اثبات مالکیت ملک

اختلافات بر سر اثبات مالکیت ملک یکی از رایج‌ترین دعاوی حقوقی به شمار می‌آید. در واقع افرادی که درگیر دعاوی ملکی می‌شوند؛ بدون استفاده از سند رسمی به سختی مالکیت خود را به اثبات خواهند رساند. همچنین باید توجه کرد که قانونگزار راه‌های قانونی دیگری را هم برای اثبات مالکیت افراد بدون سند ملکی در نظر گرفته است.

در واقع هر یک از این روش‌ها با همراهی وکیل ملکی در نهایت به نتیجه مطلوبی خواهد رسید. به همین خاطر در این مطلب کارشناسان حقوقی مجموعه راهیان عدالت به تفسیر گام به گام اثبات مالکیت ملک پرداخته‌اند.

دعوای اثبات مالکیت در رویه قضایی

به لطف گسترش دانش حقوقی مراجع قضایی و همچنین تکمیل مواد قانونی دعاوی املاک، امروزه به طرق مختلفی می‌توان مالکیت اشخاص حقوقی را به اثبات رساند. همچنین از آنجایی که برای احقاق حق در دعوای اثبات مالکیت برخی از مدعیان مدارک لازم را ندارند.

دعوای اثبات مالکیت در رویه قضایی

؛ مراجع قانونی اقدام به در نظرگیری روش‌های مختلف برای اثبات مالکیت افراد کرده‌اند. همچنین از آنجایی که اسناد به دو صورت رسمی و عادی هستند؛ سند رسمی قدرت اجرایی بیشتری نسبت به سند عادی دارد.

اثبات مالکیت ملک با سند ملکی

سند رسمی ملکی بیشترین اعتبار را نزد مراجع قانونی دارد. در واقع سایر اسناد در مقابل سند ملکی از ارزش قانونی بسیار کمی برخوردار هستند. زمانی که شخصی برای اثبات مالکیت خود بر ملک سند عادی رو کند؛ اما طرف دیگر سند رسمی داشته باشد؛ مسلما ملک به فردی تعلق خواهد گرفت که سند رسمی داشته باشد.

 

همچنین در صورتی که اعتبار هر کدام از اسناد رسمی یا عادی در دادگاه ثابت شود؛ آن گاه دادرس به سایر ادله ارائه شده جهت اثبات مالکیت استناد نخواهد کرد.

همچنین در صورتی که اعتبار سند رسمی یا عادی در دادگاه محرز شود؛ شهادت شاهدان هم می‌تواند گواهی بر تایید این موضوع باشد. البته بر اساس ماده ۱۳۰۹ قانون معدنی در صورت احراز اعتبار سند، با شهادت نمی‌توان خلاف مفاد یا مندرجات سند را ثابت کرد.

اثبات مالکیت ملک با شهادت شاهدان

در صورت عدم وجود سند محرز و حضور شاهدانی که اهلیت، عقلانیت، بلوغ، عدالت، ایمان و طهارت دارند؛ می‌توان به شهادت شاهدان استناد کرد. البته یکی از شروط دادگاه این است که شاهدان ۲ مرد یا ۱ مرد و دو زن باشند. در صورت وجود این شرایط و بر اساس مواد قانونی، شاهدان می‌توانند در دادگاه شهادت بدهند.

اثبات مالکیت ملک با شهادت شاهدان

البته در صورت محرز بودن سند؛ شهادت شاهدان تنها در صورت تاکید حقانیت سند مورد قبول خواهد بود. همچنین اگر شاهدان شهادت کذب برای اثبات مالکیت بدهند؛ در نهایت نتیجه پرونده تغییر کرده و روند اثبات مالکیت مجددا بررسی خواهد شد.

اثبات مالکیت ملک با اقرار

از دیگر روش‌های اثبات مالکیت ملک در دادگاه بر اساس ماده ۲۰۲ قانون مدنی اقرار است. اگر فردی به موضوعی اقرار کند که دلیل ذی‌نفع بودن طرف مقابل باشد و مالکیت او ثابت شود؛ دیگر نیازی به دلیل دیگری برای اثبات مالکیت طرف مقابل نخواهد بود.

به طور مثال اگر در یک دعوی اثبات مالکیت، یکی از دو طرف اقرار کند که ملک به دیگری تعلق دارد؛ دیگر نیازی به سند دیگری نخواهد بود.

اثبات مالکیت ملک با تصرف

قاعده ید یا تصرف به این معنا است که مال فردی که با آن مانند مالک رفتار میکند؛ کاملا متعلق به خود این شخص است. در واقع بر اساس ماده ۳۵ قانون مدنی زمانی که فردی خود را مالک مالی میداند و بر آن تصرف دارد؛ مالکیت او ثابت خواهد شد؛ مگر این که خلاف این امر ثابت شود.

اثبات مالکیت ملک با تحقیقات محلی

از دیگر روش‌های اثبات مالکیت فرد انجام تحقیقات محلی است. در واقع در این روش، دادرس با مراجعه به محل تحقیقات انجام می‌دهد و سپس به همین طریق از اعضای محلی اطلاعات جمع آوری خواهد کرد. در نهایت این اطلاعات علم قاضی را افزایش خواهند داد و می‌تواند بر همان اساس رای صادر کند.

اثبات مالکیت ملک با استعلام ثبتی

امکان انجام استعلام سابقه ثبتی و استعلام گردش ثبتی ملک برای اثبات مالکیت در نهایت وجود خواهد داشت. اما نکته مهم در این بین، انجام استعلام سابقه ثبتی در مرحله اول و استعلام گردش ثبتی در مرحله دوم است.

استعلام سابقه ثبتی نشان دهنده اطلاعات پلاک ثبتی ملک است. همچنین استعلام گردش ثبتی نشان می‌دهد که وضعیت نقل و انتقالات به چه صورت خواهد بود.

وکیل اثبات مالکیت ملک

برای اثبات مالکیت ملک باید حتما از یک وکیل ملکی حرفه‌ای راهنمایی دریافت کنید. در واقع وکلا از طریق آشنایی با مفاد قانونی اثبات مالکیت ملک، به سادگی پرونده شما را در دادگاه به نتیجه مطلوب خواهند رساند. همچنین باید توجه کرد که دادگاه برای دادرسی اثبات مالکیت ملک هزینه دریافت خواهد کرد.

وکیل اثبات مالکیت ملک

بنابراین هزینه دادرسی در کنار هزینه حق الوکاله وکیل، از دیگر مسائلی است که باید در نظر بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که وکلای راهیان عدالت برای اثبات مالکیت ملک، به صورت حضوری و آنلاین آماده همکاری با مراجعه کنندگان هستند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام