انواع مجازات

انواع مجازات

مجازات برای انواع جرمی که اتفاق می افتد در نظر گرفته می شود. در ادامه مقاله به انواع مجازات می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

جرم جعل اسکناس

مجازات

انواع مجازات به معنای جزای کار و سزای عملی مجرمانه می باشد. در حقوق ، مجازات به معنای واکنش جامعه به عمل مجرمانه ای می باشد که علاوه بر آسیب زدن به قربانی ، وجدان جامعه را هم جریحه دار کند .

هدف از تعیین انواع مجازات نیز همین است که افراد جامعه بدانند که اگر اعمال آن ها جان و مال دیگران را به مخاطره اندازد ، اقدامات آن ها بی جواب نمی ماند . از این رو هر فرد باید بداند چه عملی مجرمانه است و چه مجازاتی در پی دارد .

قانون گذار با در نظر گرفتن انواع مجازات برای مجرم سعی دارد امنیت و اعتماد را به جامعه برگرداند و مجرم را به نتیجه اعمالش برساند .

برای رسیدن به این هدف انواع مجازات باید از طرف قانون گذار تعیین شود . قانون گذار در قانون مجازات ایران مجازات ها را به سه دسته کلی تقسیم کرده است.

انواع مجازات

مجازات در قانون به سه دسته تکیلی ، تبعی و اصلی تقسیم می شوند.

مجازات اصلی : مجازاتی است که به طور خاص و مشخص در قانون برای هر جرمی مشخص شده است . در قانون ، مجازات اصلی به  4 دسته تقسیم می شود : قصاص ، دیه ، تعزیر حدود

حکمی که دادگاه صادر می کند باید بر اساس قانون باشد ، بنابراین قانون گذار با تعیین مجازات اصلی برای هر جرم در قانون هم مانع از سردرگمی قاضی در تعیین حکم می شود و هم باعث می شود افراد جامعه هم بدانند که مجازات هر جرم چیست و ترس ناشی از مجازات مانند یک بازدارنده عمل می کند .

مجازات تکمیلی

در بعضی موارد قاضی مجازات اصلی را برای مجرم کافی نمی داند . از این رو قاضی برای تکمیل مجازات اصلی اقدام به تعیین مجازات تکمیلی می کند .

قاضی هر زمان خواست نمی تواند اقدام به تعیین مجازات تکمیلی کند . قاضی زمانی می تواند این کار را انجام دهد که قانون گذار در قانون به قاضی اجازه داده باشد که علاوه بر مجازات اصلی ، مجازات تکمیلی را هم مشخص کند .

در قانون اسلامی ماده 23 بیان شده که قاضی می تواند فردی را که به یکی از انواع مجازات اصلی مانند :  قصاص ، حدود ، دیه و تعزیر محکوم شده باشد را به یکی یا چند تا از مجازات های تکمیلی هم محکوم کند.

جرم جعل اسکناس

مجازات تبعی

یکی دیگر از انواع مجازات که در قانون مجازات اسلامی آمده است مجازات های تبعی می باشند که به موجب ماده ۲۵ قانون مجازات محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند.

مجازات های تبعی فقط در جرم های عمدی قابل اجرا می باشند. بنابراین کسی که مرتکب یک جرم غیر عمدی شده است هیچ گاه دارای مجازات تبعی نخواهد بود در حالی که ممکن است در جرایم غیر عمدی قاضی شخص را به مجازات تکمیلی محکوم نماید.

در خصوص مجازات تبعی در آزادی مشروط باید این نکته را در نظر گرفت که اولاً شخص در طول مدت حبس و هم چنین در مدت آزادی مشروط از حقوق اجتماعی محروم می باشد.

ثانیه زمانی که مدت آزادی مشروط او تمام می شود زمان شروع مجازات تبعی یعنی به تناسب مورد آن سه سال یا دو سال از لحظه خاتمه آزادی مشروط خواهد بود و باید آن مجازات را بگذراند.

شما برای مشاوره در مورد انواع مجازات می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه و مشاوران ماهر و مجرب بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری برای انواع مجازات می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه معتبر قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید با بهره مندی از مشاورین مجرب این موسسه و از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید و مکشلات خود را حل نمائید . شما برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام