مجازات کلاهبرداری

مجازات کلاهبرداری

کلاهبرداری یعنی بردن مال اشخاص که شرایط تحقق آن داشتن سؤ نیت و قصد فریب فرد مقابل است. در ادامه مقاله به مجازات کلاهبرداری می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما با شماره 09121304085 در تماس باشید .

مجازات کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری

توسل به‌ وسیله متقلبانه : اگر در جرم کلاهبرداری وسیله ‌ای که مورد استفاده بزه‌ کار قرار می ‌گیرد ، متقلبانه باشد مانند استفاده از چک بانکی جعلی برای بردن مال غیر یا فروش سکه بدلی به‌عنوان سکه طلا به دیگران یکی از جرایم کلاهبرداری محسوب می شود.

اغفال و فریب خوردن قربانی : مهم ‌ترین مسئله در جرم و مجازات کلاهبرداری اغفال بزه‌ دیده است. اگر قربانی علم به کلاهبرداری داشته باشد ، این عمل وی مشمول جرم کلاهبرداری نخواهد بود ، اغفال و فریب قربانی ممکن است با هر وسیله ‌ایانجام گرفته باشد و آن چه مهم است اغفال قربانی است ، هرچند وسیله و یا عمل مرتکب در نزد عموم متقلبانه نباشد و یا عرف نوعاً آن وسیله را متقلبانه نداند.

تحصیل اموال : این اموال شامل  وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آن می ‌باشد و در کل توسل به هر وسیله‌ ای که موجب اغفال مجنی علیه باشد را شامل می شود.

مجازات کلاهبرداری در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری از ماده 1 تا 7 این قانون بیان شده است در واقع باتوجه به نوع جرم شرایط وقوع آن وعوامل مخففه و مشدده ، میزان مجازات تعیین شده برای آن متفاوت است .

مجازات کلاهبرداری به دو نوع ساده و مشدد تقسیم می شود و در تمامی انواع مجازات ها علاوه بر مجازات تعیین شده ، کلاهبردار باید اصل مال را به صاحبش برگرداند .

مجازات کلاهبرداری

انواع کلاهبرداری

کلاهبرداری ساده : مجازات کلاهبرداری ساده طبق ماده یک قانون مدنی حبس از 1 سال تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است دارد و کلاهبردار باید اصل مال را به مال باخته بازگرداند .

در تبصره همین ماده آمده است که در صورت وجود جهات تخفیف مجازات با تشخیص دادگاه ، مجازات متهم را تا حداقل مجازات مقرر ( حبس ) و انفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمی تواند به تعلیق مجازات کلاهبرداری حکم دهد .

کلاهبرداری مشدد : مجازات کلاهبرداری مشدد در ادامه ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری بیان شده است که فرد کلاهبردار در صورتی که برخلاف واقعیت سمت یا عنوان از طرف سازمان ها یا موسسات وابسته به دولت برای خود اخذ کرده باشد یا اگر جرم از طریق رسانه یا روزنامه و غیره صورت گرفته باشد و یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات وابسته به دولت و … باشد از عوامل تشدید مجازات می باشد و علاوه بر برگرداندن اصل مال به مال باخته به حبس از 2 تا 10 سال و انفصال از خدمات دولتی تا ابد و پرداخت جزای نقدی محکوم می شود .

مجازات کلاهبردار در جرم کلاهبرداری مشدد ، حبس از ۲ تا ۱۰ سال و جزای نقدی معادل مال برده شده می باشد و رد اصل مال به صاحب آن و انفصال از خدمات دولتی به نحو دائم می باشد ، در صورتی که کلاهبردار کارمند دولت باشد.

اگر شاکی خصوصی در دادسرا و قبل از صدور کیفر خواست از شکایت خود به طور کلی صرف نظر کند و یا اعلام گذشت و رضایت کند ، در این صورت تصمیم مرجع قضایی در مرحله دادسرا ، صدور قرار منع تعقیب برای متهم خواهد بود.

با توجه به پیچیدگی های جرم و مجازات کلاهبرداری که به بخشی از آن را اشاره کردیم توصیه می شود که قبل از طرح شکایت کیفری با یک وکیل در این زمینهخصوص مشورت کنید. اثبات ارکان این جرم بر عهده شاکی می باشد و نا آگاهی در نحوه شکایت می تواند موجب تضییع حق مالباخته شود.

شما برای مشاوره در مورد مجازات کلاهبرداری می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در زمینه مجازات کلاهبرداری مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام