وثیقه زندانی

وثیقه زندانی فرصتی است که به مجرمین و متخلفین از طرف دادگاه برای جلوگیری از بازداشت آنها اعطا شده است. البته این مسئله که وثیقه تا چه مدت زمانی اعتبار دارد؛ قابل بحث است. همچنین اگر مجرم شرایط لازم برای گذاشتن وثیقه را نداشته باشد؛ نمی‌تواند از این فرصت استفاده کند.

با این حال انواع مختلف وثیقه زندانی شرایط متفاوتی هم با یکدیگر دارند که ممکن است یکی از آنها بالاخره شامل حال مجرم یا متهم شود. اگر شما هم به دنبال اطلاع پیدا کردن از ماده قانونی صدور وثیقه هستید؛ با ما همراه باشید تا به پرسش وثیقه زندانی چه تعریف قانونی دارد؟ پاسخ بدهیم. این گونه با موارد استفاده از وثیقه هم آشنا خواهید شد.

وثیقه زندانی  چیست؟

مطابق آنچه در قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۱۳۲ قانونی تعریف شده است؛ برای جلوگیری از پنهان شدن مجرم و عدم دسترسی به او، قاضی مکلف است؛ در هنگام صدور حکم خروج موقت متهم یا مجرم از زندان، برای آن‌ها قرار تامین کیفری صادر کند.

وثیقه زندانی  چیست؟

به زبان ساده، قاضی برای جلوگیری از این مسئله که متهم یا مجرم پس از محاکمه در دادگاه یا تفهیم اتهام و هنگام آزادی مشروط یا موقت اقدام به فرار غیرقانونی نکند؛ وثیقه صادر می‌کند. وثیقه زندانی هم یک نوع مال منقول یا غیرمنقول است که با استفاده از آن قاضی می‌تواند متهم را در هر زمان که لازم باشد؛ فرا بخواند و در صورتی که متهم ا% حضور نزد قاضی امتناع کند؛ قاضی به وسیله وثیقه می‌تواند حکم جلب او را صادر کرده و وثیقه را هم ضبط کند.

البته ضبط وثیقه تا ۲۰ روز پس از عدم حضور متهم انجام می‌شود و در صورت حضور یافتن متهم در این مهلت، امکان آزادسازی وثیقه وجود خواهد داشت. همچنین در این مدت ۲۰ روزه صاحب وثیقه موظف است که در صورت عدم موفقیت دستگاه قضایی، خودش متهم را پیدا کند و در صورتی که این اتفاق نیفتد؛ قاضی با صدور یک حکم  حق الکفاله را اخذ می‌کند و همچنین وثیقه به ضبط دستگاه قضایی در خواهد آمد.

انواع وثیقه زندانی

مطابق قانون آیین دادرسی چندین نوع وثیقه وجود دارد که هر کدام از آنها اعتبار قانونی لازم را دارا هستند در ادامه انواع وثیقه زندانی را شرح داده‌ایم

۱- وجه نقد

وجه نقد از نظر قانونی می‌تواند به عنوان وثیقه به دستگاه قضایی سپرده شود؛ اما از آنجایی که وجه نقد موجب وارد شدن ضرر اقتصادی به فرد خواهد شد استفاده از آن چندان مناسب نیست. البته ارائه وجه نقد به عنوان وثیقه در دادگاه از لحاظ قانونی مشکلی ندارد.

انواع وثیقه زندانی

با این حال، وجه نقد از آن دست اموالی است که مرجع قضایی به سادگی به عنوان وثیقه نخواهد پذیرفت و ارائه وجه نقد به عنوان وثیقه مراحل قانونی دشواری به همراه دارد.

۲- ضمانت‌نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی نوع دیگری از وثیقه است که برای فرد از لحاظ اقتصادی صرفه زیادی ندارد. در واقع ضمانت نامه‌های بانکی کارمزد بسیار زیادی دارند و به همین خاطر چندان از این نوع سند به عنوان وثیقه استفاده نمی‌کنند. از آنجایی که نمی‌توان از ضمانت نامه بانکی به عنوان وثیقه به راحتی استفاده کرد؛ بهتر است سند دیگری در نظر بگیرید.

۳- مال منقول

مال منقول یک نوع وثیقه دیگر است که دستگاه قضایی چندان از آن استقبال نمیکند؛ زیرا حفظ چنین وثیقه‌ای برای مامورین قضایی به هیچ وجه راحت نیست و همچنین مرجع قضایی نمی‌تواند مال منقول را به عنوان وثیقه به طور کامل توقیف کند.

۴- مال غیر منقول

به طور کلی بهترین نوع وثیقه که قاضی به سادگی آن را خواهد پذیرفت؛ مال غیر منقول است. مال غیر منقول به سادگی به توقیف سازمان ثبت اسناد و املاک در می‌آید و هر زمان که قاضی دستور صادر کند؛ امکان نقل و انتقال مال غیر منقول به عنوان وثیقه متوقف خواهد شد.

تامین وثیقه زندانی

تامین وثیقه به منظور آزادسازی زندانی و همچنین وجود مدرکی نزد قاضی به منظور اثبات و تضمین حضور فرد در جلسات دادگاه ارائه می‌شود. در واقع قرار وثیقه که یک دستور از طرف مرجع قضایی است.

تامین وثیقه زندانی

برای متهمین یا مجرمین صادر شده و سپس خود فرد یا یک فرد تامین کننده می‌تواند برای او وثیقه را در نظر بگیرد و به دادگاه معرفی کند. پس از ارائه وثیقه به دادگاه زندانی آزاد شده و تنها وظیفه دارد که در جلسات دادرسی به موقع حضور پیدا کند.

سند برای وثیقه زندانی

سند ملکی جهت ضمانت دادگاه یکی از معتبرترین انواع وثیقه است که دادگاه به سادگی آن را می‌پذیرند. زیرا سند یک نوع مال غیرمنقول بوده و به همین خاطر امکان توقیف و جلوگیری از نقل و انتقالات بعدی آن وجود دارد. در واقع شما می‌توانید سند انواع مختلف اموال خود را به دادگاه به عنوان وثیقه زندانی ارائه کنید و او به همین وسیله آزاد شود.

البته به غیر از سند خانه می‌توان از اسناد دیگری که ارزشی برابر با حق کفالت فرد زندانی دارند هم استفاده کرد. در صورتی که برای تامین وثیقه یا ارائه یک سند معتبر به دادگاه دچار مشکل شده‌اید؛ می‌توانید از وکلای مجموعه ملی وکیل مشاور دریافت کنید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام