احضاریه دادگاه

یکی از مهم‌ترین اعلانات قانونی احضاریه دادگاه هست که به دو طریق حضوری یا پیامکی به دست متهم یا شاکی می‌رسد. در واقع هدف از ارسال احضاریه فراخواندن متهم به دادگاه و همچنین مجازات یا رسیدگی به اتهامات او است.

با این حال احضاریه تنها به متهمین تعلق ندارد؛ بلکه این نامه حقوقی به فرد شاکی هم جهت شرکت در جلسه دادگاه و حضور و هم رساندن ارسال می‌شود. به طور کلی انواع مختلف احضاریه با هدف‌های متفاوتی و به منظور اطلاع پیدا کردن فرد از روند دادگاه ارسال می‌شوند.

بنابراین اگر فردی از ارسال احضاریه اطلاع نداشته باشد؛ می‌تواند در رابطه با این مسئله به دادگاه شکایت کند. به طور کلی مبحث احضاریه دادگاه و مفاد قانونی آن در حیطه وظایف وکلا قرار گرفته و شما می‌توانید صرفاً یک آشنایی کلی با این مفاهیم پیدا کنید. البته در ادامه به توضیح کامل چیستی احضاریه دادگاه و همچنین مراتبی از این دست پرداخته‌ایم.

احضاریه دادگاه چیست؟

یک نامه قانونی که تاریخ حضور در دادگاه و فراخوان از طرف قاضی را به متهم یا شاکی پرونده اعلام می‌کند؛ احضاریه دادگاه است. احضاریه دادگاه از هر لحاظ دارای ارزش قانونی بوده و به همین خاطر افراد باید نسبت به آن اهمیت بورزند. البته انواع مختلف احضاریه با یکدیگر متفاوت بوده و شما باید زمینه درخواست کلی احضاریه را از وکیل خود سوال کنید.

احضاریه دادگاه چیست؟

اغلب وکلا به محض ارسال احضاریه مراحل پیگیری پرونده را آغاز می‌کنند و دیگر نیازی به حضور موکل آنها در دادگاه وجود نخواهد داشت. با این حال اگر فکر می‌کنید روند پیگیری احضاریه در دادگاه یا بررسی موارد قانونی آن کار دشواری است؛ کاملاً اشتباه می‌کنید.

احضاریه یکی از ساده‌ترین دعوتنامه‌های قانونی است که شما را جهت رسیدگی به اتهام یا شکایت به دادگاه فرا می‌خواند. در سال‌های گذشته احضاریه‌های دادگاه‌ها کاملاً الکترونیکی شده‌اند. به دنبال الکترونیکی شدن احضاریه دادگاه شما باید حتماً در سامانه اختصاصی دادسرا ثبت نام کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید از کسی شکایت کنید تا برای او احضاریه ارسال بشود؛ باید حتماً یک شماره فعال از این فرد را در سیستم ثبت کنید. همچنین اگر اطلاعات در رابطه با این فرد پیدا نکردید؛ دادگاه به صورت قانونی به این مسئله رسیدگی خواهد کرد. با این حال بهتر است پیش از انجام شکایت در رابطه با همه این موارد با وکیلی در مجموعه راهیان عدالت مشورت کرده و از او بخواهید که شما را به صورت کامل راهنمایی کند.

مدت زمان رسیدگی به احضاریه دادگاه

به طور کلی مدت زمان رسیدگی به احضاریه دادگاه چندان طولانی نیست؛ اما افراد می‌توانند با پیگیری کامل مراحل و همچنین کمک گرفتن از یک وکیل کیفری این روند را تسریع ببخشند. در واقع به حرف میزان که سریعتر به احضاریه رسیدگی شود؛ نتیجه پرونده هم زودتر مشخص خواهد شد.

مدت زمان رسیدگی به احضاریه دادگاه

اگر شما به عنوان یک شاکی تقاضای ارسال سریع ارسالی به دست متهم را دارید؛ باید این مسئله را با قاضی پرونده خودتان در میان بگذارید. اما اگر به عنوان متهم در تلاش هستید تا اطلاع پیدا کنید که مهلت شما برای حضور در دادگاه و رسیدگی به احضاریه تا چه میزان است؛ باید بگوییم که این مسئله بستگی به حکم قاضی و همچنین نوع پرونده شما دارد. اغلب اوقات قاضی در احضاریه مدت زمان باقی مانده برای حضور در دادگاه را مشخص خواهد کرد.

نحوه اطلاع از احضاریه دادگاه

برای اطلاع پیدا کردن از احضاریه‌هایی که به نزد شما ارسال شده‌اند؛ باید حتماً در سامانه رسمی قوه قضاییه یا سامانه ثنا ثبت نام کنید. در واقع بدون حضور در سامانه ثنا امکان اطلاع از احضاریه‌های دادگاه و همچنین روند پیگیری پرونده را نخواهید داشت.

اما اگر فکر می‌کنید که زمان کافی برای اطلاع پیدا کردن از احضاریه دادگاه را از دست داده‌اید؛ باید حتماً این موضوع را با مسئولین پرونده خود در میان بگذارید. متأسفانه گاهی اوقات دیر اطلاع پیدا کردن از احضاریه دادگاه به صورت کلی روند پرونده را تغییر می‌دهند‌ بنابراین حتماً این موضوع را جدی بگیرید و در اسرع وقت نسبت به پیگیری احضاریه پرونده خود اقدام کنید.

مشاوره با وکیل برای احضاریه دادگاه

شما می‌توانید در مجموعه راهیان عدالت با یک وکیل حرفه‌ای برای احضاری دادگاه خودتان مشورت کنید. وکلای مجموعه راهیان عدالت تجربه بسیار زیادی در زمینه پیگیری پرونده‌های حقوقی دارند و برای همین انواع مختلف احضاری‌های دادگاه را به خوبی می‌شناسند.

مشاوره با وکیل برای احضاریه دادگاه

در واقع این وکلا می‌توانند با توجه به نوع احضاری روند دادگاه پیش بینی کرده و همچنین در دادگاه به خوبی از شما دفاع بکنند. سعی کنید که از همکاری با وکلا غافل نشوید؛ اما در صورتی که توانایی استخدام یک وکیل دائمی را ندارید؛ می‌توانید در جلسات مشاوره آنلاین تلفنی یا حضوری مجموعه راهیان عدالت شرکت کنید تا وکلای ما به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام