عقد ودیعه

عقد ودیعه

ودیعه عقدی می باشد که به موجب آن یک نفر مال خود را به دیگری به امانت می ‌سپارد. در ادامه این مقاله به عقد ودیعه می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما با شماره 09121304085 در تماس باشید .

عقد ودیعه

اوصاف عقد ودیعه

دو طرفی که با هم عقد ودیعه را منعقد می کنند دارای نام مشخصی در حقوق می باشند . در عقد ودیعه به شخصی که مالش را به دیگری می دهد تا آن را نگه دارد ودیعه گذار یا مودع می گویند.

و به شخصی که مال دیگری را برای نگه داری به امانت می گیرد ودیعه گیر یا مستودع می گویند. مودع  مستودع هر دو باید اهلیت قانونی را دارا باشند.

اوصاف عقد ودیعه به این صورت می باشد : ودیعه یک قرارداد معینی و مشخصی می باشد که قانون مدنی به تفسیر و تعریف آن پرداخته است.

عقد ودیعه یک عقد مجانی می باشد که مستودع یا امین اجرتی را دریافت نمی کنند و اگر دریافت کند ، قرار دیگر ودیعه محسوب نمی شود.

این عقد هم می تواند شفاهی منعقد شود و هم کتبی ، همین که کسی مالی را نزد دیگری به امانت می گذارد این عقد انجام شده است.

اگر مالی که به ودیعه داده شده است منافعی داشته باشد آن منافع متعلق به مالک مال است نه به امین.

در قرارداد عقد ودیعه قبول امین شرط می باشد حتی اگر این قبول با فعل نشان داده شود و لفظا بیان نشود.

مالی که به ودیعه گذاشته می شود باید متعلق به مودع و ملک او باشد ، یا این که از طرف قائم مقام یا وکیل او به ودیعه داده شده باشد.

عقد ودیعه

عقد ودیعه

عقد ودیعه  در ماده ۶۰۷ قانون مدنی تعریف شده است که  : ودیعه عقدی می باشد که به موجب آن یک نفر مال خود را به دیگری می سپارد برای آن که مجانا نگاه دارد.

بنابراین هر زمانی که کسی مال خودش را به دیگری امانت بدهد تا برایش نگه دارد ،عقد ودیعه صورت گرفته است. شرط وقوع عقد ودیعه این می باشد که نگه دارنده مال آن را رایگان نگه دارد و اگر بابت نگه داری مال پول دریافت کند ، عقد دیگر ودیعه نمی باشد.

عقد ودیعه برای این که صحیح باشد باید ابتدا با شرایط عمومی صحت قرارداد را داشته باشد. اگر شخص محجور يعني صغير، سفيه و مجنون مالی را به ودیعه بدهد این عقد صحیح نمی باشد.

شخص امانت‌ گیرنده باید آن مال را به ولی یا قیم محجور عودت کند وگرنه ضامن مال خواهد بود. اما اگر کسی که دارای سلامت عقلی می باشد مال خود را به شخص محجور بسپارد ، شخص محجور ضامن نقص و تلف مال نیست چون مودع با اختیار و اهلیت این عمل را انجام داده است.

کسی که مالی را به ودیعه می گذارد باید مالک یا قائم مقام مالک باشد یا از سوی مالک اذن آن کار را داشته باشد و امینی که مال دیگری را در دست دارد می‌ تواند آن را به ودیعه بگذارد.

مودع وظیفه دارد مخارج و هزینه‌ هایی را که امین برای نگه داری و حفاظت از مال مورد ودیعه پرداخت کرده است به او را بپردازد.

در شکایت های کیفری ، اگر متهم و یا مجرم به احضاریه ای که برایش ارسا شده است توجه ای نکند و در وقتی که برایش تعیین شده است خود را بهدادگاه و مراجع قضایی معرفی نکند ، او را جلب و به دادگستری می برند.

اما در شکایت های حقوقی اگر متهم و یا مجرم به موقع خود را به مراجع قضایی نرساند دادگاه منتظر او نمی ماند و حق او را به خواهان می دهند.

وکیل کیفری در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین شده است.

 

هم چنین اگر برای پس دادن مال مورد ودیعه مخارجی لازم باشد ، پرداخت این مخارج بر عهده‌ ی مودع می باشد. در این مقاله با عقد ودیعه و انواع آن آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام