قرار وثیقه

شاید تا به حال واژه قرار وثیقه یا وثیقه گذاشتن به گوش شما هم خورده باشد. اما این نوع قرار در دادگاه چه کاربردی دارد و به چه معنا است؟ در واقع می‌توان گفت وثیقه سندی برای آزادی مجرمین جرائم در دادگاه کیفری از زندان تا زمان اجرای حکم است.

همچنین برخی از متهمین حاضر در بازداشتگاه با استفاده از وثیقه می‌توانند آزاد شوند. البته شرایط استفاده از انواع وثیقه به موارد مختلف از جمله جرم مجرم یا اتهام وارده به یک نفر بستگی دارد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره قرار وثیقه و شرایط صدور آن ارائه کرده‌ایم.

قرار وثیقه چیست؟

یکی از انواع قرار در دادسرا، قرار وثیقه است.در واقع گاهی اوقات وثیقه گذاشتن یا صدور قرار وثیقه تنها راه برای آزادی یک مجرم جرایم کیفری است. به همین خاطر، اغلب در دادگاه‌ها، تحت شرایط خاص برای مجرمین یک سند ملکی جهت ضمانت دادگاه یا مبلغ زیادی وجه رایج را به عنوان وثیقه قرار میدهند. اما به هر حال اجازه گذاشتن وثیقه همیشه از طرف دادستان صادر نمی‌شود.

قرار وثیقه چیست؟

بلکه گاهی اوقات موانع بسیار زیادی بر سر راه مجرمین برای انجام این کار وجود دارد. در واقع برخی از مجرمین حتی فرصت استفاده از قرار وثیقه را هم در طول روند دادگاه و اثبات جرم نخواهند داشت. صدور قرار وثیقه کاملا به نوع جرم مجرم و همچنین شرایط هویتی خود او بستگی دارد. البته گاهی اوقات برخی از مجرمین هم به دلیل عدم توانایی در تامین قرار وثیقه مورد نیاز، از این فرصت استفاده نمی‌کنند.

با این حال زمانی که قرار وثیقه صادر شود؛ مجرم می‌تواند با ارائه سندی که ارزش و اعتبار قانونی لازم را داشته باشد؛ از حبس آزاد شود. البته این شرایط کاملاً بستگی به رای قاضی دارد. در واقع قاضی تعیین می‌کند که مبلغ و نوع وثیقه به چه شکل باشد.

شرایط قرار وثیقه

در واقع قرار وثیقه با توجه به خسارات وارده و همچنین به یک نرخ مشخصی صادر می‌شود. در صورتی که مجرم توانایی تامین وجه نقد به همان مقدار را داشته باشد؛ این مبلغ از طرف دادگاه قابل قبول خواهد بود.

اما اگر مجرم بخواهد اشیای ارزشمندی مانند سند یا سایر اعتبارات قانونی را در دادگاه ارائه کند؛ آن سند یا اعتباراتی که از طرف مجرم به دادگاه ارائه شده است؛ باید ارزش قانونی خسارات وارده از طرف مجرم را داشته باشند.

شرایط قرار وثیقه

در واقع مبلغ قرار وثیقه مطابق میزان خسارتی  که مجرم از طریق ارتکاب جرم به جامعه وارد کرده است؛ تعیین می‌شود. بنابراین قاضی در ابتدا ارزش سند و اعتبار قانونی آن را بررسی کرده تا اگر هم اندازه ارزش قرار وثیقه باشد؛ در دادگاه این سند مورد قبول واقع شود.

قرار وثیقه برای کدام محکومیت ها است؟

امکان صدور قرار وثیقه برای متهم یا مجرم با توجه به جنبه عمومی و قانونی جرم او وجود خواهد داشت. در واقع در صورتی که متهم به دلیل اتهام نامشخصی در بازداشتگاه یا زندان باشد؛ می‌تواند پس از صدور رای قاضی از قرار وثیقه تا زمان مشخصی استفاده کند. البته قرار وثیقه متهم با توجه به جرم احتمالی او و همچنین رای قاضی صادر خواهد شد‌.

قرار وثیقه برای کدام محکومیت ها است؟

در مورد مجرمین هم همین شرایط برقرار بوده و محکومین پس از صدور رای قاضی با توجه به جرم آنها می‌توانند از قرار وثیقه برای آزادی تا مدت مشخصی استفاده کنند. البته قرار وثیقه برای همه محکومیت‌ها مدت زمان محدودی دارد.

وثیقه برای جرایم کیفری

در جرایم کیفری با توجه میزان خسارتی که متهم به جامعه وارد کرده است برای شخص او قرار وثیقه تعیین می‌شود. در واقع قرار وثیقه مبلغ مشخصی دارد و متهم و نزدیکان او باید به همان مبلغ هزینه‌ای را به عنوان سند نزد قاضی بگذارند. البته در صورتی که وجه نقد نداشته باشند؛ می‌توانند سندی با همان ارزش را به دادگاه تقدیم کنند.

وثیقه برای جرایم مالی

امکان گذاشتن وثیقه برای افرادی که مرتکب جرایم مالی شده‌اند؛ هم وجود دارد. این افراد می‌توانند با استفاده از قرار وثیقه تا مدت زمان مشخصی از زندان آزاد شده و اقدام به جبران خسارت یا بدهی خود کنند. همچنین معمولا وثیقه برای جرایم مالی با توجه به بدهی افراد تعیین می‌شود و جرایم مالی جنبه عمومی ندارد.

تامین قرار وثیقه توسط موسسه راهیان عدالت

امکان تامین قرار وثیقه توسط وکلای شما وجود دارد. بنابراین اگر وکیل در دادگاه درخواست صدور قرار وثیقه را بدهد؛ قاضی درخواست را در اولین زمان ممکن بررسی خواهد کرد. سپس در صورتی که شرایط پرونده و محکومیت مجرم اجازه صدور این قرار را بدهد؛ در اسرع وقت قرار وثیقه صادر خواهد شد.

اما اگر وکیل شما توانایی ارائه درخواست صدور قرارداد وثیقه در دادگاه را ندارد و همچنین تامین قرار وثیقه از طرف نزدیکان شما ممکن نیست؛ می‌توانید از کارشناسان موسسه راهیان عدالت کمک بگیرید. البته در حال حاضر محدودیتی از نظر همکاری با وکلای مختلف جهت صدور وثیقه وجود ندارد و می‌توانید خودتان وکیل مورد نظر را انتخاب کنید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام