جرایم نظامی

جرایم نظامی

جرایمی که برای نظامیان و قوانین حاکم بر آن وجود دارد با غیر نظامیان متفاوت است. در این مقاله به جرایم نظامی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری برای جرایم نظامی هستید می توانید با ماشوران ما به صورت رایگان در تماس باشید .

09121304085

جرایم نظامی

انواع جرایم نظامی

جرایم نظامی به سه دسته تقسیم می شوند : دسته اول به تخلفاتی گفته می شود که تنها افراد نظامی قادر به انجام آن هستند مانند فرار از جنگ یا خدمت و خواب در حین نگهبانی که این تخلفات توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح پیگیری می شود.

در دسته دوم جرایم بین افراد نظامی و غیر نظامی مشترک است در این شرایط تخلف نظامی شکل می گیرد و اختلاس و ارتشا در آن جای ندارد.

دسته سوم به جرایم گفته می شود که در حین انجام دستورات مقام قضایی شکل می گیرد. ضرب و شتم متهمینی که باید دادگاه مورد محاکمه قرار بگیرند در این دسته هستند.

دسته چهارم جرایم عمومی هستند که توسط نظامیان در خارج از وقت اداری شکل می گیرد. ترک انفاق  نمونه ای از این جرایم می باشد.

جرایم عمومی نظامی

جرم عمومی از تخلفاتی است که یک فرد نظامی بدون در نظر گرفتن وظایف کاری خود مرتکب آن می شوند. در این جرایم نظامی تخلفاتی صورت می گیرد که افراد عادی نیز قادر به آن هستند.

خرید اسلحه ، اخفای اسلحه ، کلاهبرداری و … از این تخلفات می باشند. ملاک تشخیص جرم ، شخصیت ارتکاب کننده می باشد. در صورتی که شخص در نیروهای مسلح مشغول به فعالیت باشد و جرمی مرتکب شود تخلف او در دسته جرایم نظامی قرار می گیرد.

جرایم خاص نظامی

فرار از خدمت سربازی در این دسته قرار دارد و در دادگاه های نظامی مورد بررسی قرار می گیرند. بر طبق قانون مجازات اسلامی ماده 2 هر عملکردی که قانون برای آن در نظر گرفته جرم به حساب می آید.

اطفال3 1

جرایم نظامی چیست

به دسته ای از جرایم گفته می شود که نظامیان در حین خدمت و یا به سبب خدمت انجام می دهند. جرایم خاص نظامی و جرایمی که از سوی غیر نظامیان نیز قابل ارتکاب می باشد در این دسته قرار می گیرند.

هر گاه اقداماتی که شخص یا اشخاص بر روی اموال قابل معامله انجام می دهند را می توان جرم مالی نظامی دانست. در صورتی که روال عادی ، قانونی و معمول تغییر پیدا کند جرم مالی صورت می گیرد.

ایجاد آتش سوزی ، تخریب اموال و لوازم جنگی ، فروش و یا تخریب اشیای نظامی از جمله جرایم نظامی به شمار می روند. رسیدگی به جرایم مختلف نظامی در دادگاه های نظامی صورت می گیرد.

دفاع جرم در این دادگاه ها برای وکلای دادگستری نیازمند مهارت و تجربه تخصصی ویژه ای می باشد. صلاحیت این محاکم از نوع شخصی و متناسب با جایگاه شغلی متهم می باشد.

در خصوص جرایم و مجازات های نظامیان ، تعداد کمی از حقوقدان ها و وکلای مجرب ، جرایم مرتکب شده توسط افسران نظامی را مورد بررسی قرار می دهند.

سازمان قضایی نیروهای مسلح بخشی از قوه قضائیه هستند که تنها مرجع قضایی در قانون اسلامی نظام مقدس جمهوری می باشد که از دادسراه ها و دادگاه های نظامی تشکیل شده است.

وظیفه اصلی سازمان قضایی رسیدگی و بررسی به جرایم خاص نظامی می باشد. منظور از جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی می باشند که پرومقس نل و کادر نیروهای مسلح در ارتباط با وظایف خود طبق قانون بر عهده آنان گذاشته  شده مرتکب می شوند.

بخشی از جرایم نظامی جدا از جرایم عمومی نیستند تنها شدت عمل بیش تر و رسیدگی در آن ها وجود دارد که مختص نظامیان می باشد مانند فرار از سربازی که دادگاه های نظامی عهده دار رسیدگی به این جرایم هستند.

به عقیده‌ی برخی از حقوقدانان جرایم نظامیان مانند اختلاس و ارتشا حتی به مناسبت شغل هم ارتکاب یافته باشد جزو جرایم نظامی محسوب نمی شود.

در این مقاله با جرایم نظامی آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا برای جرم های نظامی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام