وکیل متخصص در امور پزشکی

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع وکیل متخصص در امور پزشکی بپردازیم.

قبل از هر چیز باید بدانیم وکیل پزشکی چه کسی است؟ تمامی کسانی که مرتکب جرمی می شوند باید در قبال کاری که انجام داده اند زیان یا خسارت آن را بپردازند یا به منظور دیگر در صورتی که به شخصی آسیب جسمانی وارد شود باید خسارت آن را پرداخت کنند، هر کسی ممکن است خطایی را مرتکب شود برخی از اشتباه ها قابل جبران هستند و برخی دیگر غیر قابل جبران می باشند.

وکیل متخصص در امور پزشکی
وکیل متخصص در امور پزشکی

تمامی شغل ها سختی های خاص خودشان را دارد ولی یکی از شغل هایی که به سرنوشت انسان ها ربط دارد و ممکن است با کم ترین اشتباه آینده او عوض شود شغل پزشکی است. در این شغل هیچ اشتباهی نباید صورت بگیرد، در صورتی که پزشک دچار اشتباه شود  و بخاطر این اشتباه به بیمار آسیبی از لحاظ روحی و روانی وارد شود پزشک مقصر است و حتی اگر بیمار به خودش آسیب جسمی برساند پزشک باید پاسخ گو باشد و خسارت آن را پرداخت کند.

اگر در رابطه با موضوع وکیل متخصص در امور پزشکی سؤالی دارید می توانید با خواندن این مقاله آن را بر طرف کنید.

آیا درباره وکیل پزشکی اطلاعاتی دارید؟

در رابطه با وکیل متخصص پزشکی چه می دانید؟

آیا طلاعاتی درمورد اخذ برائت از بیمار دارید؟

چگونه می توانیم از پزشک شکایت کنیم؟

چه مواردی موجب جرائم و تخلفات پزشکی می شود؟

در رابطه با جرم افشای اسرار بیمار چه می دانید؟

وکیل متخصص در را بطه با کار های پزشکی چگونه عمل می کند؟

آیا سوء استفاده پزشک از مقام و موقیت خود جرم محسوب می شود؟

چگونه متخصصان عمدی یا غیر عمدی بودن مرگ یا آسیب بیمار را تشخیص می دهند؟

بیشتر شکایت بیماران از پزشکان به چه مواردی ربط دارد؟

در سازمان نظام پزشکی با پزشکانی که مقصر هستند چه برخوردی می شود؟

چه ضمانتی وجود دارد که با پزشک مقصور در داد سرا ها برخورد می شود؟

یک وکیل متخصص در امور پزشکی چه خصوصیاتی دارد؟

وکیل متعهد به چه کسی گفته می شود؟

برای انتخاب یک وکیل متخصص در امور پزشکی باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

از چه طریقی امکان دارد وکالت از بین می رود؟

برای چه کار هایی می توانیم وکیل انتخاب کنیم؟

وکیل مدنی و وکیل داد گستری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اختیارات وکیل تا چه حدی می باشد؟

حق الزحمه وکیل متخصص در امور پزشکی چگونه است؟

قرار دادی که بین وکیل و موکل تنظیم می شود به چه صورت است؟

درباره وکالت عادی و وکالت بلاعزل چه می دانید؟

درباره وکیل متخصص چه می دانید؟

وکیل متخصص باید چه تعهداتی را رعایت کند؟

موکل باید چه تعهداتی را رعایت کند؟

در رابطه با وکیل تسخیری چه می دانید؟

آیا می دانید جرائم پزشکان حبس ندارد؟

برای شکایت از پزشکان چه راه هایی وجود دارد؟

آیا درمورد مشاوره حقوقی جرایم پزشکی اطلاعاتی دارید؟

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی چه خدماتی را ارائه می دهند؟

 

اگر به بیمار به دلایل مختلفی مانند رعایت نکردن نکات بهداشتی و بی دقتی آسیبی برسد باید به وکیل پزشکی رجوع کند و بعد از طی کردن مراحل قانونی پزشک باید خسارتی که وارد کرده است را جبران کند.

آیا درباره وکیل پزشکی اطلاعاتی دارید؟

وکیل پزشکی شخصی است که علم، تجربه و مهارت خیلی زیادی دارد و در رابطه با اشتباهاتی که پزشک مرتکب می شود سرو کار دارد، وکیل پزشکی طبق سابقه ی خود در رابطه با این زمینه آگاهی های لازم را دارد و به طور کاملأ تخصصی به امور پزشکی رسیدگی می کند.

آیا درباره وکیل پزشکی اطلاعاتی دارید؟
آیا درباره وکیل پزشکی اطلاعاتی دارید؟

در رابطه با وکیل متخصص پزشکی چه می دانید؟

در حال حاضر بسیاری از وکلا کار هایشان را به صورت تخصصی انجام می دهند، هر وکیلی با دانش و علمی که دارد می تواند در دو زمینه حقوقی کار های وکالت را انجام بدهد.

بیشتر پرونده های پزشکی دارای دو موضوع جرایم پزشکی و تخلفات انتظامی هستند، که در ادامه هریک را توضیح می دهیم.

جرایم پزشکی مربوط به تقصیرات و اشتباه هایی است که پزشک مرتکب شده است و موجب مرگ بیمار، از دست دادن عضو بدن و آسیب های جسمی شده است. جرایم پزشکی طوری می باشد که فقط آسیب هایی که به بیمار وارد شده است مد نظر است و ربطی به عمد یا غیر عمد بودن کار پزشک ندارد، این کار چه عمدی یا غیر عمدی باشد به عنوان جرم شناخته شده است و پزشک مجرم می باشد و براساس قانون مجازات باید با آن برخورد شود یعنی اینکه باید پزشک مجرم مجازات شود و طبق قانون هایی که برای دیگران به کار می رود با او برخورد شود.

در رابطه با تخلفات انتظامی پزشک باید بگوییم که این مورد با جرایم پزشکی دو موضوع کاملأ جدا است، تخلفات انتظامی یعنی اینکه پزشک متخلف است و معنی آن با مجرم فرق دارد زیرا در این خصوص پزشک بسیاری از نکات اخلاقی وقانونی را رعایت نکرده است

مثلأ درصورتی که پزشک در مطب خود دخانیات مصرف کند و موجب آلودگی محیط شود یا راز های بیمارانش را برای دیگران بگوید و رفتاری انجام بدهد که در حد یک دکتر نباشد جزء تخلفات است این مواردی که گفتیم مربوط به تخلفات پزشکی است و با مرتکب شدن آن طبق قوانین مجازات می شود.

در چنین مواردی پزشک از ادامه دادن به شغل خود ممنوع می شود یا آن را توبیخ می کنند.

آیا طلاعاتی درمورد اخذ برائت از بیمار دارید؟

برائت پزشکی یعنی اینکه آسیب ها یا مشکلاتی که ممکن است در مراحل عمل بیمار یا مراحل درمانی دیگر بوجود آید توسط پزشک به بیمار گفته می شود، برخی فکر می کنند با امضای برائت پزشکی، پزشک مربوطه وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد یا در کارش مهارت ندارد این طرز تفکر کاملأ اشتباه است زیرا درصورتی که در این زمینه مشکلی بوجود آید پزشک مقصر است

ولی اگر پزشک اطلاع رسانی های لازم را انجام دهد و در روند درمانی بدن بیمار ضعیف شود و فوت کند یا آسیبی به او وارد شود پزشک مقصر نیست و هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد. در نتیجه با اخذ برائت قبل از اینکه بیمار عمل شود به این معنا نیست که او هیچ گونه مسئولیتی در قبال بیمار ندارد.

 

چگونه می توانیم از پزشک شکایت کنیم؟

در صورتی که بیمار در اثر اشتباهات پزشک دچار نقص عضو یا آسیب جسمی و روانی شود باید در مرحله اول به وکیل متخصص در امور پزشکی مراجعه کنید، وکیل پزشکی اطلاعات و کار های لازم را در این زمینه انجام می دهد و به پرونده بیمار رسیدگی می کند همچنین تمام امور را طبق قانون ها و دانشی که دارد پیش می برد.

حقوق بیمار در 5 اصل و 37 بند تنظیم شده است، از جمله محور های بیمار: ارائه خدمات مناسب به بیمار، ارائه دادن اطلاعات لازم و کافی به بیمار، بیمار بتواند کاملأ آزادانه خدمات سلامت خود را انتخاب کند، احترام گذاشتن به بیمار و رعایت حریم خصوصی آن و راز دار بودن است علاوه بر مواردی که گفته شد یک قانونی دیگری وجود دارد که بیمار حق دارد از پزشک شکایت کند.

چه مواردی موجب جرائم و تخلفات پزشکی می شود؟

پزشک با انجام موارد زیر مرتکب جرم می شود و باید در قبال آن مجازات شود؛

  • در صورتی که پزشک راز های بیمار را افشا کند مرتکب جرم شده است.
  • مرتکب صادر کردن گواهی خلاف واقعیت
  • اگر پزشک جنینی را سقط کند مرتکب جرم شده است.
  • اگر به بیماری که اورژانسی باشد کمک نکند کار او خلاف است.
  • اگر نوزادی توسط پزشک یا ماما بمیرد یا نقص عضو شود مرتکب جرم شده است.
  • نداشتن مجوز قانونی و مشغول شدن به امور پزشکی تخلف محسوب می شود.
  • در صورتی که پزشک مواد مخدر به بیمار تجویز کند تخلف حساب می شود.
  • اگر در مطب خود دخانیات مصرف کند کار او تخلف محسوب می شود.
  • اگر پزشک بهداشت را رعایت نکند و بیمار را گول بزند مرتکب جرم شده است.

در رابطه با جرم افشای اسرار بیمار چه می دانید؟

همان طور که گفتیم در صورتی که پزشک راز نگه دار بیمار نباشد کار او جرم است ولی در برخی از موارد استثنایی وجود دارد از جمله: در صورتی که نیاز به کارشناسی بیمار باشد راز او مشکلی ندارد فاش شود

از پزشک شکایت کرده باشد و در صورت نیاز برای دفاع از خود راز او را بگوید، اگر بیماری او واگیر دار بود مشکلی نیست که به دیگران اطلاع دهد، افشای راز او برای شرکت های بیمه عمر و در مواردی که سلامتی او در خطر است و خانواده باید مشکل بیمار را بدانند، مواردی که ذکر شد جزء مصلحت های بیمار هستند و نباید پزشک آن را پنهان کند.

در رابطه با جرم افشای اسرار بیمار چه می دانید؟
در رابطه با جرم افشای اسرار بیمار چه می دانید؟

شکایت های امور پزشکی؛

به طور کلی امروزه خیلی از مردم از کار های پزشکان، دندان پزشک ها و دیگر عوامل پزشکی راضی نیستند و روز به روز شکایت های آن ها افزایش پیدا می کند، دلیل این نارضایتی ها می تواند مربوط به مورد زیر باشد: پزشک نمی تواند با بیمار به درستی رابطه برقرار کند، پیدایش تجهیزات جدید و روش های درمانی مدرن، افزایش کار آموز ها در رشته های مرتبط پزشکی، پزشک هایی که برای منافع خود تلاش می کنند و نداشتن آگاهی های لازم بیمار در رابطه با حقوق خود

وکیل متخصص در رابطه با کار های پزشکی چگونه عمل می کند؟

وکیل متخصص پرونده پزشک و بیمار را بررسی می کند و با کمک دانش و تخصص خود و اصول و ضوابط آن ها را ارزیابی می کند، در واقع وکیل متخصص حق هیچ کدام از طرفین را ضایع نمی کند.

وکیل متخصص در رابطه با کار های پزشکی چگونه عمل می کند؟
وکیل متخصص در رابطه با کار های پزشکی چگونه عمل می کند؟

آیا سوء استفاده پزشک از مقام و موقیت خود جرم محسوب می شود؟

پزشکانی وجود دارند که برای افزایش منافع خود دروغ می گویند مثلأ اگر پزشک عمومی باشد خود را به عنوان فوق تخصص به مردم معرفی می کند این امر تخلف محسوب می شود زیرا در واقع کار آن ها جعل به حساب می آید، بعد از اینکه بیمار یا خانواده بیمار از پزشک شکایت کردند یا بازرسان کار او را تخلف اعلام کردند، موضوع به شورای حل اختلاف گزارش داده می شود در صورتی که رضایت داده شود پرونده خاتمه پیدا می کند ولی اگر رضایت داده نشود پرونده به داد سرای انتظامی صادر می شود.

اگر پزشکی مرتکب تخلفات انتظامی شود پرونده او به سازمان پزشکی ارجاع داده می شود، در صورتی که پزشک مرتکب جرم شود پرونده او در داد سرا و دادگاه های کیفری ارزیابی می شود.

آیا سوء استفاده پزشک از مقام و موقیت خود جرم محسوب می شود؟
آیا سوء استفاده پزشک از مقام و موقیت خود جرم محسوب می شود؟

در صورتی که پزشک در درمان کردن بیمار هیچ خطای عمدی یا غیر عمدی انجام ندهد ولی در روند درمانی او مشکلی بوجود آید پزشک مسئول است و قانون این جرم را خطای شبه عمد می نامد

برای اینکه از نظر قانونی پزشک مجرم نباشد باید از بیمار و خانواده او یا نماینده های قانونی اجازه بگیرد و تمامی قانون ها و نکات آن را رعایت کند.

اگر پزشک کل قوانین را رعایت کند و اجازه بیمار را گرفته باشد ولی بیمار نقص عضو شود یا بمیرد پزشک مسئول نیست و جرم کیفری ندارد، البته توجه داشته باشید این امر مربوط به زمانی است که پزشک قبل از انجام عمل یا روند درمانی برائت بیمار را اخذ کرده باشد.

اگر پزشک در حین جراحی کم کاری کند یا برای درمان او کاری نکند و به طور کلی در روند درمانی بیمار یا عمل او کاری را عمدأ برای گرفتن زندگی او انجام دهد مرتکب قتل عمد شده است و براساس قوانین مجازات می شود.

چگونه متخصصان عمدی یا غیر عمدی بودن مرگ یا آسیب بیمار را تشخیص می دهند؟

متخصصان برای اینکه تشخیص بدهند که مرگ یا نقص عضو بیمار عمدی یا غیر عمدی است در سازمان پزشکی قانونی یا نظام پزشکی کار ها را انجام می دهند. اگر پزشک مرتکب جرم یا تخلفی نشده باشد و تمام قوانین را رعایت کرده باشد، ولی در دوران درمان به بیمار آسیبی وارد شود، پزشک هیچ مسئولیتی در برابر آن ندارد.

آشنایی با انواع وکالت؛

کسانی که می خواهند کار های قضاییشان پیگیری شود یا پرونده قضایی دارند می توانند از کسی کمک بگیرند که پروانه وکالت داشته باشد، برای دریافت پروانه وکالت باید روندی طی شود مثل: رشته تحصیلی فرد حقوق باشد، در آزمون وکالت کانون وکلای داد گستری قبول شده باشد و پروانه وکالت را دریافت کرده باشد.

نوع دیگر وکالت وکیل اداری است، در واقع وکیل اداری کسی است که به او وکالت اداری داده می شود و قرار داد آن در دفتر خانه ثبت می شود. وکیل اداری تمامی کار های اداری مربوط به موکل خود را پیگیری می کند و انجام می دهد، به این نکته توجه داشته باشید که وکیل اداری رشته بخصوصی ندارد هر شخصی با هر تحصیلاتی که دارد می تواند به عنوان وکیل اداری شناخته شود، علاوه براین وکیل اداری نمی تواند در دادگاه از موکل خود دفاع کند و اگر در امور قضایی دخالتی داشته باشد براساس قوانینی که وجود دارد مجازات می شود.

بیشتر شکایت بیماران از پزشکان به چه مواردی ربط دارد؟

بیشتر بیماران به دلایلی از جمله؛ تشخیص اشتباه بیماری، عدم احتیاط، بی اهمیت کردن درمان بیماری و بی تفاوت بودن به مراقبت های بعد از جراحی از پزشک خود شکایت می کنند.

پزشکانی که وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند در واقع از قانون سرپیچی کرده اند زیرا عدم رعایت امور علمی و قانونی جزء اموری است که اگر پزشک آن ها را رعایت نکند مرتکب جرم می شود. امروزه بسیاری از پزشکان در فضاهای مجازی به تبلیغ کردن می پردازند در صورتی که این تبلیغ ها دروغ باشد و برای فریب بیماران باشد باید طبق قانون مجازات شوند.

بیشتر شکایت بیماران از پزشکان به چه مواردی ربط دارد؟
بیشتر شکایت بیماران از پزشکان به چه مواردی ربط دارد؟

در سازمان نظام پزشکی با پزشکانی که مقصر هستند چه برخوردی می شود؟

در این خصوص سازمان نظام پزشکی تشکیلات داد رسی را انجام می دهد و برای پیگیری پرونده پزشکان خاطی کارشناس انتخاب می شود، اگر شکایت بیمار صحت داشته باشد و پزشک مرتکب جرم یا خلاف شده باشد طبق جرم یا خلاف او مجازات می شود.

سازمان بهداشت و درمان و تمام دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور باید مطب ها و مرکز های درمانی را مدیریت و کنترل کنند، در صورتی که هر کدام از آن ها مرتکب جرم یا خلافی شوند باید به دادسرای مخصوص جرایم پزشکی، هر کدام از شعبه دادگاه ها و شعبه مخصوص پزشکی و دارویی گزارش شود.

توجه داشته باشید که پرونده پزشکان متخلف یا مجرم در دادسرای مخصوص جرایم پزشکی بررسی می شود ولی در دیگر شهر ستان ها به داد سرای عمومی ارسال می شود.

چه ضمانتی وجود دارد که با پزشک مقصور در داد سرا ها برخورد می شود؟

در سال 1392 قانونی در این باره تصویب شد، اگر پزشک در روند درمان بیمار به او آسیبی برساند یا بمیرد باید دیه او را بپردازد در صورتی که جراحی انجام شده بر اساس قوانین پزشکی و موازین فنی باشد و از بیمار امضای برائت نامه گرفته باشد البته اگر بیمار بی هوش شده باشد و به سن قانونی نرسیده باشد یا به اندازه کافی تحصیلات نداشته باشد و از خانواده او امضای برائت گرفته باشد پزشک مقصر نیست.

چه ضمانتی وجود دارد که با پزشک مقصور در داد سرا ها برخورد می شود؟
چه ضمانتی وجود دارد که با پزشک مقصور در داد سرا ها برخورد می شود؟

یک وکیل متخصص در امور پزشکی چه خصوصیاتی دارد؟

باید امانت دار باشد؛

یک وکیل باید مثل یک پزشک راز دار موکل خود باشد و به هیچ عنوان اسرار آن را فاش نکند، علاوه براین امانت دار او باشد و در آن خیانت نکند.

اخلاق و شخصیت داشته باشد؛

برخی از وکلا برای منافع خود به موکل وعده های دروغ می دهند و الکی آن ها را امید وار می کنند، بنا براین لازم است وکیل مثل یک جراح کل اتفاق هایی که ممکن است پیش بیاید را به موکل بگوید و قول موفقیت صد در صد را به او ندهد زیرا هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

راست گو و صادق باشد؛

وکیل باید موکل را در انجام سایر امور کمک کند و در انتخاب مسیر درست باید او را راهنمایی کند، چراکه وکیل بیشتر از آن در مسائل حقوقی آگاهی دارد، در نتیجه وکیل نباید راهی که به ضرر موکلش است را پیشنهاد بدهد زیرا این گونه اعتبار خودش را زیر سؤال می برد.

مسائل حقوقی را برای موکل ساده بیان می کند؛

یکی از ویژگی های یک وکیل خوب این است که مسائل حقوقی را کاملأ ساده توضیح دهد و آن را پیچیده نکند.

رعایت احترام به قاضی؛

یکی از ویژگی های یک وکیل خوب این است که به مقام قاضی احترام بگذارد و نباید شأن دادگاه را به مسخره بگیرد در غیر این صورت ممکن است رفتار او روی رأی دادگاه تأثیر گذار باشد و نظر قاضی در رابطه با پرونده موکل تغییر کند بنابراین به هر اندازه ای که احترام و ادب دادگاه را رعایت کند به او احترام گذاشته می شود.

وکالت شغلی است که فرد باید در آن عالم و دانا باشد درواقع قدرت تفکر خیلی بالایی داشته باشد.

نباید برای منافع خود کاری انجام دهد.

از روی احساسات تصمیم نگیرد.

تمام سعی خود را برای ایجاد صلح و سازش به کار ببرد.

باید مسئولیت پذیر باشد و به تمام کار ها تسلط داشته باشد.

یکی از ویژگی های وکیل این است که با دانش و علمی که دارد موضوع را به اتمام برساند و از ادامه دادن آن جلوگیری کند.

وکیل باید شجاع باشد و در برابر خلافی که انجام شده است حق مظلومان را پای مال نکند و هیچ گونه موقعیتی را در نظر نگیرد.

به شغلش از لحاظ مادیات نگاه نکند.

هدف اصلی خود را اجرای عدالت به حق بداند.

تخصص لازم را در امور قضایی داشته باشد.

وکیل متعهد به چه کسی گفته می شود؟

وکیل متعهد کسی است که موکل پرونده اش را به او سپرده است و باید نسبت به آن تعهد داشته باشد، در صورتی که در جریان پرونده موکل صدمه ای ببیند وکیل مسئول است و باید مسئولیت آن را بپذیرد

وکیل متعهد وظیفه دارد دلسوزانه پرونده موکل خود را رسیدگی کند و هیچ گونه کوتاهی در انجام آن نکند، همچنین باید در حین رسیدگی به پرونده صلاح موکل را در اولویت قرار بدهد. علاوه بر مواردی که گفتیم وکیل متعهد باید اخلاق خوبی داشته باشد و راز دار موکل خود باشد.

برای انتخاب یک وکیل متخصص در امور پزشکی باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

یکی از عواملی که در انتخاب وکیل بسیار مهم است تجربه او می باشد، برای پی بردن به تجربه وکیل در رابطه با موضوع خود باید سابقه و رزومه کاری او را بررسی کنید، در صورتی که وکیل تجربه و مهارت زیادی در کارش داشته باشد به راحتی می تواند پرونده موکلش را پیگیر شود همچنین راه حل هایی خاص در آن زمینه برای او پیدا می کند.

از دیگر عواملی که باید در انتخاب وکیل در نظر داشته باشید متعهد بودن آن است و تنها هدفش رسیدگی به کار های شما و مصلحت موکل باشد.

یکی دیگر از عواملی که باید در تعیین وکیل به آن اهمیت بدهید میزان تخصص وکیل و سطح سواد او است .

برای انتخاب یک وکیل متخصص در امور پزشکی باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟
برای انتخاب یک وکیل متخصص در امور پزشکی باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

از چه طریقی امکان دارد وکالت از بین می رود؟

طبق ماده 678 وکالت به سه دلیل حذف می شود: اول اینکه موکل عزل شود، دوم اینکه وکیل از کارش استعفا بدهد و سوم مرگ وکیل یا موکل است.

در صورتی که موکل یا وکیل راضی به ادامه کار نباشند می توانند همکاری یکدیگر را متوقف کنند، البته اگر وکالت وکیل ضروری و لازم باشد باید به کار خود ادامه بدهد. در صورتی که وکیل پول خود را از موکل نگرفته باشد باید حق زحمت هایی که تا آن زمان انجام داده است را دریافت کند

باید هنگامی که وکیل و موکل در دفتر خانه قرار داد وکالت تنظیم می کنند شرایط خود را در آن بنویسند مثلأ وکیل می تواند ذکر کند که در صورت قطع رابطه قسمتی از حقوق خود را دریافت می کند برای اینکه بعدأ مشکلی بین آن ها بوجود نیاید این کار الزامی است.

برای چه کار هایی می توانیم وکیل انتخاب کنیم؟

بعضی از کار ها از لحاظ قانون نمی توان به وکیل سپرد، برخی دیگر ذاتی هستند و فرد خودش باید مشکل را حل کند در غیر این صورت هر شخصی می تواند امور خودش را به وکیل بسپارد و با توجه به مرز اختیاراتی که موکل به او داده است کار های خودش را شروع  کند.

وکیل مدنی و وکیل داد گستری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

وکیل داد گستری به کسی می گویند که دارای پروانه وکالت داد گستری است و از همین راه می تواند کار هایی قضایی موکلش را انجام بدهد و بر اساس قوانین از او دفاع کند.

کسی که پروانه وکالت داد گستری ندارد و فقط امور مربوط به موکلش را بر اساس قرار دادی که بین آن ها تنظیم شده است انجام می دهد وکیل مدنی است، وکیل مدنی نمی تواند از جانب موکل خود در مراجع قضایی حضور داشته باشد.

وکیل مدنی و وکیل داد گستری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
وکیل مدنی و وکیل داد گستری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اختیارات وکیل تا چه حدی می باشد؟

طبق قرار دادی که بین وکیل و موکل تنظیم شده است تمامی حدود اختیارات وکیل در آن ذکر می شود، اگر وکیل از حد اختیاراتی که دارد خارج شود کار او فضولی است. وکیل باید تمام کار هایی که از لحاظ قانونی و عقلی و عرفی صحیح است را برای موکلش انجام بدهد، در صورتی که وکیل اختیار تام داشته باشد باید بر اساس قانون کار ها را پیش ببرد و حد و حدود خود را رعایت کند.

علاوه بر این هر گونه کاری را که از طرف موکلش انجام می دهد باید او را در جریان بگذارد، اگر مالی را از موکل گرفته است باید به او پس بدهد در صورتی که به نفع خودش از آن استفاده کند خیانت در امانت محسوب می شود و مرتکب جرم شده است.

حق الزحمه وکیل متخصص در امور پزشکی چگونه است؟

در صورتی که بین موکل و وکیل قرار داد تنظیم شده باشد و میزان حق و حقوق وکیل در آن مشخص شده باشد موکل مؤظف است حق الزحمه وکیل را تمام و کمال بپردازد ولی اگر در قرار داد حق زحمت وکیل مشخص نشده باشد باید بر اساس قانون آن را پرداخت کند علاوه براین حق زحمت وکیل بستگی به مواردی همچون مدت زمان کاری که انجام داده است، میزان تخصص آن و نوع کار آن می باشد. قوه قضاییه تعرفه حق الزحمه وکیل را تعیین می کند و آن را به تصویب می رساند.

حق الزحمه وکیل متخصص در امور پزشکی چگونه است؟
حق الزحمه وکیل متخصص در امور پزشکی چگونه است؟

قرار دادی که بین وکیل و موکل تنظیم می شود به چه صورت است؟

یک نمونه از قرار داد ها طوری است که موکل و وکیل خودشان آن را تنظیم می کنند و تمام شرایط را در آن می نویسند سپس هر دو طرف آن را امضا می کنند این قرار داد عادی می باشد و نیاز به دفتر خانه ندارد.

اگر موکل یا وکیل قصد دارند که قرار داد رسمی داشته باشند باید آن را در دفتر خانه اسناد تنظیم کنند، فراموش نکنید که در صورتی قرار داد عادی تنظیم شده باشد  اعتبار آن به میزان قرار داد نامه عادی است و در مواردی ممکن است اشخاص ثالث آن را قبول نکنند.

در قرار داد باید اختیاراتی که به وکیل داده شده است ذکر شود همچنین مدت زمان آن مشخص می شود، علاوه براین موکل می تواند وکیل دیگری را هم انتخاب کند و به آن ها بگوید که با یکدیگر امور را انجام دهند هرچند وکیلان می توانند جداگانه پرونده موکل را پیگیری کنند.

موکل می تواند در هر زمان وکیلش را برکنار کند و یک وکیل دیگر جایگزین او کند.

درباره وکالت عادی و وکالت بلاعزل چه می دانید؟

همان طور که قبلأ گفتیم موکل می تواند وکیل خود را عزل کند و قرار داد را فسخ کند در صورتی که وکیل با این شرط مخالف باشد یعنی بخواهد این حق را از موکل بگیرد باید در یک قرار داد دیگری آن را تنظیم کند همچنین این قرار داد غیر قابل فسخ می باشد و به آن عقد لازم می گویند

بنابراین در قرار دادی که بین طرفین امضا می شود باید این شرط نوشته شود که موکل حق عزل وکیل را از خود گرفته است، دیگر وکالت نامه هایی که چنین شرطی ندارند وکالت نامه عادی نامیده می شوند به این معنا که موکل می تواند وکیل را عزل کند.

درباره وکالت عادی و وکالت بلاعزل چه می دانید؟
درباره وکالت عادی و وکالت بلاعزل چه می دانید؟

درباره وکیل متخصص چه می دانید؟

وکیل متخصص کسی است که با استفاده از علم تخصصی خود در یک زمینه خاص مشغول به کار است و در آن حوزه تجربه و اندیشه بیشتری دارد، بنا براین با توجه به مهارت و حرفه ای که دارد خود را متخصص در آن زمینه معرفی می کند، در واقع متخصص کلمه ای است که خود وکلا آن را برای خود مشخص می کنند و هیچ گونه دستگاه کنترل یا مدیریتی وجود ندارد که متخصص بودن آن ها را ارزیابی کند و صحت آن را اعلام کند.

چه نکاتی برای انتخاب وکیل متخصص الزامی است؟

برای انتخاب وکیل متخصص قبل از اینکه به سطح سواد و مهارت او توجه کنید باید شخصیت او را مد نظر بگیرید.

در صورتی که وکیلی که انتخاب کرده اید شخصیت داشته باشد اگر از عهده انجام کار مربوط به شما بر نیاید حتمأ اطلاع می دهد و شخصی را که تخصص در امور شما داشته باشد را معرفی می کند و نهایت تلاش خود را می کند تا وکیل مناسبی انتخاب کنید.

در صورتی که شخص حقوقی هستید و برای امور خود به وکیل احتیاج دارید بهتر است به مؤسسه های حقوقی مراجعه کنید در این مؤسسات چندین وکیل وجود دارد که به انجام امور می پردازند، در صورت مراجعه به شرکت های حقوقی باید نکات زیر را رعایت کنید؛

شرکت باید جزء خدمات حقوقی باشد و کار های خود را به صورت سازمانی انجام دهد.

حق زحمت وکلا باید کاملأ منطقی باشد و براساس امور پرونده ای که انجام می دهند آن را دریافت کنند همچنین انجام کار ها کاملأ واضح باشد.

شرکت حقوقی باید به گونه ای باشد که از چهار چوب قانون امور را انجام دهد و عدم استفاده از قدرت های فرا قانونی

توجه داشته باشید که هر وکیلی نمی تواند در هر زمینه ای به شما کمک کند و باید در رابطه با نوع کسب و کار خود وکیل متخصص مربوط به آن را انتخاب کنید.

با توجه به رشته هایی که در زیر معرفی می کنیم می توانید وکیل متخصص خود را در رابطه با موضوع خود انتخاب کنید؛

  • وکیل متخصص املاک
  • وکیل متخصص پتروشیمی
  • وکیل متخصص حقوق بانکی
  • وکیل متخصص حقوق بیمه
  • وکیل متخصص حقوق بازار بورس
  • وکیل متخصص حقوق ورزشی
  • وکیل متخصص فن آوری اطلاعات
  • وکیل متخصص حقوق کیفری

وکیل متخصص باید چه تعهداتی را رعایت کند؟

  • در صورتی که در اثر سهل انگاری وکیل به موکل صدمه ای برسد او مسئول است.
  • باید صلاح موکل را در اولویت فعالیت های خود قرار بدهد.
  • در صورتی که هر اموالی در رابطه با پرونده موکل به دست می آورد باید به او تسلیم کند.
  • صورت حساب حق الزحمه خود را باید در قرار داد ذکر کند.
وکیل متخصص باید چه تعهداتی را رعایت کند؟
وکیل متخصص باید چه تعهداتی را رعایت کند؟

 موکل باید چه تعهداتی را رعایت کند؟

حق الزحمه وکیل را پرداخت کند.

هر نوع هزینه هایی که از طرف وکیل خرج می شود را باید پرداخت کند مانند کرایه، مالیات

در رابطه با وکیل تسخیری چه می دانید؟

شاکی و متهم هر دو  اجازه  دارند که برای انجام امور قضایی خود وکیل انتخاب کنند ولی برخی از متهم ها توان مالی برای انتخاب وکیل خوب ندارند، در این خصوص آن ها از دادگاه تقاضای وکیل می کنند و دادگستری بعد از بررسی های خود در رابطه با عدم توانایی مالی متهم از بودجه دادگاه برای او وکیل تسخیری انتخاب می کند.

داد گستری باید برای متهم هایی که مجرم هستند و مجازات سنگینی دارند همچنین وضع مالی خوبی ندارند وکیل تسخیری انتخاب کند، تا از آن ها دفاع کنند و کار های متهم را پیش ببرند. در صورتی که وکیل تسخیری از متهم دفاع نکند یا در دادگاه حضور نداشته باشد او را عزل می کنند و یک وکیل تسخیری دیگری را جایگزین او می کنند.

یکی از مزیت های وکیل تسخیری این است که با پیگیری ها و بررسی های پرونده متهم بخاطر نداشتن توان مالی حق او ضایع نمی شود بنابراین نوعی حمایت از افراد مظلوم است.

 

آیا می دانید جرائم پزشکان حبس ندارد؟

در سال 1392 جمهوری اسلامی ایران قانونی را در خصوص جرائم پزشکان تصویب شد که در این قانون در صورتی که پزشک مرتکب جرم یا تخلف شود برای او حبس در نظر گرفته نمی شود بلکه از طریق راه های دیگر مجازات می شود، طبق ماده 64 پزشکان متخلف و مجرم باید به جای حبس به صورت زیر مجازات شوند؛

در صورتی که پزشک مرتکب خطایی شود باید مطابق آن مجازات شود از جمله این ها: به صورت رایگان خدمات درمانی را انجام بدهد.

روزانه باید مبلغی را به عنوان خسارت پرداخت کند.

در برخی از موارد پزشک ممنوع کار می شود.

بنا براین پزشکی که سال ها تحصیل کرده است نباید در کنار مجرمین حرفه ای قرار بگیرد بلکه از راه های دیگر مجازات سنگین می شود.

برای شکایت از پزشکان چه راه هایی وجود دارد؟

راه های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از پزشکان شکایت کنید از جمله آن ها به صورت زیر می باشد؛

اگر پزشک مرتکب جرم ساده ای شد می توانید به سازمان نظام پزشکی تماس بگیرید و جرم او را گزارش بدهید.

شمار تماس سازمان نظام پزشکی 1690 می باشد و در صورت تماس و اعلام گزارش یک جلسه تشکیل می شود و به شکایت رسیدگی می شود.

در صورتی که دیه میزان کمی باشد شورای حل اختلاف به آن رسیدگی می کند.

یکی دیگر از راه هایی که با کمک آن می توانید از پزشک متخلف شکایت کنید داد سرای مخصوص پیگیری جرایم پزشکی است.

برای شکایت از پزشکان چه راه هایی وجود دارد؟
برای شکایت از پزشکان چه راه هایی وجود دارد؟

آیا درمورد مشاوره حقوقی جرایم پزشکی اطلاعاتی دارید؟

در مشاوره حقوقی جرایم پزشکی در واقع بین بیمار و پزشک تعهداتی وجود دارد، قبل از اینکه پزشک روند درمان بیمار را شروع کند از او تعهداتی گرفته می شود، این تعهدات به این معنا نیست که بیمار حق شکایت ندارد یا پزشک مسئولیتش را به درستی انجام ندهد بلکه پزشک باید مسئولیت پذیر باشد و در قبال کار هایی که انجام می دهد متعهد باشد، در غیر این صورت می توانید به مشاوره حقوقی جرایم پزشکی رجوع کنید تا سازمان نظام پزشکی این امور را بررسی کند.

آیا درمورد مشاوره حقوقی جرایم پزشکی اطلاعاتی دارید؟
آیا درمورد مشاوره حقوقی جرایم پزشکی اطلاعاتی دارید؟

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی چه خدماتی را ارائه می دهند؟

درصورت شکستگی در رابطه با دیه آن به شما مشاوره می دهند.

در رابطه با نحوه شکایت از پزشک در خصوص افترا به شما مشاوره می دهند.

درصورتی که پزشک مرتکب اخاذی صادر کردن گواهی سلامت شود نحوه شکایت آن را مشاوره می دهند.

اگر پزشک قانونی تمامی جراحات را ذکر نکند می توانید در رابطه با نحوه شکایت آن مشاوره بگیرید.

اگر پزشک جراحی را به درستی انجام ندهد می توانید در رابطه با نحوه شکایت آن مشاوره بگیرید.

به شما در رابطه با شکایت پزشک به دلیل بی دقتی آن در عمل های زیبایی مشاوره داده می شود.

درصورتی که پزشک مریضی جنین را تشخیص ندهد و دارو هایی که برای آن مضر است تجویز کند می توانید در مورد نحوه شکایت آن مشاوره بگیرید.

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی چه خدماتی را ارائه می دهند؟
مشاوره حقوقی جرایم پزشکی چه خدماتی را ارائه می دهند؟

در پایان از تمامی عزیزانی که این مقاله را مطالعه کرده اند نهایت قدر دانی را دارم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام