قرار کفالت

حتماً تا به امروز اصطلاح قرار کفالت در رابطه با مجرمان محکوم به حبس به گوش شما رسیده است. قرار کفالت در واقع یکی از انواع قرارهایی است که از طرف دادسرا برای متهم یا مجرم صادر می‌شود. به موجب این قرار یک فرد غیر که تمکن مالی لازم را دارا است؛ موظف می‌شود کفالت مجرم یا متهم را بر عهده بگیرد.

اینگونه مجرم می‌تواند؛ خارج از زندان ادامه روند حبس خود را بگذراند و همچنین در طی این مدت برای فراخوان دادگاه‌ها یا حضور در دادسرا آماده باشد. بنابراین فردی که قرار کفالت برای او صادر می‌شود؛ به هیچ وجه از حبس خود تبرئه نشده است.

قرار کفالت چیست ؟

قرار کفالت یک حکم صادره از دادسرا و یکی از قرارهای تعریف شده در قانون است که دادستان یا نماینده او به موجب شرایط قانونی برای فردی که مجبور به تحمل حبس است صادر می‌کنند. در طی قرار کفالت یک نفر که کاملاً نسبت به شرایط متهم یا مجرم آگاه است؛ اقدام به گذاشتن ضمانت می‌کند. این ضمانت در قانون مطابق پرداخت مبلغی مشخص تعریف شده است.

در واقع پس از حضور کفیل در دادگاه و امضای قرار کفالت، فرد کفیل موظف است که با هر ابلاغیه دادگاه یا دادستان و همچنین اطلاعیه از طرف کلانتری متهم یا مجرم را به محل خوانده شده ببرد. در صورتی که از این کار سر باز بزند؛ او موظف است مبلغی مقرر که در قرار وکالت تعیین شده است را به دادگاه نام برده پرداخت کند. کفیل حتماً باید توانایی پرداخت چنین وجهی را داشته باشد.

همچنین در صورتی که زندانی را به محل مشخص شده نبرد؛ احتمال بازداشت مجدد متهم یا مجرم وجود دارد. به هر حال صدور قرار کفالت تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دادستان اجازه آن را بدهد و در غیر این صورت باید متهم یا مجرم اقدام به وثیقه گذاری کند. البته گاهی اوقات هیچ کدام از این شرایط فراهم نمی‌شود و متهم یا مجرم تنها محکوم به تحمل حبس اجباری است.

انواع قرار کفالت

در حالت کلی دو نوع قراره کفالت وجود دارد. در صورتی که خسارت و مبلغ تعیین شده برای مجازات مجرم یا متهم وجه کمی باشد یا اینکه جرم او جنبه کیفری بسیار حساسی نداشته باشد، افرادی که دارای جواز کسب هستند؛ می‌توانند برای متهم یا مجرم قرار کفالت بگذارند.

اما اگر جرم متهم یا مبلغ خسارت او بسیار حساس و بالا باشد، تنها کارمندان رسمی دولت که فیش حقوقی دارند؛ می‌توانند قرار کفالت را امضا کنند. بهتر است پیش از هر اقدامی متهم یا مجرم با وکیل خود مشورت کند و سپس از فردی که برای گذاشتن قرار کفالت مناسب است کمک بگیرد

قرار کفالت چه کاربردی دارد؟

زمانی که فردی با جرایم غیر کیفری یا غیر حساس در بازداشت است؛ می‌تواند از یک کفیل کمک بگیرد. کفیل با گذاشتن قرار کفالت آن فرد را از زندان بیرون می‌آورد و به همین صورت می‌تواند مدت زمان حبس خود را بیرون از زندان بگذراند.

البته مجرمان جرایم کیفری و دارای حساسیت هم شامل قرار کفالت میشوند؛ اما حتما باید یکی از عوامل رسمی مشغول به کار در دولت این کار را برای آنها انجام بدهد. همچنین در صورتی که فرد محکوم به حبس همچنان متهم باشد و جرم اون ثابت نشده باشد؛ می‌تواند با استفاده از قرار وکالت از زندان خارج شود.

وجه الکفاله

وجه الکفاله همان مبلغی است که متهم به جرم یا فرد مجرم باید به عنوان خسارت جرمی که مرتکب شده است؛ پرداخت کند. فردی که کفیل زندانی می‌شود در واقع در دادسرا تضمین می‌دهد؛ در صورتی که توانایی حاضر کردن متهم در صورت هرگونه ابلاغیه یا فراخوانی را نداشته باشد؛ باید این مبلغ را پرداخت کند.

همچنین مقدار وجه الکفاله با همان مقدار خسارت یا مبلغی که مجرم بدهکار است؛ برابر است. اما در صورتی که بیمه مقداری از مبلغ خسارت یا بدهی را پرداخت کند؛ امکان کسر آن از وجه الکفاله وجود دارد.

همچنین افرادی که موظف به پرداخت دیه هستند و باید مدتی حبس را تحمل کنند؛ در صورتی که طرفین شاکی با پرداخت مبلغ رضایت بدهند و این مبلغ را بیمه پرداخت کند؛ میتوانند مجدداً به عنوان فرد محکوم به حبس از قرار کفالت استفاده کنند‌.

قرار قبولی کفالت

قرار قبول کفالت یک نوع حکم قانونی است که دادستان پرونده پس از قبول قرار کفالت درخواست شده از طرف متهم یا مجرم و معرفی کفیل از طرف او صادر می‌کند. قرار قبول کفالت در واقع یک نسخه است که در بالای آن نوع کفالت و مشخصات کفیل و مجرم شرح داده شده است.

همچنین در پایین آن امضای دادستان مامور دادگاه و کفیل و مجرم وجود دارد. یک نسخه از این قرار در دست دادستان و نسخه دیگری در دست کفیل خواهد بود. با صدور قرار قبول کفالت، متهم آزاد است و تنها زمان‌هایی که دادگاه دستور صادر کند؛ باید توسط کفیل خود در دادگاه حضور پیدا کند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام