سند لازم الاجرا چیست؟

سند لازم الاجرا یکی از مهمترین مفاهیم اجتماعی و قانونی محسوب می شود. اسناد لازم الاجرا این قدرت را دارند که بدون نیاز به مراجعه قضایی و گرفتن حکم قانونی، برای آن ها اجرایی صادر شود. در کلام ساده تر فرد می تواند با در اختیار داشتن این اسناد از جمله چک بدون این که وارد مرحله حقوقی و قضایی شود، به سرعت نسبت به گرفتن اجراییه و وصول چک خود از طریق اداره ثبت اقدام کند.

سند لازم الاجرا چیست؟

سند لازم الاجرا چه کارکردی دارد؟ سند لازم الاجرا چه زمانی استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به سند لازم الاجرا چیست؟ عمده ترین موارد مربوط به سند لازم الاجرا چیست؟ چه مفاهیمی در مورد سند لازم الاجرا وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل در خصوص سند لازم الاجرا وجود دارد؟ کدام اسناد امکان سند لازم الاجرا دارد؟ آیا اسناد غیر رسمی سند لازم الاجرا محسوب می شود؟ مهمترین مسئله ای که در خصوص سند لازم الاجرا وجود دارد چیست؟

سند لازم الاجرا یکی از مهمترین مفاهیم اجتماعی و قانونی محسوب می شود. اسناد لازم الاجرا این قدرت را دارند که بدون نیاز به مراجعه قضایی و گرفتن حکم قانونی، برای آن ها اجرایی صادر شود. در کلام ساده تر فرد می تواند با در اختیار داشتن این اسناد از جمله چک بدون این که وارد مرحله حقوقی و قضایی شود، به سرعت نسبت به گرفتن اجراییه و وصول چک خود از طریق اداره ثبت اقدام کند. این مسئله باعث شده است که سند لازم الاجرا به عنوان یکی از مهمترین ابزار در جامعه شناخته شود.

فارغ از این که اسناد لازم الاجرا سرعت عمل بالایی دارند و باعث می شود فرد بتواند سریع تر به هدف خود برسد، این مزیت بسیار مهم را برای دستگاه قضایی دارد که باعث می شود دستگاه قضایی از بار بسیاری از موارد از جمله وصول چک و یا سایر اسناد تجاری و … آزاد شود. در واقع اسناد لازم الاجرا بار وارد بر دستگاه قضایی را کاهش می دهد و این امکان خوبی برای این دستگاه است که بتواند به سایر موارد قانونی و حقوقی بپردازد. بنابراین همانطور که مشخص است سند لازم الاجرا یک بازی دو سر برد محسوب می شود. اما سوال مهمی که وجود دارد این است که چه شرایطی برای استفاده از این اسناد وجود دارد و اساسا کدام دسته از اسناد را می توان از این طریق پیگیری کرد؟

 

سند لازم الاجرا و مفهوم سند

سند لازم الاجرا را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا با برخی از مهمترین مفاهیم مربوط به آن آشنا شویم. همانطور که در بالاتر بیان کردیم یکی از مفاهیمی که در این خصوص اهمیت دارد، اسناد عادی و رسمی است. حال می خواهیم بدانیم که قانون چه تعریفی برای این اسناد ارائه داده است.

به طور کلی سند یکی از مهمترین مفاهیم برای جامعه و قانون محسوب می شود. سند مشخص کننده عنوان و نقش فرد در جامعه محسوب می شود. به طور مثال سند ملکی، نشان می دهد که نقش فرد به عنوان یک مالک در جامعه شناخته می شود. همچنین سند به عنوان یکی از انواع ادله اثبات در دادگاه ها محسوب می شود. به عبارتی دیگر فرد با در اختیار داشتن سند می تواند نسبت به اثبات یک ادعا اقدام کند.

از طرف دیگر اسناد در قانون ایران به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم شده است. اسناد رسمی اسنادی است که در حضور نماینده قانون تدوین و ثبت شده باشد. یک سند ملکی یا شناسنامه تحت عنوان سند رسمی شناخته می شود. در مقابل اسناد غیر رسمی به اسنادی گفته می شود که چنین ویژگی را ندارد. اسناد خطی، مبایعه نامه، قولنامه و … را می توان در دسته اسناد ساده دانست. توجه داشته باشید که هر دو نوع سند از اعتبار قانونی برخوردار است اما اسناد رسمی اعتبار بسیار بیشتری دارند. به نحوی که در مسیرهای غیر قضایی نیز می توان از اسناد رسمی استفاده کرد.

یکی از تصورات اشتباهی که در خصوص سند لازم الاجرا وجود دارد این است که بسیاری این تصور را دارند که اسناد لازم الاجرا در دسته اسناد رسمی هستند. اما اگر به خوبی این اسناد را مورد بررسی قرار دهیم به خوبی متوجه می شویم که اسناد غیر رسمی مانند چک نیز به عنوان یک سند سند لازم الاجرا شناخته می شود. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل حقوقی به آن آگاه است. حال در ادامه می خواهیم بیشتر در خصوص سند لازم الاجرا و شرایط و نکات مربوط به آن آشنا شویم.

 

کدام سند لازم الاجرا است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که وجود دارد این است که کدام یک از اسنادی که در جامعه وجود دارد به عنوان یک سند لازم الاجرا محسوب می شود و به واسطه آن می توانیم به صورت مستقیم نسبت به دریافت اجراییه اقدام کنیم؟ توجه داشته باشید تمامی اسناد رسمی که شامل تعهدات مالی غیر مشروط باشد تحت عنوان سند لازم الاجرا شناخته می شود. به واسطه این اسناد توسط اداره ثبت اجراییه صادر می شود.

اما برخی از انواع اسناد غیر رسمی نیز امکان صدور اجراییه را دارند. این اسناد عبارتند از چک، قراردادهای بانکی خاص، قراردادهای تنظیمی بانک کشاورزی با وام گیرندگان و چند مورد دیگر. این ها از جمله مهمترین اسناد عادی به عنوان سند لازم الاجرا محسوب می شود.

اما نکته ای که باید در خصوص این اسناد و صدور اجرائیه برای آن ها توجه داشته باشید این است که برای صدور اجراییه نیاز به پرداخت هزینه نسبتا بالایی است. در واقع از جمله مهمترین معایب صدور اجراییه از این طریق این است که شما باید هزینه نسبتا بالایی را پرداخت کنید. به طور مثال برای صدور اجراییه برای چک به عنوان یک سند لازم الاجرا لازم است که شما چند درصد از کل مبلغ چک را به عنوان هزینه صدور اجراییه پرداخت نمایید.

همانطور که مشخص است بهتر است در موقعیتی از این روش استفاده کرد که اطمینان داشته باشیم فرد مقابل دارای تمکن مالی و اموالی ثبت شده است که امکان توقیف و مصادره آن وجود داشته باشد. در واقع اگر فرد چنین امکاناتی نداشته باشد اجراییه هیچ کارکرد خاصی ندارد و تنها هزینه ای است که بر دوش خواهان اضافه می شود. از این روست که گفته می شود بهتر است در چنین شرایطی و پیش از هر اقدامی از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کرد. این وکیل به خوبی می داند که از کدام مسیر حرکت کند و چگونه به نتیجه برسد. یک وکیل بر اساس موقعیت و نیاز قانونی شما می تواند بهترین و سریع ترین مسیر را به شما پیشنهاد دهد. این نکته ای است که نباید آن را فراموش کنید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام