وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری کیست؟ سازمان ها و ادارات ،گاهی دچار اجحاف نسبت به افراد می شوند و حق و حقوق دیگران را رعایت نمی کنند.
گاهی این افراد کارمندان خود این ادارات هستند و گاهی این افراد نیز بیرون از ادارات و سازمان ها هستند، اما اگر به پرونده های شکایت علیه این سازمان ها و ادارات نگاه کنیم ، متوجه می شویم که…

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

اهمیت وکیل متخصص دیوان عدالت اداری :

مدیریت ادارات و سازمان ها گاهی دچار ظلم و ستم نسبت به حق و حقوق کارمندان خود و نسبت به دیگران می شوند. گاهی دیده شده است بخاطر کارهای عمرانی و طرح های مهندسی، نسبت به مردم دچار اجحاف می شوند، یا باید طرح ها را تعطیل کنند یا باید حق و حقوق دیگران که دچار اجحاف شده است را پرداخت نمایند.
لذا برای گرفتن حق و حقوق اشخاص از این ادارات، به یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری قوی نیاز می باشد.
لازم به ذکر است که این ادارات و سازمان ها، نماینده حقوقی دارند و گاهی خود این ادارات وکیل حقوقی  می گیرند تا از دادن حق و حقوق افراد فرار کنند، لذا وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید مستند و مستدل از حقوق اشخاص حقیقی، دفاع نماید.

خصوصیات وکیل متخصص دیوان

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید دارای فن بیان قوی، باسواد و به معنای کلمه؛ متخصص باشد.
اغلب این شکایت ها در داخل شهر، از شهرداری هاست و بیشتر از وضعیت عمرانی است.
و در بیرون شهرها اغلب این شکایت ها، از وزارت کشاورزی، وزارت راه و ترابری، محیط زیست، شهرک های صنعتی و غیره می باشد که مردم از آنها شکایت دارند.
در جمهوری اسلامی ایران و بعد از انقلاب، به دیوان عدالت اداری اهمیت زیادی داده شد.
در خصوص این گونه شکایت ها، نباید از هر وکیلی استفاده کرد، بلکه باید به وکیلی مراجعه نمایید،که با دیوان عدالت اداری رابطه نزدیک داشته باشد، و از قوانین دیوان عدالت اداری اطلاعات کامل داشته باشد، تا بتواند این دادگاه را به صورت مستند و مستدل قانع کند.
شاید به هر وکیلی مراجعه کنید و آن وکیل هم در دفاع از پرونده شما اعلام آمادگی نمایند،اما ما می خواهیم که پرونده شما به نتیجه صد در صدی برسد و شرط آن، داشتن یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری است.

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

سخت ترین و طولانی ترین پرونده های دیوان عدالت اداری

آیا سخت ترین و و طولانی ترین پرونده های دیوان عدالت اداری وجود دارد؟
در جواب باید گفت بله، سخت ترین و طولانی ترین پرونده های دیوان عدالت اداری، پرونده های مربوط به ساختمان ها هستند که در دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار می گیرند،که اگر یک وکیل توانمند و متخصص دیوان عدالت اداری وارد نشود و مستندات را به صورت مستدل به دفاع نپردازد بعید نیست که ممکن است باعث شکست شود. لذا گرفتن وکیل دیوان عدالت اداری برای کلیه پرونده های این دادگاه امری واجب است.
برای پیدا کردن وکیل دیوان عدالت اداری، باید از طریق خود دادگاه دیوان عدالت اداری و یا از طریق سایت های وکلای دیوان عدالت اداری همچون سایت ما مراجعه نمود.

مزایای وکیل متخصص دیوان عدالت اداری در پرونده های دیوان عدالت

• وکیل متخصص دیوان عدالت اداری با قوانین ریز و درشت سیستم دیوان آشنایی کامل دارد.
• سرعت رسیدگی به پرونده را بیشتر می کند.
• درصد پیروزی پرونده ها را زیاد می کند.
• طریقه قانع کردن اعضای دیوان عدالت اداری برای وکیل متخصص دیوان عدالت اداری راحت تر و حرفه ای تر است.

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

 

چرا وکیل متخصص دیوان عدالت اداری ؟

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری فردی آگاه ، اطلاعات او به روز، کارکرده، با تجربه ، سابقه دار، مدیر و مدبر است.
وکیل کیفری دارای  فن بیان مناسب است که از بخشنامه های دیوان عدالت اداری با خبر است.
او وکیل دادگستری است او از دعاوی میراث فرهنگی، دعاوی استخدامی، هیأت های مالی، قوانین مربوط به آب های زیرزمینی، قوانین گمرکی، آراء تعزیرات حکومتی، اعتراض به آراء تخلفات اداری، شکایت به شهرداری، تامین اجتماعی، دعاوی مالیاتی، حل اختلاف کارگر و کارفرما، شکایت از وزارت خانه ها، شکایت از نهادهای انقلابی و شکایت از سازمان ها و ادارات اطلاع کافی دارد.

کارمندان و مستخدمین ادارات و سازمان ها

اگر کارمندی یا مستخدمی یا اعضای هیأت علمی توسط این ادارات دچار اجحاف شده آیا میتوان وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری را به دفاع از او موکول کرد؟ تجربه نشان داده است که یک اخراجی هیأت علمی که از سوی دانشگاه اخراج شده بود با گرفتن وکیل متخصص دیوان عدالت اداری به نتیجه رسیده و به نفع این استاد دانشگاه رأی صادر شده است و حتی پانزده سال ضرر و زیان ایشان جبران شده بود.
ضمن اینکه قطعا لازم است دانسته شود که هیچ وکیلی به صورت تضمینی حق ندارد، به موکل اطمینان دهد که پرونده به نتیجه دلخواه می رسد، زیرا که این وکیل، متخصص عدالت اداری نیست که رأی صادر می کند بلکه، قضات محترم دیوان عدالت اداری هستند که رأی می دهند، و وکیل متخصص دیوان عدالت فقط مستندات و استدلالات قوی در اختیار قضات محترم می گذارد و جهت تصمیم درست کمک می کند که حق از باطل تشخیص داده شود و اجحاف در حق مظلوم نگردد.

دعوای ادارات و سازمان ها علیه همدیگر

آیا وکیل متخصص عدالت اداری می تواند در دفاع از سازمان ها و ادارات نیز کمک کند؟
بعضی مواقع بین ادارات و سازمان اختلافاتی صورت می گیرد و یا بین سازمان ها در مورد یک کار عمرانی یا مالی اختلاف نظر صورت می گیرد قطعا هر سازمان یا ادارات اگر از وکیل متخصص دیوان عدالت اداری استفاده نماید شانس بیشتری جهت پیروزی پرونده خود خواهند داشت.

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

 

در این مقاله قصد داریم موضوع وکیل متخصص دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار دهیم. به این موضوع بسیار مهم توجه داشته باشید که هر وکیلی نمی تواند پرونده های خاص و ویژه دیوان عدالت اداری را قبول کند و حتما باید شرایطی به خصوص و البته مهارتی بالا داشته باشد.

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری
وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

در این مقاله قصد داریم بگوییم یک وکیل که می تواند پرونده های دیوان عدالت اداری را قبول کند و آن ها را با پیروزی به انتها برساند باید چه ویژگی هایی داشته باشد، پس اگر در رابطه با این موضوع سوالاتی دارید تا انتها با ما همراه باشید.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

روند دادرسی و بررسی شکایت در دادگاه های ایران به چه شکلی است؟

آیا با دیوان عدالت اداری آشنا هستید؟

آیا می دانید در چه مواردی می توان شکایت را به دیوان عدالت اداری مطرح کرد؟

برای شکایت در دیوان عدالت اداری چه مدارکی نیاز است؟

رسیدگی به تخلفات در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

ساختار اداری و تشکیلات دیوان عدالت اداری به چه شکلی است؟

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی های منحصر به فردی دارد؟

یک وکیل خوب با چه مشخصاتی شناخته می شود؟

در علم حقوق و روند قضایی واخواهی به چه معنی است؟

اعاده دادرسی به چه روندی گفته می شود؟

 

روند دادرسی و بررسی شکایت در دادگاه های ایران به چه شکلی است؟

در ابتدا باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که روند دادرسی چیست؟ در علوم حقوقی به روندی که شخص شاکی شکایت خود را مطرح می کند و اقداماتی که برای پیگیری نتیجه پرونده در دادسرا، دادگاه و احتمالا دادگاه تجدید نظر انجام می شود، روند دادرسی می گویند. در ادامه هر یک از این مراحل را به طور جداگانه توضیح خواهیم داد و علت استفاده از کلمه احتمالا برای دادگاه تجدید نظر را هم بیان خواهیم کرد.

در ابتدا شخص شاکی باید شکایت نامه ای بنویسید و آن را به مراجع زیر صلاح قضایی تقدیم کند. در روند دادرسی شاهد این هستیم که بعد از نوشتن شکایت نامه باید از طرف دادسرا تمبر شود و هزین های از شخص شاکی گرفته خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این هزینه نسبت به موضوع پرونده متفاوت خواهد بود، اما هزینه تمبر برای همه پرونده ها ثابت و یکسان است.

روند دادرسی و بررسی شکایت در دادگاه های ایران به چه شکلی است؟
روند دادرسی و بررسی شکایت در دادگاه های ایران به چه شکلی است؟

در مرحله بعدی پرونده برای بررسی به کلانتری فرستاده می شود. ماموران نیروی انتظامی در کلانتری هیچ اجازه ای برای صدور حکم یا نظر دادن در رابطه با پرونده ندارند و فقط باید مدارک لازم را جمع آوری کنند. این مدارک نسبت به موضوع پرونده متفاوت است، اما منظور از مدرک این است که با وجود آن بتوانید شکایت خود را ثابت کنید.

بعد از بررسی های انجام شده در کلانتری مامورین موظف هستند که پرونده را به دادسرا یا شورای حل اختلاف ارجاع دهند. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که پرونده هایی مانند تصادف یا پرونده هایی با موضوع مالی که مبلغ آن ها از حدی کمتر است به شورای حل اختلاف فرستاده می شود.

احتمال حل پرونده ها در شورای حل اختلاف

لازم به ذکر است که پرونده بعد از بررسی در شورای حل اختلاف به دادسرا فرستاده می شود، این کار به این دلیل انجام می شود که احتمال حل این پرونده ها در شورا وجود دارد، همین امر سبب می شود که دادسراها کمی خلوت تر باشند.

در دادسرا بازپرس پرونده را بررسی می کند، از طرفین پرونده می خواهد مدارکی مبنی بر اثبات شکایت خود یا حاکی بر بی گناهی خود ارائه دهند و بعد از بررسی مدارک و صحبت با طرفین قرار صادر می کند. توجه داشته باشید که در دادسرا حکم صادر نخواهد شد. در این مرحله اگر مدارک شاکی کامل باشد، پرونده به دادگاه فرستاده می شود، در غیر این صورت بازپرس پرونده را مختومه اعلام می کند.

احتمال حل پرونده ها در شورای حل اختلاف

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در این مرحله اگر رای به ضرر شما باشد حق اعتراض به شما داده اند. البته این اعتراض باید در موعد مقرر و با توجه به مدارک موجود صورت بگیرد. به عنوان مثال شما می توانید بگویید با توجه به آن مدرک خاصی که ارائه داده ام نسبت به قرار صادر شده اعتراض دارم.

پرونده بعد از بررسی های دادسرا به دادگاه ارجاع داده می شود. در دادگاه قاضی مسئول رسیدگی به پرونده ها است. در رابطه با تفاوت قاضی و بازپرس باید به این موضوع اشاره کنیم که قاضی مقامی بالاتر دارد، در مطالب بالا گفتیم که بازپرس اجازه صدور حکم نهایی را ندارد و فقط می تواند قرار صادر کند، این در حالی است که قاضی قادر به صدور حکم نهایی است.

در دادگاه جلساتی تشکیل می شود و هر یک از طرفین پرونده با توجه به شواهد و مدارکی که در اختیار دارند از حق خود دفاع می کنند.

قاضی بعد از بررسی های دقیق حکم نهایی را صادر خواهد کرد. بعد از رای دادگاه هم به هر دو طرف پرونده حق اعتراض داده اند و این مدت برای رای های دادگاه 20 روز است.

در این مرحله اگر هیچ یک از طرفین پرونده به رای صادر شده اعتراضی نداشته باشد، پرونده بسته می شود و حکم صادره برای اجرای احکام به شعب زیر صلاح ارجاع داده می شود. اما اگر هر یک از طرفین اعتراضی داشته باشند، پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود. دادگاه تجدید نظر به عنوان مرجع عالی قضایی شناخته می شود و فقط در مراکز استان ها شعبه دارد. نکته مهم در رابططه با رای صادر شده از دادگاه تجدید نظر این است که دیگر حق اعتراض برای طرفین وجود ندارد.

البته توجه داشته باشید که در شرایطی خاص و با نظر دادستان می توان به رای صادر شده از دادگاه تجدید نظر هم اعتراض کرد. در چنین حالتی پرونده در دیوان عالی کشور بررسی می شود. توضیح در رابطه با دیوان عالی کشور بسیار مفصل است و در این مقاله مجالی برای آن نیست، اما بدانید که رای صادر شده از دیوان عالی کشور دیگر تغییر پذیر نیست.

آیا با دیوان عدالت اداری آشنا هستید؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که روند دادرسی در قانون ایران چگونه است، البته لازم به ذکر است که روند توضیح داده شده در بالا برای شکایت از افرادی است که شخصیت حقیقی به حساب می آیند و اگر شما از شخصی حقوقی شاکی باشید باید شکایت خود را به مرجع زیر صلاح آن مطرح کنید. به عنوان مثال اگر از نظامیان به عنوان شخصی حقوقی شاکی هستید باید به دادسرای نظام شکایت کنید و اگر از کارمند دولت شاکی هستید، پرونده شما در دیوان عدالت اداری بررسی خواهد شد.

در رابطه با پرونده های دیوان عدالت اداری در ادامه توضیحات مفصلی را ارائه خواهیم داد، اما در این جا باید به این موضوع اشاره کنیم که دیوان عدالت اداری ساختاری منسجم دارد. در گذشته های دور قبل از انقلاب اسلامی هم محکمه ای برای رسیدگی به شکایت علیه کارمندان دولت وجود داشته است. البته نام آن محکمه متفاوت بود و رسیدگی به پرونده ها در آن هم به شکل کنونی نبوده است.

بعد از انقلاب اسلامی با تغییراتی که در قانون های کشور انجام شد، ساختار دیوان عدالت اداری هم دستخوش تغییر شد. در رابطه با ساختار دیوان عدالت اداری در ادامه توضیحاتی را شرح خواهیم داد. در سال 1385 جدیدترین قانون در رابطه با وظایف و دیگر مسائل مربوط به دیوان عدالت اداری شرح داده شد و تا این زمان هم از این قانون در جلسات دیوان عدالت اداری استفاده می شود.

آیا با دیوان عدالت اداری آشنا هستید؟
آیا با دیوان عدالت اداری آشنا هستید؟

آیا می دانید در چه مواردی می توان شکایت را به دیوان عدالت اداری مطرح کرد؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که اگر از شخصی حقوقی شاکی باشید باید شکایت خود را مرجع زیر صلاح ارائه دهید، اما سوال مهمی که پیش می آید این است که در چه هنگام شکایت ما از شخصی حقیقی است و در چه زمانی ما از شخصی حقوقی شاکی هستیم؟ در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم که در چه مواردی می توان شکایت را به دیوان عدالت اداری مطرح کرد. برای آن که مفهوم را بتوانیم بهتر ارائه دهیم با یک مثال آن را توضیح خواهیم داد.

تصور کنید شما به اداره ای دولتی مراجعه می کنید، کارمندهایی که در آن اداره مشغول کار هستند وظیفه دارند که در حیطه کاری خود خدمت مناسبی به مراجعه کنندگان ارائه دهند، اما گاهی شاهد این موضوع هستیم که نه تنها خدمتی به مراجعه کننده ارائه نمی شود بلکه او شاهد توهین و بی احترامی هم است. در چنین حالتی می توان از شخص خاطی در دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

آیا می دانید در چه مواردی می توان شکایت را به دیوان عدالت اداری مطرح کرد؟
آیا می دانید در چه مواردی می توان شکایت را به دیوان عدالت اداری مطرح کرد؟

شکایت از شخص حقوقی

توجه داشته باشید که شما برای شکایت از شخص حقوقی در دیوان عدالت اداری باید این موضوع را در نظر بگیرید که آن شخص در حین انجام وظیفه مرتکب جرم شده باشد. به عنوان مثال هنگامی که به اداره آن شخص مراجعه کرده اید و به دنبال انجام کارهای خود بوده اید با توهین او مواجه شده اید نه هنگامی که در خیابان تصادفی رخ داده است و به درگیری منجر شده باشد.

پس مهم ترین نکته ای که باید در نظر بگرید این است که دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به پرونده هایی است که شاکی از شخصی حقوقی شکایت دارد و این شخص حقوقی در یکی از اداره های دولتی مشغول به کار می باشد. البته لازم به ذکر است که شکایت در دیوان عدالت اداری مانند روند شکایت در دادگاه های معمولی نیست و باید دادخواستی خاص را مطرح کنید. در رابطه با این موضوع که شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه است و به چه مدارکی نیاز دارد در ادامه توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

شکایت از شخص حقوقی
شکایت از شخص حقوقی

برای شکایت در دیوان عدالت اداری چه مدارکی نیاز است؟

همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مانند شکایت در دادگاه های عمومی و کیفری نیست. برای آن که پرونده شما در این مرجع قضایی رسیدگی شود، باید در ابتدا این موضوع را کاملا روشن کنید. برای این منظور نیاز است که دادخواستی مناسب را مطرح کنید.

دادخواست به نوعی فرم گفته می شود که شما به عنوان شخص شاکی باید طبق مدارک و اطلاعات شخصی آن را پر کنید و سپس به مرجع قضایی زیر صلاح تقدیم کنید. دادخواست دیوان عدالت اداری با دادخواست های دیگر تفاوت هایی دارند. پیشنهاد می کنیم برای پر کردن این دادخواست حتما از فردی آگاه کمک بگیرید و فرد آگاه در زمینه های حقوقی هم کسی است که حقوق خوانده است.

متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که افراد در مسائل حقوقی خود از شخص آگاه کمک نمی گیرند و به دنبال مشورت کردن با افراد دیگر هستند. توجه داشته باشید که هیچ کس به صرف داشتن پرونده ای در جریان حقوقدان به حساب نمی آید و می تواند به شما کمک کند. پس حتما از وکیل یا کارشناس حقوقی کمک بگیرید.

برای شکایت در دیوان عدالت اداری چه مدارکی نیاز است؟
برای شکایت در دیوان عدالت اداری چه مدارکی نیاز است؟

مرکز خود را بر روی مدارکی بگذارید که در اختیار دارید.

به این موضوع مهم توجه داشته باشید که فضای محدودی برای نوشتن در اختیار دارید، پس تمام موارد را به صورتی بنویسید که در همان فضا بتوانید موضوع را به طور کامل بیان کرده باشید. جزئیات را نادیده بگیرید و تمرکز خود را بر روی مدارکی بگذارید که در اختیار دارید.

در رابطه با مدارک باید به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به نوع پرونده مردک هم متفاوت است. اگر برای اثبات شکایت خود هیچ مدرکی در اختیار ندارید، از شاهد کمک بگیرید. شاهد برای در ابتدای جلسه دادگاه سوگند یاد کند که فقط واقعیت را بیان خواهد کرد. اگر شاهدهای شما مرد باشند دو نفر کفایت می کند و متاسفانه باید بگوییم که اگر شاهدها زن باشن این تعداد به 4 نفر می رسد، یعنی شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد خواهد بود.

در  نهایت باید به این موضوع کاربردی و مهم اشاره کنیم که دادخواست های دیوان عدالت اداری باید به زبان فارسی نگارش شوند. یعنی مهم نیست که شخص شاکی چه ملیتی دارد و با چه زبانی صحبت می کند، به دادخواست در دیوان عدالت اداری زمانی رسیدگی خواهد شد که به زبان فارسی نوشته شده باشد. پس اگر ملیتی غیر از ایرانی دارید یا با زبان فارسی آشنا نیستید از شخص دیگری (ترجیحا وکیل قابل اعتماد) بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

مرکز خود را بر روی مدارکی بگذارید که در اختیار دارید.
مرکز خود را بر روی مدارکی بگذارید که در اختیار دارید.

رسیدگی به تخلفات در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

هنگامی که در رابطه با کارمندان دولت به این موضوع اشاره می کنیم که تخلفات آن ها در مرجع قضایی جداگانه ای باید بررسی و رسیدگی شود، این انتظار برای خواننده به وجود می آید که جریمه آن ها هم با احکام عادی تفاوت هایی داشته باشد. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که دقیقا این امر صدق می کند. یعنی احکامی که برای افراد متشاکی عنه در نظر گرفته می شود مانند احکام مجازات اسلامی اجرا شده در دادگاه های عمومی و کیفری نیست.

در دیوان عدالت اداری مانند دادگاه های عمومی و کیفری مجازات با توجه به میزان جرم تعیین می شود و در ادامه قصد داریم تعدادی از این مجازات ها ر بیان کنیم. توجه داشته باشید که در ذکر این مجازات قانونی خاص رعایت نشده است و آن ها را به صورت اتفاقی لیست کرده ایم، پس تصور نکنید که این لیست بر مبنی شدت احکام تنظیم شده است.

کسر از حقوق یکی از شاده ترین مجازاتی است که برای جرم های نسبتا کوچک به کار برده می شود. برای کسر از حقوق میزان آن و تعداد ماه های جریمه به قاضی پرونده و جرم انجام شده بستگی خواهد داشت. اما همانطور که می دانید هر چه جرم سنگین تر باشد، مقدار این کسری هم افزایش پیدا خواهد کرد.

رسیدگی به تخلفات در دیوان عدالت اداری چگونه است؟
رسیدگی به تخلفات در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

ذکر جرم در پرونده استخدامی

یکی دیگر از مجازات هایی که برای کارمندان خاطی در نظر می گیرند این است که جرم را در پرونده استخدامی آن ها ذکر می کنند. توجه داشته باشید که این موضوع می تواند برای آینده شغلی شخص مشکل آفرین باشد، زیرا اگر بعد از مدتی بخواهد به اداره ای دیگر منتقل شود با بررسی پرونده استخدامی او ممکن است از این کار صرف نظر کنند. پس این مورد مجازات کمی به حساب نمی آید، اگر چه مجازات های بیشتر از این هم برای افراد خاطی در نظر گرفته اند.

مجازتی دیگر که برای جرم های نسبتا بزرگ به کار می رود این است که شخص خاطی را به پستی پائین تر می فرستند. این مورد برای کارمندها بسیار ناراحت کننده و عذاب آور است، زیرا طبیعتا پستی پائین تر حقوقی کمتر هم دارد و شخص باید برای رسیدن به پست و مقام خود باز هم تلاش کند.

در بعضی از موارد شاهد این هستیم که شخص مجرم به شهری دیگر منتقل خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این انتقال معمولا از شهری بزرگ به شهری کوچک تر و با امکاناتی کمتر است تا برای کارمند خاطی به منظور تنبیه و مجازات باشد. البته در مواردی شاهد اجرای  این حکم هستیم که جرم انجام گرفته شده بزرگ باشد.

در نهایت باید بگوییم که بالاتری مجازاتی که برای یک کارمند خاطی در نظر گرفته اند این است که او از کار اخراج کنند. البته کاملا واضح و مشخص است که این حک زمانی اتفاق می افتد که کارمند جرم بسیار بزرگی را انجام داده باشد. پس اگر به اداره ای مراجعه می کنید و با بدرفتاری کارمند رو به رو می شوید، انتظار نداشته باشید او را اخراج کنند!

ساختار اداری و تشکیلات دیوان عدالت اداری به چه شکلی است؟

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که اطلاعات کاملی را ر رابطه با پرونده های دیوان عدالت اداری و حکم هایی که در آن صادر می شود را ارائه دهیم، اما نکته مهمی که تا به حال به آن اشاره ای نداشته ایم این است که در دیوان عدالت اداری چگونه رای صادر می شود یا به بیانی دیگر ساختار اداری در دیوان عدالت اداری به چه شکلی است؟

مرکز اصلی دیوان عدالت اداری در شهر تهران قرار دارد، اما دیوان دارای شعب فعالی است. نکته مهمی که در این خصوص باید به آن توجه داشت این است که در هر شعبه دیوان عدالت اداری 3 نفر حضور دارند و در هر جلسه حضور این 3 نفر الزامی است. زیرا رای نهایی زمانی صادر می شود که هر 3 نفر اعضای شعبه نظر خود را ارائه دهند، توجه داشته باشید که در این مورد استثنایی هم وجود دارد که در ادامه آن را بیان خواهیم کرد.

ساختار اداری و تشکیلات دیوان عدالت اداری به چه شکلی است؟
ساختار اداری و تشکیلات دیوان عدالت اداری به چه شکلی است؟

رای با توجه به نظر اکثریت صادر خواهد شد

در ابتدا به این موضوع بسیار مهم توجه داشته باشید که در دیوان عدالت اداری زمانی رای صادر می شود که نظر 2 نفر از 3 نفر حاضر یکی باشد، یعنی رای با توجه به نظر اکثریت صادر خواهد شد و مانند دادگاه های عمومی و کیفری رای با توجه به نظر قاضی پرونده نخواهد بود. این مورد سبب می شود که گاهی شاهد استثناهایی برای حضور هر 3 شخص اعضای شعبه باشیم.

در مواردی که در جلسه دیوان عدالت اداری 2 نفر از اعضاء شعبه حاضر باشند و این دو نفر در ارائه حکم با یک دیگر هم عقیده باشند، الزامی برای حضور شخص سوم وجود ندارد، اما اگر این دو نفر عقیده برابری نداشته باشند باید رای دیوان را به زمانی موکول کنند که نفر سوم هم حاضر باشد تا بتوانند تصمیم نهایی را اخذ کنند.

همانطور که در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم هر شعبه دیوان عدالت اداری 3 عضو دارد، یک قاضی و دو نفر دیگر متشاران شعبه هستند. لازم به ذکر است که در رای دادن و تصمیم گیری قاضی و مستشاران هیچ ارجحیتی نسبت به یک دیگر ندارند و همانطور که گفتیم رای نهایی بنا به نظر اکثریت صادر خواهد شد.

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی های منحصر به فردی دارد؟

تا به این قسمت هر آن چه که در رابطه با دیوان عدالت اداری لازم بود را بیان کرده ایم، حال قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید چه ویژگی های منحصر به فرد و خاصی داشته باشد. در ابتدا لازم ایت به این موضوع مهم اشاره کنیم که یک وکیل قبل از آن که در حل پرونده های دیوان عدالت اداری تخصص داشته باشد، باید وکیلی خوب باشد که در ادامه ویژگی های یک وکیل خوب را هم به طور کامل شرح خواهیم داد.

یک وکیل می تواند وکیلی بسیار خوب باشد، اما تخصصی در حل پرونده های دیوان عدالت اداری نداشته باشد، همین موضوع سبب شد که در ادامه ویژگی های یک وکیل متخصص دیوان اداری را شرح دهیم. مهم ترین و اصلی ترین ویژگی یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری مدرک تحصیلی او است.

توجه داشته باشید که فقط وکیل های پایه یک دادگستری قادر به پذیرش پرونده های دیوان عدالت اداری هستند، یعنی از نظر قانونی به وکیل های دیگر این اجازه داده نمی شود که وکالت پرونده های دیوان عدالت اداری را قبول کنند. یک وکیل پایه یک دادگستری باید مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکترا داشته باشد، یعنی با مدرک تحصیلی لیسانس نمی توان وکیل پایه یک دادگستری شد.

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی های منحصر به فردی دارد؟
وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی های منحصر به فردی دارد؟

اعتماد به نفس بالا

اعتماد به نفس بالا یکی دیگر از ویژگی هایی است که یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری باید داشته باشد. کاملا و اضح و طبیعی است که فضا و جو حاکم بر جلسه های دیوان عدالت اداری با فضای دادگاه های عمومی و کیفری تفاوت است، همین موضوع برای تعدادی از وکیل های ممکن است استرس زا و تنش آفرین باشد. یک وکیل متخصص دیوان باید در زمان کمی خود را با شرایط وفق دهد و با اعتماد به نفس بالایی از موکل خود دفاع کند.

ویژگی دیگری که یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری را از دیگران متمایز می کند، آشنایی او نسبت به پرونده های قبلی دیوان عدالت اداری است. همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کرده ایم احکام صادر شده در دیوان عدالت اداری با دیگر احکامی که در دادگاه های عمومی و کیفری صادر می شود متفاوت هستند، همین امر سبب می شود، وکیلی که قصد پذیرش پرونده های دیوان عدالت اداری را دارد با دیگر پرونده های قبلی و قانون حاکم بر این دیوان آشنا باشد تا بتواند به خوبی روند پرونده را به سمت دلخواه حمایت کند.

یک وکیل متخصص دیوان اداری باید مهارت بالایی در قانع کردن قاضی داشته باشد. البته در دیوان عدالت اداری کار کمی سخت است، زیرا وکیل باید حداقل و نفر از 3 نفر حاضر در جلسه را قانع کند و همین امر سبب می شود که فقط تعداد کمی از وکیل ها به این میزان از تبحر دست پیدا کنند. البته لازم به ذکر است که تعداد وکیل های خوب کم نیست. در ادامه قصد داریم ویژگی های یک وکیل خوب را ذکر کنیم تا با آن بیشتر آشنا شوید.

یک وکیل خوب با چه مشخصاتی شناخته می شود؟

وكالت را مي توان يكي از سخت ترين كارهاي جهان دانست كه حساسيت بسيار بالايي هم دارد. تصور كنيد شما به عنوان يك انسان كه قدرت هاي خارق العاده اي هم ندارد بايد از حق انساني ديگر دفاع كنيد. در مواردي كه حق با موكل شما است و مدركي براي اثبات آن موجود نيست و شما به عنوان يك وكيل مي دانيد كه روند پرونده به ضرر شما جريان دارد، سختي وكالت به خوبي نمايان مي شود. يك وكيل خوب بايد ويژگي هاي خاصي داشته باشد كه در ادامه آن را به طور كامل شرح خواهيم داد.

یک وکیل خوب با چه مشخصاتی شناخته می شود؟
یک وکیل خوب با چه مشخصاتی شناخته می شود؟

يك وكيل بايد فن بيان بالايي داشته باشد. صحبت كردن در مقابل قاضي براي دفاع از موكل خود كاري سخت است كه نياز به مهارت بالايي دارد. البته فن بيان با تمرين هم به دست مي آيد پس اين تفكر كه افراد به خودي خود سخنران به دنيا آمده اند كاملا اشتباه است. اگر چه ممكن است بعضي افراد به تمرين بيشتري نياز داشته باشند، اما يادگيري در همه ثابت خواهد بود. يك وكيل اگر نتواند به خوبي صحبت كند چگونه مي تواند در جلسات دفاعيه حضور داشته باشد.

ويژگي ديگر يك وكيل خوب قدرت استدلال و منطق او است. در بعضي از پرونده ها شاهد اين هستيم كه روند پرونده كاملا احساسي است، در چنين شرايطي وكيل بايد با منطق و به دور از احساسات بتواند تصميم بگيرد. قدرت استدلال هم به به اين موضوع اشاره مي كند كه چگونه مي توان ماده هاي قانون را به نفع روند پرونده تفسير كرد و از ماده ها و تبصره هاي درستي براي قانع كردن قاضي استفاده شود.

نکته

نكته مهمي كه در اين قسمت بايد به آن اشاره داشته باشيم اين است كه قدرت استدلال نيازمند فن بيان است. به عنوان مثال تصور كنيد يك وكيل قدرت استدلال بالايي دارد و مي تواند بهترين ماده هاي قانوني را انتخاب كند، اما قادر بت بيان آن نيست. در اين حالت قدرت استدلال بالاي او عملا كاربردي ندارد. عكس اين موضوع هم صادق است، يعني هر چقدر قدرت بيان يك وكيل بالا باشد اما نداند چه بايد بگويد، فن بيان بالاي او به چشم نمي آيد.

يكي ديگر از ويژگي هاي يك وكيل خوب صداقت او مي باشد. افرادي كه به وكيل مراجعه مي كنند در پي اين هستند كه مشكل خود را رفع كنند و بهترين راه براي كمك به آن ها ابن است كه با صداقت آن ها را در جريان روند پرونده قرار دهيد. متاسفانه شاهد اين هستيم كه بعضي از وكيل ها براي آن كه بتوانند هزينه بيشتري را از موكل دريافت كنند هيچ مطلبي در رابطه با پرونده به آن ها نمي گويند يا مبلغ هاي خرج كرده را بيش از مقدار واقعي نشان مي دهند.

امین باشد

یک وکیل خوب باید نسبت به مدارکی که به او تحویل داده می شود امین باشد. برای بررسی روند بعضی از پرونده ها نیاز به مدارک اساسی است که موکل باید آن را در اختیار وکیل قرار دهد.

این مدارک می توانند اسناد مهمی مانند سند ازدواج، کارت ملی و سند ملک باشد. اگر وکیل امانت دار نباشد، ممکن است مدارک مفقود شده یا در مواردی هم از آن ها سوء استفاده شود، پس در انتخاب وکیل خوب دقت داشته باشید که امین باشد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که وکیل خوب باید وجدان کاری داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر وکیلی وجدان کاری داشته باشد صداقت و امانت داری هم دارد. علاوه بر این اگر وجدان کاری وجود داشته باشد، شخص وکیل نقص های خود را قبول می کند و برای رفع آن ها و پیشرفت در کارش تلاش خواهد کرد و این موضوع بسیار مهمی به حساب می آید.

امین باشد
امین باشد

در علم حقوق و روند قضایی واخواهی به چه معنی است؟

در مطالب ابتدایی مقاله به این موضوع اشاره کردیم که روند دادرسی برای پرونده های عادی به چه شکلی است، یعنی اگر شخص از دیگری شاکی باشد، چگونه می تواند شکایت خود را مطرح کند تا از طریق مراجع قانونی به حق و حقوق طبیعی خود برسید. در ادامه قصد داریم شما را با روند واخواهی آشنا کنیم.

همانطور که گفتیم اگر هر یک از طرفین به حکم نهایی صادر شده از دادگاه کیفری اعتراض داشته باشند، مدت زمان 20 روز به آن ها مهلت داده می شود که اعتراض خود را با مدارکی منطقی و محکمه پسند ارائه دهند. در این حالت اگر مدارک ارائه شده برای قاضی قابل قبول باشد، پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده می شود تا در این مرجع قضایی به آن رسیدگی شود.

در علم حقوق و روند قضایی واخواهی به چه معنی است؟
در علم حقوق و روند قضایی واخواهی به چه معنی است؟

دادگاه تجدیدنظر را به عنوان مرجع عالی قضایی در نظر می گیرند و باید بگوییم که رای آن نهایی است و دیگر حق اعتراض به آن وجود ندارد. در علم حقوق به روندی که در بالا توضیح دادیم واخواهی گفته می شود، یعنی به طرفین پرونده این اجازه داده می شود که برای بار آخر از حق خود دفاع کنند.

لازم به ذکر است که معمولا جلسه های دادگاه های تجدید نظر با حضور دو قاضی برگذار می شود، اگر چه فقط یکی از آن ها حکم نهایی را صادر می کند. قاضی هایی که در دادگاه های تجدید نظر مشغول به کار هستند تجربه بیشتری دارند، به همین دلیل تصور می شود که احتمال خطا و اشتباه در آن ها کمتر از دیگر قاضی ها باشد، به همین علت حق اعتراضی برای طرفین پرونده وجود نخواهد داشت!

اعاده دادرسی به چه روندی گفته می شود؟

در علم حقوق اعاده ادرسی به روندی گفته می شود که به رای نهایی شکایت داشته باشند. در بسیاری از موارد شاهد این موضوع هستیم که اعاده دادرسی با اعتراض به حکم اشتباه گرفته می شود، در صورتی که تفاوت های بسیاری با یک دیگر دارند، در ادامه به این موضوع اشاره خواهیم کرد که در چه زمان هایی می توان نسبت به حکم صادر شده اعاده دادرسی کرد.

در ابتدا لازم به ذکر است که اعاده دادرسی روندی بسیار پیچیده دارد و تنها زمانی قابل اجرا است که حکم صادر شده اجرا شده باشد. در همین جا لازم است که تفاوت اصلی اعاده دادرسی و اعتراض را بیان کنیم. اعتراض به حکم باید در مدت زمان تعیین شده و قبل از اجرای حکم باشد، این در حالی است که یکی از شرط های اصلی اعاده دادرسی اجرای حکم است.

اعاده دادرسی به چه روندی گفته می شود؟
اعاده دادرسی به چه روندی گفته می شود؟

هنگامی که شخص در حال گذراندن دوران محکومیت خود است، وکیل او می تواند بنا به مدارک معتبری که در اختیار دارد نسبت به رای صادر شده شکایت کند. البته لازم به ذکر است که این شرایط اعاده دادرسی بسیار خاص و ویژه است.

به عنوان مثال تصور کنید شخصی به جرم قتل در زندان به سر می برد، در این مدت شخصی دیگر به جرم انجام همان قتل دستگیر می شود و شخص دوم به صراحت بیان می کند که قاتل است و برای قاضی این حقیقت روشن می شود که قاتل اصلی همان شخص دوم است. در این حالت وکیل شخص اول می تواند برای اعاده دادرسی اقدام کند و جان موکل خود را نجات دهد.

مثال

در مثال دیگری باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر شخصی برای جرمی خاص محکوم شده باشد و در حال گذراندن محکومیت خود باشد که شخصی دیگر هم به همان جرم دستگیر شود.

البته در این جا شرطی خاص وجود دارد و آن این که جرم صورت گرفته شده باید به شکلی باشد که یک نفره انجام می شود. در این حالت اگر برای قاضی پرونده ثابت شود که شخص دوم مجرم اصلی است، نیازی نیست که شخص اول ادامه محکومیت خود را بگذراند و می تواند درخواست اعاده دادرسی کند.

در نهایت با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که وکیل متخصص دیوان عدالت اداری چه ویژگی های منحصر به فردی دادر و چگونه می توان او را از دیگر وکیل های متمایز کرد. البته لازم به ذکر است که یک وکیل در ابتدا باید به عنوان یک وکیل خوب شناخته شود  تا بتواند وکیل متخصص دیوان عدالت اداری هم باشد، اما توجه داشته باشید که یک وکیل خوب لزوما متخصص دیوان عدالت اداری نیست.

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که روند دادرسی در دادگاه های عمومی و کیفری چگونه است، البته به این موضوع بسیار مهم اشاره کردیم که این روند دادرسی برای افراد حقیقی است و اگر قصد شکایت از شخصی حقوقی را دارید، باید با توجه به حیطه کاری او مرجع قضایی زیر صلاح را انتخاب کنید و سپس اقدام به شکایت کنید.

شکایت بر علیه افراد حقوقی که در اداره های دولتی مشغول به کار هستند در دیوان عدالت اداری بررسی خواهد شد.

نکته مهمی که در طالب بالا به آن اشاره کردیم این است که روند طرح شکایت، بررسی پرونده و احکام صادر شده در دیوان عدالت اداری با دادگاه های عمومی و کیفری متفاوت است که این تفاوت را به طور کامل شرح داده ایم.

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که مجازات های که برای کارمندهای دولتی در نظر گرفته شده است را شرح دادیم. گفتیم که این مجازات از کسر حقوق تا اخراج است که نسبت به جرم انجام شده برای کارمندان خاطی در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که در خصوص تعیین مجازات علاوه بر جرم انجام شده، سخت گیری قاضی و مستشاران شعبه هم دخیل خواهد بود.

در ادامه مقاله ویژگی های یک وکیل خوب را به طور کامل شرح داده ایم و مشخصاتی را ارائه داده ایم که اگر قصد انتخاب یک وکیل را دارید بدانید باید به دنبال چگونه فردی باشید. توجه داشته باشید که یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری ویژگی های یک وکیل خوب را به طور کامل دارد.

در این مقاله سعی بر این داشتیم که مفهموم واخواهی و اعاده دادرسی را هم به طور کامل توضیح دهیم. البته توجه داشته باشید که مطالب به لحنی غیر حقوقی بیان شده اند تا درک آن برای کسانی که سواد و اطلاعات حقوقی ندارند هم آسان و راحت باشد، زیرا مخاطب این مقاله فقط افراد حقوقی نیستند.

امیدوارم از مطالب گفته شده لذت برده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    2 thoughts on “وکیل متخصص دیوان عدالت اداری

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام