احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر می تواند دور از انتظار نباشد اما باید به مسائل مهم در انتخاب و نوشتن لایحه دقت کنید، اگر قصد دارید در دادگاه تجدید نظر خود به پیروزی برسید حتما با یک وکیل مجرب در ارتباط باشید.

قانون به دنبال ایجاد عدالت و برقراری حق است. از این رو قانونگذار باید سعی کند مسیرهایی را مشخص کند که مطمئن شود احتمال برقراری حق بالا باشد. به بیان ساده تر قانون گذار باید سعی کند عدالت به طور کامل برقرار شود و احتمال خطا در آن کم باشد.

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر در دعاوی حقوقی

با توجه به این که تمامی مراحل برقراری عدالت به دست انسان ها انجام می شود و انسان موجودی خطا پذیر است، لازم است برخی از مراحل برای چندین بار تکرار شود تا احتمال بروز خطا از بین برود. از این رو قانونگذار امکان اعتراض به رای و تشکیل دادگاه تجدید نظر را برای اکثر دعوی های حقوقی و کیفری فراهم کرده است.

در این دادگاه مدارک پرونده دوباره مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مدرک جدیدی نیز پیدا شود در این مرحله به دادگاه ارائه می شود. این دادگاه توسط سه قاضی مدیریت می شود و که رای دو قاضی از سه قاضی به عنوان رای نهایی در نظر گرفته میشود. بنابراین عملا قانون گذار تلاش کرده است که هر نوع خطای انسانی را کاهش دهد.

بنابراین با برگزاری دادگاه تجدید نظر زیر نظر سه قاضی عملا دعوی از چند جهت مورد بررسی قرار می گیرد و رای صادر شده به طور کامل مبتنی بر عدالت خواهد بود.

از این رو می توان گفت که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر وجود دارد. در واقع اساسا دادگاه تجدید نظر با هدف و بینش تغییر رای تشکیل می شود. در ادامه سعی می کنیم بیشتر در مورد احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر و موارد نزدیک به آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر در دعاوی حقوقی

به طور کلی بر اساس ماده 331 قانون آیین دادرسی مدنی :

احکام زیر قابل درخواست تجدیدنظر می باشد :

الف- در دعاوی مالی که خواسته یا ارزش آن از سه میلیون  ریال متجاوز باشد.

ب- کلیه احکام صادره در دعاوی غیرمالی.

ج- حکم راجع به متفرعات دعوا در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر باشد.

تبصره – احکام مستند به اقرار در دادگاه یا مستند به رای یک یا چند نفر کارشناس که طرفین کتبا رای آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند قابل درخواست تجدیدنظر نیست مگر در خصوص صلاحیت دادگاه یا قاضی صادر کننده رای.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که بر اساس این موارد غالب احکام های صادره در دادگاه های حقوقی قابل تجدید نظر خواهی است و احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر برای آن وجود دارد. به بیان ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم می توانیم این گونه بگوییم که کلیه دعاوی غیر مالی – به جز دعاوی که ارزش آن ها بیش از 300 هزار تومان باشد – قابل تجدید نظر خواهی است.

البته با توجه به این که غالب دعاوی مطرح شده ارزش مالی بیش از 300 هزار تومان دارد عملا می توان گفت که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر برای غالب احکام های دعوی حقوقی وجود دارد.

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر در دعوی های کیفری

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر در دعوی های کیفری

بر اساس ماده 427 قانون آیین دادرسی کیفری:

آرای دادگاههای کیفری جز در موارد زیر که قطعی محسوب می شود، حسب مورد در دادگاه تجدید نظر استان همان حوزه قضائی قابل تجدید نظر و یا در دیوان عالی کشور قابل فرجام است:

الف- جرائم تعزیری درجه هشت باشد.

ب- جرائم مستلزم پرداخت دیه یا ارش، در صورتی که میزان یا جمع آنها کمتر از یک دهم دیه کامل باشد.

تبصره ۱- در مورد مجازات های جایگزین حبس، معیار قابلیت تجدید نظر، همان مجازات قانونی اولیه است.

تبصره ۲- آراء قابل تجدید نظر، اعم از محکومیت، برائت، یا قرارهای منع و موقوفی تعقیب، اناطه و تعویق صدور حکم است. قرار رد درخواست واخواهی یا تجدید نظر خواهی، در صورتی مشمول این حکم است که رای راجع به اصل دعوی، قابل تجدید نظر خواهی باشد

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم جرایمی که درجه 8 محسوب شود، یعنی مجازات آن حبس تا سه ماه، جزای نقدی تا ده میلیون ریال، شلاق تا ده ضربه ، محرومیت های مختلف اجتماعی و … باشد مشمول احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر می شود.

جرائم تعزیری درجه 8 از پایین ترین جرائم کیفری در قانون ایران محسوب می شود. همچنین بر اساس بند – ب- کاملا مشخص است که دیه پرداختی باید مجموعه کمتر از یک دهم دیه کامل باشد تا امکان احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر وجود داشته باشد. به جز موارد فوق عملا امکان احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر وجود ندارد و رای دادگاه به صورت قطعی صادر می شود. البته قانون گذار در موارد مربوط به سایر دعوی های کیفری سعی کرده است مسیرهای دیگری برای برقراری عدالت طراحی کند.

وکیل و احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر

اما یکی از مهمترین نکاتی که در احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر وجود دارد انتخاب وکیل مناسب است. واقعیت این است که در بسیاری از موارد دادگاه تجدید نظر متکی بر دادگاه بدوی تشکیل می شود. یعنی توجه زیادی به رای بدوی صادر شده می شود. از این رو وکیل باید سعی کند رای دادگاه که متشکل از سه قاضی است را به دست بیاورد و ثابت کند که به نوعی دادگاه بدوی اشتباه کرده است.

ایجاد نوع دیگر نگاه و تلقین رای مورد نظر از مهمترین و سخت ترین کارهایی است که وکیل دیوان عالی کشور باید انجام دهد. به بیان ساده تر وکیل تجدید نظر باید بتواند تا جایی که امکان دارد زاویه دید جدیدی از مدارک پرونده به دادگاه ارائه دهد و سعی کند تفسیر بهتری از دل آن ها بیرون بکشد.

این کاری است که نیاز به تجربه و شناخت بالا دارد. وکیل تجدید نظر خواهی معمولا با تجربه ترین دسته وکلا است. این دسته از وکلا معمولا در گروه های دیگر فعالیت می کردند و در نهایت تجربه درگیر دادگاه های تجدید نظرخواهی می شوند.

زیرا این دادگاه ها سختی های خاص خودش را دارد و نیاز است که وکیل از توانایی های بیانی و استدلالی خاصی برخوردار باشد. همچنین شناخت مسیر قانونی در اینجا از اهمیت بالا برخوردار است. شناخت از مسیر قانونی می تواند زمان رسیدن به نتیجه مطلوب را کمتر کند. این همان چیزی است که می تواند تاثیر مهمی در انتخاب وکیل داشته باشد.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام