تقسیم ملک مشاع

تقسیم ملک مشاع

مشاع به معنی مشارکت می باشد که دویا چند نفر در ان شریک باشند. در ادامه این مقاله به تقسیم ملک مشاع می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

تقسیم ملک مشاع

مال مشاع

اشاعه یعنی شرکا در تمامی بخش های ملک سهیم هستند و مالک محسوب می شوند و تقسیم ملک مشاع به معنی تعیین میزان سهم هر فرد در ملک مورد نظر می باشد.

بر اساس ماده 583 قانون مدنی هر یک از شرکا می توانند بدون رضایت شرکای دیگر سهم خود را جزئی یا کلی به شخص ثالث دیگری منتقل نمایند.

قانون گذار اجازه فروش ملک مشاع را به هر یک از شرکا داده ، بنابراین هر یک از این مالکان مشاع بدون اجازه دیگری می توانند اقداماتی مانند فروش ، رهن و یا اجاره را در سهمی که ملک ان ها است انجام دهند.

افراز مال به دو دسته اختیاری و اجباری تقسیم می شود. افراز اجباری یعنی مالی که به حکم دادگاه مفروز شده باشد، افراز اختیاری نیز به معنی مفروز کردن مال توسط شرکا به تصمیم خودشان می باشد.

انواع تقسیم ملک مشاع

در تقسیم تعدیل اگر مال مشاع مثلی باشد به نسبت سهم شرکا افراز خواهد شد و اگر قیمی باشد بر اساس قیمت ان را تقسیم تعدیل می کنند.

تقسیم تعدیل زمانی انجام خواهد شد که اجزا ملک مشاع ارزش یکسانی نداشته باشند. زمانی که تقسیم به افراز و عدالت برقرار نشده باشد از تقسیم به رد استفاده می کنند.

در بعضی موارد در افراز و تعدیل تقسیم ملک مشاع ، کم و زیاد کردن مساحت یا عین ، به توازن ایجاد نمی شود. بنابراین با اوردن مال یا وجهی سعی در برقراری عدالت می کنند.

تفکیک

برای این که بتوان ملکی را تفکیک کرد ، در نخستین گام تقسیم نامه عادی باید تهیه و تنظیم شود. در ادامه باید سند مالکیت پیشین باطل شود.

پس از این مرحله باید به منظور تنظیم صورت جلسه تفکیک و تقسیم ملک مشاع از اداره ثبت و دارایی کمک گرفت. در نهایت با توجه به صورت جلسه تهیه شده از سوی اداره ثبت ، برای هر بخش مجزا یک سند مالکیت تهیه و تنظیم خواهد شد.

در صورتی که ملک مورد نظر به چند نفر یا شرکا تعلق داشته باشد ، تمامی مالکان با توجه به سهمشان در بخش‌ های تفکیک شده با یک دیگر شریک هستند.

تقسیم ملک مشاع

تقسیم ملک مشاع

املاک مشاع می ‌توانند در اشکال مختلفی از قبیل : قیمی ، عین ، منفعت ، دین و… ظاهر شوند. به همین جهت قانون در نخستین مرحله اختیار تفکیک ملک را به مالکین داده تا با توافق و تراضی به یک نتیجه واحد برسند. اما اگر توافقی بین مالکین صورت نگیرد ، وارد مرحله دوم تقسیم ملک مشاع خواهیم شد.

در حالت تفکیک ملک نیازی به اشاعه وجود ندارد. یعنی در صورتی که ملک دارای یک مالک واحد باشد ، می توان نسبت به تفکیک ملک اقدام کرد.

در صورتی که در حالت افراز ملک مشاع وجود اشاعه ضرورت دارد. یعنی باید ملک مورد نظر بیش از یک مالک داشته باشد تا بتوان اقدامات لازم به منظور افراز را در پیش گرفت.

از ویژگی ‌های تفکیک و تقسیم ملک مشاع می‌توان به عدم ضرورت بررسی کل سهم در زمان تفکیک اشاره کرد. یعنی هیچ الزامی در توجه دقیق به ۶ دانگ ملک در مراحل اولیه نمی باشد.

مالکان می ‌توانند در زمان تهیه تقسیم نامه نسبت به احیای دقیق حقوقشان اقدام کنند. در ادامه کار ، سهم هر یک از مالکان مشاع به درستی مورد بررسی قرار می ‌گیرد تا در مورد سهم هر یک به یک توافق و نتیجه مشترک برسند.

هدف از تفکیک یک ملک تنها تقسیم کردن ان می باشد در صورتی که هدف از افراز کردن ملک ، تقسیم ملک مشاع مورد نظر می باشد.

در این مقاله با تقسیم ملک مشاع آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری و حقوقی خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا بهترین وکیل برای تقسیم ملک مساع و مسائل حقوقی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد.

شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام