جرم جعل اسکناس

جعل یکی از جرایمی می باشد که به عنوان یکی از راه های کلاهبرداری استفاده می شود. در ادامه مقاله به جرم جعل اسکناس می پردازیم.

جرم جعل اسکناس

مجازات جعل اسکناس

قانون مجازات اسلامی ، جاعلان اسکناس و ارز و وارد کنندگان این اسکناس ها و ارزهای جعلی را قابل مجازات می دانند قصد این جاعلان را مبارزه با نظام می داند و اخلال در نظام اقتصادی کشورها بنابر این مورد ، جرم افرادی که در جعل دخیل بوده اند به حبس های طولانی مدت و اعدام محکوم می شوند.

در قانون مجازات ماده 1 آمده است اگر جاعل اقدام به جرم جعل اسکناس یا سکه یا ارز کشوری کند یا آن را وارد کشور کند و توزیع نماید این کار او جرم محسوب می شود.

این اقدام جرم جعل اسکناس به قصد ضربه زدن به نظام کشور می باشد و در ایجاد خلل موثر می باشد. جاعل به عنوان مفسد فی الارض شناخته می شود و به اعدام محکوم می گردد.

جاعلان اسکناسی که جرم جعل اسکناس کرده اند به حبس از 5 تا 20 سال محکوم می گردند و همه ی اموال وی که از طریق جعل به دست آمده باشد توسط قانون ثبت و ضبط خواهد شد و دادگاه این اختیار را دارد که محکوم به 20 تا 74 ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم خواهد شد.

جرم جعل اسکناس

جرم جعل اسکناس از جرایم علیه امنیت است و در زمره جرایم اقتصادی قرار می گیرد. جرم جعل اسکناس به آن جهت که موجب بی نظمی و اخلال در امنیت شود و وجب سلب امنیت مردم شود از جرایم علیه امنیت می باشد.

فروش و خرید پول تقلبی اگر با آگاهی انجام شود جرم محسوب می شود. منظور از جعل اسکناس فقط جعل اسکناس راج در مملکت نمی باشد.

بلکه جعل دلار و یورو هم شامل جعل اسکناس می شوند و حتی چک پول تقلبی نیز در این دسته قرار می گیرد که بیش تر به چشم می آید.

جرم جعل اسکناس

قانون جرم جعل اسکناس

بر طق کتاب پنجم تعزیرات مجازات ماده 526 هر گاه فردی که اسکناس رایج خارجی و داخلی و اسناد بانکی مانند برات ، چک های صادره از سوی بانک ها ، سایر اسناد تعهد آور بانکی ، اسناد یا اوراق بهادار و حواله های صادره را به قصد اخلال در وضع پولی یا بانکی وارد کشور کند مجرم می باشد.

بر طبق قانون اگر فردی اقدام به جرم جعل اسکناس کند مجرم می باشد و ممکن است که جرم او محاربه تشخیص داده شود که در این صورت به اعدام محکوم خواهد شد و اگر مجرم مفسد و محارب شناخته نشود به حبس از 5 تا 20 سال محکوم خواهد شد.

جعل اسکناس برای برهم زدن نظم اقتصادی ، به صورت گروهی انجام می شود و نیاز به چاپخانه و دستگاه دارد. نوع اول از جرم جعل یعنی جعلی که جنبه امنیتی دارد.

این جرم مجازات های بسیار سنگینی را به همراه دارد و قاضی دادگاه می تواند بسته به  نوع جرم و شخصیت مجرم یکی از آن ها را انتخاب کند.

مشاوره حقوقی کیفری یعنی انجام دادن عملی که مجازات آن عمل در قوانین کیفری آمده باشد. در دعاوی کیفری مجازات برای مرتکب شونده عل کیفری توسط دادگاه تعیین می شود.

جعل ، قتل ، دیه ، مواد مخدر، ، آدم ربایی ، کلاهبرداری ، سرقت ، جرایم پزشکی ، روابط نامشروع ، مزاحمت تلفنی ، جرایم رایانه ای و انتقال مال غیر جزو دعاوی های کیفی محسوب می شوند.

منظور از جرم هر نوع رفتار اعم از فعل یا ترک فعلی است که در قوانین کشوری جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده باشد.

یکی از اموری که جهت موفقیت در پرونده های کیفری بسیار مهم و حیاتی است مشاوره کیفری با وکیل کیفری مناسب قبل از هر اقدامی می باشد.

در این مقاله با جرم جعل اسکناس آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کلاهبرداری برای امور کیفری خود می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام