عقد مزارعه

عقد مزارعه

مزارعه عقدی می باشد که به موجب آن احد طرفین زمینی را برای مدت معینی به طرف دیگر می ‌دهد که آن را زراعت کرده و حاصل را تقسیم کنند. در ادامه مقاله به عقد مزارعه می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما با شماره 09121304085 در تماس باشید .

عقد مزارعه

ارکان عقد مزارعه

زمانی که طرفین توافق می کنند با هم عقدی را منعقد کنند باید شرایط و ارکان را رعایت نمایند.  عقد مزارعه عقدی می باشد که بین کشاورز و متصرف زمین عقد می شود.

به عنوان مثال : در قرارداد اجاره ، مستاجر مالک منافع خانه است نه مالک عین ملک .هم زارع و هم مالک باید اهلیت معامله را داشته باشند یعنی شایستگی ای که قانون به یک نفر می دهد تا آن فرد بتواند صاحب یک حق شود و یا آن را اجرا کند .

تعین مدت در عق مزلرعه مهم  ضروری می باشد و باید مدت در آن ذکر شود هر گاه کسی به مدت عمر خود مالک منافع زمینی بوده و آن را به مزارعه  داده باشد ، عقد مزارعه به فوت او فسخ می شود.

تعیین نوع زراعت باید در این عقد معیین و ذکر شده باشد مگر این که بر حسب عرف بلد معلوم و ا عقد برای مطلق زراعت باشد در غیر این صورت عامل در اختیار نوع زراعت مختار خواهد بود.

عقد مزارعه

وقتی یک نفر با یک نفر دیگر درباره موضوعی توافق و صلح می کنند ، عقدی صورت می گیرد و مزارعه  در لغت به معنای زرع و زراعت کردن و عقد زراعت می باشد.

عقد مزارعه از جمله عقودی در قانون مدنی می باشد که همانند برخی از عقود  در جامعه کم تر شناخته شده است اما همواره کاربرد و تاثیرات خود را دارد.

عقد مزارعه به این صورت می باشد که فردی زمین کشاورزی و زراعی خود را مدتی به دیگری می دهد و فرد دیگر باید مقداری از محصول را به صاحب زمین بدهد.

این عقد یک عقد لازم می باشد که بین دو نفر یا چند نفر منعقد می شود و در واقع مایل هستن که هر یک بر سر تعهد خود بماند و آن را رعایت کند.

عقد مزارعه

به عقد و قراردادی که هیچ کدام از دو طرف عامله حق فسخ و باطل کردن آن را نداشته باشند عقد لازم گفته می شود مانند عقد بیع و یا عقد اجاره.

در قانون شرایطی معین شده است که طرفین می توانند حتی عقد  لازم خود را هم بر هم بزنند و آن را فسخ و باطل کنند .
بر اساس ماده 518 مزارعه عقدی می باشد که به موجب آن یکی از طرفین در عقد یا قرارداد زمینی را برای مدت معینی به طرف دیگر می دهد که آن را زراعت کرده و محصول یا ثمرات را‌ تقسیم کنند .

هرگاه دو نفر با هم عقدی را با هم منعقد کنند یعنی یکی از طرفین قرارداد زمین را به دیگری می دهد و طرف دیگر بر روی زمین کار می کند و ثمره آن محصولی را که از آن زمین برداشت می کند بین خود و صاحب زمین می کند .
به طور مثال : اگر فردی زمینی  داشته باشد که قبلا در آن برنج کاشته شده باشد و در حال حاضر خود فرد مالک نمی تواند در آن زمین کشاورزی  کند.

در این صورت می تواند با دیگری عقدی به نام مزارعه منعقد کند و زمین را برای مدت معین در اختیار وی گذارد تا کشاورز در آن کار کند و از برنجی که در ان برداشت می کند نصف آن را بگیرد.

در عقد مزارعه سهم هر یک از افرادی که در آن زمین زراعت می کنند و عامل صاحب زمین یا صحب مناع زمین باید به نحو اشاعه از قبیل رع یا ثلث یا نصف و غیره معین شود و اگر به شکل دیگری باشد اکام مزارعه جاری نخواهد شد.

در این مقاله با انواع عقد مزارعه آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام