قرارداد جعاله

قرارداد جعاله

جعاله به معنای مزدی می باشد که در برابر انجام کاری قرار داده می شود. در ادامه این مقاله به قرارداد جعاله می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

قرارداد جعاله

ارکان جعاله

قرارداد جعاله از سه رکن تشکیل شده است . برای این که بتوانیم اسم یک عمل حقوقی را جعاله بگذاریم باید این سه عنصر با هم باید وجود داشته باشند  :

جاعل : کسی است که درخواست انجام کاری را کرده باشد . مثلا کسی آگهی می زند به یابنده کیف با مشخصات معینی ، مژدگانی ای را می دهد.

عامل : کسی که کار درخواست شده را انجام می دهد ، عامل می گویند . عامل می تواند یک فرد معین باشد یا فرد یا افراد نا معینی که کاری را انجام می دهند.

جعل:  دستمزد و اجرتی که باید برای  کاری پرداخت شود ، جُعل گفته می شود.

کارهایی مورد جعاله قرار می گیرند که شرایط آن را شرح خواهیم داد : کار مورد جعاله ، حلال و مشروع باشد. چرا که جعاله بر انجام کارهای حرام مثل زنا باطل می باشد و انجام آن ممنوع می باشد.

کار، غرض و منفعت قابل توجه عقلایی داشته باشد ، بنابراین قرارداد جعاله بر انجام کارهای عبث و بیهوده از قبیل کشیدن تمام آب چاه یا رفتن به اماکن خطرناک و تاریک صحیح نمی باشد  نباید انجام شود.

عمل مورد جعاله از کارهای واجب بر جاعل نباشد. به عنوان مثال ، جاعل بگوید هر کسی نماز ظهر و عصر مرا بخواند ، مبلغی مشخص به او می دهم که در این صورت جعاله باطل می باشد و  صحیح نمی باشد.

قرارداد جعاله

اقسام قرارداد جعاله

جعاله خاص : در قرارداد جعاله خاص ، ایجاب برای شخص معینی می باشد و طرف خطاب ، یک یا چند نفر خاص می باشند. مثل این که پدر به فرزند خود بگوید که اگر فلان مساله را حل کنی ، مبلغی مشخص به تو خواهم داد.

جعاله عام : در قرارداد جعاله عام ، هدف جاعل ، رسیدن به مقصود خود می باشد و برای او فرقی نمی کند که کار مورد نظر توسط چه کسی انجام شده باشد. به عنوان مثال ، می ‌گوید که هر کس فلان کار را انجام دهد ، به او مبلغی مشخص  پاداش می ‌دهم.

قرارداد جعاله یک نوع عقد و از جمله عقود معین در قانون می باشد و جاعل با خواندن صیغه ای خود را ملزم می‌ کند که در صورت انجام شدن کاری مشخص برای او از سوی دیگری ، این شخص مستحق مزد و عوض می باشد.

قرارداد جعاله

جعاله از ریشه کلمه جعل به معنی چیزی می باشد که در مقابل انجام دادن کاری به دیگری پرداخت می شود و  به معنی اجرت و دستمزد نیز می باشد.

قرارداد جعاله در ماده  561 قانون مدنی به این صورت تعریف شده است که قرارداد جعاله از التزام شخصی یه اداء اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از اینکه طرف ، معین باشد یا غیر معین می باشد .

در قانون برای آن نام مخصوصی در نظر گرفته شده است . طبق این ماده می توان در قرارداد جعاله گفت یعنی اگر کسی به دیگری گفت فلان کار را برای من انجام بده ، چه این شخص معین باشد چه نباشد ، باید دستمزد او را بپردازد.

در قرارداد جعاله ، عامل زمانی مستحق اجرت می باشد که جاعل درخواست انجام کاری را کند. به عنوان مثال ، جاعل بگوید هر کسی گمشده ی مرا یافت ، به او این مبلغ را پرداخت خواهم کرد.

بنابراین اگر گمشده قبل از درخواست جاعل در دست کسی باشد ، بر او لازم می باشد که آن را تحویل صاحبش بدهد و مستحق عوض هم نیست. هم چنین عامل زمانی مستحق دریافت مزد می باشد که کار درخواستی را به اتمام برساند.

در این مقاله با قرارداد جعاله آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید و از مشاورین مجرب ان بهره مند شوید.

این سایت و موسسه با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری در امور قرارداد جعاله می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه معتبر قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه و مشاوران مجرب آن در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام