل برای قبول پرونده های دیوان عدالت اداری باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که پرونده های دیوان عدالت اداری مانند دیگر پرونده ها نیست و تفاوت های بسیار مهمی دارد. نکته دیگری که به آن اشاره کردیم این بود که برای صدور رای در دیوان عدالت اداری فقط یک جلسه تشکیل خواهد شد و 3 نفر در آن جلسه جاضر هستند. همین موارد سبب می شود که اهمیت وجود وکیل بیش از پیش نمایان شود.

البته توجه داشته باشید که هر وکیلی نمی تواند پرونده های دیوان عدالت اداری را قبول کند. اصلی ترین شرط برای یک وکیل این است که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشد و وکیل پایه یک دادگستری باشد، اگر وکیلی این شرط را نداشته باشد، به هیچ عنوان قادر به اعلام وکالت برای پرونده های دیوان عدالت اداری نخواهد بود.

یک وکیل برای قبول پرونده های دیوان عدالت اداری باید چه مشخصاتی داشته باشد؟
یک وکیل برای قبول پرونده های دیوان عدالت اداری باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

همانطور که گفتیم در جلسات دیوان عدالت اداری 3 نفر حضور دارند، این موضوع نشان می دهد که پرونده های دیوان عدالت اداری حساسیت بالایی دارند.

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید فن بیان بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند به خوبی در مقابل 3 نفر مسئول جلسه از حق موکل خود دفاع کند. البته فن بیان بالا یکی از مهارت هایی است که با تجربه به دست می آید، پس می توان در این جا نتیجه گرفت که با تجربه بودن هم یکی دیگر از مشخصات و ویژگی های وکیل متخصص دیوان عدالت اداری است.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

اعتماد به نفس بالا

یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشد. لازم به ذکر است که جو و فضای حاکم بر جلسات دیوان عدالت اداری با جلسات معمولی دادگاه تفاوت بسییاری دارد و اگر وکیلی اعتماد به مفس کافی نداشته باشد، قادر به بیان نخواهد بود. حال اگر این وکیل اطلاعات بسیار مفیدی هم داشته باشد، اما عدم اعتماد به نفس سبب می شود که نتواند در پرونده خود موفق باشد.

اعتماد به نفس بالا
اعتماد به نفس بالا

یک وکیل برای آن که بتواند پرونده های دیوان عدالت اداری را با پیروزی به انتها برساند باید با روند بررسی پرونده در دیوان آشنایی داشته باشد. البته این موضوع با بررسی پرونده های پیشین دیوان هم به دست می آید.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که قانون اجرایی در دیوان عدالت اداری همان قانونی است که در دادگاه های عمومی و کیفری اجرای می شود، اما باید توجه داشته باشید که پرونده های دیوان عدالت اداری با پرونده های معمولی تفاوت بسیار دارند.

همین موضوع سبب می شود نتیجه گرفت که اگر وکیلی خاص در پرونده های دادگاه های عمومی و کفیری موفق است، دلیلی برای موفقیت او در پرونده های دیوان عدالت اداری نیست. پس اگر پرونده ای در دیوان عدالت اداری دارید و به دنبال وکیلی متخصص و ماهر هستید تا پرونده شما نتیجه ای موفق داشته باشد، پیشنهاد می دهیم سابقه کار وکیل در قبول پرونده های دیوان عدالت اداری را بررسی کنید.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی شناخته می شود؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که یک وکیل متخصص دیوان باید چه ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد. در این قسمت قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که چه ویژگی هایی سبب می شود تا یک وکیل نسبت به دیگر همکارانش برجسته تر و موفق تر باشد، پس پیشنهاد می کنم این مطلب را از دست ندهید.

یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی شناخته می شود؟
یک وکیل خوب باید چه ویژگی هایی شناخته می شود؟

امانت داری

یکی از مهم ترین ویژگی های یک وکیل خوب باید امانت داری او باشد. توجه داشته باشید که افراد مدارک مختلف و البته مهم خود را در اختیار وکیل قرار می دهند، اگر این شخص امانت دار نباشد چه اتفاقی برای مدارک خواهد افتاد؟ امکان سوء استفاده و حتی مفقود شدن مدارک وجود دارد. پس اهمیت بسیاری دارد که یک وکیل امانت دار باشد و نمی توان از این موضوع غافل شد.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

قدرت استدالال بالا

قدرت استدالال بالا یکی دیگر از ویژگی های یک وکیل خوب به حساب می آید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که متن قانون برای همه وکیل ها و قاضی ها ثابت می باشد و هیچ تغییری ندارد، اما یک وکیل ماهر با قدرت استدلال خود می تواند آن گونه که می خواهد و به روند پرونده کمک می کند ماده قانون را بیان کند و از آن نتیجه بگیرد.

قدرت استدالال بالا
قدرت استدالال بالا

فن بیان بالا

فن بیان بالا ویژگی است که در کنار قدرت استدلال نمود پیدا می کند. تصور کنید که یک وکیل بتواند به خوبی ماده های قانونی را به نفع روند پرونه استدلال کند، اما قادر به بیان آن نباشد. در چنین حالتی می توان گفت که عملا آن استدالال هیچ ارزشی ندارد، زیرا بیان نشده است. پس یک وکیل باید علاوه بر قدرت استدالال بالا فن بیان قوی هم داشته باشد. لازم به ذکر است که فن بیان مهارتی است که با تمرین و تجربه به دست می آید.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

شجاع باشد

یک وکیل خوب باید شجاع باشد. در بعضی از موارد شاهد این هستیم که روند پرونده به صورتی پیش می روند که یکی از طرفین برای آن که شکست نخورد، وکیل طرف مقابل را تهدید می کند.

در چنین شرایطی وکیل باید شجاعت داشته باشد تا بتواند از حق و حقوق موکل خود دفاع کند. متاسفانه در بعضی از مواقع شاهد این هستیم که وکیل با شنیدن تهدیدها سریعا از پرونده کناره گیری می کند تا با خطری مواجه نشود.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

صداقت

صداقت یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های وکیل خوب است. یک وکیل خوب باید در همه شرایط با موکل خود صادق باشد و او را در جریان روند پرونده قرار دهد. در بسیاری از موارد شاهد این موضوع هستیم که افراد مراجعه کننده به وکیل ها اطلاعاتی در رابطه با روند بررسی پرونده و ماده های قانونی ندارند.

در چنین حالتی یک وکیل خوب باید به ساده ترین شکل ممکن پرونده را برای آن ها توضیح دهد و البته صداقت را فراموش نکند. متاسفانه گاهی می بینیم که وکیل پرونده را قبول می کند که می داند هیچ امیدی به پیروزی آن نیست و البته طرف پرونده را در جریان این موضوع قرار نمی دهد و فقط به سود مالی خود فکر می کند.

با وجود همه مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم یک وکیل خوب باید وجدان کاری بالایی داشته باشد. وجدان کاری سبب می شود که وکیل سود مالی خود را الویت قرار ندهد، با موکل صادق باشد، در حفظ مدارک موکل امانت دار باشد و البته او به دنبال به دست آوردن اطلاعات به روز و جدید برای حل پرونده ها است.

وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه دو دادگستری در چه زمینه هایی تفاوت دارد؟

در ابتدا باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری در مدرک تحصیلی با یکدیگر تفاوت دارند. در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که وکیل پایه یک دادگستری باید مردک کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشد و این در حالتی است که داشتن مدرک لیسانس برای وکیل پایه دو دادگستری کفایت می کند.

وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه دو دادگستری در چه زمینه هایی تفاوت دارد؟
وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه دو دادگستری در چه زمینه هایی تفاوت دارد؟

نکته دیگری که توجه به آن اهمیت بسیار بالایی دارد، این است که وکیل پایه دو دادگستری قادر به پذیرش همه پرونده ها نخواهد بود و البته وکیل پایه یک دادگستری هیچ محدودیتی برای پذیرش پرونده ها نخواهد داشت.

همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کرده ایم وکیل پایه دو دادگستری نمی تواند پرونده های دیوان عدالت اداری و پرونده های دیوان عالی کشور را قبول کند، این در حالی است که وکیل پایه یک دادگستری قادر به انجام این کار خواهد بود.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل دیوان عدالت اداری کرج هستید

پرونده هایی با موضوع قتل را فقط وکیل های پایه یک دادگستری می توانند قبول کنند.

موضوع مهم دیگری که در رابطه با تفاوت پرونده های وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری وجود دارد این است که پرونده هایی با موضوع قتل را فقط وکیل های پایه یک دادگستری می توانند قبول کنند.

دلیل این امر هم کاملا واضح و مشخص است پرونده های قتل حساسیت بسیار بالایی دارند و با جان یک یا چند انسان سر و کار دارد، به همین دلیل این پرونده ها را وکیل های پایه یک دادگستری می توانند قبول کنند که مهارت بیشتری دارند.

نکته دیگری که باید به ان اشاره کرد این است که اگر پرونده ای موضوعی مالی داشته باشد و مبلغ موجود در پرونده بیشتر از حد مجاز باشد، یک وکیل پایه دو دادگستری نمی تواند آن را قبول کند. البته باید به این موضوع مهم هم توجه داشته باشید که این حد مجاز هر ساله طبق قانون مشخص خواهد شد.

در نهایت با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی های منحصر به فردی دارد و یک وکیل برای آن که بتواند پرونده های دیوان عدالت اداری را قبول کند باید چه شرایط و ویژگی هایی را داشته باشد.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که اصلی ترین ویژگی یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشد.

البته در این مقاله سعی بر این داشتیم که دیگر ویزگی های یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری هم بیان کنیم و طبق مطالب گفته شده می توان گفت که وکیل خو باید امانت دار، شجاع، صادق، با قدرت استدلال و البته فن بیان بالا باشد تا بتواند پرونده هایی که قبول می کند را به بترین شکل ممکن به نتیجه برساند.

توجه داشته باشید که یک وکیل در ابتدا باید وکیلی خوب باشد تا بتواند پرونده های دیوان عدالت را قبول کند و در حل این پرونده ها هم تخصص پیدا کند. پس می توان گفت که ویژگی های یک وکیل خوب را که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم را یک وکیل متخصص دیوان هم باید داشته باشد.

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با دیوان عدالت اداری بیان کنیم تا خواننده بداند که چه پرونده هایی به این مرجع قضایی فرستاده می شود.

در ادامه ساختار اداری و تشکیلات دیوان عدالت اداری را هم شرح داده ایم و به این موضوع اشاره کردیم که به پرونده ها چگونه رسیدگی می شود.

همانطور که گفتیم در جلسات دیوان عدالت اداری 3 نفر حضور دارند که اعضای شعبه دیوان هستند. برای آن که بتوان رای نهایی در شعبه های دیوان صادر کرد، باید هر سه نفر حضور داشته باشند و نظر اکثریت به معنی رای نهایی است. البته توجه داشته باشید که در صورت یکی بودن رای دو نفر از اعضاء حاضر نیازی به حضوری شخص سوم نیست.

یکی از مهم ترین نکته هایی که در رابطه با پرونده های دیوان عدالت اداری و رای های صادر شده از مرجع قضایی باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ یک از طرفین پرونده نمی توانند به رای صادره اعتراض کنند و یکی از دلایل این امر همین موضوعی است که برای تصمیم گیری از نظر 3 نفر استفاده می کنند و این کار احتمال بروز اشتباه و خطا را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

در این مقاله به این موضوع مهم اشاره کردیم که برای طرح شکایت در دادگاه های عمومی و کیفری باید چه روندی را پیگیری کرد. به این موضوع اشاره کردیم که برای رسیدگی به پرونده ای خاص باید از شعبه حل اختلاف یا دادسرا کار را شروع کرد و در دادگاه های عمومی و کیفری ادامه پیدا می کند. توجه داشته باشید که در دادسرا هیچ حکمی صادر نخواهد شد و رای نهایی در دادگاه صادر می شود.

در نهایت امیدوارم از مطالب فوق لذت برده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام