حق ارتفاق

حق ارتفاق را بشناسید.

حق ارتفاق یکی از حقوق بسیار مهمی است و هنوز هم دارای اهمیت است. اگر شما جز کسانی هستید که می خواهید از جوانب حقوقی حق ارتفاق اطلاع پیدا کنید و اطلاعات جامعی در مورد ان بدست اورید به شما توصیه می کنیم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

حق ارتفاق یکی از حقوق بسیار مهمی است که در بسیاری از موارد نادیه گرفته می شود و مورد تضییع قرار می گیرد. برای اینکه بتوان این حق قانونی را بدست آورد باید اطلاعات حقوقی لازم را در این زمینه داشت. برای قانونگذار کشور ما مسئله حق ارتفاق تا حد زیادی اهمیت دارد و قوانین بسیار مهمی را در مورد این حق قانونی بنیان گذاری کرده است.

New folder 2 3

 حق ارتفاق چیست؟

یکی از سوالات اساسی و بسیار مهم که در مورد مبحث حق ارتفاق ایجاد می شود و باید به آن پاسخ دهیم آن است که اصلا تعریف قانونی حق ارتفاق چیست و چگونه می توان این حق قانونی را ایجاد کرد. در معنای لغوی در واقع حق ارتفاق به تکیه کردن و رفاقت کردن و… می گویند اما در حالت کلی و در قانون مدنی حق ارتفاق به حق ملکی گفته می شود که در یک ملک دیگر قرار گرفته است.

بنابراین برای انکه بتوان از حق ارتفاق یک ملک استفاده کرد، نیاز به ملک دیگری است که معمولا در مجاور یا اطراف آن ملک قرار میگیرد.با ذکر یک مثال این موضوع را به صورت کامل به شما توضیح می دهیم تا با مفهوم حق ارتفاق آشنایی بیشتری پیدا کنید.

فرض کنید که یک زمین زراعی را خریداری کرده اید و به دلیل انکه لوله کشی آب از زمین ملک دیگری در مجاور ملک شما گذشته است، دیگر نمی توانید ملک خود را آبیاری کنید. در چنین مواقعی شما با استناد به حق ارتفاق قانونی که دارید می توانید به راحتی از این حق استفاده نمایید.

New folder 3 3

 حق ارتفاق چگونه ایجاد می شود؟

حق ارتفاق یکی از حقوق بسیار مهمی است که در جریان قوانین مربوط به ملک و املاک دارای اهمیت بسیار زیادی است و به آن توجه می شود. برای انکه بدانیم حق ارتفاق چگونه ایجاد می شود و از چه طریقی می توان از این حق قانونی استفاده کرد به اسباب چگونگی ایجاد حق ارتفاق اشاره می کنیم:

قانون: در مواردی که حکم قانون به صورت مستقیم به جریان حق ارتفاق اشاره کند و این حق به صورت مستقیم و قانونی توسط قانونگذار به مالکان داده می شود. زمینی که موقعیت مکانی و جغرافیایی آن به نحوی است که از دیگر زمین های زراعی بالاتر قرار گرفته است و دیگر زمین داران مجبور هستند برای رسیدن به زمین خود از این زمین زراعی بگذرند طبق قانون دارای حق ارتفاق هستند.

قرارداد: در برخی از موارد این موضوع دیده می شود که با وجود آنکه قانون حق ارتفاق را به مالکان انتقال نداده است اما مالکان زمین های مختلف بر اساس قرارداد این حق را می توانند بر اساس قرارداد به یکدیگر واگذار کنند و در قبال آن از حقوق دیگری برخوردار شوند.

اذن: در بسیاری از موارد این موضوع دیده می شود که هیچگونه قراردادی مبنی بر حق ارتفاق منعقد نشده است و از طرفی دیگر هم قانون هیچ حکمی را در رابطه با این موضوع صادر نکرده است. در چنین مواردی ممکن است حق ارتفاق بر اساس اذن مالک بوجود آمده باشد. در صورتی که زمان زیادی از اذن مالک گذشته باشد و حق ارتفاق به طور کامل برای افرا تثبیت شده باشد می توان از این حق قانونی استفاده کرد.

 

 حق ارتفاق چه تفاوتی با حق انتفاع دارد؟

حق ارتفاق یکی از حقوق بسیار مهمی است که در لفظ دارای شباهت بسیار زیادی با حق انتفاع است و نمی توان این موضوع را کتمان کرد اما شما باید دقت داشته باشید که کسانی که می خواهند از این حق استفاده کنند معمولا در لفظ ان دچار مشکل میشوند و آن را با حق انتفاع اشتباه می گیرند، در چنین مواردی بهتر است آگاهی های لازم را به افراد انتقال داد تا بتوانند وجه تمایز این دو عبارت قانونی را تشخیص دهند. به چند مورد از تفاوت های اصلی این دو عبارت اشاره می کنیم تا آنها را بشناسید:

  • حق انتفاع معمولا به اموال منقول یا غیر منقول ارتباط دارد و این در حالی است که حق ارتفاق تنها به اموال غیر منقول مربوط است.
  • حق انتفاع معمولا به اشخاص داده می شود اما حق ارتفاق حقی است که به ملک مربوط است و در صورت انتقال مالکیت، ملک مربوطه هنوز هم دارای ارتفاق است.
  • حق انتفاع موقت است اما ارتفاق دائمی است و همیشه می توان از آن استفاده کرد.

 

قانون مدنی در مورد حق ارتفاق

تمامی پرونده ها و مشکلات مربوط به پرونده های حق انتفاع و ارتفاق در ایران دارای مراحل دادرسی مختلفی هستند و معمولا مراجعه قضایی و مراجع تعیین کننده حکم بر اساس قانون مدنی تصمیم گیری می کنند و نتیجه پرونده را مشخص می کنند. قانون مدنی تمامی شرایط مربوط به حق ارتفاق و انتفاع را به طور کامل مشخص کرده است. بر اساس مفاد قانونی مواد 94 الی 97 قانون مدنی می توان در مورد این حق قانونی گفت:

هرگاه زمین یا خانه کسی مجرای فاضلاب یا آب باران زمین یا خانه دیگری بوده است صاحب آن خانه یا زمین نمی تواند جلوگیری از آن ‌کند مگر در صورتی که عدم استحقاق او معلوم شود.

چشمه واقعه در زمین کسی محکوم به ملکیت صاحب زمین است مگر اینکه دیگری نسبت به آن چشمه عیناً یاحقی داشته‌ باشد.

هر گاه کسی از قدیم در خانه یا ملک دیگری مجرای آب به ملک خود یا حق مرور داشته صاحب خانه یا ملک نمیتواند مانع آب بردن یا‌ عبور او از ملک خود شود و همچنین است سایر حقوق از قبیل حق داشتن در و شبکه و ناودان و حق شرب و غیره.

اگر کسی حق عبور در ملک غیر ندارد ولی صاحب ملک اذن داده باشد که از ملک او عبور کنند هر وقت بخواهد میتواند از اذن خود ‌رجوع کرده و مانع عبور او بشود و همچنین است سایر ارتفاقات.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام