سفته ضمانت کار

امروزه با گسترش قرارداد‌های کاری بین کارفرمایان و کارگران یا کارمندان؛ امکان رخ دادن بسیاری از درگیری‌های حقوقی یا مشکلات قانونی وجود دارد. در چنین مواردی مامورین قانون وظیفه رسیدگی به پرونده و احقاق حق شاکی یا متخلف را دارند.

سفته ضمانت کار نیز در جریان ثبت یک قرارداد کاری و همچنین به منظور اطمینان از حسن نیت عوامل اجرایی یک شرکت یا مجموعه دریافت می‌شود. معمولا این سفته‌ها صرفا ارزش حقوقی دارند و در بانک‌ها به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند. با این حال بهتر است با مطالعه موارد حقوقی سفته ضمانت کار، از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

سفته ضمانت کار چیست؟

سفته ضمانت کار یکی از انواع مختلف سفته‌هایی است که بین افراد به منظور ضمانت یا اعتماد سازی رد و بدل می‌شود. این سفته را کارفرمایان و صاحبان یک شرکت، از نیروهای استخدامی خود دریافت می‌کنند تا خطایی مطابق موارد تعریف شده در قرارداد از آن‌ها سر نزند. البته این سفته‌ها فقط در دادگاه قابل استفاده هستند و هیچ گونه اعتبار دیگری ندارند.

سفته ضمانت کار چیست؟

سفته ضمانت کار اما ویژگی‌هایی دارد که شما به عنوان نیروی استخدامی باید حتما آن‌ها را بشناسید. به طور مثال کارفرمایان باید حتما بر روی سفته به صورت رسمی و حقوقی قید کنند که این سفته صرفا به منظور تایید حسن انجام کار دریافت شده است.

همچنین بر روی سفته‌های ضمانت کار نباید تاریخی به عنوان موعد پرداخت وجه درج شود؛ زیرا این سفته‌ها کاربرد چک بانکی را ندارند. به هر حال پیش از ارائه به کارفرما، تمامی موارد قانونی سفته ضمانت کار را بررسی کنید و سپس این کار را انجام بدهید.

گرفتن سفته ضمانت کار جرم است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا دریافت سفته ضمانت کار جرم است یا خیر؟ در واقع در هیچ بند قانونی به جرم بودن دریافت سفته ضمانت کار اشاره نشده است. اما با توجه به ابلاغیه‌های قضایی جدید، به نظر می‌رسد؛ به زودی دریافت سفته ضمانت کار توسط کارفرمایان از کارگران خود، ممنوع خواهد شد.

گرفتن سفته ضمانت کار جرم است؟

همچنین اگر فردی با گرفتن سفته ضمانت کار تصمیم به تهدید یا سو استفاده از طرف مقابل داشته باشد؛ قطعا در پیشگاه دادستان مجرم به شمار خواهد آمد. همانطور که توضیح دادیم؛ با وجود شرایط فعلی امکان دریافت سفته ضمانت کار فقط به صورت ضمانتی وجود دارد و موارد غیر در صورت اثبات تخلف، جرم به حساب می‌آیند.

بهتر است اگر می‌خواهید به منظور ضمانت سفته دریافت کنید؛ با کارشناسان حقوقی راهیان عدالت مشورت کنید. همچنین فراموش نکنید که جرم سو استفاده از چک یا سفته کلاهبرداری محسوب می‌شود و مجازات‌های سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

نکات سفته ضمانت کار

همانطور که توضیح دادیم؛ برای ارائه یا حتی دریافت سفته ضمانت کار باید تا حدودی با موارد قانونی آن آشنایی داشته باشید. شاید دور از ذهن باشد؛ اما بسیاری از افراد دقیقا به دلیل وجود مشکلاتی همچون ارائه یا دریافت سفته متحمل حبس و جریمه نقدی خواهند شد.

نکات سفته ضمانت کار

اما اگر پیش از هر کاری، به نکات حقوقی آن کار توجه کنید؛ مشکلات کمتری گریبانگیر شما را خواهند گرفت.به هیچ عنوان فکر نکنید که کارفرمایان افراد منصفی هستند و برای شما مشکلی ایجاد نخواهند کرد؛ زیرا متاسفانه بسیاری از شکایت‌های اداره کار مربوط به همین قضیه است. بنابراین حتما نکاتی که در ادامه عنوان شده‌اند را با دقت بررسی کنید.

  • سفته ضمانت کار مطابق قرارداد کاری

سفته ضمانت کار باید دقیقا مطابق همان قراردادی که با کارفرمای خود نوشته‌اید تکمیل شود. پیش از امضای سفته تمامی مفاد قرارداد را بخوانید و با بررسی اطلاعات مندرج در قرارداد اقدام به امضای سفته کنید. البته فراموش نکنید که سفته‌ها معمولا اعتبار مالی ندارند و ارزش آن‌ها تنها قانونی است.

  • نداشتن تاریخ پرداخت

سفته ضمانت یا حسن انجام کار نباید تاریخی برای پرداخت داشته باشد. داشتن تاریخ مشخص به معنای ارزش مالی سفته است. بنابراین حتما به این نکته توجه کنید. بر روی قسمت تاریخ پرداخت خط بکشید و روی آن را با یک چسب پر کنید. حتما از کارفرمای خود بخواهید با یک امضا تایید کند که این سفته ارزش مالی ندارد.

  • صرفا برای حسن انجام کار

این عبارت بسیار مهم است! حتما بر روی سفته خود یادداشت کنید که جهت ضمانت انجام کار دریافت شده است. اگر کارفرمای شما اصرار دارد نیازی به استفاده از چنین جمله‌ای نیست؛ بهتر است از ارائه سفته به او اجتناب کنید.

نحوه پر کردن سفته ضمانت کار

برای پر کردن سفته ضمانت کار در گام اول حتما نام و نام خانوادگی خود را مطابق مواردی که در شناسنامه و قرارداد ذکر شده است وارد کنید. سپس توجه کنید که نام و نام خانوادگی یا نام مجموعه‌ای که با آن کار می‌کنید؛ به درستی درج شده باشد.

نحوه پر کردن سفته ضمانت کار

نباید به هیچ وجه سفته به نام شخص دیگری باشد؛ البته از یک وکیل سفته بخواهید پیش از ارائه سفته شما را برای تکمیل آن راهنمایی کند. پس از بررسی اطلاعات مندرج بر روی سفته، مبلغ آن را به عدد و حروف بنویسید و بر روی آن یک چسب شیشه‌ای بکشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام