قصاص نفس

قصاص نفس

قصاص یکی از انواع مجازات می باشد. در ادامه این مقاله به مجازات قصاص نفس می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما با شماره 09121304085 در تماس باشید .

قصاص نفس

شرایط قصاص نفس

برای اعمال قصاص نفس شرایطی وجود دارد که به آن می پردازیم. قصاص نفس در قتل زن مسلمان : اگر زن مسلمانی به عمد کشته شده باشد ، در صورتی که قاتل او مرد مسلمان باشد و ولی دم مقتول تقاضای قصاص کرده باشد ، ولی دم باید قبل از قصاص نفسِ مردِ قاتل ، نصف دیه کامل او را بپردازد .

اما در صورتی که قاتل مردی باشد که مسلمان نیست بدون پرداخت چیزی ، قاتل قصاص خواهد شد.  هر گاه فردی 1 نفر یا چند نفر را عمدا به قتل برساند ، اولیا دم مقتولان می توانند به تنهایی و بدون گرفتن رضایت اولیای مقتولان دیگر ، بدون پرداخت سهمی از دیه ، اقدام به قصاص آن مجرم کنند .

و هر زمان شخصی ، یک نفر یا چند نفر را عمدا به قتل برساند و اولیای دم همه مقتولان خواهان قصاص آن مجرم باشند قاتل بدون این که دیه ای را پرداخت کند ، قصاص خواهد شد .

حال اگر شخصی یک نفر یا چند نفر را به قتل برساند و اولیای دم برخی از مقتولان خواهان قصاص او باشند و اولیای دم مقتول یا مقتولان دیگر خواهان دیه وی باشند در صورت موافقت قاتل به پرداخت دیه به آنان در مقابل گذشت از حق قصاصشان ، دیه آنان از اموال قاتل پرداخت خواهد شد و بدون موافقت قاتل حق اخذ دیه از او و یا اموالش را ندارند .

هرگاه قتل نفس در ماه های حرام و یا در حرم مکه اتفاق افتاده باشد و توافق بر پرداخت دیه باشد ، دیه نفس با توجه به مقررات تعویظ دیه افزایش پیدا می کند.

و هر گاه قاتل در زمان و مکان حرام موجب جرم قتل شود ، قصاص شود و قصاص مستلزم پرداخت فاضل دیه از سوی ولی دم به قاتل باشد ، دیه تغلیظ نمی شود

قصاص نفس

 قصاص نفس

در برخی موادر اعدام با قصاص اشتباه گر فته می شود در صورتی که قصاص عام تر از اعدام می باشد و انواع مختلفی دارد. قصاص به دو نوع قصاص نفس و قصاص عضو دسته بندی می شود.

قصاص عضو زمانی اجرا می شود که یک عضو از اعضای بدن بر اثر جنایتی آسیب دیده باشد و قصاص نفس زمانی اجرا میشود که جنایتی منجر به مرگ کسی شده باشد.

در قانون مجازات اسلامی ماده 381 قصاص نفس مجازات قتل عمد می باشد. این مجازات زمانی اعمال می شود که ولی دم تقاضای قصاص کرده باشد.

و هم چنین سایر شرایط اعمال قصاص نفس در آن وجود داشته باشد در غیر این صورت طبق مواد قانونی مجازات دیه و مجازات تعزیری برای فرد در نظر گرفته می شود.

مشاوره کیفری که در آن وکیل مشاوره کیفری باید به اصول کلی کیفری و قوانین و قواعد کیفری آشنایی داشته باشد و بتواند راهکارهای مناسب با موضوع مطرح شده را برای شما و دادگاه عنوان کند و با بهره گیری از تجارب خود به ارباب رجوع کمک کند.

مشاوره کیفری امری کاملاً تخصصی و ماهرانه است که عدم علم و آگاهی از ابعاد آن و ارائه مشاوره بدون آگاهی می تواند ضررهای جبران ناپذیری به مشاوره گیرنده وارد نماید.

در محاکم ایران و طبق روالی که مرسوم است پرونده های حقوقی در مدت زمان کوتاهی به نتیجه می رسند. این در حالی است که پرونده های جزایی و کیفری مدت زمان بیش تری را شامل می شوند و فرایند طولانی تری را تا رسیدن به نتیجه نهایی طی می کنند.

وکیل کیفری در اموری که نیاز به اقامه دعاوی کیفری باشد  مانند سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، انتقال مال غیر، جعل ، استفاده از سند مجعول و … است به فعالیت می پردازد و به شما کمک خواهد کرد.

دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب و مجرم آن ، دادگاه مجازاتی را تعیین می کند ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی برای فرد درنظرنمی گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد.

در این مقاله با مجازات قصاص نفس آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام