جرم چک بلامحل

جرم چک بلامحل

هر گاه صادرکننده چک معادل مبلغ مذکور وجه نقد نداشته باشد اعتبار آن چک از بانک خارج می شود و جرم چک بلامحل انجام گرفته است. در ادامه این مقاله به جرم چک بلامحل می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

جرم چک بلامحل

شکایت کیفری

شکایت کیفری فقط علی صادر کننده چک امکان پذیر می باشد. هر گاه محال علیه چک بانک نباشد ، شامل مقررات جزایی قانون صدور چک نمی شود و جرم صدور چک موضوعیت ندارد.

دارنده چک می تواند وجه چک و ضرر و زیان خود را در دادگاه کیفری رسیدگی می کنند.

رسیدگی به کلیه دعاوی و شکایات جزایی و حقوقی مربوط به جرم چک بلامحل در دادسرا و دادگاه تا خاتمه دادرسی شکایت ، فوری به عمل خواهد آمد.

مراجع رسیدگی کننده به این جرایم از متهمان در صورت اتهام ، حسب مورد یکی از قرارهای تامین کفالت یا وثیقه را اخذ می نمایند.

در جرم چک بلامحل بدون شکایت ارنده چک قابل پیگیری و تعقیب نمی باشد و در صورتی که شاکی تا 6 ماه از تاریخ صدور چک برای وصل آن به بانک راجعه نکند دیگر حق شکایت کیفری نخواهد داشت.

منظور از شاکی شخصی است که برای اولین بار چک ارائه داده است و برای تشخیص این که چه کسی اولین بار برای وصل چک کره است بانک ها موظف هستند به محض مراجعه هویت کامل و دقیق او را قید نمایند.

اگر این دارنده چک بعد از برگشت زدن چک آن را به دیگری انتقال دهد دیگر منتقل الیه نمی تواند از شکایت های کیفری استفاده کند مگر این که این انتقال به صورت قهری انجام بگیرد مثلا دارنده چک فوت کند.

جرم چک بلامحل

مجازات جرم چک بلامحل

بر طبق قانون صدور چک ماده 7 هر کسی مرتکب جرم چک بلامحل شود اگر مبلغ چک کم تر از 10 میلیون ریال باشد حبس تا حداکثر 6 ماه برای صادر کننده خواهد داشت.

بند الف. اگر مبلغ چک از 10 میلیون تا 50 میلیون ریال باشد از 6 ماه تا 1 سال حبس برای او در نظر گرفته می شود.

بند ب. اگر مبلغ چک بیش از 50 میلیون ریال باشد حبس از 1 سال تا 2 سال و ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت دو سال می باشد.

هرگاه صادر کننده چک اقدام به اصدار چک های بلامحل کرده باشد ، مجموع مبالغ درج شده در متون چک ها ملاک عمل خواهد بود.

در صورت مثال هر گاه شخصی سه چک بلامحل صادر نماید که مجموع آن سه چ 2 میلیون تومان باشد مشمول بند ب خواهد شد. این مجازات شامل چک های بلامحل بابت معاملات نامشروع و ربوی نمی باشد.

بر اساس قانون صدور چک ماده 10 هر کس با آگاهی و علم به بسته بودن حساب بانکی خود مبادرت به صدور چک نماید عمل وی جرم چک بلامحل بوده و مجازاتی را در پی خواهد داشت که غیر قابل تعلیق می باشد.

علاوه بر مجازات هایی که برای جرم چک بلامحل ذکر شده بر طبق قانون صدور چک ماده 21 بانک ها موظف هسند که همه حساب های جاری اشخاصی را که بیش از یک بار چک بلامحل صادر کرده و تعقیب آن ها به صدور کیفر خواست منتهی می شود ببندند و تا سه سال به نام آن ها حساب جاری دیگری باز نکند.

مسئولان شعب هر بانکی که به این موضوع عمل نکنند با توجه به شرایط و امکانات و دفعات جرم به یکی از مجازات های مقرر در ماده 9 قانون رسیدگی به تخلف های اداری توسط هیات رسیدگی به تخلفات اداری محکوم خواهند شد.

دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب و مجرم آن ، دادگاه مجازاتی را تعیین می کند ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی برای فرد درنظرنمی گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد.

در این بین مجرم به مشاوره دعاوی کیفری ارجاع داده می شود تا  برای تفهیم جرم خود و انجام تکلیف مورد نظر خود آشنا شده و آن را بپذیرد.

در این مقاله با مشاوره کیفری و وکیل کیفری برای جرم چک بلامحل آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل چک برای جرم چک بلامحل می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام