خیار غبن

خیار غبن

غبن به معنی فریب و گول زدن می باشد. در ادامه این مقاله به خیار غبن می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

خیار غبن

شرایط خیار غبن

یک سری شرایط برای این که معامله را فسخ کنید در خیار غبن هست : معامله باید یک معامله معوض باشد مثل قرارداد خرید و فروش و یا قرارداد اجاره ، چون فقط در معاملات معوض است که دو چیز با هم مبادله می شوند و ممکن است کسی ، دیگری را فریب دهد.

کسی که گول یا فریب خورده است نباید در حین معامله خبر داشته باشد در صورتی که شخص خبر داشته باشد حق فسخ معامله را ندارد.

فریب باید فاحش باشد یعنی نباید به صورتی باشد که بتوان از آن چشم پوشی کرد و فرد فریب خورده می تواند به واسطه آن دادخواست فسخ قرارداد را بدهد.

بر اساس ماده 416 قانون مدنی آمده است که کسی که فریب خورده باشد بعد از علم به غبن یعنی بعد از این که متوجه شد فریب خورده می تواند معامله را فسخ کند .

هم چنین بر اساس ماده قانون 420 اگر که فرد فریب خورده باشد باید فورا بعد از این که متوجه فریب شد اقدام کند . بنابراین کسی که در معامله ای فریب خورده باشد بعد از این که متوجه شد باید فورا اقدام کرده و اگر به تعویق اندازد دیگر حق فسخ معامله را نخواهد داشت.

خیار غبن

یکی از مواردی که ممکن است در هنگام خواندن مفاد قرارداد با آن برخورد کنید ، اسقاط کافۀ خیارات ، ولو خیار غبن فاحش باشد.

اسقاط به معنی ساقط شدن می باشد ،  بر اساس اصول زبان عربی وزن افعال ، معنی واژه را از شک و تردید به قطعیت تغییر خواهد داد.

در نتیجه با امضای قرارداد امکان برگشت از نظر خود را نخواهید داشت. کافه به معنی تمامی و همۀ موارد است که تحت این عبارت قرار می ‌گیرد. کافه نیز بار قطعیت معنایی دارد و معنای آن چیزی بیش تر از همه ، تمام و کل است.

در فرهنگ عمید ، معنی خیار، اختیار برهم زدن یا فسخ معامله آورده شده است. در واقع مصدر عربی اختیار ، خَیار است.
غبن، به زبان ساده ، معنای زیان و ضرر در معامله را می‌دهد. به اختلاف قیمت و عدم تعادل هنگام معامله ، غبن گفته می ‌شود. غبن فاحش، ضرر و زیان بسیار است.

خیار غبن

ویژگی های خیار غبن

اولین ویژگی خیارغبن اینمی باشد که تنها به یک طرف معامله تعلق نخواهد داشت ، بلکه هر دو طرف می ‌توانند از آن بهره مند شوند.

در قانون خیاراتی عنوان شده است که تنها در مورد یک طرف معامله کاربرد زیادی دارد. این مورد اختیاری است و هر دو طرف معامله می ‌توانند از آن استفاده کنند.

خیار غبن تنها به عقد بیع محسوب نمی شود. بلکه می توان از این خیار در عقود دیگر نیز استفاده کرد. در عقود و معاملات معوض که در آن انتقال مال و تعهد طرفین صورت می ‌گیرد ، می ‌توان از خیارغبن نیز استفاده کرد.

در صورتی که غبن فاحش باشد ، خیارغبن نیز وجود دارد. با توجه به ماده قانون مدنی به غبنی که عرفا قابل نادیده گرفتن نباشد ، غبن فاحش گفته می ‌شود.

غبن فاحش باید به گونه ‌ای باشد که ضرر و زیان فاحش یکی از طرفین معامله را به همراه خود داشته باشد. در چنین شرایطی طرف معامله متضرر خیار غبن شده است.

برای این که بتوان خیار غبن و ضرر در معامله ای را تشخیص داد ، باید شرایط قرارداد به درستی مورد بررسی قرار گرفته باشد.

در صورتی که برای یک قرارداد برای هر دو طرف معامله خیار غبن تعیین شده باشد ، فروشنده و خریدار هر دو دارای اختیار فسخ یکسانی می باشند که باید به آن دقت نمود.

در این مقاله با انواع خیار غبن آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام