اعاده حیثیت

اعاده حیثیت یکی از حقوقی است که به شهروندان در قانون اساسی ایران تعلق پیدا کرده است. امروزه هر شهروندی می‌تواند با مراجعه به یک دادگاه عادل با توجه به ماده قانونی اعاده حیثیت، شکایت خود را اعلام کند. در واقع ضایع کردن حیثیت دیگران یکی از تخلفات کیفری ثبت شده در قانون اساسی است که برای آن ماده قانونی هم تعریف شده است.

وکلا به خوبی می‌توانند در دادگاه، پرونده‌های مرتبط با ماده اعاده حیثیت را پیگیری کرده و در نهایت آنها را به سرمقصد مطلوبی برسانند. در واقع وظیفه اصلی وکلا در مواجهه با چنین پرونده‌هایی جمع آوری شواهد لازم و اثبات جرم متهم در دادگاه است. در ادامه مبحث قانونی اعاده حیثیت را به طور کامل بررسی کرده و به مواد آن می‌پردازیم.

اعاده حیثیت چیست ؟

مطابق ماده ۱۷۱ و ۶۹۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنانچه فردی اقدام به از بین بردن حیثیت و ضایع کردن حق دیگران یا وارد کردن اتهام به آنها کند؛ مرتکب تخلف و در برخی موارد جرم کیفری شده است. در واقع چنانچه در دادگاه قاضی به اشتباه به یک فرد اتهام وارد کند؛ این مسئله از جانب ماده قانونی اعاده حیثیت قابل بررسی است.

اعاده حیثیت چیست ؟

اما اگر فردی که سمت قضایی ندارد  با وارد کردن تهمت به شخص دیگر یا گفتن دروغ حیثیت او را از بین ببرد، مرتکب جرمی بسیار سنگین شده است. در چنین مواردی فردی که حیثیت او ضایع شده است؛ می‌تواند شکایت خود را به دادگاهی عادل برده و تقاضای پیگیری آن را بکند.

روش شکایت اعاده حیثیت

همانطور که توضیح دادیم؛ مطابق مواد قانونی مختلف امکان اعلام شکایت به دادگاه در رابطه با از بین رفتن حیثیت وجود دارد. در واقع اگر فردی مطابق ماده ۱۰ قانون مسئولیت مدنی اقدام به ضایع کردن حیثیت فرد دیگری در بین عموم مردم یا فضای خانوادگی او کند؛ مجرم شناخته شده و باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

مهلت شکایت اعاده حیثیت در قانون

بنابراین برای شکایت کردن جهت اعاده حیثیت باید به یک دادگاه جرایم کیفری مراجعه کرد. البته اگر اعاده حیثیت در رابطه با اتهام وارد شده از طرف قاضی پرونده یا حکم اشتباه در دادگاه باشد؛ می‌توانید در همان دادگاهی که پرونده شما جریان دارد؛ این مسئله را پیگیری کنید. بنابراین در دو صورت می‌توانید نسب به جرم از بین بردن حیثیت شکایت کنید:

۱- شکایت به حکم یا اتهامات وارده از طرف قاضی

۲- شکایت از فردی که اقدام به از بین بردن حیثیت شما کرده است

مجازات اعاده حیثت

در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی آمده است که اگر فردی با هدف ضرر رساندن به دیگران یا بدنام کردن آنها در اذهان عمومی اقدام به از بین بردن حیثیت آنها کند؛ مجرم شناخته شده و مجازاتی منطبق بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای او تعریف خواهد شد.

مجازات این افراد از حبس دو ماه تا دو سال و همچنین مجازات شلاق با ۷۴ ضربه، متغیر است. در واقع قاضی تصمیم گیرنده نهایی برای مجازات مجرمینی است که اقدام به از بین بردن حیثیت شهروندان با هدف شر و داشتن سوء نیت کرده‌اند.

به همین خاطر وکلا اکیداً توصیه می‌کنند که نسبت به افرادی که سعی در بردن آبروی شما دارند؛ کوتاهی نکنید و از آنها در یک دادگاه عادل شکایت به عمل آورید. در صورتی که شما شواهد کافی را در دادگاه ارائه کنید؛ مجرم سریعاً به جزای خود خواهد رسید و حیثیت از دست رفته خود را باز می‌گردانید.

مهلت شکایت اعاده حیثیت در قانون

برای شکایت در رابطه با اعاده حیثیت در صورتی که مدارک شما کافی باشند؛هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد. بنابراین اگر مدارک کافی دارید؛ در هر زمان که احساس نیاز کردید؛ می‌توانید شکایت خود را به دادگاه ارائه کنید.

همچنین توجه کنید که اگر این جرم در فضای عمومی یا تحت نظر شاهدان اتفاق افتاده است؛ هرچه زودتر شکایت خود را در دادگاه ثبت کنید تا شاهدان امکان شهادت در دادگاه را داشته باشند. البته اگر در این زمینه با وکلای راهیان عدالت مشورت کنید؛ می‌توانید بدون حضور شاهدین هم مجرم را در دادگاه مجازات کنید. به طور کلی، راه‌های زیادی برای مجازات این مجرمان وجود دارد.

وکیل اعاده حیثیت

وکیل اعاده حیثیت فردی است که دانش کافی در زمینه اثبات جرم متهم در دادگاه و پیگیری پرونده‌هایی از این دست را داشته باشد. در واقع این فرد باید به قدری بر پرونده‌‌های اعاده حیثیت مسلط باشد که حتی بدون حضور شاهدین هم بتواند جرم را در دادگاه به اثبات برساند.

وکیل اعاده حیثیت

وکلایی که پرونده‌های موفقی در زمینه ماده قانونی اعاده حیثیت پیش برده‌اند؛ انتخاب بهتری هستند. بنابراین حتماً قبل از انتخاب یک وکیل کیفری برای پیگیری پرونده خود، در یک جلسه مشاوره با او شرکت کنید و میزان علم او در این زمینه را ارزیابی کنید.

در صورتی که نیاز به انجام مشاوره تلفنی یا حضوری با وکیل اعاده حیثیت دارید؛ می‌توانید با کارشناسان مجموعه راهیان عدالت تماس بگیرید. پس از برقراری تماس، امکان تعیین وقت جهت جلسه مشاوره و همچنین برقراری ارتباط با وکلای حرفه‌ای در زمینه ماده قانونی اعاده حیثیت وجود دارد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام