فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع یکی از مباحث حقوقی است که برای انجام آن حتما باید شرکا رضایت خود را اعلام کنند. با این حال، گاهی اوقات برای فروش ملک مشاع اختلافاتی به وجود می‌آید که به هیچ وجه قابل حل نیستند. تحت چنین شرایطی طرفین باید کار فروش ملک را به دادگاه و وکیل ملکی بسپارند.

زمانی که وکلا برای فروش ملک مشاع در دادگاه اقدام کنند؛ مراجع قانونی تقسیم سهم انجام خواهد شد. البته فروش ملک مشاع در دادگاه دستورالعمل‌ ویژه‌ای دارد و به همین خاطر حتما باید ادامه این مطلب را دنبال کنید.

دستور فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع در دادگاه مطابق دستورالعمل قاضی و بنابر اظهارات وکیل یا شرکا صورت خواهد گرفت. در واقع در دادگاه پس از این که یکی از شرکا درخواست فروش ملک مشاع را اعلام کرد؛ با صرف نظر از تمایل و رضایت سایرین، این ملک به صورت مزایده‌ای به فروش گذاشته خواهد شد.

دستور فروش ملک مشاع

همچنین از آن جایی که دستور فروش ملک مشاع فقط تحت شرایط خاص و همراه با هزینه دادرسی صورت میگیرد؛ طرف خواهان فروش ملک باید به این موارد توجه داشته باشد. پس از این که ملک مشاع در دادگاه مطابق دستورالعمل قاضی و در مزایده به فروش برسد؛ آنگاه مبلغ دریافتی به ازای فروش ملک به صورت عادلانه بین شرکا تقسیم خواهد شد و هر کسی سهم خود را از فروش ملک دریافت می‌کند.

بنابراین تحت چنین شرایطی، شرکا باید حتما مطابق نظر دادگاه پیش بروند. البته قاضی در دادگاه تنها در صورتی دستور فروش کلی ملک را صادر می‌کند که امکان افراز آن وجود نداشته باشد. بنابراین اگر ملک مشاع قابل افراز باشد؛ باید حتما تقسیم سهم و افراز آن صورت بگیرد.

فروش ملک مشاع به صورت مفروز

سازمان اسناد و املاک موارد مربوط به افراز ملک را بررسی می‌کند. در واقع اگر امکان افراز ملک مشاع وجود داشته باشد؛ سازمان اسناد و املاک برای هر سهم سند جداگانه‌ای صادر می‌کند و این گونه هر یک از شرکا می‌توانند آن را به صورت اختیاری بفروشند یا یه اجاره بدهند.

فروش ملک مشاع به صورت مفروز

البته در این بین کاملا به مسائل مربوط به مالکیت و تقسیم سهم توجه می‌شود تا به هیچ وجه سهم هر یک از شرکا به صورت غیر قانونی کمتر یا بیشتر نشود. پیشنهاد می‌شود که برای افراز ملک مشاع حتما از یک وکیل ملکی حرفه‌ای کمک بگیرید تا این گونه روند پیشروی پرونده افراز ملک شما در دادگاه سریع‌تر صورت بگیرد.

اختلاف در ملک مشاع

بر اساس ماده ۵۹۱ قانون مدنی، هر گاه تمام شرکا به تقسیم مال مشترک راضی باشند؛ تقسیم به نحوی که شرکا تراضی نمایند به عمل می آید و در صورت عدم توافق بین شرکا حاکم اجبار به تقسیم می کند. مشروط به اینکه تقسیم مشتمل بر ضرر نباشد که در این صورت اجبار جایز نیست و تقسیم باید به تراضی باشد.

در واقع اگر بین شرکا برای تقسیم یا فروش ملک توافق صورت بگیرد؛ می‌توان این کار را بدون دخالت غیر انجام داد. در صورت توافق شرکا نیازی به مداخله دادگاه برای هیچ کدام از اقدامات فروش، اجاره و حتی تقسیم ملک وجود ندارد. اما زمانی که بین شرکا اختلاف وجود دارد؛ تقسیم ملک به خودی خود به شدت سخت خواهد بود.

تحت چنین شرایطی مراجع قانونی ورود پیدا می‌کنند و با اقدام به مزایده گذاشتن اجباری ملک یا آن را به فروش می‌گذارند؛ یا این که ملک تقسیم می‌شود. همچنین از آن جایی که همه املاک مشاع قابل افراز نیستند؛ گاهی اوقات فروش ملک با شرایط مزایده الزامی است.

جرم فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

فروش ملک مشاع بدون اجازه سایر شرکا تنها در صورتی صحیح است که مالک فقط سهم خود را به فروش بگذارد. در غیر این صورت مطابق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی، هرکس به وسایل تقلبی متوسل شود .

جرم فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

برای اینکه مقداری از مال دیگری را ببرد یا از راه حیله و تقلب مردم را به‌وجود شرکت‌ها یا تجارت‌خانه‌ها و یا کارخانه‌های موهوم و امثال آن یا به داشتن اختیارات یا اعتبارات موهومه مغرور کند یا به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث و پیش‌آمدهای غیرواقع بترساند و یا اسم و عنوان و سمت مجعول اختیار نماید و به یکی از طرق مزبور وجوه یا اسناد و بلیط‌ها و قبوض و مفاصاحساب و امثال آن‌ها را به دست آورد و از این راه مقداری از اموال دیگری را بخورد؛ به حبس تأدیبی از شش ماه تا دو سال و یا به تأدیه غرامت از پنجاه الی پانصد تومان و یا به هر دو مجازات محکوم خواهد شد و اگر شروع به این کار کرده ولی تمام نکرده باشد؛ به حبس تأدیبی از دو ماه تا یکسال و یا به غرامت از بیست الی دویست تومان محکوم خواهد شد و ممکن است درصورت تکرار، مرتکب را در مدت یک تا پنج سال از اقامت در محل مخصوصی منع نمود.

بنابراین بر اساس قانون فروش سهم تمامی شرکا و ملک مشاع بدون رضایت دیگر شرکا، همان جرم انتقال مال غیر است و از جنبه قانونی مجازات سنگینی دارد.

وکیل فروش ملک مشاع

اگر برای فروش ملک مشاع دچار هرگونه مشکلی شده‌اید؛ باید حتما با یک وکیل ملکی در این زمینه مشورت کنید. در واقع وکلای ملکی به خوبی روند فروش ملک مشاع را در دادگاه پیگیری خواهند کرد.

وکیل فروش ملک مشاع

در حال حاضر، مؤسسه راهیان عدالت با هدف گسترش دسترسی شهروندان به کارشناسان حقوقی، امکان مشاوره با وکیل ملکی به صورت آنلاین و حضوری را هم فراهم کرده است. بنابراین در اولیت فرصت از طریق تماس با کارشناسان مجموعه راهیان عدالت اقدام به فروش ملک مشاع مورد نظر کنید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام