نشر اکاذیب و مفهوم آن

 

  نشر اکاذیب در جامعه ما دارای چه مفهومی است و از منظر قانونی دارای چه عواقبی است؟ آیا تاکنون در مورد مجازات نشر اکاذیب چیزی شنیده اید؟ وکیل در جریان پرونده های مربوط به نشر اکاذیب و اشاعه اخبار دروغ چه می کند؟

حقیقت آن است که امروزه آمار و اطلاعات مربوط به نشر اکاذیب و اشاعه اخبار دروغ تا حد زیادی گسترش یافته است. با گسترش ارتباطات و فضای مجازی و اینترنت، این موضوع بسیار دیده می شود که اکاذیب و اخبار باعث بوجود آمدن اختلالات گسترده ای در نظم جامعه می شود. قانونگذار کشور ما نیز با در  نظر گرفتن این موضوع، مجازات های نسبتا سنگینی برای مرتکبان این جرم در نظر گرفته است.

 

دیگر تعریفی که می توان در مورد جرم نشر اکاذیب می توان ارائه داد آن است که فرد مرتکب سعی می کند که اخبار کذب و اعمال نامناسب و مجرمانه ای را نسبت به کسی در جامعه اشاعه دهد و چنین اخباری دارای صحت نیستند و واقعیت ندارند.

برای اثبات نشر اکاذیب نیاز است تا مدارک و اسناد قابل استنادی به دادگاه ارائه شود. نشر اکاذیب و اشاعه اخبار دروغ یکی از دلایل اصلی تشویش اذهان عمومی است. با توجه به این موضوع می توان گفت که منتشر کردن هر نوع مطلبی که شامل دروغ فحش و الفاظ رکیک باشد و نسبت های توهین آمیزی را نسبت به مقامات رسمی ارائه دهد دارای مجازات است و در صورت طرح دعوی یا ارائه دفاعیه نسبت به این موضوع نیاز است تا یک وکیل متخصص شما را در این زمینه همراهی کند.

New folder 4 3

بررسی قانونی جرم نشر اکاذیب

نشر اکاذیب در قانون مجازات ما دارای جوانب مختلفی است که باید قبل از هرچیزی آنها را مورد بررسی قرار دهیم تا در جریان چنین پرونده هایی کمتر دچار مشکل شویم. نشر اکاذیب یک نوع جرم مطلق به حساب می آید و وابسته به نتیجه نیست. اکنون ممکن است این سوال در ذهن بسیاری از افراد بوجود آید که جرم مطلق به چه نوع جرمی گفته می شود و مجازات آن به چه نحو است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که جرم مطلق به جرمی گفته می شود که در صورت وقوع آن، مجازات شامل آن می گردد و این مجازات وابسته به نتیجهجرم ارتکابی نیست. به بیانی بهتر در صورت وقوع جرم نشر اکاذیب حتی اگر باعث تشویش اذهان عمومی هم نشود، مجازات شامل حال مرتکب می شود.

جالب است بدانید که در صورتی که فرد متهم بتواند این موضوع را ثابت کند که جرم نشر اکاذیب نسبت به شخص خاصی انجام نشده است و به صورت کلی و بی اساس اشاعه داده شده است، تبرئه می گردد. اما حقیقت آن است که اثبات چنین موضوعی کار ساده ای نیست و هر کسی نمی تواند آن را در محضر قانون و با استناد به مدارک و دلایل کافی اثبات کند. در چنین شرایطی پیشنهاد می شود که افراد از یک فرد متخصص و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرند و با کمک یک وکیل متخصص در جریان دادرسی برای جلوگیری از تضییع حقوق خود اقدام کنند.

برخی از افراد به اشتباه با خود فکر می کنند که نشر اکاذیب به معنای آن است که چندین خبر دروغ و کذب در جامعه برای تشویش اذهان عمومی پخش شود اما در صورت انتشار یک خبر کذب برای تشویش اذهان عمومی هم  جرم نشر اکاذیب به وقوع پیوسته است و در این حالت فرقی ندارد که میزان تاثیرگذاری چنین اخبار کذبی تا چه اندازه باشد.

 

وکیل نشر اکاذیب

وکیل نشر اکاذیب یکی از کسانی است که بر تمامی قوانین و قواعد حقوقی مربوط به این جرم اطلاع دارد و می تواند به خوبی در جریان دادرسی چنین پرونده هایی به نفع موکل خود حضور یابد. معمولا هنگامی که در مورد وکیل نشر اکاذیب صحبت می کنیم بسیاری با خود فکر می کنند که این وکیل تنها می تواند به نفع فرد شاکی در دادگاه حضور یابد اما شما باید توجه داشته باشید که وکیل نشر اکاذیب این توانایی را دارد تا به نفع فرد متهم در دادگاه حضور یابد و تمامی اسناد و مدارک لازم در جهت کاهش جرم متهم ارائه دهد.

وکیل نشر اکاذیب خدمات گسترده مختلف حقوقی را به مراجعان خود ارائه می دهد. خدمات چنین وکیل متخصصی تنها شامل انعقاد عقد وکالت نمی گردد و خدمات مختلف بسیار زیادی همچون تهیه و تنظیم انواع دادخواست، درخواست، لایحه و… را ارائه می دهد.

مشاوره حقوقی با وکیل نشر اکاذیب دارای مزایای بسیار زیادی است و تمامی کسانی که به دفتر وکالت چنین وکیل مجربی مراجعه می کنند، این اختیار قانونی را دارند تا درجلسات مشاوره حقوقی حضور یابند.

 

قانون مجازات در مورد نشر اکاذیب چه می گوید؟

همانطور که میدانید در محاکم قضایی و مراجع قانونی کشور ما، مجازات هر جرمی بر اساس قانون تعیین می شود. در مورد تعیین مجازات جرم نشر اکاذیب نیز شما باید این موضوع را بدانید که در ماده 698 قانون مجازات اسلامی به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

بر اساس متن ماده 698 قانون مجازات اسلامی، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا‌توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به‌غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را‌صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که‌موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق و یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “نشر اکاذیب و مفهوم آن

    1. سلام
      عرض ادب و احترام
      اینجانب واحد آپارتمانی پیش خرید نمودم . لذا زمان تحویل علارغم اینکه تسویه کامل نمودم و در ضمن از ستد مالکیت به میزان قدرالسهم یک واحد خریداری شده بنام اینجانب در دفترخانه قطعی شده است فروشنده مرتکب فروش مال غیر شده لذا وکیل از جلسه اول دهنت و افترا به اینجانب زده و مدعی شده بابت تضمین مبلغ ربا بوده که اسناد تنظیم شده لازم به ذکر است متصرف مبایعه نامه با پلاک ثبتی متناقض مدعی خرید شده است .
      لذا از وکیل طرف مقابل جهت نشر اکاذیب که تاثیر در صدور ابطال سند مالکیت شده دارم

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام