حقوق مستاجر

حقوق مستاجر

بر اساس قانون مستاجر نیز حق و حقوقی  دارد. در ادامه این مقاله به حقوق مستاجر می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

 حقوق مستاجر

تکالیف مستاجر

از جمله تکالیفی که حقوق مستاجر در قرارداد اجاره دارد به این شرح می باشد : از اولین تکالیف مستاجر پرداخت به موقع اجاره بها در عوض تملیک منفعت یا استفاده منفعت مال مورد اجاره می باشد.

در قرارداد اجاره میزان آن بین طرفین توافق می شود . در ماده 490 قانون مدنی بیان شده است که مستاجر باید اجاره بها را در موعد تعیین شده در قرارداد پرداخت کند و به تعویق نیاندازد.

از دیگر تکالیفی که بر دوش مستاجر می باشد بر اساس ماده فوق این است که از مالی که اجاره کرده است به نحو متعارف استفاده کند و تعدی و تفریط نکند و در صورتی که مستاجر در استفاده از مورد اجاره تعدی یا تفریط نماید ، موجر حق فسخ معامله را دارا می باشد.

مستاجر وظیفه دارد که در پایان قرارداد اجاره مالی که اجاره کرده است را بپردازد. به عنوان مثال : ملک یا خودرو و غیره را به مالک تحویل دهد و در غیر این صورت موجر می تواند الزام او را از محاکم بخواهد یا مستاجر را مجبور به تخلیه عین کند.

شکایت از مالک

مالک وظیفه دارد که بر اساس قانون از مستاجر اجاره بها را دریافت کند و در قرار داد اجاره ،  مستاجر باید قبل از تخلیه خانه یک اعلام کتبی چهارده روزه به مالک خود تحویل بدهد  و  حداقل یک ماه قبل به مستاجر مهلت تخلیه بدهد.

مستاجر نیز وظیفه دارد که کرایه خود را در زمان مشخص به موجر پرداخت کند و او در خانه‌ ای مسکونی دارای حق و حقوق مخصوص به خود است.

اگر در هنگام تنظیم اجاره نامه انباری یا پارکینگ در قرارداد ذکر شده باشند موجر باید آن‌ ها را در اختیار مستاجر قرار دهد در غیر این صورت مستاجر می ‌تواند از موجر شکایت کند.

قانون روابط موجر و حقوق مستاجر سال ۱۳۷۶ به تصویب رسیده است و بر اساس آن  اگر مستاجر خانه را در پایان مهلت قرار داد تخلیه نکند مالک می ‌تواند از دادگاه بخواهد که خانه را تخیله کند.

 حقوق مستاجر

حقوق مستاجر

مستاجر حق هر گونه استفاده از مالی را که اجاره کرده است را در حدود قرارداد اجاره منعقد شده با مالک را دارد. بر اساس ماده 474 حقوق مستاجر می تواند مالی که اجاره کرده است را به دیگری نیز اجاره بدهد مگر این که برخلاف آن در قرارداد شرط شده باشد .

بر اساس مواد 486 و 485 اگر مال مورد اجاره نیاز به تعمیر و مخارجی داشته باشد برعهده خود مالک می باشد. مگر خلاف آن شرط شده باشد.

اگر تعمیرات نیاز باشد و تاخیر در آن باعث ضرر به مالک شود ، مستاجر نمی تواند جلوی تعمیرات را بگیرد اگر در مدت تعمیر مستاجر نتواند از مالی که اجاره کرده است استفاده نماید در این صورت مستاجر حق فسخ اجاره را دارد.

بر اساس عرف و قانون کلیه تعمیرات اساسی خانه از جمله سیستم موتورخانه ، آسانسور ، ایزوگام وغیره بر عهده خود مالک می باشد.

اما تعمیرات غیر اساسی خانه مانند تعویض قفل در یا پرداخت بهای آب ، گاز ، برق و به طور کلی شارژ ساختمان بر عهده شخص مستاجر می باشد.

حقوق مستاجر برای سکونت خود و افراد خانواده خانه یا واحد آپارتمانی را معمولا برای یک سال اجاره می کند موجر معمولا مبلغی به عنوان پول پیش از مستاجر دریافت می کند و مبلغی هم ماهانه به عنوان اجاره بها تعیین می شود که مستاجر موظف به پرداخت آن می باشد.

قرارداد های اجاره اگرچه مشکلات و مسائل افرادی که یا تمایلی به خرید مسکن ندارند یا نمی توانند مسکن تهیه کنند را حل می کند اما با این تفاسیر مسائل و مشکلاتی را هم پدید آورده است و حقوق مستاجر باید در آن نظر گرفته شود.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری خصوصا برای حقوق مستاجر می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان با مشاوران مجرب می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام