وام مضاربه

تجار نیاز به دریافت وام مضاربه برای گسترش کسب و کار خود دارند. این افراد معمولا وام مضاربه دریافت می‌کنند تا مقداری ارز به داخل کشور وارد کنند. البته اختصاص وام مضاربه به تجار قوانین و ظوابطی دارد که بانک به افراد متقاضی این موارد را از همان ابتدا به صورت کامل شرح می‌دهد.

همچنین گاهی اوقات افراد وام مضاربه دریافت می‌کنند تا اجناسی را از کشور صادر کنند. در این موارد هم بانک با تجار همکاری خواهد کرد؛ اما معمولا در قرارداد باید یک سری تعهدات ارائه بدهند. در ادامه به صورت کامل شرایط دریافت وام مضاربه و همچنین مصوبات بانک مرکزی در این باره را شرح خواهیم داد.

وام مضاربه چیست ؟

وام مضاربه یکی از انواع مختلف تسهیلات بانکی است که معمولا به تجار و صادر کنندگان کالاهای تجاری تعلق می‌گیرد. در واقع بانک با هدف خدمت این افراد به اقتصاد کشور، وام مضاربه را ارائه می‌کند. همچنین اغلب افرادی که وام مضاربه دریافت میکنند؛ تمایل دارند با انجام سرمایه گزاری‌های بین المللی و تجارت کالا، سود بسیار زیادی به دست آورند.

وام مضاربه چیست ؟

به همین خاطر یکی از شرایط وام مضاربه که در قرارداد با بانک هم عنوان می‌شود؛ همان تقسیم سود حاصل از تجارت یا سرمایه گذاری است. در واقع سودی که از طریق وام مضاربه به دست می‌آید؛ بین بانک و دریافت کننده وام به صورت نصف تقسیم می‌شود. به همین خاطر دریافت کننده وام باید حتما با این مسئله در قرار داد توافق کند و آن را تایید کند. علاوه بر این موارد؛ وام مضاربه معمولا یکساله است.

در واقع مبلغ اصلی این وام همراه با ۵۰ درصد سود حاصل شده پس از یک سال به بانک تحویل داده می‌شود. اغلب افرادی که وام مضاربه دریافت میکنند؛ با این شرایط توافق می‌کنند و پس از به سر رسیدن موعد پرداخت وام با سود؛ این کار را انجام می‌دهند.

اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد؛ عدم تعلق وام مضاربه به وارد کنندگان کالا از خارج کشور است. در واقع از آنجایی که تجار وارد کننده کالا، ارز را از کشور خارج میکنند؛ واجد شرایط دریافت وام مضاربه نیستند‌.

شرایط دریافت وام مضاربه

دریافت وام مضاربه تحت شرایط خاصی امکان پذیر است. در واقع همه افراد نمی‌توانند وام مضاربه‌ای دریافت کنند‌. از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرایطی تعریف شده است که همه بانک‌ها برای ارائه وام مضاربه‌ای موظف به انجام آن هستند. معمولا افراد موظف هستند که این وام را پس از یک سال به بانک مرجع بازگردانند.

همچنین یکی دیگر از شرایط دریافت وام مضاربه‌ای ارز آوری و سود ده بودن این نوع وام است. در ادامه به صورت کامل شرایط دریافت وام مضاربه‌ای و همچنین واجدین شرایط را به صورت کامل توضیح داده‌ایم. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید؛ می‌توانید با کارشناسان مجموعه راهیان عدالت تماس بگیرید.

دریافت وام برای تجارت

اولین نکته‌ای که درباره وام مضاربه‌ای وجود دارد؛ دریافت آن برای تجارت یا همان صادرات محصول به خارج از کشور است‌. البته تجار نمی‌توانند با هدف وارد کردن محصول، وام مضاربه‌ای دریافت کنند‌. همچنین اغلب اوقات افرادی که وام دریافت میکنند؛ باید حتما نام آشنا باشند.

دریافت وام برای تجارت

اما اگر چنین شرایطی وجود نداشته باشد؛ باید با ارائه مدارک لازم، صلاحیت خود را ثابت کنند. همچنین پس از دریافت وام باید از مبلغ آن فقط برای تجارت استفاده کنند.

  • بازپرداخت تا یکسال

فرد متقاضی دریافت وام مضاربه‌ای، باید توان بازپرداخت مبلغ وام تا یک سال جاری را داشته باشد. در واقع یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت وام مضاربه‌ای، بازپرداخت آن تا یک سال بعد به صورت دقیق است. اگر فردی این شرایط را نداشته باشد؛ امکان دریافت وام را هم نخواهد داشت.

  • تقسیم سود

یکی دیگر از شرایط دریافت وام مضاربه‌ای، پرداخت ۵۰ درصد  سود حاصل از وام به بانک است. در واقع اگر فردی بخواهد وام برای تجارت دریافت کند؛ باید حتما پس از یک سال ۵۰ درصد از سود وام را به بانک بازگرداند.

وام با سند ملکی

همچنین اگر سودی از وام حاصل نشود؛ فرد موظف است خسارت آن را پرداخت کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیرید؛ همین مسئله پرداخت سود ۵۰ درصدی است.

فرمول محاسبه وام مضاربه

به طور کلی وام مضاربه‌ای یک فرمول ثابت دارد که در نهایت مهلت بازپرداخت، این مبلغ کل باید به بانک پرداخت شود. در ادامه فرمول دقیق محاسبه مبلغ پرداختی وام مضاربه‌ای و سود آن را ارائه کرده‌ایم.

فرمول محاسبه وام مضاربه

  • سود تسهیلات = (مبلغ تسهیلات* نرخ* مدت تسهیلات به‌روز) / 36500
  • مبلغ قسط = (اصل وام + مبلغ بهره)

وام مضاربه شامل چه کارهایی میشه ؟

به طور کلی وام مضاربه‌ای به افرادی تعلق می‌گیرد که مشغول به یک تجارت یا بیزینس جهانی باشند. تمام مشاغلی که قابلیت ارز آوری برای کشور را دارند؛ مشمول والدین شرایط دریافت این وام می‌شوند.

با این حال در این بین جزئیات و نکاتی وجود دارد که برای اطلاعات دقیق‌تر درباره این شرایط می‌توانید با کارشناسان مجموعه راهیان عدالت تماس بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که وام مضاربه‌ای شامل حال وارد کنندگان کالا به داخل کشور نمی‌شود‌. تعدادی از مشاغلی که قابلیت دریافت این وام را دارند؛ عبارتند از:

  • تولید کنندگان کالای جهانی
    • صادر کنندگان محصولات داخلی
    • کارخانه داران

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام